Xbox fan-mod/silent-mod

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-06 18:36

arnova

weet veel, maar niet alles

Topicstarter
Alweer een tijdje geleden heb ik een Xbox aangeschaft om deze te gebruiken als Mediacenter (met XBMC). Echter wil je dan wel dat dat ding een beetje stil is (voor in de huiskamer). Hier wil ik met jullie delen hoe ik dat (naar alle tevredenheid) gedaan heb. Dit verhaal is overigens geinspireerd op de diverse artikelen die ook op xbox-scene staan, echter is mijn mod makkelijker.

Wat heb je nodig?:
- Een dremel + standaard gereedschap (schroevedraaiers ed.);
- Een "Sharkoon System Fan S80 (Retail, Zwart, 3-pins, Low Noise)" (bij Alternate, best. nr. TL6SA3. Prijs: €5.90) of een "Sharkon Silent Eagle 2000" (bij Alternate, best. nr. TL6S06. Prijs €9,00)
- Indien je de (on)gelukkige) eigenaar bent van een v1.0 Xbox (welke een gpu-fan heeft), een "Scythe Mini Kaze 3500 (Retail, Zwart, 3-pins)" (bij Alternate: best. nr. "TL2Y01", prijs: €6.00);
- Het is ook aan te bevelen de HDD te vervangen voor een type van Seagate of Samsung, aangezien dat de stilste zijn. Hoe je dat verder moet doen is in de diverse guides te vinden.
- Beetje geduld ;-)

Ik ga hier verder niet in op het openen van je Xbox, hier zijn nl. al pagina's over volgeschreven. Na het openen van je Xbox zal je de oude systeem fan moeten verwijderen. Dit kan het makkelijkste door tussen de plastic klemmetjes een platte schroevedraaier te zetten en vervolgens de fan omhoog eruit te trekken. Het kan zijn dat hier wel enigzins wat geweld voor nodig is, maar dit kan verder geen kwaad zolang je geen onderdelen op je moederbord en voeding beschadigd. Verdere stappen zal ik met foto's illustreren:

Afbeeldingslocatie: http://rocky.eld.leidenuniv.nl/xbox-fan-mod/thumb1.jpg
Rechter (fan) klemmetje afbreken in de xbox case. Bij sommige Xbox versies moet je beide klemmetjes afbreken om het passend te krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://rocky.eld.leidenuniv.nl/xbox-fan-mod/thumb2.jpg
Fan afdremelen (plaatje 1).

Afbeeldingslocatie: http://rocky.eld.leidenuniv.nl/xbox-fan-mod/thumb3.jpg
Fan afdremelen (plaatje 2).

Afbeeldingslocatie: http://rocky.eld.leidenuniv.nl/xbox-fan-mod/thumb5.jpg
Als het goed is zou de fan nu zo moeten passen.

Afbeeldingslocatie: http://rocky.eld.leidenuniv.nl/xbox-fan-mod/thumb6.jpg
En nog een plaatje van de fan op z'n plaats. Let er goed op dat de fan naar buiten blaast (ivm. stof)!

Afbeeldingslocatie: http://rocky.eld.leidenuniv.nl/xbox-fan-mod/thumb4.jpg
Stuk wegdremelen bij je HDD carrier om ruimte te maken voor de grotere fan. Let op dat je wel eerst je harddisk eruit schroeft want anders beschadig je deze mogelijk! Het kan overigens een beetje lastig zijn om dit precies pas te maken. Gewoon telkens een beetje wegdremelen en dan kijken of het past.

Afbeeldingslocatie: http://rocky.eld.leidenuniv.nl/xbox-fan-mod/thumb8.jpg
Als het goed is zou uiteindelijk het hele zaakje zo moeten passen.

Afbeeldingslocatie: http://rocky.eld.leidenuniv.nl/xbox-fan-mod/thumb7.jpg
Mocht je een v1.0 Xbox dan zit er op de GPU ook nog een fan (eigenlijk de grootste herrieschopper), deze moet je ook vervangen. De oude fan zit geschroefd, de nieuwe fan klemmen we in de heatsink dmv. wat ducktape. Let erop dat de fan naar beneden (op de gpu) blaast. Je kan overigens ook de hele heatsink vervangen voor een passieve GPU cooler. Een beschrijving hiervoor staat op Xbox-scene.

Nu kan je het hele zaakie weer in elkaar zetten en heb je een superstil multimediacenter :-D Indien je XBMC draait, raad ik je ook aan om "Automatic temperature control" aan te zetten (in je System settings) met een target temperature van 55 graden celsius.

Alles wat ik hier beschreven heb is uiteraard voor eigen verantwoordelijkheid (al heb ik al een stuk of 5 Xbox-en op deze manier omgebouwd en dat werkt allemaal prima). Ik hoop dat jullie er wat aan hebben...

