Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 20:22

afterburn

No more...

Topicstarter
Heeft iemand hier ervaring met de focus punten van de 5D, in de zin van dat je ze allemaal aan hebt staan en de camera er een aantal selecteerd voor scherpstellen?

Ik heb dit ooit op de 30D geprobeerd, maar dat was geen success (om een understatement te gebruiken): als een af point aan de zijkant gebruikt werd, dan was er niks scherp op de foto.

Sindsdien gebruik ik eigenlijk alleen het centerpoint, maar ik vraag me af of de 5D het wat hier betrefd beter doet dan de 30D?

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 12:48

ThunderNet

Flits!

Ik denk dat je dan verkeerd gefocussed hebt? Kan me niet voorstellen dat het namelijk nooit werkt. 30D en 5D zijn qua focussysteem wel redelijk hetzelfde dacht ik :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:42

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

5d en 20d gebruiken bijna hetzelfde focussysteem als ik me niet vergis?, de 30d is dan weer zo goed als gelijk aan de 20d, wat mij doet concluderen dat het op de 5d ook geen succes gaat worden.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
1) Een af punt aan de zijkant moet ook gewoon werken, anders het punt er niet hoeven zijn. Soms is bijvoorbeeld het center punt gevoeliger, maar dat betekent nog niet dat de andere punten onbruikbaar zijn.
2) De camera kan nooit automatisch altijd goed hebben wat de gebruiker wil qua af punt selectie.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
Wat zou moeten en wat in de praktijk werkt zijn vaak 2 verschillende dingen.

De camera hoeft het ook niet goed te hebben, want hij laat zien welke punten hij gebruikt. Als je het er niet mee eens bent druk je nogmaals je sluiter half in en hij pakt andere punten. Dus dat is het probleem niet.

Punt is dat op de 30D een af punt aan de zijkant gewoon een OOF foto opleverde.

Maar niemand ervaring er mee?

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 12:48

ThunderNet

Flits!

afterburn schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 13:46:

De camera hoeft het ook niet goed te hebben, want hij laat zien welke punten hij gebruikt. Als je het er niet mee eens bent druk je nogmaals je sluiter half in en hij pakt andere punten. Dus dat is het probleem niet.

Huw? volgens mij snap ik je niet helemaal. Jij stelt in welk punt de camera moet gebruiken lijkt me, en niet andersom?
Of heb je de boel ingesteld op dichtsbijzijnde onderwerp?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

De 5D heeft exact hetzelfde AF-systeem als de 20D. De 30D is een iets verder ontwikkeld systeem en dus iets volwassener. Het 'zoek zelf maar uit welk AF punt jij denkt dat ik hebben moet' systeem is sowieso een farce, moet je niet gebruiken etc.
In de nieuwe 1D MarkIII heb je ook zo iets, wat dan 'the ring of fire' heet. Voor sommige mensen is het perfect, maar voor 90% van de mensen is het echt een ontzettend kutsysteem.

Mijn ervaring met de 5D is dat de camera nagenoeg nooit het punt kiest dat ik wil, maar dat ze wel op haar AF-punten scherpstelt. Tenzij je lens zwaar backfocus heeft of jij nog heerlijk staat te bewegen terwijl je 'one-shot AF' gebruikt, moet het dus gewoon goed gaan wat mij betreft.

BTW: Waarom kan je zelf het AF-punt niet instellen? Is dat teveel werk, stel je de vraag eigenlijk voor je moeder die een 5D als point&shoot heeft gekocht of wat? Do tell! :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Het is een AF-punt en geen OOF-punt :+ , dus exemplarische fout of user error. Als je overtuigd bent dat het geen user error is, gaat de 5D beter focussen, maar dat geldt ook voor de gemiddelde andere 30D (of mijn 300D, ruilen? ;) ).
ThunderNet schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 13:50:
[...]
Huw? volgens mij snap ik je niet helemaal. Jij stelt in welk punt de camera moet gebruiken lijkt me, en niet andersom?
Of heb je de boel ingesteld op dichtsbijzijnde onderwerp?
Je kan ipv 1 specifiek punt ook alle punten kiezen, waarna de camera zelf gokt bij welke punt(en) het onderwerp zit.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01 11:04
Voutloos schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 14:00:
[...]
Het is een AF-punt en geen OOF-punt :+ , dus exemplarische fout of user error. Als je overtuigd bent dat het geen user error is, gaat de 5D beter focussen, maar dat geldt ook voor de gemiddelde andere 30D (of mijn 300D, ruilen? ;) ).

