[XP] Systeem start niet op

Pagina: 1
Acties:

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-11 21:07
Hoi,

Nadat ik gister mn moederbord heb vervangen (oude was kapot) start mn PC nu niet meer op. Het volgende gebeurt:

Ik zet de PC aan, hij loopt door de bios heen. Dan op het moment dat Windows moet gaan starten geeft hij de melding dat Windows de vorige keer verkeerd is afgesloten en vraagt de PC hoe ik wil opstarten. Of ik dus Windows normaal wil opstarten, of in de veilige modus, etc. Als ik normaal zeg, dan reset de PC en als ik in veilige modus kies, gaat hij even laden en daarna resetten.

De vraag is vooral of het aan software of hardware ligt denk ik. Ik heb dus een nieuw moederbord (oude was kapot door blikseminslag waarschijnlijk) en heb mn HD's niet vervangen omdat die nog wel draaiden (of ze goed zijn weet ik neit, maar kan ik niet makkelijk testen).

Ik heb nogn iet veel geprobeerd omdat ik wegens drukte niet veel tijd heb gehad er naar te kijken. Vannacht na een bedrijfsuitje heb ik hem in elkaar gezet en toen hij dus niet echt wilde pstarten ben ik maar gaan slapen.Wil er vanavond weer mee verder, maar ik dacht, laat ik hier eens vissen naar tips & tricks.

Het is een wat oudere PC, Pentium 4, 2,4 ghz, 1GB DDR, 3 PATA hd's, etc. Alvast thxn voor de hulp.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Identiek moederbord?
Zo nee, daar heb je de oorzaak. Windows vind nieuw (ander) mobo meestal niet zo leuk, dat wordt een herinstallatie.

[ Voor 44% gewijzigd door Raven op 05-06-2008 15:08 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• M-Opensource
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-09 11:33
Huidige installatie waarschijnlijk niet compatible met nieuwe moederbord...(driverprobleem). Hij krijgt dan een blue-screen en reboot gelijk. (snel proces, soms echt net te zien... meestal een flits en bam... reboot!)

Je moet wel iets meer info geven dan "oud moedern en nieuw moederbord" :) Om welke moederborden gaat het? (niet alleen merk en type, chipset is ook handig)...

"Find what you love and let it kill you"

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-11 17:44
ik gok software, maar das moeilijk te zeggen als je niet op zijn minst verteld welk type moederbord er in zat, en er nu in zit. Ook verdere systeem specificaties kunnen handig zijn.

Verwijderd

Je moet de computer opstarten vanaf de windows installatie cd en dan een repair draaien.

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-11 21:07
Specs:

Asrock P4i65G, i865G (eerst zat er een totaal ander board in, een Asus P4B266)
Intel Pentium 4, 2,4 GHZ socket 478
2x 512mb DDR Kingston PC2100 CL2
WD 320gb, WD 250gb, Maxtor 160gb, allen PATA

Kan niet echt bedenken wat nog meer nuttig is om te weten?

Maar dat ga ik eens proberen dan, zo'n reparatie. Wist niet dat Windows daar niet zo van hield, 1e keer dat ik alleen een mobo vervang. Is ook niet zon probleem aangezien mn 160gb Maxtor puur en alleen voor het OS is en de rest op mn andere HD's staat wat ook nog eens gebackupped is op een externe disk.

• M-Opensource
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-09 11:33
Je moederbord heeft de meeste drivers nodig (chipset, sound card, netwerkcard)... als je een compleet ander moederbord erin zet (zoals jij hebt gedaan), kan ie met de oude drivers niets uitvoeren op een compleet andere chipset... Vandaar dat ie dus zegt: bekijk het maar...

repairen kan, maar als je een compleet nieuw moederbord hebt zou ik adviseren een schone installatie te doen. Zeker gezien het feit dat je je OS op een aparte schijf hebt staan.

Een frisse installatie werkt sowieso lekkerder en betrouwbaarder dan één waar aan geklooid is met drivers :)

"Find what you love and let it kill you"

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Gewoon een nieuwe installatie doen, Windows vind andere chipsets, e.d. niet zo leuk... :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Pagina: 1