[Ubuntu] Netwerk omgestoken, netwerk doet het niet meer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Ik word een beetje moe van de netwerkconfiguratie bij Ubuntu. Er wordt zo geweldig gesproken over "just works", maar ik heb alleen maar problemen. Probleem is waarschijnlijk dat het om een laptop gaat maar ik geen wifi wil gebruiken, alleen het bedrade netwerk.

Nu had ik het werken, stak ik mijn netwerkstekker om en opeens werkt het niet meer. Als ik in ifconfig kijk staat er bij eth0 wel UP maar niet RUNNING. Een reboot werkt niet.
Wat moet je doen om die netwerkinterface weer werkend te krijgen?

IP adres staat vast ingesteld, ik draai Gutsy.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-09 13:15
Met Gusty Gibson en Hardy Heron had ik hetzelfde probleem.
Elke 2 maanden was het wifi spontaan verdwenen.
Je kon er de klok op gelijk zetten. In die tijd was een backup my best friend.

Nu draai ik OSX86 op dezelfde laptop. Daar heb ik nooit problemen met het netwerk.

a backup is a man's best friend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flapdrol85
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@maassluip

Misschien een rare vraag, maar wat bedoel je met ' omgestoken'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

code:
1
2
# ifdown eth0
# ifup eth0

Dit zijn erg mooie scriptjes, die volgens mij ook in ubuntu zitten. Uitvoren als root, of sudo ervoor knallen natuurlijk :)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
flapdrol85 schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 22:44:
@maassluip

Misschien een rare vraag, maar wat bedoel je met ' omgestoken'?
Laptop moest verplaatst worden, andere netwerkkabel (die wel in dezelfde hub zit) er in gestoken. Lampje op de hub brandt ook niet.
icyx schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 22:49:
code:
1
2
# ifdown eth0
# ifup eth0

Dit zijn erg mooie scriptjes, die volgens mij ook in ubuntu zitten. Uitvoren als root, of sudo ervoor knallen natuurlijk :)
Helaas, dat heeft geen effect (anders zou een reboot ook wel werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 14:20
Maasluip schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 22:30:
...

Nu had ik het werken, stak ik mijn netwerkstekker om en opeens werkt het niet meer. Als ik in ifconfig kijk staat er bij eth0 wel UP maar niet RUNNING. Een reboot werkt niet.

...
Zoals hierboven: wat bedoel je met 'omgestoken'? (je hebt een fixed instelling, dus als je idd dingen om gaat gooien met je het handmatig later aanpassen, denk aan gateways, subnets of zelfs het IP zelf)
Spuit 11 en supertrage reactie:
Een netwerk up krijgen zonder kabel erin kan, maar packet counts en alles moet dan nog steeds leeg/0 zijn. Als je het weer terug doet in de originele hub poort, werkt het dan weer?

Netwerk up as in, je kan wel arpen en zelfs 'dhclient eth0' doen en dan werkt het of werkt het helemaal niet en is het gewoon uitgestorven?

[ Voor 12% gewijzigd door LinuX-TUX op 04-06-2008 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Maasluip schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 22:54:
[...]
Laptop moest verplaatst worden, andere netwerkkabel (die wel in dezelfde hub zit) er in gestoken. Lampje op de hub brandt ook niet.

[...]

Helaas, dat heeft geen effect (anders zou een reboot ook wel werken).
Mwa, zit wat in :p

Wil je de output geven van ifconfig eth0, /etc/network/interface en /etc/resolv.conf geven?

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
LinuX-TUX schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 22:55:
[...]

Spuit 11 en supertrage reactie:
Een netwerk up krijgen zonder kabel erin kan, maar packet counts en alles moet dan nog steeds leeg/0 zijn. Als je het weer terug doet in de originele hub poort, werkt het dan weer?
Ik zou niet meer weten welke poort het was, maar ik heb wel andere poorten geprobeerd.
Netwerk up as in, je kan wel arpen en zelfs 'dhclient eth0' doen en dan werkt het of werkt het helemaal niet en is het gewoon uitgestorven?
Helemaal uitgestorven. Arping ziet de PC's op mijn lokale netwerk niet en dhclient krijgt geen IP adres.

ifconfig:
code:
1
2
3
4
5
6
7
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:C0:9F:4A:BD:BE  
          UP BROADCAST MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000 
          RX bytes:0 (0.0 b)  TX bytes:0 (0.0 b)
          Interrupt:6