[...]
Je kan ipv 1 specifiek punt ook alle punten kiezen, waarna de camera zelf gokt bij welke punt(en) het onderwerp zit.
Volgens mij bedoelt tie met OOF: Out of focus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Volgens mij ook, dus het grapje gaat volledig langs je heen. :>

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:42

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Stinger666 schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 14:01:
[...]

Volgens mij bedoelt tie met OOF: Out of focus ;)
Volgens mij snapte hij dat al wel.

In het kort, De 5d zal het waarschijnlijk net zo goed/slecht doen als de 30D.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Je kunt met 1 enkele beweging elk focuspunt selecteren, dit is veel betrouwbaarder dan hopen dat de camera zelf het juiste punt kiest. Zoals hierboven al gezegd is het AF-systeem hetzelfde, alleen staan de punten veel dichter op elkaar. Dus je hebt niet eens AF-punten langs de zijkant, hooguit wat verder van het midden vandaan. :P

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
Floor-is schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 13:59:
[...]

De 5D heeft exact hetzelfde AF-systeem als de 20D. De 30D is een iets verder ontwikkeld systeem en dus iets volwassener. Het 'zoek zelf maar uit welk AF punt jij denkt dat ik hebben moet' systeem is sowieso een farce, moet je niet gebruiken etc.
In de nieuwe 1D MarkIII heb je ook zo iets, wat dan 'the ring of fire' heet. Voor sommige mensen is het perfect, maar voor 90% van de mensen is het echt een ontzettend kutsysteem.

Mijn ervaring met de 5D is dat de camera nagenoeg nooit het punt kiest dat ik wil, maar dat ze wel op haar AF-punten scherpstelt. Tenzij je lens zwaar backfocus heeft of jij nog heerlijk staat te bewegen terwijl je 'one-shot AF' gebruikt, moet het dus gewoon goed gaan wat mij betreft.

BTW: Waarom kan je zelf het AF-punt niet instellen? Is dat teveel werk, stel je de vraag eigenlijk voor je moeder die een 5D als point&shoot heeft gekocht of wat? Do tell! :)
Kan ik prima instellen. :) Ik gebruik eigenlijk altijd alleen het center point en dan focus-recompose. Dat is ook een kruissensor met 6 hulp sensoren, dus in principe nauwkeuriger als de andere AF punten (wel een beetje geavanceerder systeem als van de 20D/30D dus). Echter, het idee van alle AF punten activeren is best wel goed. Mijn ervaring met de 30D leert echter dat het niet (goed) werkt, en ik me af vroeg of er mensen met een 5D zijn die mij konden vertellen of het bij de 5D beter werkt.

Bijdeweg, ze staan niet dichter bij elkaar, ze staan juist niet verder uit elkaar. ;)

User-error is het iig niet, want met center gaat/ging het altijd goed.

Een 5D is wel wat zwaar en groot voor een P&S. :o

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
afterburn schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 14:34:
[...]

Kan ik prima instellen. :) Ik gebruik eigenlijk altijd alleen het center point en dan focus-recompose. Dat is ook een kruissensor met 6 hulp sensoren, dus in principe nauwkeuriger als de andere AF punten (wel een beetje geavanceerder systeem als van de 20D/30D dus). Echter, het idee van alle AF punten activeren is best wel goed. Mijn ervaring met de 30D leert echter dat het niet (goed) werkt, en ik me af vroeg of er mensen met een 5D zijn die mij konden vertellen of het bij de 5D beter werkt.

