Catalyst ziet 2de HD3870 niet

Pagina: 1
Acties:

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

the_RJ

Banana Hammock!

Topicstarter
Hallo allemaal

Ik hoop dat ik geen simpel probleem hier voorschotel die ik bij andere zoekacties zo gevonden had, maar ik kom er niet uit.

Vorig jaar juli kocht ik mijn huidige computer, met daarin:

E6600 (@ 6850)
Gigabyte P35-DS4
4x 1Gb OCZ PC6400 Platinum
Zalman Z600HP PSU (600W dus)

Destijds vond ik de grafische kaarten te duur voor hun prestatie (8800GTX a 600 euro nog), dus ging ik voor de x1950xt, met het idee het daar een jaar op uit te zingen en dan verder te kijken. Bij aankoop had ik overigens 2Gb geheugen, maand geleden nog eens 2Gb bijgekocht, maar nog niet overgestapt naar 64bit OS. Zojuist heb ik dit wel gedaan en ik zit nu op Vista.

Gisteren liep ik tegen de Sapphire HD3870 (met die single slot blauwe koeler aan) voor 109 euro, heb er direct twee besteld en die zitten inmiddels in deze kast, met Crossfire kabeltjes ertussen.

Nu komt het probleem. GPU-z en Atitool zien beide HD3870's, maar Catalyst niet. Zie hieronder:

Lomp grote pic

Excuses voor het plaatje verder, net clean install dus Paint was even alles ter beschikking, dus even geen thumbnails...
Modbreak:Dus :?

1) dat je net alles herinstalleerd hebt is jouw probleem, maak het niet de onze
2) ook met Paint kun je prima thumbnails maken

Graag geen layout- en laadtijdverneukende pics posten

Daarnaast valt op dat ondanks dat het exact dezelfde kaarten zijn, de BIOS versie wel net anders is. Ligt hier de oorzaak van mijn probleem en moet ik de kaart(en) met een nieuwe bios flashen of zou ik een andere driverversie moeten gebruiken?

Ik zal eerlijk zijn, ik heb 0 ervaring met Crossfire en de aankoop was vrij impulsief, was eerst van plan een Nvidia G92 gebaseerde kaart te halen, tot ik hier op liep. Ik heb nu zo'n 1,5 uur gezocht, maar ik zie nergens dezelfde problemen. Vista zelf ziet wel twee kaarten en geeft ook aan dat voor beide kaarten drivers geinstalleerd zijn (dezelfde uiteraard). Ik weet in ieder geval zeker door wat tests dat de 2de HD3870 rustig idle blijft wanneer ik actie vraag, Crossfire is er dus zeker niet.

Alle hulp is welkom! Bij voorbaat dank.

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 04-06-2008 23:30 ]

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Topicstarter
Even vergeten te vermelden: Ik heb direct de nieuwste catalyst erop gegooid, niet die van de driver CD, hoewel het mij niet lijkt dat daar het probleem ligt.
Modbreak:Schoppen <24u is nergens voor nodig. Gewoon je post editen als je iets toe te voegen hebt. En ja, dat kan ook direct na een clean install...

[ Voor 34% gewijzigd door dion_b op 04-06-2008 23:30 ]

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Verwijderd

Je kan proberen om de kaarten een keer om te wisselen. Dat het een andere BIOS versie is zou in principe niet uit mogen maken met CrossfireX. Alleen CrossfireX ondersteund jouw moederbord dan weer niet geloof ik.... of wel :?

Om de BIOS uit te sluiten kan je een nieuwe (gelijke) BIOS versie op de kaarten flashen. De BIOS kan je waarschijnlijk terug vinden op de site van Sapphire, anders Chiphell (let wel op het type 3870 want er zijn er een hoop). Voor het flashen kan je 'ATitool' gebruiken ---> google. ATitool kan de BIOS flashen in een windows omgeving, werkt prima. Werkt het niet voor crossfire dan heb je in iedergeval de nieuwste BIOS 8)

• Bad_Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-05 17:15
Ik heb verder totaal geen ervaring met Crossfire dus mischien is wat ik ga zeggen complete onzin :).
Ik zie in beide schermpjes van gpu-z onderaan staan: "ATI Crossfire: Enabled (2 GPUs) (unsure on Vista64)", misschien dat de 64bit versie van Vista nog geen goede ondersteuning heeft voor Crossfire?

PSN-id: karlbani / Steam-id: karlbani

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Topicstarter
@ jj1983: de kaarten omwisselen was mijn volgende stap, dat ga ik zo doen. Mijn moederbord zou crossfire gewoon moeten ondersteunen zonder problemen. BIOS flashen ga ik ok zo doen inderdaad. Heb nog wat zitten spelen met mobo BIOS settings, maar ook dat had geen effect.

@ Bad_Boy: Het probleem ligt niet zozeer bij dat Crossfire niet zou werken eigenlijk, maar puur dat: Vista zelf, GPU-Z, Atitool, zien allemaal twee kaarten en kunnen ook prima van beiden alles uitlezen. Alleen Catalyst ziet de kaart gewoon niet...

Anyways, zal even met die kaarten gaan spelen en BIOS updaten, en dan deze post wel editen voor het resultaat.

Kaarten omwisselen heeft geen effect. Ben bezig met BIOS zoeken, maar dat lijkt lastiger dan het klinkt, Sapphire heeft ze niet meer direct online staan, althans daar lijkt het op... Iemand die de 10.078 BIOS heeft misschien? O-)

[ Voor 15% gewijzigd door the_RJ op 05-06-2008 16:03 ]

Verwijderd

Succes! ;)

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 11:21
Heb je de atidriver + CCC installatie als Administrator uitgevoerd?
Pagina: 1