Geen 5.1 geluid in games, wel in Vista.

Pagina: 1
Acties:

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
Op een of andere manier krijg ik met geen mogelijkheid mijn 5.1 set aan de praat in games. In Vista werkt 5.1 wel, ik kan in de opties van m'n geluidskaart kan ik een test doen en daar wordt netjes via elke speaker een sample geluidje afgespeeld. Zodra ik echter een game start (UT3, Grid, TF2)
is het geluid weer 2.1 (dit ondanks de instellingen in het spel zelf)

Ik heb het volgende staan:

Geluidskaart: Onboard op Asus P5KC moederbord.
DirectX10
Drivers geluidskaart: Realtek HD Audio 1.91
De nieuwste drivers voor m'n chipset heb ik gisteren geïnstalleerd, zonder resultaat.

Waar kan het aan liggen dat ik geen 5.1 in games heb?

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:00

GaMeOvEr

Is een hork.

Hoe is de boel aangesloten, analoog of digitaal? Als digitaal, dan klopt het dat je geen 5.1 hebt, want de standaard 5.1 is Dolby Digital of DTS, en daar doen spellen niet aan. Bij het testje van Vista kun je kijken of je geluidskaart DD of DTS ondersteund, dus mijn vermoeden is dat de boel digitaal aangesloten is, dan krijg je er in spellen maar 2.0 (stereo dus) uit. :)

Aannames zijn fataal.

• Meelobee
  • Nu online

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
Het is voor zover ik weet analoog aangesloten (3x jack stekker, zwart, oranje, roze)
PC zit aangesloten op een Cambridge soundworks 5.1 speakerset.

Ik meen ook dat het op mn oude systeem wel werkte (zelfde speakerset, ander moederbord) maar ik weet niet zeker of ik op die pc ook games had die ik nu op mn systeem heb staan..

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:00

GaMeOvEr

Is een hork.

Ah ok, analoog! Dan gaat mijn verhaal niet op nee, want dan moet het gewoon werken. (En idd, 3 snoertjes = analoog. ;) )

Da's dan wel vaag. In dat geval moet je het denk ik zoeken in een instelling in je geluidskaart software. Hoe heb je je games ingesteld staan? Als zijnde EAX ofzo? (Geen idee of je realtek dat namelijk ondersteund, omdat dat een Creative Labs/Soundblaster "protocol" is.)

Aannames zijn fataal.

• Meelobee
  • Nu online

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
In Unreal Tournament 3 is er de optie Hardware OpenAL aan/uit, het maakt niet uit of ik aan of uit kies, 5.1 werkt niet.
In Grid is er de optie Hardware Acceleration aan/uit, en ook daar maakt het niet uit welke ik kies, allebei geven ze geen 5.1 geluid.
In windows kan ik in de Realtek Sound manager de speakers testen en daar werkt het wel, verder zie ik daar niets waar ik iets mee kan instellen om dit aan te passen.

Het moederbord (Asus P5KC) wat ik heb zou toch gewoon 5.1 in games aan moeten kunnen?

Verwijderd

ik denk dat in je audio configuratiescherm, je verkeerde geluidsbron output geselecteerd is.

• Meelobee
  • Nu online

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
In m'n configuratiescherm heb ik 2 opties voor audio:

1. Realtek HD Audio Manager - Daarin heb ik 2 tabbladen, 'Speakers' en 'Digital'. Default device staat daar ingesteld op speakers.

2. Sound - Daar zie ik de speakers en de digital uitgang staan, en daar kan ik digital ook helemaal uitschakelen (als ik dat doe valt er in de Realtek HD Audio manager het tabblad 'digital' weg.)

Maar ondanks het uitzetten van de digital output, geen 5.1....

In de Realtek HD Audio Manager zit nog wel een knop 'Advanced device options'. Daar kan ik instellen dat de rear speakers gemute worden als er een headphone ingeplugged wordt of dat de voor en achterspeakers als onafhankelijke kanalen gebruikt moeten worden. Maar ook daartussen wisselen is niet de oplossing.

Wat zie ik over het hoofd?

• Meelobee
  • Nu online

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
Schop! Ben ik dan echt de enige met dit probleem?

Ik zal vanavond eens een losse geluidskaart proberen en dan kijken of 5.1 wel werkt.

Pagina: 1