Bijdeweg, ze staan niet dichter bij elkaar, ze staan juist niet verder uit elkaar. ;)

User-error is het iig niet, want met center gaat/ging het altijd goed.

Een 5D is wel wat zwaar en groot voor een P&S. :o
Euh? hoezo werken de buitenste focuspunten van een 30D niet goed, of bedoel je het idee van auto-focus-punt select? want dat laatste werkt voor geen meter. En die ring of fire op de 1DIII is inderdaad ook maar gaar, leuk voor als mijn vader een foto zou moeten maken, maar dan leg ik hem liever nog even uit dat hij het middelste rode puntje moet gebruiken geloof ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
op de 5d werkt dat 'automatisch selecteren van af punten' net zomin als op de 20d/30d.

wat op de 1d trouwens wel briljant werkt, is dat je (met de goeie instellingen in je custom functions) met je center focuspunt een onderwerp kan 'pakken' en vervolgens gewoon recompose doen... dan pakt ie 'm gewoon over met de andere 44 focuspunten. in combinatie met ai-servo kan je zo echt heerlijk je compositie bepalen, zelfs terwijl je onderwerp op je af komt vliegen/rijden/lopen/kruipen.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Juist, ik vermoedde al zo'n soort werking (door het erg hoge aantal AF punten vroeg ik mij wel eens af of een fotograaf twijfelt tussen AFpuntje 37 of AFpuntje 38) en dat lijkt mij inderdaad ge-wel-dig. Bijna een reden om een 1D-achtige te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
Henk schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 14:53:
[...]

Euh? hoezo werken de buitenste focuspunten van een 30D niet goed, of bedoel je het idee van auto-focus-punt select? want dat laatste werkt voor geen meter. En die ring of fire op de 1DIII is inderdaad ook maar gaar, leuk voor als mijn vader een foto zou moeten maken, maar dan leg ik hem liever nog even uit dat hij het middelste rode puntje moet gebruiken geloof ik...
Henk, bij mijn 30D en 17-55 wordt niet correct scherp gesteld als ik de buitenste AF punten gebruik. Foto is dan OOF, en er wordt dus waarschijnlijk erg veel back/front gefocussed.

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
abrakadaver schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 18:25:
op de 5d werkt dat 'automatisch selecteren van af punten' net zomin als op de 20d/30d.

wat op de 1d trouwens wel briljant werkt, is dat je (met de goeie instellingen in je custom functions) met je center focuspunt een onderwerp kan 'pakken' en vervolgens gewoon recompose doen... dan pakt ie 'm gewoon over met de andere 44 focuspunten. in combinatie met ai-servo kan je zo echt heerlijk je compositie bepalen, zelfs terwijl je onderwerp op je af komt vliegen/rijden/lopen/kruipen.
Dat is idd iets wat ik heel graag in een niet 1-serie zou terug willen zien. (omdat ik de 1 niet kan/wil betalen ;) )

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

afterburn schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 20:35:
[...]

Henk, bij mijn 30D en 17-55 wordt niet correct scherp gesteld als ik de buitenste AF punten gebruik. Foto is dan OOF, en er wordt dus waarschijnlijk erg veel back/front gefocussed.
Ik denk dat je dan toch echt iets fout doet want focussen met de buitenste AF punten op een 30D gaat gewoon perfect. Bij mijn 40D zijn de buitenste focuspunten anders dan bij de 30D maar die heeft er al helemaal geen moeite mee. Weet je zeker dat je je body goed kent? :P

Misschien gebruik je one shot bij een bewegend voorwerp of misschien is het te donker en is je glas niet snel genoeg?

[ Voor 9% gewijzigd door Josh op 05-06-2008 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
Ja, ik ken mijn camera.

Nee, het was niet bewegend.

Nee, het was niet donker.

Ja, een f2.8 lens is snel zat.

