[AMD] Unlocken 6400+ BE op Asus M3N-HT Deluxe

Pagina: 1
Acties:

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
Ik ben nu bezig met een vriend van me een poging tot overklokken te wagen.

Het moederbord: Asus M3N-HT Deluxe Mempipe {Productsite}
Processor: AMD Athlon 64 X2 6400+ BE

Volgens de doos heeft een 6400+ BE een vrij te kiezen multiplier, volgens reviews kan de M3N-HT een multiplier tot 25x aan. In het BIOS en de Asus Tweak software in Windows XP Pro (32-bit) kunnen we geen multiplier kiezen die hoger is dan de 16x die de 6400+ standaard meekrijgt.

Deze processor is laatst overgekocht van een medetweaker. We kunnen dus niet garanderen dat het een BE is of het moet te zien zijn in een CPU-Z screenshot.

Verder is in het BIOS te zien dat het scrollbalkje om de multiplier te kiezen halverwege staat en er dus meer opties zijn. We kunnen geen andere kiezen omdat we niet verder naar beneden kunnen scrollen. Tevens staat er de melding: Change FID for M2 CPU.

We zijn de complete handleiding van het moederbord doorgeweest, het BIOS doorzocht maar nergens kunnen we de FID veranderen. Ook wel gegoogled, maar dan schijnt het een oude instelling te zijn voor P3 moederborden om zo de gelockte multiplier te unlocken. Dit lijkt mij niet nodig en ook niet logisch op een Black Edition processor.

Misschien dat iemand weet hoe we de FID kunnen veranderen of dat iemand meer uitleg over dit begrip kan geven of kan bevestigen dat we geen Black Edition hebben. Bij voorbaat dank.

Overklok tips zijn niet nodig omdat de FSB verhogen en op de temperaturen wel bekend is, maar het gaat hier om de multiplier die we unlockt verwacht hadden en het (nog) niet is

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

en je hebt natuurlijk de laatste nieuwe bios al geïnstaleerd? En of het nou een BE is of niet: kan je zelf cpu-z niet instaleren? Dat begrijp ik even niet.. :)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Volgens mij is een AMD Athlon 64 X2 6400+ altijd een Black Edition, zo goed ik weet bestaan er geen met gelockte multiplier. ;) Dus ik denk dat het probleem bij je mobo zit.

[ Voor 15% gewijzigd door -The_Mask- op 04-06-2008 18:51 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
De nieuwste BIOS hebben we ook geprobeerd te flashen, halen we de goede van de site. Geprobeerd met de Asus Update tool, ongeldige BIOS file, direct met dat programma downloaden: cannot connect to server. Direct met de EZ Flashtool van Asus in het BIOS geprobeerd, no valid Rom found

@ stits: Of het mogelijk is om via CPU-Z te zien of je een proc hebt met een vrije multiplier

[ Voor 14% gewijzigd door Wiethoofd op 04-06-2008 19:25 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:38

Thandor

SilverStreak

-The_Mask- schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 18:51:
Volgens mij is een AMD Athlon 64 X2 6400+ altijd een Black Edition, zo goed ik weet bestaan er geen met gelockte multiplier. ;) Dus ik denk dat het probleem bij je mobo zit.
Volgens Wikipedia - List of AMD Athlon 64 microprocessors ook :).

Wat CPU-z betreft, je kunt wel zien of de multiplier unlocked is. Het ziet er dan als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8432a5037c33abb404245367cd63c283/full.jpg

Voor de zekerheid heb ik het net even getest met een nieuwere CPU-z, namelijk versie 1.45, en daarmee werkte het ook.

[edit] (en wat -The_Mask- dus hier beneden zegt)
Helaas geldt dit niet voor iedere processor :o. Ik heb het zojuist even getest op mijn Intel Pentium 4 'Willamette' 1.xGHz (één van de eerste P4's waarvan onbekend was welke klokfrequentie ze gingen halen) met een volledig vrije multiplier. Het laagst instelbare is 8x (om die reden wordt het ook wel de 800MHz P4 genoemd) maar 9x werkt ook wel :). Het screenshot laat netjes 9x zien maar niet de andere instelbare multipliers:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yXtOT5duycTVOTir6eHl4NLS/full.jpg

Wellicht herkend CPU-z de 'Willamette' niet correct of geeft CPU-z het bij de Pentium D wel aan omdat deze technisch gezien met EIST overweg kan. (Al is dat bij deze B1 stepping disabled wegens een bug. De vrije multiplier behoud ik toch gezien het een ES is). Al met al jammer dat je het op die manier dus niet kunt zien.