[ Voor 8% gewijzigd door arnova op 08-07-2019 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DraGoN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-06 14:12
Leuk dat het zo goed geïllustreerd is.
Ik heb geen X-box, maar het kan maar nuttig zijn voor anderen...

Past trouwens op die v1 X-box'en gewoon geen grotere heatsink (zodat die geen actieve koeling nodig heeft?) zoiets als dit Afbeeldingslocatie: http://us.st12.yimg.com/us.st.yimg.com/I/extremepcgear_2004_43552538

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Topicstarter
X-DraGoN schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 11:52:
Leuk dat het zo goed geïllustreerd is.
Ik heb geen X-box, maar het kan maar nuttig zijn voor anderen...

Past trouwens op die v1 X-box'en gewoon geen grotere heatsink (zodat die geen actieve koeling nodig heeft?) zoiets als dit [afbeelding]
Dit kan je inderdaad ook doen (staan ook beschrijvingen voor op Xbox-scene) en dit werkt uiteraard nog veel beter (ik zal het verhaal nog even aanpassen hierboven door deze optie ook te noemen). Enige probleem is dat het vervangen (en vooral verwijderen) van de GPU heatsink erg lastig is (ik heb dat zelf nl. wel gedaan) en met heel veel beleid moet gebeuren, als je pech hebt sloop je je GPU nl. Ik denk wel dat die heatsink die je hier noemt te groot (hoog) is om in de Xbox te passen....

[ Voor 5% gewijzigd door arnova op 04-06-2008 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-06 07:16
Hele nette How-To!

Bij mij ging hij niet helemaal netjes meer dicht en moest ik dit met veel kracht forceren. de 80x80 fan was eigenlijk iets te groot.

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweetniks
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-04-2022
Ik heb een v1.0 xbox en heb mijn gpu gewoon fanloos met de standaard heatsink stond ergens op xbox-scene dat het alleen maar kon bij een 1.0 xbox. Doe er alles mee. Damn small linux: media center: een spelletje af en toe nooit problemen gehad met mijn fanloze gpu. Gpu wordt wel goeiend heet zo, maar geen vastlopers enz enz.

[ Voor 4% gewijzigd door ikweetniks op 04-06-2008 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Topicstarter
jorisdekloris schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 14:43:
Hele nette How-To!

Bij mij ging hij niet helemaal netjes meer dicht en moest ik dit met veel kracht forceren. de 80x80 fan was eigenlijk iets te groot.
Typisch. Als je de mod zo doet als hier beschreven past een 80x80 fan namelijk "precies"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Topicstarter
ikweetniks schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 15:13:
Ik heb een v1.0 xbox en heb mijn gpu gewoon fanloos stond ergens op xbox-scene dat het alleen maar kon bij een 1.0 xbox. Doe er alles mee. Damn small linux: media center: een spelletje af en toe nooit problemen gehad met mijn fanloze gpu. Gpu wordt wel goeiend heet zo, maar geen vastlopers enz enz.
Volgens mij is dit niet erg aan te raden.... Alle nieuwere xboxen (v1.1 en hoger) hebben veel grotere heatsink op de GPU omdat ding passief te koelen, lijkt mij dat ze dat niet voor niks hebben gedaan. Dit zou misschien(!) alleen aan te raden zijn wanneer je nooit een spelletje doet, omdat dat de meeste load (3D) op je gpu legt. Al met al raad ik dit echt sterk af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweetniks
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-04-2022
Ok ze adviseren om een v1.1 of hoger heatsink erop te zette O-) . Maar er zijn ook genoeg uitzonderingen, uren stressed en een temp van 38 40 ofzo.

Maare goede guide ;)

[ Voor 91% gewijzigd door ikweetniks op 04-06-2008 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• james1234
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-05 16:17
Hallo,

Heb je enig idee of deze fan ook voldoet:

http://azerty.nl/producte...934/silenteagle-1000.html

Hier is ook een 2000 versie van, maar heb geen idee hoeveel de rpm enz moet zijn???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Topicstarter
james1234 schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 16:47:
Hallo,

Heb je enig idee of deze fan ook voldoet:

http://azerty.nl/producte...934/silenteagle-1000.html

Hier is ook een 2000 versie van, maar heb geen idee hoeveel de rpm enz moet zijn???
Dit type fan ken ik wel ja, maar de 1000 heeft echt TE weinig koelvermogen. Het gaat niet zozeer om het aantal rpm (al is dat wel een bepalende factor) maar meer om de luchtdoorstroming. De 2000 versie zou overigens wel voldoen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 197658

Heb net mijn ventilator vervangen, zoals goed aangegeven, en dat werkt prima. Kreeg de xbox in 1e instantie ook niet goed dicht maar na de HDD carrier weer te hebben bedremeld ging het prima.