*zucht*

Waarom is hier alles altijd gelijk operator error, zelfs al wordt dat al 3 keer eerder ontkend? Lopen hier zoveel kneusjes rond, of zijn we zo arrogant dat iedereen die een vraag heeft gelijk een n00b is en niet weet waar ie mee bezig is?

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:16
Nou ja opzich is het ook raar dat jij denkt dat het aan het AF-systeem van de Canon 30D ligt terwijl het mij eerder een defecte camera lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
afterburn schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 20:58:
Ja, ik ken mijn camera.

Nee, het was niet bewegend.

Nee, het was niet donker.

Ja, een f2.8 lens is snel zat.

*zucht*

Waarom is hier alles altijd gelijk operator error, zelfs al wordt dat al 3 keer eerder ontkend? Lopen hier zoveel kneusjes rond, of zijn we zo arrogant dat iedereen die een vraag heeft gelijk een n00b is en niet weet waar ie mee bezig is?
Nee, jóuw houding is lekker. Het is heel simpel: Ik (en ik niet alleen, maar een hoop fotografen hier) heb met mijn 30D een jaar lang in de meest donkere holen foto's gemaakt, waarbij ik met name de buitenste focuspunten heb gebruikt, ook bij niet-F/2.8 lenzen zoals de 10-22/3.5-4.5. Dat ging af en toe met een flinke hunt, maar als hij focus pakt, pakt hij die ook goed. Heb jij een body die met de buitenste focuspunten niet goed pakt, dan is je body gewoon verrot/gaar. Sim-pel.

En dus, aangezien jij weet 100% zeker dat het de operator niet is, dus ik zou zeggen: Telefoongids.nl; ROFA Roosendaal. Die zullen met alle plezier je body in orde maken denk ik zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
Camera werkt verder prima, maar dat was de vraag verder niet. Er zijn tientallen oorzaken te verzinnen. De vraag was of ik een vergelijkbaar gedrag kan verwachten van mijn 5D tov 30D.

En geneuzel over of ik wel weet hoe ik met een camera kan om gaan, zit ik eerlijk gezegd niet te wachten. Ik zou toch verwachten dat iemand die een 30D heeft en daarnaast een 5D aanschaft toch redelijk een idee heeft van hoe je een fototoestel moet bedienen. Een 5D is niet bepaald het type toestel dat in bosjes wordt aangeschaft door mensen die denken dat ze een dSLR nodig hebben. Er zit nog wel verschil tussen iemand die van een compact upgrade naar z'n eerste 450D of D40 en iemand die upgrade van een semi-pro crop naar een semi-pro full-frame camera.

Er wordt te pas en te onpas geroepen dat op GoT een bepaald niveau gewenst is, en dan moet je niet gelijk met dat soort onzin aankomen. Ik vond het een redelijke vraag, aangezien ik mijn 5D nog maar net een anderhalve week heb en ik in de tijd dat ik vrij ben geweest nou niet bepaald zo fantastisch weer is geweest dat ik uitgebreid heb kunnen testen en proberen.

Maargoed, ik heb mijn antwoord. Ongeveer. En van het weekend heb ik hopelijk nog wat mogelijkheden om eea te testen, ook met bewegende doelen en dan zien we het wel.

Iniedergeval voor de behulpzame antwoorden, of behulpzame delen van antwoorden. ;)

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
Henk schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 22:35:
Nee, jóuw houding is lekker. Het is heel simpel: Ik (en ik niet alleen, maar een hoop fotografen hier) heb met mijn 30D een jaar lang in de meest donkere holen foto's gemaakt, waarbij ik met name de buitenste focuspunten heb gebruikt, ook bij niet-F/2.8 lenzen zoals de 10-22/3.5-4.5. Dat ging af en toe met een flinke hunt, maar als hij focus pakt, pakt hij die ook goed. Heb jij een body die met de buitenste focuspunten niet goed pakt, dan is je body gewoon verrot/gaar. Sim-pel.

