Data: van raid 1 naar geen raid.

Pagina: 1
Acties:

• qmaster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-02 07:51
Voor raid 1 config gebruik ik een fasttrak TX2300 met 2 harde schrijven.
Beide schrijven zijn in orde en werken zonder problemen. (op het oude moederbord)

Nu met een nieuw moederbord heb ik problemen met deze raid kaart en wil het systeem niet booten.

Is het mogelijk om 1 van beide harde schrijven direct aan te sluiten op het moederbord, dus zonder raid opstelling, zonder het verlies van data?

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:42
Proberen? Laatste keer dat ik een schijf uit een raid 1 array aan me pc hing kon ik gewoon bij de data. Was een array op een nForce 430 chip (onboard dus)...

• LeLo
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dat kan en is een van de grote voordelen van raid-1 (mirroring).

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Met een enkele RAID 1 disk zou je gewoon bij de data moeten kunnen. Probeer het gewoon, zolang je niets wijzigt aan de disk zelf sloop je er niets mee (en anders heb je de mirror disk altijd nog).

• qmaster
Juist het proberen vond ik enigzins eng.
Gaat om nogal belangrijke data.

Maar toch maar gedaan, en werkt dus.
Dat is inderdaad het voordeel van RAID 1, bedankt dus voor de reacties.

Iemand ook nog enig of Promise Fasttrak TX2300 niet goed kan samenwerken met Asus P5KPL-VM (G31) moederbord?

Wanneer de promise raid kaart in het pci slot zit, blijft de pc hangen bij het laden van de bios? van de promise kaart.
De mogelijkheid voor ESC om door te gaan, of CTRL-F om de instellingen te wijzigen werken niet en hangt het systeem.
Echter als ik tijdens het opstarten al CTRL-F druk, kom ik met moeite wel in de instellingen van de promise kaart. Hier zie ik alleen geen bijzondere instellingen die ik kan doen, anders dan het re-builden van de array.

Ik ging er vanuit dat ik de raid controller, inclusief de harde schrijven kon overplaatsen naar een nieuw moederbord en het direct zou werken. Of denk ik nu verkeerd en moet ik zo ie zo de array opnieuw builden?

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04
Promise kaarten hebben helaas de reputatie om slecht samen te werken met andere (raid)controllers. Als je verder geen andere schijven op het moederbord hebt aangesloten, zou je kunnen overwegen om de onboard sata controller uit te schakelen. Waarschijnlijk doet de Promise dan weer gewoon wat ie moet doen.

Wat soms nog wel eens wil werken is om de controller in een ander PCI slot te steken, maar dit werkt maar in een beperkt aantal gevallen.

• qmaster
Zit geen raid-controller op het moederbord.
Maar is een goede tip... Ik zal de sata controller op het moederbord eens uit proberen te zetten en/of een ander PCI slot proberen.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:42
Hoeft niet eens per se raid te zijn, kan ook zijn dat die promise gewoon mot heb met alle sata controllers (inc onboard). Zou wel lomp zijn als 't waar is...

• qmaster
Probleem gevonden.
Moest een bios update doen voor de promise raid controller.
En dat is best lastig als de pc elke keer blijft hangen.
Controller in andere pc gezet, bios update gedaan, weer terug gezet in de juiste pc....
En het werkt... bedankt voor die hulp.
Pagina: 1