[Wii] Eenkoloms weergave css

Pagina: 1
Acties:

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-11 15:14

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Hallo,
Voor een Wii website interface die ik ga maken ben ik aan het uitzoeken hoe zo'n page nou eigenlijk gerenderd wordt. Omdat ik aan de normale view al aardig wat kan sleutelen, wil ik wat weten over de Eenkolomsweergave.

Hoe denken jullie dat de CSS daar toegepast wordt? Volgens mij wordt gewoon alle css eraf gestript en wordt alles onder elkaar gegooid. Tenminste, ik heb één van mijn eigen pagina's eens aan die 1kolomsview onderworpen en toen zag ik hetzelfde als de keren, dat ik diezelfde pagina in een pc-browser zonder CSS laadde.

Het lettertype wordt volgens mij gewoon door de Wii overruled, dus ondanks dat er 'geen css' is, zet hij dat in het Wii lettertype. Volgens mij niet te overrulen?

Verder vraag ik me af of je de Wii kunt vertellen dat je één bepaalde pagina uit je website altijd standaard in die Eenkolomsview wil zien. Ik weet niet of andere browsers hier iets mee zouden doen, maar dat maakt eventjes niets uit: hij moet geoptimaliseerd worden voor een Wii.

Volgens mij bestaan er nog niet echt standaarden voor, of manieren om dat laatste te fixen. Ik kan al wel de user agent laten detecten en adhv daarvan dus de pagina met een andere css laten renderen. De user agent Opera / Wii ofzo wordt herkend.

Maar 1) hoe beïnvloed ik die 1koloms view en 2) hoe kan ik aangeven dat ik een bepaalde pagina altijd in die 1kolomsview wil zien?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Ehm, je kan er toch gewoon voor zorgen dat je webpagina er in normale view uit ziet als eenkolomsweergave? Oh, en als de Wii fonts negeerd en altijd een standaard font gebruikt zullen die andere ook wel niet aan boord zijn en zal je daar weinig aan kunnen doen lijkt me :?

[ Voor 44% gewijzigd door Muthas op 04-06-2008 12:32 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:23
Volgens mij laat de opera browser op de wii gewoon normaal de website zien toch? (kan me vergissen want heb er al een tijd niet meer mee gesurft ) maar volgens mij ziet bijv tweakers.net er op de wii net zo uit als op IE/FF/opera op de pc.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Muthas: Dat kán, maar dat is niet wat ik wil :) (oh wacht ik....snap je...). De standaardweergave biedt namelijk wel leuke voordelen. Dus dat is voor 90% van de site een mooi uitgangspunt. Je kunt namelijk naar alle kanten scrollen.
De overige 10% zijn bijvoorbeeld de stukjes op de site waar je tekst moet lezen. Dan is die Eenkolomsview met een scrollbar heel goed bruikbaar, omdat het beeld dan niet zo alle kanten op vliegt als je probeert te scrollen.
Ik snap je antwoord nu achteraf: geef gewoon geen css mee, dan laat hij hem zien zoals hij zonder css gerenderd zou worden. Klopt. Maar de Eenkolomsview is net anders: je krijgt nml. een scrollbalk ipv dat je vier kanten op kan scrollen. Dus alleen de CSS weglaten is het nog niet; je moet daarna nog handmatig op de ( 2 ) knop drukken om in die view te komen. Dat wil ik alvast voor de user doen.

De Wii gebruikt standaard één font inderdaad. Op deze site:
http://wiinintendo.net/20...for-opera-browser-on-wii/
is te lezen dat het "Wii NTLG PGothic JPN Regular" is. Okay, als er geen ander font aan boord van de Wii is, dan heeft overrulen ook geen zin :D

Ramon: klopt, standaard laat de Wii de webpage zien zoals hij in Opera op een PC wordt weergegeven. Hoewel, er zijn wat verschilletjes. De browser is chromeless. Zodra je naar beneden wijst komt er een klein soort 'dashboard' omhoog met een aantal browser-navigatieknoppen. Die is alleen clientside op 'altijd verbergen' te zetten (en maar goed ook).

Maar er is dus ook een Eénkolomsview. Die is ideaal voor het lezen van tekstjes. Ik wil weten of die gewoon alle CSS stript, of dat daar een aparte CSS voor aan te geven is. Namelijk...
Voor 'screen' is er een CSS. Voor 'print' is er een CSS. Zou er ook voor die Eénkolomsview nou ook een CSS bestaan?
Zie ook hier...
http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/media.html

Als je dat lijstje ziet zou je zeggen 'nee' maar je weet nooit wat die mensen van Nintendo bedacht hebben. Misschien is het gewoon testen, misschien is het wiel allang uitgevonden... :)

Hmm, ik ga deze eens uitvoeren op mijn Wii:
http://www.howtocreate.co.uk/operaStuff/testMedia.html

En, getest, en wat zie ik?

Wii standaard weergave: TV media type
Wii eenkoloms weergave: screen media type

Maar kan iemand mij dan uitleggen waarom mijn eigen website, die keihard in z'n css heeft staan dat hij 'screen' is, in standaard weergave op de wii gewoon gerenderd wordt als screen? (terwijl de wii dus naar de tv-stylesheet zoekt?) Ik heb die stylesheet heel specifiek media="screen" meegegeven en zeker geen "all".