/etc/network/interfaces:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.151.68
gateway 192.168.151.220
netmask 255.255.255.0
broadcast 192.168.151.255

/etc/resolv.conf:
code:
1
2
3
4
5
search lan
nameserver 192.168.151.220
nameserver 194.109.6.66
nameserver 194.109.9.99
nameserver 194.109.104.104

[ Voor 10% gewijzigd door Maasluip op 04-06-2008 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heyster
Ik ken het probleem. Na een frisse installatie van Ubuntu had ik meestal 90% succes. Soms deed het wireless lan het eerst na de 2e installatie weer.
Of het aan de Broadcom kaart ligt........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Heyster schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 20:29:
Ik ken het probleem. Na een frisse installatie van Ubuntu had ik meestal 90% succes. Soms deed het wireless lan het eerst na de 2e installatie weer.
Of het aan de Broadcom kaart ligt........
Euhm, het gaat niet over wireless voor zover ik weet. Wlan onder Linux is een heel andere discussie.
offtopic:
Wireless is - afhankelijk van je kaartje - meestal brak onder Linux. Als je zoiets als ndiswrapper gebruikt en/of proprietaire firmwares wordt het al helemaal een gekkenhuis van onverwachte problemen.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 22:30:
Het is toch niet zo dat je wifi op eth0 draait, en je bekabeld netwerk op eth1?
Dus kijk eens of je een eth1 hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Maasluip schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 22:54:
Als ik ergens een stekker in mijn laptop steek en het ledje van de netwerkkaart gaat niet branden, dan is meestal het putje niet gepatched. Als er geen sprake is van een putje, maar van een switch of hub, en andere apparaten die er op aangesloten zitten werken wel, dan is de switch-/hubpoort, in mijn ervaring, gewoon stuk.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
eth0 is zeker het bedraade netwerk. Ik heb geen bruikbaar wireless in de buurt en hij heeft toch heel wat dagen met het ip-adres wat hierboven staat gewerkt.

De computer zit in een hub en ik heb ook andere poorten geprobeerd, ook poorten die met een andere computer werken. En natuurlijk heb ik ook andere kabels geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-07 21:14

WPN

Volgens mij moet het probleem niet in de software gezocht worden als de lampjes niet gaan branden....

het kan ook zijn dat de ethernetport van je laptop kapot is?
heb je ook al in een andere omgeving geprobeerd om het werkend te krijgen
bv op je werk of bij vrienden met andere hardware?

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Dat lijkt me inderdaad eerder het geval. Als het lampje niet eens gaat branden lijkt het me sterk dat het een driver/softwareprobleem is. Tenzij de netwerkkaart in het geheel gedisabled is natuurlijk.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magistus
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-07-2024
Wat is de output van de volgende 2 commando's?:
mii-tool eth0
ethtool eth0

en probeer eens:
/etc/init.d/networking restart

[ Voor 25% gewijzigd door magistus op 06-06-2008 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Het zou niet de eerste keer zijn dat er een (regressive) bug zit in de kernel in een netwerkkaart driver.
Welke netwerkkaart heb je?
dmesg | grep -i ethernet of dmesg | grep -i network
en welke kernel (uname -r)?
Werkt het onder Windows zonder problemen?
edit: Het restarten van je netwerk met het commando van hierboven is ook geen gek idee.

[ Voor 13% gewijzigd door gertvdijk op 06-06-2008 16:49 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
mii-tool eth0 geeft eth0: no link

ethtool eth0:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Settings for eth0:
    Supported ports: [ MII ]
    Supported link modes:   10baseT/Half 10baseT/Full 
                            100baseT/Half 100baseT/Full 
    Supports auto-negotiation: Yes
    Advertised link modes:  10baseT/Half 10baseT/Full 
                            100baseT/Half 100baseT/Full 
    Advertised auto-negotiation: Yes
    Speed: 10Mb/s
    Duplex: Half
    Port: Twisted Pair
    PHYAD: 1
    Transceiver: internal
    Auto-negotiation: on
    Supports Wake-on: g
    Wake-on: d
    Current message level: 0x000000ff (255)
    Link detected: no

Output van dmesg gegrept op ethernet en network:
code:
1
2
3
4
5
[   22.328101] eth0: Broadcom 4400 10/100BaseT Ethernet 00:c0:9f:4a:bd:be

[  121.800263] ipw2200: Intel(R) PRO/Wireless 2200/2915 Network Driver, 1.2.0kmprq
[  121.800388] ipw2200: Detected Intel PRO/Wireless 2200BG Network Connection
[  124.039462] Kill switch must be turned off for wireless networking to work.