En dus, aangezien jij weet 100% zeker dat het de operator niet is, dus ik zou zeggen: Telefoongids.nl; ROFA Roosendaal. Die zullen met alle plezier je body in orde maken denk ik zo :)
Oh, dus nou is mijn mijn houding? Doei! :X

In plaats van er van uit gaan dat de gebruiker eea eikel is die niet kan fotograferen maar wel met een zak geld te veel, kun je ook uit gaan dat de gebruiker weet wat ie doet en dat mogelijk de camera een probleem heeft. Dat komt een stuk anders over.

Als je een bepaald niveua verwacht, ga dan ook uit van een bepaald niveau in je reactie naar anderen anders ben je alleen maar hypocriet bezig.

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Gast... je moest eens weten hoeveel mensen een dure dSLR kopen met bakken met glas 'omdat die mooiere foto's maakt'. Hele volksstammen zijn in de veronderstelling dat een duurdere camera inherent is aan mooiere foto's. Ik zeg verder niet dat jij niet weet hoe je je gear moet bedienen, maar als jij 100% zeker bent dat je goed gefocust hebt bij bovenstaande situatie, is er simpelweg maar één antwoord.

Verder: nee, een 5D zal niet beter focussen dan een 30D als het gaat om automatische punt-selectie. Geen enkele cam kan dat, zelfs een 1D niet (nouja, marginaal). Simpelweg omdat zo'n cam absoluut niet weet wát jij precies als onderwerp pakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
Henk schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 22:50:
Gast... je moest eens weten hoeveel mensen een dure dSLR kopen met bakken met glas 'omdat die mooiere foto's maakt'. Hele volksstammen zijn in de veronderstelling dat een duurdere camera inherent is aan mooiere foto's. Ik zeg verder niet dat jij niet weet hoe je je gear moet bedienen, maar als jij 100% zeker bent dat je goed gefocust hebt bij bovenstaande situatie, is er simpelweg maar één antwoord.

Verder: nee, een 5D zal niet beter focussen dan een 30D als het gaat om automatische punt-selectie. Geen enkele cam kan dat, zelfs een 1D niet (nouja, marginaal). Simpelweg omdat zo'n cam absoluut niet weet wát jij precies als onderwerp pakt...
Dan gaan we maar eens een afspraak maken bij het service center....

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

afterburn schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 22:44:
En geneuzel over of ik wel weet hoe ik met een camera kan om gaan, zit ik eerlijk gezegd niet te wachten. Ik zou toch verwachten dat iemand die een 30D heeft en daarnaast een 5D aanschaft toch redelijk een idee heeft van hoe je een fototoestel moet bedienen. Een 5D is niet bepaald het type toestel dat in bosjes wordt aangeschaft door mensen die denken dat ze een dSLR nodig hebben.
Kun je dat ook even uitleggen aan de mevrouw die ik vorige week tegenkwam op de kinderboerderij? Zij liep rond met een Nikon D3, een Nikon 24-70 f2.8 en een SB800 er op. Echter zij kreeg het niet voor elkaar om een redelijke foto te maken van de geiten die onder het afdakje stonden te eten.

Duur materiaal <> weten wat je er mee aan moet.

Zoals een aantal mensen hebben aangegeven, snappen zij je probleem niet echt. Zij merken namelijk dat ze alle focuspunten op de 20D, 30D en 5D gewoon kunnen gebruiken en dat er dan GEEN focus fouten optreden. Ze onderschrijven dus duidelijk de ervaring, die jij in de TS neer zet, NIET.

Dan lijken er mij twee logische verklaringen als jij bij het punt blijft dat je 30D bagger focust. Het ligt aan jou, of het ligt aan jouw exemplaar van de 30D serie. Als jij dan (impliciet) blijft volhouden dat het niet aan jouw specifieke exemplaar kan liggen, dan is het toch niet zo gek dat mensen denken dat het user-error is?

Kortom, ik kan me de reactie van bijvoorbeeld Henk erg goed voorstellen. Aan de andere kant kennelijk heb je het zelf ondertussen ook door, aangezien je het service centre wil gaan bezoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11-09 16:58

Sharky

Skamn Dippy!

abrakadaver schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 18:25:
oh? welke custom function is dat? Klinkt goed!

