Toon posts:

Subwoofer'tje zelf bouwen..

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wie weet er hoedat ik dit kan doen ?
Is dit uberhaupt redenlijk mogenlijk, met bv onderdelen van stereo's en boxen ?

TNX!

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 14:55

dominic

will code for food

Koop een 17" woofer en vind ergens een oude vuilnisemmer (Zo'n metalen). Bekleden, 6cm gat aan de zijkant (Resonantie), versterker met low-pass filter erop en klaar..

Download my music on SoundCloud

Verwijderd

Topicstarter
eigenlijk moet ik zo min mogenlijk moeten kopen.. dus het liefst doe ik het met "oude" onderdelen. Zijn er enkele technische mensen die misschien precies weten hoe zo'n ding in elkaar zit ?

Verwijderd

Op maandag 19 februari 2001 17:19 schreef bitprobe het volgende:
Koop een 17" woofer en vind ergens een oude vuilnisemmer (Zo'n metalen). Bekleden, 6cm gat aan de zijkant (Resonantie), versterker met low-pass filter erop en klaar..
Nee.

Om te beginnen is een metalen emmer nou niet bepaald wat ik voor m'n luidspreker zou willen gebruiken. Ten tweede, zomaar een gat "voor de resonantie" zagen is het domste wat je kunt doen. Verder heb je met een 17" woofer geen lowpass filter nodig, dacht je dat zo'n ding ver boven de 180Hz uitkwam?

Maar ff serieus. Eigenlijk is een subwoofer niks meer dan een kist met een luidspreker erin (duh). Je moet op een aantal dingen letten.

Koop niet zomaar een luidspreker, maar bedenk vantevoren wat je precies met je sub wil doen (grote hometheater set of alleen voor op je slaapkamertje). In de meeste gevallen is een 8" of 10" woofer al ruim voldoende. Let bij de keuze van een woofer op dingen als resonantiefrequentie (Fs), diameter van de spoel en de Q-factor (Qts). Een enkele goede losse woofer mag gerust 300-400 gulden kosten, wil je écht resultaat.

Vervolgens ga je bedenken hoe groot je je kast ongeveer wil hebben, pak 'm beet 60 liter. Dat is redelijk veel. Men neme een luidspreker ontwerpprogramma (zoals Loudspeaker Lab 2.0). Vul de Thiele-Small parameters (bijgeleverd bij je woofer) in en speel wat met kastvolumes en pijplengten.

De kast zelf kun je het beste van 19 of 22mm MDF bouwen, dat is stevig en niet zo duur. Maak een hoop interne verstevigingen (houd er rekening mee dat deze het interne volume verminderen).

Serieus, eigenlijk is het niet meer dan een houten doos bouwen met een paar openingen erin. Je moet alleen ff weten waar je moet beginnen. Een merk met een goede prijs/kwaliteitverhouding is Visaton. Een goede keus om te beginnen zou de W 200 S of W 250 S kunnen zijn.

Verwijderd

He nare man is dat proggie van jou veel soeps? Ik gebruik zelf een oud dos programma maar is misschien wel aan vernieuwing toe.
Goed advies trouwens. Hoe kom je er op een stalen weet ik veel wat met een gat er in. En 17" is dat niet een beetje groot???. Ik was een keer op een sound off(carstereo) en daar had iemand een 18". Van een paar honderd meter afstand dacht je zo die auto beukt. En als je dan ging kijken dan hoorde je bijna niets meer maar wel een vette uitslag van de woofer???

Verwijderd

Het is wel een demoversie maar het bevat voldoende mogelijkheden om een kast te ontwerpen bij een bepaalde luidspreker alleen je kunt je projecten niet opslaan.

Heel lullig trouwens, maar ik ben vergeten waar ik het vandaan heb...ik heb de installatie nog wel op m'n HD staan...als je het graag wil moet je me maar ff opzoeken op ICQ ofzow....48964734 ksiejewel verschijnen :)

Je kunt ermee de Thiele-Small parameters invoeren, en vervolgens in real-time het effect zien van o.a. kastvolume, pijplengte/doorsnee enz. enz. voor gesloten, reflex en bandpaskasten...ik vind het heel handig

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-08 23:49
ziehier loudspeaker lab:
GRAB IT!

Verwijderd

Thanks ga vanavond effe stoeien. Effe kijken of dit programma wat poortlengten kan bedenken die ergens op slaan. Mijn oude programma dacht aan lengten van 15 meter en zo!! Misschien dat mijn Kicker woofer nu wat harder gaat!

Verwijderd

Ik ben zelf ook een speakertje aan het bouwen, een vriend van mij hebt er nog al veel verstand van en heeft een boek vol met kasten die je zelf kan bouwen.

Als je het een beetje goed koop wil houden moet je gewoon een box bij de gamma (of karwei) kopen, zijn twee speakers van ieder 150 watt en nog 2 kleine dingetjes van 25 watt voor de hoge tonen.

De speakertjes zijn 8 inch en hebben een behoorlijk goed geluidje, zeker als je nagaat dat je er maar 50 piek voor betaalt.

Ik ga er zelf twee boxen van bouwen, met een glijbaantje erin :) worden allebij 60 cm hoog en 30 cm breed en 30 cm diep.

TheScape :)

Verwijderd

Hey Nare man kan je met dit proggie ook een max SPL weergeven wat je woofer kan berijken bij het door jouw ingestuurde vermogen??. Volgens mij geeft ie bij 1W/1m weer. Of moet ik voltageberekeningen gaan maken P=UxI en U=IxR^2 en zo. Ik weet namelijk niet of dat zo kan. Misschien moet je toch maar eens dat proggie van mij gaan bekijken daar kan je realtime volume aanpassen!!! Ik zal hem vanavond effe op de driveway zetten! Poortlengten zien er wel stuk logischer uit!!!

Verwijderd

Shit niet vanavond heb een date. Morgen dan maar!!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

J*z*s zeg larsieboy, als je niet eens de standaard wet van Ohm kan onthouden. Je moet echt eens de FAQ lezen.

Jag

Verwijderd

Zeg Jag je bent toch nie op je pikkie getrapt he? Je hebt toch twee verschillende weerstanden die standaard 4ohm die er op staat of die andere onder een hoekie. Maar zoek het zelf wel uit, sla mijn natuurkundige boekies wel weer open. Zal vanavond proggie effe plaatsen weet zeker dat je hem ook vet vind. Je kan ook zien bij welke frequenties en vermogens je speakertje gaat ontploffen! >:)
kusjes moi
Pagina: 1