TIP: als je goed 'dremelt' dan hoef je de plastic klem NIET af te breken. Is op zich fijn want mocht er iets gebeuren dan kan je altijd nog weer een originele fan er in plaatsen.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 197658 op 26-08-2008 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:43

KoffieNT

banaan

Ik heb dit al een tijdje met een groen verlichte 80mm-fan. Ik heb hem nu ook op 7v draaien ipv 12, dat scheelt ook behoorlijk. Eigenlijk is hij nu fluisterstil.

Hier staat hoe je van 12v naar 7v kunt switchen. :)

http://www.cpemma.co.uk/7volt.html

Het scheelt ook 1mm als je de zilveren 'bak' uit de xbox haalt. Daarvoor moet natuurlijk eerst alles eruit maarja.. :9

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33757

Ik zit er aan te denken om deze mod uit te voeren maar dan met een Noctua NF-R8 (31,2 CFM) i.p.v. de Sharkoon Silent Eagle 2000 (22,7 CFM) dit omdat luchtverplaatsing van de Sharkoon minder is dan die van de orginele xbox ventilator de Nidec E35163-55mic (30,6 CFM).
En dan ook gelijk de 7v mod uit te voeren maar dan met een extra schakelaar zodat ik kan schakelen tussen 12v en 7v.
Of mischien gebruik ik een schakelaar om de shuntweerstand, die bij de Noctua NF-R8 bijgeleverd worden, kort te sluiten zodat ik kan schakelen tussen 1800 en 1300 toeren.
Dit omdat de Noctua NF-R8 meer lucht verplaatst bij hetzelfde geluidsniveau.
Het enige nadeel is dat hij duurder is, hij kost zo'n 15 euro.

*Sharkoon S E 2000....38,6 m3/h (22,7 CFM) 17,8dB 2000rpm bij 12V
*Noctua NF-R8............53,0 m3/h (31,2 CFM) 17 dB 1800rpm bij 12V
..................................39,0 m3/h (23,0 CFM) 10 dB 1300rpm bij ? V (shuntweerstand silent)
..................................26,0 m3/h (15,3 CFM) 7 dB 800rpm bij ? V (shuntweerstanden ultra silent)

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 33757 op 20-10-2008 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Topicstarter
Die vergelijking van de luchtdoorstroming van de orginele Xbox fan gaat niet helemaal op aangezien dat ding ook nooit op maximaal vermogen draait (standaard maar iets van 30%). Indien je een modchip cq. een aangepaste BIOS gebruikt kan je toerental cq. vermogen ook daar instellen. Je moet dan wel je BIOS aanpassen en (opnieuw) flashen (kan je meteen die irritante M$ animatie bij het opstarten eruit slopen). In dat geval kan je prima toe met de door mij 2 gesuggereerde fans....

[ Voor 15% gewijzigd door arnova op 25-10-2008 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
arnova schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 19:07:
Die vergelijking van de luchtdoorstroming van de orginele Xbox fan gaat niet helemaal op aangezien dat ding ook nooit op maximaal vermogen draait (standaard maar iets van 30%). Indien je een modchip cq. een aangepaste BIOS gebruikt kan je toerental cq. vermogen ook daar instellen. Je moet dan wel je BIOS aanpassen en (opnieuw) flashen (kan je meteen die irritante M$ animatie bij het opstarten eruit slopen). In dat geval kan je prima toe met de door mij 2 gesuggereerde fans....
Of je stelt het in via de XBMC-settings... Wordt een xbox tegenwoordig uberhaubt nog voor een andere applicaties of games gebruikt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 201196

Heb deze mod net uitgevoerd. Bedankt voor je duidelijke beschrijving. Vind alleen dat hij met die silent eagle 2000 nog best veel geluid maakt. Spijt dat ik er geen papst in heb gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 284893

Mooi, kan nog handig zijn.
Ik gebruik mijn XBOX ook als mediacenter met Xmbc, geweldig gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Interessante how-to. Zijn er ook geschikte 60mm casefans die de xbox stiller maken? Heb nl weinig zin om zo veel te dremelen :P

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 317843

Heb deze mod ook uitgevoerd van het weekend.
Echter met een S80 silent (kwam ik pas bij het inbouwen achter) en een GPU ventilator waar ik het merk even niet van bij de hand heb. Die heb ik even snel gehaald omdat ik dacht dat ik geen v1.0 had.

De xbox loopt nu echter vast bij het afspelen van een divx en na het afspelen van een stream.
Veel te warm waarschijnlijk.

Kan ik nu het beste de sharkoon vervangen of toch de GPU of allebei?

