[XP] Toetsenbord werkt voor geen meter*

Pagina: 1
Acties:

• warrie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-01-2020
Het toetsenbord van de Dell laptop van mijn ma werkt niet meer. De computer werkt verder prima, maar in configuratiescherm staat er een geel uitroeptekentje en " Code 10: Apparaat start niet" bij " Standaardtoetsenbord (101/102 toetsen)". De laptop wil niet terug naar een herstelpunt (maw, na het opnieuw opstarten krijg ik een korte melding dat het niet gelukt is). Apparaat verwijderen, opnieuw opstarten, etc, het werkt allemaal niet.

Wat kan er aan de hand zijn?

Ik zag laatst een zwerver uit een vuilnisbak eten. Ik loop naar hem toe en zeg: "Doe je dat thuis ook??" - Theo Maassen

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:16

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Typen kan nog wel, of zijn het meer de Function-knoppen die niet werken?
En heb je al de drivers ervan geinstalleerd (liefst verse van internet vandaan downloaden)

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• warrie
Typen kan ook niet meer. Niks werkt. Drivers van internet ook geinstalleerd, althans van de Dell site een shitload aan drivers geinstalleerd. Bij deze drivers stond geen specifieke "toetsenbord drivers" oid.

Ik zag laatst een zwerver uit een vuilnisbak eten. Ik loop naar hem toe en zeg: "Doe je dat thuis ook??" - Theo Maassen

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:16

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

USB? Probeer eens een andere USB-aansluiting? PS2? Wat gebeurt er als je een ander toetsenbord aansluit?

@ hieronder: welke windows versie gebruik je?

offtopic:
Gebruik het liefst de Edit-knop wanneer je nog extra informatie aan je post wilt toevoegen ipv een nieuwe post maken :)

[ Voor 48% gewijzigd door Mad Marty op 04-06-2008 21:21 ]

Rail Away!

• warrie
Daar heb ik helaas geen beschikking over. Die is zowel niet in huis aanwezig en ten tweede, ik ben remote aan het desktoppen dus kan die test niet doen.

• warrie
Kan het iets met de IRQ's zijn? Ik kan die niet handmatig instellen. (er is overigens ook geen hardware bijgekomen/weggeplukt)

• Lifestyle71
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:25

Lifestyle71

De Jos

start->uitvoeren->osk.exe ?

Van alle zagen die we zagen zagen, zagen we geen zagen zagen zoals we onze zagen zagen zagen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Gaat een beetje lastig zonder keyboard, maar die zit ook onder buro-accesoires > toegankelijkheid.

Ik zou eerst even controleren of de i8042prt driverservice nog wel aanwezig is - dat is namelijk de ps/2 poort driver.
Als die niet werkt, heb je ook geen toetsenbord.

Als je nog even wil melden over welke Windows versie je het hebt, dan zetten we dat nog even in de titel.

[ Voor 11% gewijzigd door alt-92 op 04-06-2008 21:46 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• warrie
Hmmmm, hoe kan ik controleren of die driver er nog is?
Ik heb Windows XP Home Edition

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-11 21:35
Negen van de tien keer dat ik dit probleem in handen heb gehad, kon ik na het verwijderen van het toetsenbord in apparaatbeheer, en het opnieuw laten detecteren, daarna gewoon verder werken tot de volgende reboot.
Tot op heden heb ik het probleem alleen nog maar kunnen verhelpen met een herinstallatie.
Test eens of het op die manier bij jou ook werkt, kun je in ieder geval concluderen of het softwarematig, danwel hardwarematig is...

• warrie
Bedoel je met herinstallatie het opnieuw installeren van Windows? Dat zijn wel heel rigoreuze maatregelen toch?

• warrie
Nou, ik heb de laptop inmiddels in mijn bezit. Ik heb een extern toetsenbord op aangesloten, die wel als HID-toetsenbordapparaat in het systeem komt te staan, maar die ook niet functioneert. Als ik een muis erbij in de USB port werkt ie wel...Want kan er nu aan de hand zijn?

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
alt-92 schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 21:45:
[...]

Gaat een beetje lastig zonder keyboard, maar die zit ook onder buro-accesoires > toegankelijkheid.

Ik zou eerst even controleren of de i8042prt driverservice nog wel aanwezig is - dat is namelijk de ps/2 poort driver.
Als die niet werkt, heb je ook geen toetsenbord.

Als je nog even wil melden over welke Windows versie je het hebt, dan zetten we dat nog even in de titel.
Of natuurlijk on screen keyboard ;)
warrie schreef op zondag 15 juni 2008 @ 23:02:
Nou, ik heb de laptop inmiddels in mijn bezit. Ik heb een extern toetsenbord op aangesloten, die wel als HID-toetsenbordapparaat in het systeem komt te staan, maar die ook niet functioneert. Als ik een muis erbij in de USB port werkt ie wel...Want kan er nu aan de hand zijn?
Windows herinstallatie is heus niet zo moeilijk hoor :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• warrie
Een nieuwe windows installatie vind ik wel heel rigoreus. Bij configuratiescherm lijkt er een I/O invoer-uitvoerbereik conflict te zijn tussen "Synatipcs PS/2 Port Pointing Device" en "Standaard toetsenbord (101/102) toetsen". Ik kan echter de de adressen die beide interfaces gebruiken niet veranderen. Hoe dit toch worden opgelost?
Bij het opstarten van de computer doet het toetsenbord het overigens wel! Het is dus toch een software probleem??

