[9600GT] Voeding probleem / geen beeld

Pagina: 1
Acties:

• F0kke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-07-2025
Het volgende probleem diende zich deze aan:

Ik heb een Sweex Geforce 9600 gt 512mb ddr3 aangesloten op een Intel D945GTP moederbord.

De videokaart heeft een PCI-E power connector, maar wordt ook geleverd met een verloopje dat deze PCI-E aansluiting omzet naar 2 conventionele Molex connectors. Gezien er in de pc een
Hyper type m 530 watt voeding zit die een PCI-E connector heeft wilde ik de kaart hier mee aansluiten. Wanneer ik dit doe heb ik geen beeld, de PC lijkt verder wel te booten.

Het vreemde is dat wanneer ik de PCI-E power kabel niet gebruik en de splitter van PCI-E naar 2x Molex aansluit hij het enkel doet wanneer ik slechts 1 van de 2 molex connectoren heb aangesloten. Het systeem loopt dan wel, al heb ik af en toe zwarte schermen en is de game performance (WoW) zeer matig. Wanneer ik besluit een tweede molex connector aan te sluiten op de splitter heb ik weer geen beeld bij het opstarten.

Een vreemde situatie, want ik lees overal op internet dat wanneer het PCI-E naar 2x Molex verloopstuk gebruikt wordt beide dienen te worden aangesloten. Ook is het me duidelijk dat ik voor elke molex connector stekkers van verschillende voedingsaders moet gebruiken om zo het amperage te verdelen.

Het meest vreemd vind ik nog dat ik geen beeld heb wanneer ik de daarvoor bestemde PCI-E power connector aansluit.

Heeft iemand een idee waar het probleem kan liggen?

Overige specs:

Pentium D 3.2 GHz
2 GB (2x1GB) DDR2 667MHz
1x 320GB HDD (7200, 8MB, SATA)
1x DVD Brander.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Kan je eerst even controleren mbv dit topic: kalizec in "Overzicht PCIe 1.0 en 1.1 Moederborden" welke PCI-e type je op je moederbord hebt zitten?

Verder is het nooit verstandig om een B-merk grafische kaart te kopen: de sweex.
Ook zal je voeding een deel van het probleem zijn omdat deze niet een hoog genoeg amperage kan leveren over de 12V-lijnen.

Ook op de link bij Ciao staat in het commentaar:
Disadvantages: Not ATX 2.0 sepc, only use on older/less powerful systems
Een 9600GT is nieuw dus zal nooit 100% perfect kunnen werken.

Controleer trouwens ook met GPU-Z (meuk: GPU-Z 0.2.3) even op hoeveel lanes je 9600GT kan beschikken.

[ Voor 10% gewijzigd door Wiethoofd op 04-06-2008 11:52 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• F0kke
Wiethoofd schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 11:51:
Kan je eerst even controleren mbv dit topic: kalizec in "Overzicht PCIe 1.0 en 1.1 Moederborden" welke PCI-e type je op je moederbord hebt zitten?
1.0a
Verder is het nooit verstandig om een B-merk grafische kaart te kopen: de sweex.
Ook zal je voeding een deel van het probleem zijn omdat deze niet een hoog genoeg amperage kan leveren over de 12V-lijnen.
Ik vermoedde dat de 530Watt voldoende was voor een dergelijke setup. Wat betreft het merk, dit zou ook niet mijn eerste keuze zijn geweest, het gaat om de pc van een kennis. Ik zal hem dan ook aanraden de kaart te ruilen voor bv een Club3D of MSI kaart.
Ook op de link bij Ciao staat in het commentaar:

[...]

Een 9600GT is nieuw dus zal nooit 100% perfect kunnen werken.

Controleer trouwens ook met GPU-Z (meuk: GPU-Z 0.2.3) even op hoeveel lanes je 9600GT kan beschikken.
Het is niet mijn eigen PC, ik zal vragen of ze GPU-Z even kunnen draaien.

edit: ik heb hem nu naar Mediamarkt gestuurd om die Sweex (€169,-) terug te brengen en deze XFX 9600GT (€119,-) te gaan halen. Mocht het probleem zich dan nog steeds voordoen komt er een andere voeding.