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Sharky schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 15:42:
[...]

Of het een CFN op de 1DII is weet ik niet, maar bij de 1DIII zet je hem gewoon met de rechterknop (vergrootglas in review mode) op de 'ring of fire', maar dan in AI-servo mode. centerpunt gebruiken om scherp te stellen, en daarna is je onderwerp 'gelockt' over je hele focusveld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr-b
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-08 10:48
Dit is eigenlijk voor de 1DIII maar zal wel ongeveer hetzelfde zijn voor de mark II: Focus point tracking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-09 20:26
@afterburn
Even al het geharrewar hierboven overslaan. Wat is nou het probleem, het automagisch kiezen van het verkeerde focuspunt of niet scherpstellen bij slecht licht op de zij AF punten.

In t geval van t 1e, leer er maar mee leven dat doet iedere camera.
In het geval van het 2e lees t stukje onder de quote even.
afterburn schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 13:05:
Heeft iemand hier ervaring met de focus punten van de 5D, in de zin van dat je ze allemaal aan hebt staan en de camera er een aantal selecteerd voor scherpstellen?

Ik heb dit ooit op de 30D geprobeerd, maar dat was geen success (om een understatement te gebruiken): als een af point aan de zijkant gebruikt werd, dan was er niks scherp op de foto.

Sindsdien gebruik ik eigenlijk alleen het centerpoint, maar ik vraag me af of de 5D het wat hier betrefd beter doet dan de 30D?
Is zo'n focus test vel, een statief en een kamer die je (deels) kan verduisteren niet voldoende om dit uit te proberen? De zij sensoren zijn wat eenvoudiger en zullen dus eerder de weg kwijt zijn, de vraag is hoeveel eerder. Daarmee kan je je camera in iedergeval een beetje beter leren kennen wat betreft de zij AF punten en scherpstellen in slecht licht.

Ik zou zeggen leef je uit (en zorg er even voor dat je zelf het actieve AF punt kan kiezen).

Als de zij AF punten het onder echt goede omstandigheden ook niet doen, misschien dan eens contacten wat hier de oorzaak van kan zijn. (het zijn AF punten dus dan horen ze wel te AFen)

[ Voor 15% gewijzigd door martijn_tje op 06-06-2008 16:00 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
[...]

En, als aanvulling:

http://www.usa.canon.com/...tID=109&articleTypeID=125

Een guide voor de verschillen tussen de 1DII en 1DIII.

Hebben we geen dedicated 1D topic? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11-09 16:58

Sharky

Skamn Dippy!

Henk schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 16:03:
[...]

Hebben we geen dedicated 1D topic? :P
I dare you

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:17

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Daarom staat mijn camera ingesteld op center-focus-only: dan weet je altijd zeker dat ie niet eentje kiest/gokt die je net niet in gedachten had...

K70 + glas van 10 tot 300mm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
[...]

Lees effe dit documentje door, daar staat dat allemaal in beschreven:
http://www.google.nl/sear...tal+slr&btnG=Zoeken&meta=

Ik geloof dat ik die 'action combo' gebruik.
When AI Servo AF is combined with AFPS, the camera shuts off all focusing points
except the central one until the subject has been identified. Once the camera has
started to track the subject with the center point, all 45 points are activated and the
camera is able to track movement not only towards or away from the camera, but
anywhere the subject moves within the 45-point coverage area.
Voor normaal focussen met het middelste punt(evt met uitbreiden naar meerdere focuspunten indien laag contrast) gebruik ik de *-knop, en voor bovenstaande manier die knop links daarvan (assist button).

Je kan echt zo teringveel instellen met die custom functions van de 1d-serie, da's in het begin wel overweldigend maar wel heel fijn om autofocus of metering zo in te stellen als je zelf op dat moment nodig hebt.

[ Voor 54% gewijzigd door abrakadaver op 09-06-2008 10:15 ]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Pagina: 1