Ook ben ik er inmiddels achter dat je bij elke page die je bezoekt ook nog een eindje buiten de body kunt komen door te scrollen. Het is twijfelachtig wanneer dat gebied wit wordt en wanneer het zwart wordt. Het liefste zou ik het zwart hebben, zoals de onbenutte randen van mijn tv-scherm, opdat het lijkt alsof de pagina daar echt ophoudt.

[ Voor 28% gewijzigd door Dark Blue op 04-06-2008 16:29 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Marientjuh
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-11 17:14

Marientjuh

Fullstack developer

Zou de browser als er maar 1 CSS beschikbaar is, die nemen? En als echt beide gedefinieerd staan dan pas onderscheidt maken?

Respect begint waar eigen kunnen ophoudt! - Kinderkleding webshop van vrouwlief: coz-adore.nl

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik ben nu even aan het rommelen met een testpagina.

Ik heb deze online staan: http://www.stylite.nl/testje.html
Maar let even op voordat je 'boring!' roept.

Je kijkt naar een limekleurige pagina, de screenview. De TV-view is veel interessanter. :P
Dus als je mee wil testen, tik de url even in op je Wii.

Ik heb nu uitgevonden dat ik om te beginnen gewoon alle margins en paddings op 0 moet zetten:
Cascading Stylesheet:
1
2
html {margin: 0px; padding: 0px; background-color: #000;}
body {margin: 0px; padding: 0px;}

En zoals je ook al ziet heb ik de html-background op zwart gezet. Volgens mij mag dat officieel niet :P maar het is hier op de Wii een groot verschil. Namelijk. In TV-view blijf je boven én onder je document nog ongeveer 2em ruimte houden om heen te scrollen, en ik heb geen idee waar die die aan besteedt. Het zijn sure niet de margin van de body of de padding van de html, want die staan op nul. Dus, rarara wat dat is. Iemand? Anyway, door die background-color maak je die ruimte wel mooi zwart.

De body mag ik zelf een breedte en een hoogte geven. Dat is wel leuk. De achtergrond van de html zwart maken levert als voordeel dat die dus eigenlijk wegvalt tegen je TV. Je houdt nu een 'leeg canvas' over. Daarop kun je de body elke maat geven die je wil. Het zal wel een ranzige oplossing zijn, maar it works for me.

Het is jammer genoeg niet mogelijk - zover ik weet - om de TV-browser te simuleren. Dichterbij dan 'Opera installeren' kom ik niet (en dat doe ik niet eens, de verschillen zijn te klein).

Nou, komop komop komop! Hier moet je adrenaline van omhoog schieten! Comfortabel browsen op een Wii, een heel nieuwe blik op de toepassingen! Wie denkt mee? :D

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:12

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

Dit gaat toch over die Wii browser van 500 points? Heb ik ook geen andere gezien trouwens :P

Volgens mij zou dit al voldoende moeten zijn;
code:
1
html, body {margin: 0px; background-color: #000;}

Je kunt eventueel je paragraphs ook op 0px zetten, iets wat ik zelf standaard gebruik.

Maargoed je moet zelf met die browser moeten werken om er iets zinnigs over te zeggen denk ik. Eerst maar eens kijken of ik genoeg Wii points bij elkaar kan sprokkelen :P

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Pendaco schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 13:14:
Dit gaat toch over die Wii browser van 500 points? Heb ik ook geen andere gezien trouwens :P
Ja klopt... er is nog een eerdere versie... maar daar ga ik even niet van uit.
En er is nog geen andere browser voor de Wii. (Ja, misschien illegaal of opensource wel).
Volgens mij zou dit al voldoende moeten zijn;
code:
1
html, body {margin: 0px; background-color: #000;}
Klopt, maar ik had het even lang uitgeschreven. En een margin aan html is natuurlijk kolder, ... maargoed, gewoon voor de zekerheid staat die erbij :P
Je kunt eventueel je paragraphs ook op 0px zetten, iets wat ik zelf standaard gebruik.
Ja klopt, en andere elementen als H1 en H2 ook... dan ben je van die standaardwaarden af. Maar die staan er op dit moment nog helemaal niet in.

Ik heb m'n vraag over die rare randen ook maar even op een Opera for Wii forum gesteld, who knows.

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Is de Wii browser niet vergelijkbaar met Shift + F11 in Opera (maar dan een bredere kolom en één standaard lettertype)?

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Blaise schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 15:48:
Is de Wii browser niet vergelijkbaar met Shift + F11 in Opera (maar dan een bredere kolom en één standaard lettertype)?
Uhm.. nou, strikt genomen niet... het is namelijk net een lagere versie dan de nieuwste versie van Opera voor de computer nu. Hij mist wat functionaliteit en hij kan geloof ik net de nieuwste versie van Flash nog niet aan.

Daarnaast is een browser op een Wii een stuk langzamer dan op een computer. En dat vind ik ook niet zo gek, want volgens mij heeft de Wii minder geheugen en een slechtere videokaart dan mijn laptop. Daar moet dus een beetje rekening mee worden gehouden.

Via deze website van Daniel Gump, genaamd HullBreach online, is wel wat leuks te vinden:
http://wiioperasdk.com/
Allemaal javascript dingen enzo die leuk zijn te doen met je Wii. Ik heb bovenste .js uit de lijst nu gedownload en ik ga kijken of ik de ingave van diverse knoppen kan afvangen en er iets mee doen.

Als alles goed gaat kan ik straks een link in mijn pagina maken, die 'onload' ook gelijk de '2' button indrukt. Dan gaat hij bij het laden gelijk naar leesmodus. Ik hoop dat dat werkt. :)

Maar! There's more to explore!

Pagina: 1