[ Voor 24% gewijzigd door F0kke op 04-06-2008 12:13 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Dit kan een probleem zijn omdat de 9600GT PCI-e 2.0 is en niet altijd helemaal lekker werkt met een 1.0* pci-e-slot.
[...]
Ik vermoedde dat de 530Watt voldoende was voor een dergelijke setup. Wat betreft het merk, dit zou ook niet mijn eerste keuze zijn geweest, het gaat om de pc van een kennis. Ik zal hem dan ook aanraden de kaart te ruilen voor bv een Club3D of MSI kaart.
530W is ook genoeg, mits het een A-merk voeding is en de grafische kaart omruilen naar een A-merk zal sowieso al een hoop schelen (ook qua garantie en support)
[...]
Het is niet mijn eigen PC, ik zal vragen of ze GPU-Z even kunnen draaien.
Er zit rechtsbovenin GPU-Z een screenshotknopje (fototoestel) Als ze die kunnen gebruiken op het mainscreen kunnen we hier zien of hij op z'n volle kracht draait (kan draaien).

Verder een andere voeding kopen zou ook geen slecht idee zijn. Helemaal als deze een bak herrie maakt, stille voedingen zijn een uitkomst als je lang en vaak naast je computer zit te werken/gamen.

• F0kke
Bedankt weer, met deze info kan ik zeker wat!
Wiethoofd schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 12:16:
[...]

Dit kan een probleem zijn omdat de 9600GT PCI-e 2.0 is en niet altijd helemaal lekker werkt met een 1.0* pci-e-slot.
Op wikipedia lees ik dat het in de meeste gevallen geen probleem opleverd. Misschien dat het icm een B merk Kaart + Voeding wel vervelend was.
PCIe 2.0 is backward and forward compatible with PCIe v1.x. Graphic cards and motherboards designed for v2.0 will be able to work with v1.1 and v1.0, and vice versa. In some rare cases it is possible that a PCI-E 2.0 card will not work correctly on a PCI-E 1.0a slot. This is only limited to certain video cards.
bron: Wiki
530W is ook genoeg, mits het een A-merk voeding is en de grafische kaart omruilen naar een A-merk zal sowieso al een hoop schelen (ook qua garantie en support)
Als het na de nwe videokaart nog niet werkt ga ik een andere voeding proberen.
Er zit rechtsbovenin GPU-Z een screenshotknopje (fototoestel) Als ze die kunnen gebruiken op het mainscreen kunnen we hier zien of hij op z'n volle kracht draait (kan draaien).

Verder een andere voeding kopen zou ook geen slecht idee zijn. Helemaal als deze een bak herrie maakt, stille voedingen zijn een uitkomst als je lang en vaak naast je computer zit te werken/gamen.
Wanneer de nieuwe kaart werkt zal ik hier een rapportje posten!
En anders direct een nwe voeding halen.. ;)

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ik had een moederbord met een PCI-e 1.0a slot, mooi dat m'n 8800GT er niet op werkte.
Na een nieuw moederbord met PCI 2.0 ondersteuning draaide alles als een tierelier, inmiddels aan m'n 3e moederbord toe omdat upgraden leuk is :P

• F0kke
De nieuwe XFX 9600GT (uiteindelijk €150,-) heeft het probleem waarschijnlijk opgelost. Na het aansluiten op de PCI-E power connector werkte hij meteen met de huidige voeding en mainboard met PCI-E 1.0a. Daarnaast ziet de kaart er zelf natuurlijk ook veel beter uit dan de kale Sweex, mijn kennis zag het verschil meteen ;) Toch zal ik hem vragen om GPU-Z nog even te draaien, de resultaten zal ik hier posten.

edit: bij deze

Afbeeldingslocatie: http://img169.imageshack.us/img169/9852/videokaartqm6.gif

[ Voor 31% gewijzigd door F0kke op 04-06-2008 16:29 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Het bevestigt maar weer eens dat Sweex een B-merk is. en aan het screenshot van GPU-Z te zien achter "Bus Interface" gebruikt hij alle 16 lanes van het PCI-e slot, wat mooi is.

Game ze met deze kaart

• F0kke
Bedankt voor je hulp Wiethoofd!
Pagina: 1