Machine is Linux chef 2.6.22-14-generic #1 SMP Tue Feb 12 07:42:25 UTC 2008 i686 GNU/Linux
Vrij vanilla Gutsy

Herstarten van het netwerk geeft geen resultaat. Wel netjes [OK], maar in dmesg een melding ADDRCONF(NETDEV_UP): eth0: link is not ready

Of het onder windows werkt zou ik niet weten, er staat geen windows op. Ik heb het met de opstart CD van Gutsy geprobeerd, daar deed hij het ook niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Maasluip op 06-06-2008 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Lijkt wel een beetje op dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN

WPN

aangezien je net netwerk niet werkt (vanaf installatie) ga ik er eigenlijk van uit dat je verder nog niets belangrijks hebt geinstalleerd of in iedergeval niets dat niet met een backup bewaard kan blijven....

misschien is het een poging waard om Hardy te installeren inplaats van Gutsy?

en klopt het nou dat de lampjes op je router/switch of netwerkkaart NIET branden?

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Ik heb al eens geprobeerd Hardy te installeren, maar dat lukte me met geen van de installatiemethoden. Bij de desktop CD liep hij consequent vast, ofwel in het scherm waar je je land uitkiest ofwel in het scherm waar je de tijdzone instelt.

De lampjes op de hub en bij de netwerkaansluiting op de laptop branden niet.

Ik heb inmiddels nog wat meer geprobeerd: ik heb nog drie PCMCIA netwerkkaartjes liggen, de Xircom (CEM-28) werd niet gedetecteerd, een Dynalink wordt wel gedetecteerd maar wil ook niet naar de running state, voor de 3COM kan ik de transceiver niet vinden.

Ik heb ook XP geïnstalleerd, die vindt de interne netwerkadapter niet. Het lijkt er dus wel op dat hij kaduuk is, maar dan komt de volgende vraag: waarom wil de PCMCIA netwerkkaart ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN

WPN

ik neem aan dat voor de pcmcia kaartjes zelf de drivers ook geinstalleerd moeten worden
misschien is het de moeite waard om uit de drivers van de fabrikant te downloaden en op usb stick te zetten (dit kan je ook doen voor xp om te testen of de kaart onder xp wel werkt)

staat de onboard netwerkkaart niet toevallig in de BIOS uitgeschakeld??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-06 17:09

wzzrd

The guy with the Red Hat

Maasluip schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 13:16:
maar dan komt de volgende vraag: waarom wil de PCMCIA netwerkkaart ook niet.
Omdat die niet gesupport wordt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Hoezo niet? Het is een Realtek 8139 chipset en volgens mij is die zelfs standaard in Linux/Ubuntu aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-06 17:09

wzzrd

The guy with the Red Hat

Ah! Ik meen me te herinneren dat ik op Gentoo indertijd ook wat problemen heb gehad met de support voor die chip. Kernelbugje geloof ik. Weet ik niet zeker hoor, maar ik weet wel dat als ik een Gentoo Live install CD in mijn bak leg (met zo'n chip op het mobo), dat het ook niet werkt: dhcp krijgt dan geen IP geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Jaren geleden schreef Donald Becker (=NASA driver schrijver) al dat dit de meest slechte chipset was die-ie ooit gezien had.... In die tijd stopte de chipset ook elke paar minuten met werken, en had een unload+load module nodig. Waarschijnlijk deed de windows-driver dat dan automatisch.
Oftewel, ik blijf nu ver van die hardware, wellicht is een mooi pcmcia-netwerkkaartje een mooie oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Die Realtek is een PCMCIA kaartje. Zoals je hierboven kunt lezen is de interne netwerkchip een Broadcom 4400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuker
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-07 00:58
- Staat de laatste kernel er op?
- Misschien eens een lsmod doen en kijken welke module hij laad. Hem verwijderen met rmmod en insmod doen en kijken of je errors ziet in de logs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heyster
Na veel googlen ben ik er achter gekomen dat de Broadcom wifi kaartjes soms blijven hangen. Dit probleem is niet op te lossen d.m.v. het terug plaatsen van een backup.
Ik installeer meestal Vista opnieuw, check of het netwerk het doet en zet daarna een backup van Ubuntu of OSX (Mac->Time Machine) terug.
Het probleem ligt dus bij de Broadcom kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Heyster schreef op maandag 23 juni 2008 @ 16:35:
Na veel googlen ben ik er achter gekomen dat de Broadcom wifi kaartjes soms blijven hangen.
[heel verhaal]
Voor de zoveelste keer: het gaat niet om WiFi.
Het kaartje blijft ook niet hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:39

