Nadat ik eerst op zoek was naar een soort online opslag en dit niet haalbaar is kwa snelheid (en relatief duur is), ben ik me aan het orienteren voor een simpele fileserver.
Het OS gaat FreeNAS worden. Lijkt mij een simpel programma om thuis gegevens te delen en op afstand bij je gegevens te kunnen.
Verder is van belang:
- Kast: een zo klein mogelijke kast (form factor is dus m-itx)
- Moederbord: en zal dus uitkomen bij een VIA EPIA bordje.
- Processor: inclusief bij mobo.
- Geheugen is niet zo belangrijk, vanaf 256mb meer dan genoeg.
- Harde schijf: 2x een Samsung Spinpoint F1 van 1 TB die in RAID 1 gaan draaien.
- LAN: het liefst 1Gb.
- Passief gekoeld en zo weinig mogelijk stroomverbruik. Gaat straks 24/7 draaien.
- Hoeft niet extreem veel te kosten.
Het probleem begint al met de kast. Ik heb op internet gezocht maar ik kan geen enkele m-itx kast vinden met 2x een 3,5 inch ruimte (voor de harde schijven).
Daarnaast zijn er op dit moment geen / weinig EPIA bordjes te koop met 2x S-ATA (voor de harde schijven) en een 1GB lan-aansluiting.
Kan iemand van jullie mij helpen?
Het OS gaat FreeNAS worden. Lijkt mij een simpel programma om thuis gegevens te delen en op afstand bij je gegevens te kunnen.
Verder is van belang:
- Kast: een zo klein mogelijke kast (form factor is dus m-itx)
- Moederbord: en zal dus uitkomen bij een VIA EPIA bordje.
- Processor: inclusief bij mobo.
- Geheugen is niet zo belangrijk, vanaf 256mb meer dan genoeg.
- Harde schijf: 2x een Samsung Spinpoint F1 van 1 TB die in RAID 1 gaan draaien.
- LAN: het liefst 1Gb.
- Passief gekoeld en zo weinig mogelijk stroomverbruik. Gaat straks 24/7 draaien.
- Hoeft niet extreem veel te kosten.
Het probleem begint al met de kast. Ik heb op internet gezocht maar ik kan geen enkele m-itx kast vinden met 2x een 3,5 inch ruimte (voor de harde schijven).
Daarnaast zijn er op dit moment geen / weinig EPIA bordjes te koop met 2x S-ATA (voor de harde schijven) en een 1GB lan-aansluiting.
Kan iemand van jullie mij helpen?