cat 5 UTP prik op potje

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• risjard
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-08 20:02
Ik heb een COM21 die op dit moment is verbonden met COAX naar mijn pc.
Dit ben ik aan het veranderen. Mijn COM21 komt straks met een klein stukje COAX vanuit het begin van de kabelaansluiting. In mijn COM21 komt een UTP kabel die weer 20 meter verder in een potje/outlet komt. In dit potje stop ik een UTP die weer via een hub naar mijn netwerkkaart op de server gaat.
Maar nu komt mijn vraag: hoe sluit ik de UTP kabel van mijn COM21 naar mijn potje aan?
Gewoon Straight Stru
1 White/Orange 1 TX+
2 Orange 2 TX-
3 White/Green 3 RX+
4 Blue 4
5 White/Blue 5
6 Green 6 RX-
7 White/Brown 7
8 Brown 8
Tijdens het typen van mijn vraag ben ik er al bijna zeker van dat het zo moet. Of..

• risjard
Na het openschroeven van mijn potje zie ik nu het volgende staan:

A->WBlue Blue WGreen Green WOrange Orange WBrown Brown
B->Niets Niets WOrange Orange WGreen Green Niets Niets

Nu heb ik dus geen idee meer hoe ik het moet aansluiten. HELP...

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:50
Wat voor model heb je, bij mij (model 2100) komt de coax in en verbind je het modem via UTP aan de PC.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:35
Het boeit niet wat voor model modem je hebt, ze hebben allemaal dezelfde aansluitingen.
Je mag trouwens niet je modem op een hub aansluiten (tenminste als er meer dan 1 pc op die hubaangelsoten wordt)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Mag niet of werkt niet?

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

In de documentatie van COM21-modems op hun website staat dat de modems het ondersteunen om aangesloten te worden op een hub, maar dat dit via een crosscable moet gebeuren.
Een hub kun je best gebruiken, maar probeer er niet meerdere PC's op aan te sluiten, want dit is dus WEL te zien voor je ISP, in tegenstelling tot internetdeling via NAT zoals SyGate,WinGate,WinRoute e.d.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

Verwijderd

Dat is dus NIET te zien voor een ISP... een hub is gewoon een stekkerdoos voor netwerk kabels. Wat de ISP wel "ziet" is of je probeert een 2e IP adres met het zelfde modem MAC-adres probeert aan te vragen, dat gaat meestal niet.

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-08 00:33
Waarschijnlijk werkt het niet, want je ip adres dat je toegewezen krijgt is gekoppeld aan het mac adres van de netwerkkaart in de pc, dus als je andere pcŽs aan de hub aansluit, kunnen die geen verbinding krijgen omdat het mac adres van elke netwerkkaart anders is..

• risjard
Het gaat niet alleen om de modem. Maar er komen meerdere potjes. Zodat ik bijvoorbeeld in de kamer met een laptop kan inloggen op mijn server die in de bijkeuken staat.
Het gaat er dus om hoe verbind ik de kabel naar mijn potje? Dus een kabel van de woonkamer mijn in de woonkamer een RJ45 aansluiting en het andere einde moet in een potje aangesloten worden. Vanuit het potje moeten er weer straight stru kabels naar mijn hub / switch. Het gaat dus om het andere einde hoe dit aangesloten moet worden.

• risjard
Is er niemand die het weet? Ik wil het graag vanavond aansluiten.

• joho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 22:16

joho

[Deze reply had ik gisteravond al ingetikt, maar Chello viel weg, heb de tekst maar even opgeslagen. En zie nu dat je nog steeds zoekt naar een antwoord. Bij deze...]

Sorry, maar wat voor 'potje' bedoel je?

Maar goed, ook zo is de vraag wel te beantwoorden. Ik neem aan dat je Cat.5 kabel door je huis hebt getrokken en nu voor de vraag staat hoe je hier de connectors op aansluit.

Allereerst, de keuze van kleuren maakt niet echt veel uit. Het belangrijkst is dat de signaalparen (TX+/TX- enzo) samen op een getwist aderpaar aangesloten worden.
De pin layout die je aangeeft is goed.
1,2 is een paar (oranje, wit-oranje)
4,5 is een paar (blauw, wit-blauw)
7,8 is een paar (bruin, wit-bruin)
3,6 is een paar (groen, wit-groen)

Mocht je de connector verkeerd voor je houden en 8..1 aansluiten ipv 1..8, geen
probleem, de paren liggen symetrisch, als je aan beide uiteinden maar hetzelfde doet.

Uit je tekst maak ik op dat je naar een ding(potje?) zit te staren met 8 aansluitpunten die uiteindelijk naar de 8 contactjes van de RJ45 connector gaan. Niet schrikken van de vermelding van kleuren. Check even (met het oog, of met een multimeter) welk aansluitpunt naar het eerste RJ45 contactje gaat (herhaal voor overige punten).

Mocht je willen weten wat pin 1 op een RJ45 connector is? Steek (in gedachten) de RJ45 connector met het klemmetje omhoog in je mond. Dan zit pin 1 links.

• risjard
Ik kom er nu weer wat verder mee. Bedankt.
Met potje / outlet bedoel ik dat ding wat je waarschijnlijk ook op je werkt hebt. En waar je dus de netwerkkabel die uit je pc komt indrukt. Mijn probleem is dus de draaden die achter het potje zitten en die dus moeten worden aangesloten op een RJ45 voor mijn COM21.
Pagina: 1