Volgens mij kun je het BIOS ook wel flashen zonder de tool van Asus in Windows. Je moet het dan gewoon handmatig doen. Je kunt dan eerst de nieuwste proberen en mocht dat niet werken dan kun je eens een oudere proberen. Let wel op dat je goed kijkt naar de release notes van de BIOS versies. Je moet geen BIOS flashen die opgeloste problemen dus weer ongedaan maakt. Ook is het opletten geblazen dat je niet een oud BIOS flashed die de processor (of iets anders) niet ondersteund omdat je dan het risico loopt dat het systeem überhaupt niet meer wil booten.

[ Voor 24% gewijzigd door Thandor op 04-06-2008 20:07 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• -The_Mask-
  • Niet online
Thandor schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 19:50:
[...]
Volgens Wikipedia - List of AMD Athlon 64 microprocessors ook :).

Wat CPU-z betreft, je kunt wel zien of de multiplier unlocked is. Het ziet er dan als volgt uit:
[afbeelding]
Volgens mij zie je vrij weinig met CPU-z. ;)
Afbeeldingslocatie: http://img208.imageshack.us/img208/47/cpuzty4.jpg
Behalve dan dat er door Cool’n’Quiet wordt terug geklokt. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 04-06-2008 19:55 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
Thandor schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 19:50:
Volgens mij kun je het BIOS ook wel flashen zonder de tool van Asus in Windows. Je moet het dan gewoon handmatig doen. Je kunt dan eerst de nieuwste proberen en mocht dat niet werken dan kun je eens een oudere proberen. Let wel op dat je goed kijkt naar de release notes van de BIOS versies. Je moet geen BIOS flashen die opgeloste problemen dus weer ongedaan maakt. Ook is het opletten geblazen dat je niet een oud BIOS flashed die de processor (of iets anders) niet ondersteund omdat je dan het risico loopt dat het systeem überhaupt niet meer wil booten.
Zonet de nieuwste Bios-file gedownload. Asus Update geeft deze melding:
Afbeeldingslocatie: http://www.gioli.nl/tweakers/asusupdate.jpg
Terwijl de bios-file wel degelijk van de goede site af komt.

We proberen nu met EZ Flash, maar die deed het niet bij oudere biosversies, zo ook even proberen op een CD de biosfile te branden en dan nog eens te proberen.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:38

Thandor

SilverStreak

Die flash tool voor Windows is gewoon gaar. Ik heb het daarmee nooit voor elkaar gekregen om fatsoenlijk een oudere BIOS te flashen. Met 'the good old' flasher onder DOS ging dat gewoon prima :). Handmatig downloaden en flashen dus ;).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
Handmatig al gedownload, nu ook via EZ Flash in de bios geprobeerd, het mocht niet baten.
Er staat wel een tool nog op de asus site bij de M3N-HT Deluxe onder 'Bios-utilities': Afudos BIOS update tool V2.36 als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik het graag

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
Inmiddels het BIOS kunnen flashen naar de aller nieuwste versie 1003 van de Asus Site, maar nog steeds geen vrij te kiezen multiplier, het scrollbalkje blijft keurig op de helft bij 16 staan en wil niet verder.

• -The_Mask-
  • Niet online
Wiethoofd schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 20:52:
Inmiddels het BIOS kunnen flashen naar de aller nieuwste versie 1003 van de Asus Site, maar nog steeds geen vrij te kiezen multiplier, het scrollbalkje blijft keurig op de helft bij 16 staan en wil niet verder.
Asus al eens een E-mailtje gestuurd?

AMD Nieuwsdiscussie

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
-The_Mask- schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 21:31:
Asus al eens een E-mailtje gestuurd?
Nee nog niet, aangezien het niet mijn mobo en procje zijn. Ik zal wel even wat leuks in elkaar flansen en een mailtje hun kant op sturen. Bedankt voor de tip!

Verwijderd

Foxconn bord,Gigabyte bord geprobeerd zit er wel een losse multiplier op deze CPU? wij (veel wordt door vrienden hier onderling geruild of gekocht) dachten eigenlijk van niet.
De laatste (snelste) Windsor wel handpicked maar geen losse MP!?
Bij post zie je Black Edition voor bij schieten,Everest ziet hem als BE...
Maar nooit een optie gezien om de MP te verhogen.

• -The_Mask-
  • Niet online
Het is geen unlockte CPU. :'(
Zie http://forums.amd.com/for...m?catid=23&threadid=94416

Question: Does the X2 6400+ BE have a fully unlocked multiplier?
Answer: No, only the X2 5000+ is unlocked.

BE does not mean unlocked.

Dus je bent al die tijd voor niks bezig geweest. Dacht zoek het even op op Google hit 5 of zo na 10 seconden gevonden. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door -The_Mask- op 13-08-2008 23:21 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Tja leek dat er een suggestie werd gewekt toen he zeg maar.
Maar had toen ook wel zoiets gelezen ja.
Pagina: 1