[2008] Kan geen verbinding maken naar de MSSQL 2005 Server

Pagina: 1
Acties:

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Een goededag tweakers,

Ik heb onlangs Windows server 2008 op mijn server thuis geinstalleerd. Aangezien ik ook een paar websites op heb draaien heb ik ook MSSQL 2005 geinstalleerd.

Nu kan ik alleen vanaf mijn werkstation geen verbinding maken met de server. De error is als volgt:
Er is een fout opgetreden bij het openzetten van een verbinding met de server. Bij het maken van een verbinding met SQL Server 2005, word deze storing mogelijk veroorzaakt door het feit dat bij de standaartinstelling van SQL Server geen externe verbindingen zijn toegestaan. (Provider: SQL-netwerkinterface, error: 26 - Fout bij zoeken van opgegeven server/exemplaar (Microsoft SQL Server)

De dingen die ik al heb gedaan;
- Externe verbindingen laten toestaan.
- Alle protocollen toestaan

In het verleden bij mijn Windows 2003 installatie was dit volgens mij alles wat nodig was om de database service aan de praat te krijgen.

Iemand enig idee wat ik over het hoofd zie ?

Portfolio

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Welke editie van MSSQL 2005?

Express kiest geloof ik dynamisch een poort om naar te luisteren en niet persé de standaard poort 1433. Verder moet je bij Express ook opgeven dat je via het netwerk verbinding wil leggen (of bedoelde je dat met externe verbindingen laten toestaan en alle protocollen toestaan).

Verder: firewall of AV op de server?

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
windows firewall natuurlijk al uitgezet (staat default aan in server 2008)

A wise man's life is based around fuck you

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:19
Heb je in de Configuration Manager van SQL wel het een en ander gewijzigd?

Zo moet je volgens mij ook nog wat extra dingen aan zetten, aangezien dat niet standaard voor je wordt gedaan (zoals de melding ook zegt).
De onderdelen zijn volgens mij:
SQL Server 2005 Network Configuration --> Protocols for MSSQLSERVER (als dat tenminste je server is) --> TCP/IP enablen en eventueel ook Named Pipes enablen als je de server op naam wilt bereiken (bijvoorbeeld met 'localhost' op je lokale systeem).

Verder zet ik ook altijd onder SQL Native Client Configuration --> Client Protocols de onderdelen TCP/IP en Named Pipes aan. VIA laat ik over het algemeen uit (ben vergeten waar dat voor dient).

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• Gurbe de n00b
Het betreft SQL Server 2005 Express. Hij accepteert externe verbindingen en alle protocollen staan ook ingeschakeld.

Wat betreft het firewall verhaal. Hier moet ik nog even naar kijken.
De server fungeert ook als router in het netwerk en volgens mij als ik hem benader via de private adapter dan heb ik niks te maken met een firewall volgens mij.

Portfolio

• Zwelgje
Gurbe de n00b schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 21:08:
Het betreft SQL Server 2005 Express. Hij accepteert externe verbindingen en alle protocollen staan ook ingeschakeld.

Wat betreft het firewall verhaal. Hier moet ik nog even naar kijken.
De server fungeert ook als router in het netwerk en volgens mij als ik hem benader via de private adapter dan heb ik niks te maken met een firewall volgens mij.
zolang als je maar weet dat de firewall in windows default op alle netwerkadapters aan staat....

• Gurbe de n00b
Allen bedankt voor uw hulp!

Het was de firewall, na wat prutsen in diverse profielen is het mij gelukt!
Trouwens wel verwarrend als je via het configuratiesysteem naar de firewall gaat dat hij dan een error geeft en als je via de administratie gaat dan werkt hij wel goed.

Goed weekend!

Portfolio

• Liberteh
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-02 12:50

Liberteh

All your base belong to me

Het is trouwens niet handig om oude protocollen te accepteren/aan te zetten. Dit kan beveiligingsrisico's met zich mee brengen. Gewoon lekker op TCP/IP en Named Pipes en ga met die banaan!

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then they buy bitcoin

• Zwelgje
Liberteh schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 17:54:
Het is trouwens niet handig om oude protocollen te accepteren/aan te zetten. Dit kan beveiligingsrisico's met zich mee brengen. Gewoon lekker op TCP/IP en Named Pipes en ga met die banaan!
psies, en al die mensen maar zeuren dat 'windows zo onveilig is' terwijl het grootste security probleem gewoon die wannebee beheerders zijn met een iq van het niveau "kamertemparatuur"

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ligt er aan wat je dan als kamertemperatuur beschouwt ;)

Maar om het iets liever te verwoorden: at random maar alles aanzetten in de hoop dat er iets gaat werken is natuurlijk niet echt verstandig.
Daarmee maak je het jezelf alleen maar moeilijker mee omdat je nog meer factoren introduceert waar iets mis mee kan gaan, en die je vervolgens ook weer moet beveiligen :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1