• Enyan
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-05 10:02
Iemand van de tweakers hier die in omgeving utrecht woont en een xb1.0 gpu fan heeft liggen? Die van mij heeft het net begeven na vele dankbare uurtjes werk. Anders zal ik toch ook een beetje moeten modden, is opzich ook wel fijn als ie lekker stil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Uiteindelijk deze fan geïnstalleerd. Hij is wat stiller, maar de xbox blijft wel nog lawaai maken. Ik heb er voor gekozen om de fan wat te modden en de xbox verder "onbeschadigd" te laten. Hiervoor moest ik onderin aan de zijkanten van de fan wat kunststof weghalen en bovenin een complete hoek afronden. Vond het allemaal wel meevallen.
Heb hem nog niet voor de lange duur getest, maar ik neem aan dat ie geen problemen oplevert.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Topicstarter
Anoniem: 317843 schreef op maandag 09 november 2009 @ 10:03:
Heb deze mod ook uitgevoerd van het weekend.
Echter met een S80 silent (kwam ik pas bij het inbouwen achter) en een GPU ventilator waar ik het merk even niet van bij de hand heb. Die heb ik even snel gehaald omdat ik dacht dat ik geen v1.0 had.

De xbox loopt nu echter vast bij het afspelen van een divx en na het afspelen van een stream.
Veel te warm waarschijnlijk.

Kan ik nu het beste de sharkoon vervangen of toch de GPU of allebei?
Je zou in de Evox Dash of XBMC dash eens moeten checken wat er nou precies warm loopt anders valt er weinig zinnigs over te zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooler_King
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-04 07:08
Ik ben ook van plan dit te doen.. zou iemand mij aub een (of meerdere) goede fan(s) kunnen noemen die hier goed voor zijn en momenteel te koop zijn? Als ik zelf een merk mag kiezen dan vind ik Arctic Cooling wel goed.

[ Voor 16% gewijzigd door Cooler_King op 14-02-2010 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Zolang je hem op het moederbordje aansluit (7v geloof ik), draait de fan toch niet voluit, dus hoor je hem zo goed als niet.
Verder kun je in de pricewatch sorteren op 'db' :D;

hierzo.

Zonder led zou ik voor deze, met led (groen), voor deze

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okkii
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-01 16:08
Gewoon elke fan die 80mm is en normaal formaat heeft.

Hij moet alleen stil zijn. 19 dBa is stil. En ja goedkoop omdat je hem toch gaat modden.

Zelf ga ik een 80mm rode led crystal fan gebruiken. Is erg stil en hou van een beetje rode gloed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooler_King
Bedankt voor de supersnelle reacties!

Ik had ondertussen deze nog gevonden: http://www.arctic-cooling...3_46_64&mID=345&page=spec

Vrij goedkoop en goede airflow (beter dan de coolermaster).. zou die dus ook goed zijn? Of mis ik dan iets.

[ Voor 3% gewijzigd door Cooler_King op 14-02-2010 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Waarschijnlijk heeft ie 'betere' airflow omdat de RPMs een stukje hoger zijn dan de Cooler Master. (2000 vs 1400)

Als ledjes je niet interesseren en je zo weinig mogelijk wil uitgeven, zou ik toch voor de Cooler Master gaan, maar ze zullen weinig verschillen tov elkaar. (en zeker als ze toch op 7v draaien) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooler_King
Ok.. ik moet eerst nog even op zoek naar een tweedehands harde schijfje.. die WD die erin zit zorgt denk ik voor zeker de helft van het lawaai.. ik vind het trouwens raar dat die standaard fan in de xbox zoveel lawaai kan maken (heb hem nu op 1.5x staan.. 1.0x pakt ie om de een of andere reden niet, dan gaat ie standaard hard draaien en dan is het echt een herrie).. normaal maakt een fan toch niet zoveel lawaai? Dus het moet al een hele brakke zijn. En de fan en de HDD zijn de enige componenten die echt geluid maken of niet? (het is een 1.1 xbox dus geen fan op de gpu heatsink)

Hopelijk dadelijk toch nog een goedkoop leuk systeempje :)

[ Voor 38% gewijzigd door Cooler_King op 14-02-2010 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Vergeet natuurlijk de dvd-speler niet :). (maar daar valt volgens mij weinig aan te modden)

Alleen de eerste Xbox-versies hebben ook nog een gpu-fannetje die nog herrie maakt.

Wel zorgen dat je een IDE-schijf aansluit en geen SATA want dat past natuurlijk niet. Een 5400rpm-schijf is aan te raden want die zijn ook nog eens wat stiller. (en de snelheid die je dan inleverd tov een 7200rpm-schijf gaat je good ol' Xbox echt niet missen)

De schijf vervangen zou ik persoonlijk alleen doen om voor meer opslagruimte te zorgen, niet om hem stiller te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 17:31

ja, daag.

Pagina: 1