zomertje

Barisax knorretje

Ik denk ook dat je eens goed naar de hub moet kijken, die poortjes kunnen zeker ook naar de haaien gaan. Zolang je dat niet getest hebt, van je config afblijven imho. Idem dito voor kabels.

Edit: overheen gelezen dat je dat toch geprobeerd hebt. Ik blijf het echter wazig vinden.
Wel ooit lang geleden dit soort rare problemen gehad met Red Hat. Een herinstallatie loste het probleem toen wel op, wel erg drastisch.

[ Voor 43% gewijzigd door zomertje op 23-06-2008 17:19 ]

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Ik heb het min of meer opgegeven. Herinstallatie is geprobeerd, ook met Windows, het netwerk blijft dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Maasluip schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 13:16:
Ik heb ook XP geïnstalleerd, die vindt de interne netwerkadapter niet. Het lijkt er dus wel op dat hij kaduuk is, maar dan komt de volgende vraag: waarom wil de PCMCIA netwerkkaart ook niet.
Misschien dat de interne netwerkadapter op dezelfde bus zit en die hele bus gaar is?

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:00
Als er geen lampjes branden is er hardwarematig kapot. Probeer eens een andere kabel of poort op de switch voor de zekerheid.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
GreenSky schreef op maandag 23 juni 2008 @ 17:47:
Als er geen lampjes branden is er hardwarematig kapot. Probeer eens een andere kabel of poort op de switch voor de zekerheid.
Volgens mij kan je een ethernetkaart prima ifdownen zover dat ook de lampjes uitgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:00
Hmm, misschien heb je gelijk. Maar als je interface up is, zouden de lampjes wel moeten branden, ook al gebeurt er softwarematig geen reet.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN

WPN

gertvdijk schreef op maandag 23 juni 2008 @ 17:53:
[...]

Volgens mij kan je een ethernetkaart prima ifdownen zover dat ook de lampjes uitgaan.
ja maar standaard na een versie installatie van ubuntu is naar mijn weten de interface gewoon up
mede ook voor windows is de interface gewoon standaard up

of de hardware van de laptop is kapot of de hardware heeft een conflict of de hardware staat uitgeschakeld in de BIOS?

edit:
of TS plugged een USB kabel in de netwerkpoort (zoals ik ooit een klasgenoot van me heb zien doen op MCSA cursus, en dan afvragen waarom de usb stick niet zichtbaar werd tot ik mn lach niet meer in kon houden en hem voor de rest van de klas belachelijk maakte :+ :+ :+ _/-\o_ )

[ Voor 22% gewijzigd door WPN op 27-06-2008 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 09:17
Maasluip schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 09:05:
Die Realtek is een PCMCIA kaartje. Zoals je hierboven kunt lezen is de interne netwerkchip een Broadcom 4400.
Ikzelf heb de Broadcom 4311, maar die zijn door dezelfde driver ondersteund geloof ik (Mijne is wel wireless). Hier op Gentoo nooit problemen. Heb geen oplossing voor je maar wel een tip: (Instal)Leer Gentoo zodat je als er iets niet werkt al gewend ben om even onder de motorkap te kijken, ipv door 36 managers heen te moeten die op hun beurt weer iets tweaken in een config file...

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN

WPN

TS: nog verder gekomen of heb je echt al zo snel opgegeven ? hoe zit het met de BIOS instellingen van de netwerkpoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
ik zou eens hier kijken.

/etc/udev/rules.d/010_netinterfaces.rules

doe even een ifconfig -a
controleer werke interface ( ethX ) welk mac adres heeft.
en zorg dat in de udev configuratie file dezelfde mac staat bij de juiste eth

Ik heb 2 weken geleden me hoofd gebroken over zo'n probleem.

suc 6.

ehhh.. noppes

Pagina: 1