[ Voor 14% gewijzigd door warrie op 17-06-2008 18:30 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

warrie schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 18:27:

Bij het opstarten van de computer doet het toetsenbord het overigens wel! Het is dus toch een software probleem??
Meer een driver probleem dan. Als je de Synaptic driver eraf gooit moet je in ieder geval weer je normale keyboard functionaliteit weer terug krijgen denk ik.

Of je moet zo'n pointer (de 'klit') in het middle van je keyboard hebben? Die kun je eventueel in de Synaptics driver uitschakelen - ligt een beetje aan het type Dell die je hebt of die er is.

[ Voor 20% gewijzigd door alt-92 op 17-06-2008 18:40 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• warrie
Nee, zo'n klitje is het ook niet. Als ik het apparaat in configuratiescherm van mijn pc gooi, komt hij bij een reboot direct weer terug en het probleem blijft...Ook vreemd dat ik de resources die beide I/O apparaten gebruiken, niet kan veranderen. Ik ben wel Administrator...

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

warrie schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 18:51:
Als ik het apparaat in configuratiescherm van mijn pc gooi, komt hij bij een reboot direct weer terug en het probleem blijft..
Ik zei ook niet het device, maar de Synaptic driver deinstalleren.
Zolang de driver er staat installeert die vrolijk weer hetzelfde namelijk..

• warrie
Hmmm, komt dat ruwweg neer op het verwijderen van de bestanden die bij die driver horen?
Dus dat ik eerst kijk welke bestanden bij het "stuurprogramma" horen zoals dat in configuratiescherm staat, en vervolgens die bestanden verwijder?

[ Voor 9% gewijzigd door warrie op 17-06-2008 19:04 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

warrie schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 19:04:
Hmmm, komt dat ruwweg neer op het verwijderen van de bestanden die bij die driver horen?
Nee.
Deinstalleren van de driver is genoeg.
Ik hoop dat we niet hoeven uit te leggen hoe je dat doet, want dat is wel heel erg basiskennis-nivo.

• warrie
Hehe, daar moest ik wel even om lachen. Ja, ik hem deinstalleerd via software in configuratiescherm.

Echter, het probleem blijft. Het rare is ook dat zodra ik een toets indruk op het toetsenbord, de "onboard muis" (touchpad) ook niet meer werkt. Het lijkt er dus echt op dat deze twee apparaten met elkaar conflicteren.
(De "synaptics" muis is nu overigens inderdaad weg. Er is alleen een "PS\2 compatible muis" voor in de plaats gekomen.) Hetzelfde gele uitroeptekentje bij "standaartoetsenbord (101/102) toetsen is dus gebleven...
Dank voor de hulp alvast!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wat staat er verder nog aan software op geinstalleerd die eventueel drivers installeert?
Dan moet je denken aan CD-emulators als CloneCD, DaemonTools enzo.
Die installeren ook drivers die een adresbereik reserveren, soms kan dat vervelende bij-effecten opleveren als deze (drivers die 'opschuiven' qua adresbereik en dan net conflicten veroorzaken).

• warrie
Hmmm, ik heb een tijdje geleden wel de remoteControlTool LogMeIn geinstalleerd...Ben bezig dat nu te deinstalleren...fingers crossed! [edit]: Maar neen, geen verbetering. Het conflict blijft. Kan het installeren van NOD32 Antivirus iets uitmaken? Nee toch?

Als ik soms trouwens de muis uit de USB port haal, valt de hele pc uit...toch een flink intern conflict ergens in de pc?

[ Voor 50% gewijzigd door warrie op 18-06-2008 00:13 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat lijkt me niet echt gezond :)
Weet je zeker dat je niet sneller af bent met een backup van de belangrijke zaken en een reinstall? Desnoods maak je eerst even een image van de huidige installatie.

• warrie
Ik vind het zo moeilijk dat zo'n simpel adres conflict met een complete herinstallatie van Windows gepaard gaat. Het is de pc van mijn ma, en die vind het al vervelend als een pictogrammetje op een andere plaats staat, je kent het wel ;)

Laat staan alle emails, adresboek etc uit Outlook Express halen...

Verwijderd

Als je nou eens Windows er overheen (upgrade) zet ipv een volledige nieuwe installatie. Dit lost vaak dit soort foutjes op en toch hou je al je instellingen en programma's.

Outlook Express backuppen is trouwens pinda's.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2008 18:38 ]

• warrie
Wat moet ik dan doen om dat te bereiken? Gewoon een Windows XP cd erin of moet dit een speciale CD zijn? Ik formatteerde altijd alles en gooide dan een nieuwe install erop. Dat kon geloof ik ook alleen maar met Windows 95 en 98.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik denk dat je hier genoeg resultaten over kan vinden met de search - zo lastig is een installatie niet.
Als je dat zelf niet kan bedenken mag je jezelf afvragen of je wel op de juiste manier bezig bent ;)

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-11 15:07

wowi

Is er geen bios update voor het apparaat dat dit probleem oplost?
Pagina: 1