stel 2 tabellen
Bij 'n
zou je dan krijgen:
Bij bovenstaande query is het maar afwachten welke waarde van chi_nogiets je te zien krijgt (ik neem aan de eerste waarde die de query 'tegenkomt', ik zou graag de laagste (danwel hoogste) waarde van 'c_nogiets' tonen.
Kan ik dan 'n "order by c_nogiets desc/asc' doen, zodat afhankelijk van de sortering, er verschillende lijsten met resultaten getoond worden?
Dus zoiets:
"... order by c_nogiets asc", met als resultaat:
"... order by c_nogiets desc", met als resultaat:
Het lijkt er op dat dit niet werkt bij moi (mysql 5.0). Hoe zou het WEL moeten?? Of zou dit moeten werken, en doe ik iets anders verkeerd?
code:
1
2
3
4
5
6
| create table parent (p_id int(1)) insert into parent (p_id), (1), (2), (4) create table child (c_id int(1), c_p_id int(1), c_nogiets int(1)) insert into child (c_id, c_p_id, c_nogiets) (1,1,80) , (2,1,60) ,(3,2,70) ,(4,2,30) ,(4,2,90) |
Bij 'n
code:
1
2
3
4
5
6
| select p_id, c_nogiets from parent inner join child on c_p_id = p_id group by c_p_id |
zou je dan krijgen:
code:
1
2
| 1 | 80 2 | 70 |
Bij bovenstaande query is het maar afwachten welke waarde van chi_nogiets je te zien krijgt (ik neem aan de eerste waarde die de query 'tegenkomt', ik zou graag de laagste (danwel hoogste) waarde van 'c_nogiets' tonen.
Kan ik dan 'n "order by c_nogiets desc/asc' doen, zodat afhankelijk van de sortering, er verschillende lijsten met resultaten getoond worden?
Dus zoiets:
"... order by c_nogiets asc", met als resultaat:
code:
1
2
| 1 | 80 2 | 90 |
"... order by c_nogiets desc", met als resultaat:
code:
1
2
| 1 | 60 2 | 30 |
Het lijkt er op dat dit niet werkt bij moi (mysql 5.0). Hoe zou het WEL moeten?? Of zou dit moeten werken, en doe ik iets anders verkeerd?
"Passing silhouettes of strange illuminated mannequins"