Toon posts:

Linksys WRT54GL en WRT54G - Problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 554 views

Verwijderd

Topicstarter
Hier een probleem met twee routers waarbij het niet goed meer lukt om verbinding te maken:
Het gaat om Router A (Linksys WRT54GL met firmware DD-WRT v23 SP2) en Router B (Linksys WRT54G met firmware DD-WRT v23). Beide routers zitten in een ander studentenhuis, ikzelf zit achter router A die verbonden is met het kabelmodem voor internet. Het draadloze netwerk van Router A werkt gewoon.

Deze 2 hadden altijd een goede WDS verbinding totdat kort geleden de verbinding minder stabiel werd. Deze WDS verbinding is over ongeveer 30 meter met 2 goed gerichte richtanttenes. Deze zitten op dit moment goed bevestigd. De verbinding was zoals gezegd altijd wel goed, maar na het instabieler worden heb ik router A gereset en de instellingen weer teruggezet (had ik gebackupped).

De instellingen die beide routers hebben zijn als volgt:
- Zelfde WEP key
- WDS ingesteld met type LAN (MAC adressen gecontroleerd en komen overeen)
- Draadloze modus is Access point (vereist voor WDS)
- Draadloos Kanaal 1
- Beide staan in Access Point mode

Verder zijn beide routers gereset en zijn de opgeslagen instellingen weer teruggezet, bij het maken van veranderingen zijn de routers ook gereboot.

Het probleem is dat Router A wel een WDS signaal heeft van Router B, maar andersom niet. De webinterface van beide routers kan je een survey laten maken van draadloze netwerken bij elkaar in de buurt en daarbij "zien" beide routers elkaar wel.

Wat heb ik geprobeerd:
- Resetten en rebooten dus
- Ander kanaal
- Zonder beveiliging
- Transmit power verhoogd
- Geavanceerde instellingen (zoals Beacon interval) bij beide routers gelijkgetrokken
- Antennes gecontroleerd

Nu kom ik er niet achter waarom Router B geen WDS signaal heeft van A en A wel van B terwijl alles wel lijkt goed te staan.

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Is die antenne niet gewoon defect?

Vicariously I live while the whole world dies

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 16:44
(jarig!)
Wel de juiste macadressen gedaan? (even ter controle, maar gok dat je dat wel goed hebt gedaan aangezien t wel gewerkt heeft)

00:00:00:00:00:00:01 staat bv op de behuizing, dat is dan WAN,
:02 is lan en 03 is wlan..

bij WDS moet je dus het WLAN mac pakken (= onderop + 2)

Verwijderd

Topicstarter
Dat weet ik, ik heb het MAC adres gepakt wat bij WLAN staat.

Maar zoals ik al zei, het gaat om instellingen die eerder hadden gewerkt en die gebackupped zijn en na een reset weer terug gezet zijn.

Wat de antenne betreft, op een Linksys WRT54G(L) zitten twee antennes, bij zowel router A als B zit er 1 originele en 1 antenne op voor grotere afstanden. De kans is niet groot dat deze defect zijn omdat beide routers in hun site survey echt veel meel netwerken kunnen detecteren dan met een gewone labtop. Echter lukt de WDS verbinding niet.

EDIT: Om het duidelijker te maken, router A geeft dit aan:
Afbeeldingslocatie: http://wwwhome.cs.utwente.nl/~meinenj/img/router.png
Deze lijkt wel een WDS signaal te hebben, router B geeft aan van niet, terwijl bij de site survey router B router A wel in de lijst van detecteerbare netwerken heeft staan.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2008 19:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is nog steeds niet opgelost, ik heb zelf de preamble op 75 gezet (100 is de standaard), ook heb ik de transmit power op 84 mW gezet. Deze tips werden gegeven op de DD-WRT wiki. Ik weet niet of het zin heeft om de Ack Timing die nu op 2000 ms staat op 0 te zetten, dit werd ook aangeraden door de Wiki. Weet iemand daar miscchien iets over? Met de twee andere instellingen is het aantal transmit errors behoorlijk afgenomen, ik hoop dat het een beter WDS signaal geeft (wat nu er dus niet is, omdat de andere router niet te pingen is).

EDIT: Deze veranderingen zijn bij Router A gedaan, bij Router B kan de preamble op lang kort en automatisch en staat deze nu op automatisch. Bij Router B is de transmit power ook op 84 mW gezet.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2008 13:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik schop het topic maar weer eens omhoog omdat ik hetzelfde probleem nog steeds heb. Heb ondertussen de firmware van beide routers upgegradet naar DD-WRT v24 voor Linksys WRT54Gv.1.1 (dit omdat zowel router A als B v1.1 hebben en deze firmware voor de Linksys WRT54G en WRT54GL hetzelfde is). Daarnaast heb ik alle geavanceerde instellingen zoals preamble, frame burst, beacon interval, etc gelijk getrokken. De routers heb ik bij elkaar gezet en router A heeft nu een beter WDS signaal dan ooit te voren maar router B heeft geen WDS signaal terwijl beide routers elkaar wel in de site survey hebben staan.

• wirelessinfo.be
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-11-2023
Beste, ack timing is een tool dat gebruikt wordt bij lange afstands linken. De ack timing staat beter wat teveel ingesteld dan te weinig. Het ene accesspoint zend naar het andere een ack-syn uit, het wacht op een antwoord, indien het antwoord niet op tijd komt kan dat lijden tot het vertragen en wegvallen van de link, dus is de link niet stabiel. Met de ack timing zet je dus in hoelang het accesspoint op die syn-ack bevestiging moet wachten. Meestal begin je op 3 km afstand problemen te krijgen.

Is er in de buurt geen storende factor bijgekomen? zie eens met netstumbler of je signaal niet teveel verstoord word (de rode lijn)
Ik hoop dat alles ondertussen is opgelost.
Kijk gerust eens op spam daar staat nogal veel uitgelegd.
Mvg
Jean-Pierre

[ Voor 2% gewijzigd door Equator op 14-07-2008 07:20 ]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03 14:42

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Oud topic + spam = slot
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.