Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

accu en acculader permanent verbinden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij ons op de sportvereniging maken we gebruik van een ballenkanon. Deze wordt middels een stekker verbonden met een accu. Om deze accu op te laden maken we gebruik van een acculader. Voor het gebruiksgemak wilde ik een kist maken waar de accu en de acculader in zijn verwerkt, zodat je niet iedere keer met stekkers e.d. aan de gang hoeft.
Is het mogelijk om een acculader permanent direct op de accu aan te sluiten, ook als de acculader zelf niet aangesloten is op het stroomnet en de accu wel gebruikt wordt?

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
In principe kan dat zonder bezwaar ja, maar het is niet uitgesloten dat zich over de plus en min van de lader een circuitje (deel van het meet- en regelcircuit) bevindt dat een heel klein beetje stroom verbruikt. Het gevolg daarvan is dat de accu bij niet ingeschakelde lader langzaam leegloopt.
Een diode ertussen zou dit ondervangen, alleen verlaagt die wel de laadspanning, en ik kan op afstand niet beoordelen of dat een bezwaar is.

Verwijderd

Topicstarter
opzich zoudit niet terg zijn, het is een druppellader, dus in principe kan deze altijd in het stopcontact zitten tenzij je hem gebruikt.. het verlies zal toch niet zo groot zijn dat de accu vervolgens in plaats van na enkele uren direct leeg is?

• Techneut
  • Niet online
Nee, niet in enkele uren, maar wel in enkele dagen. Dus zodra je hem na gebruik weer aan z'n lading hangt zal het geen probleem zijn.

Edit: Mits de stekker er niet uit wordt getrokken door een zorgzame schoonmaker. Misschien zou je kunnen meten wat de lekstroom is bij niet ingeschakeld zijn van de lader.

[ Voor 39% gewijzigd door Techneut op 04-06-2008 15:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
hoe kan je dit meten? ik heb wel een multimeter, zet ik die dan 'over' de lader heen, om te meten wat zijn verbruik is oid?

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11 21:36
code:
1
2
3
4
---------------] [---------------------

lader                              accu
---------------] [--- (A) -----] [----

Dus een stroom meter tussen 1 poot van de accu en de lader.

[ Voor 20% gewijzigd door bassie op 04-06-2008 19:41 ]

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11 11:00

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

hmm een digitale multimeter kan doorgaans geen amperes meten op AC. Volgens mij kan een analoge dit wel redelijk.
Het beste gebruik je gewoon een "stopcontact" verbruiksmeter. Die zijn volgens mij vrij betrouwbaar, en dat gaat ook het makkelijkste.

Edit: Je wilt de lekstroom weten aan de gelijkstroomkant van de lader? Kun je die niet gewoon berekenen door de lader uit het stopcontact te halen en de weerstand tussen de klemmen te meten?

[ Voor 28% gewijzigd door AtomicShockwave op 04-06-2008 19:45 ]

• Techneut
  • Niet online
Bassie geeft in zijn schets precies weer wat ik bedoel. De ampèremeter geeft bij ingeschakelde netvoeding uiteraard de laadstroom weer en bij uitgeschakelde voeding de bedoelde lekstroom. Dus niet over de lader heen, dat doe je met een voltmeter, maar er mee in serie.

En AtomicShockwave, dat is geen AC! Alleen (al is dit hier niet aan de orde) waarom zou een digitale multimeter geen AC kunnen meten?
Die weerstandmeting die je voorstelt kan natuurlijk ook, maar ook daar heb je een multimeter voor nodig, dus is het even lang als breed, en dan is die DC-stroommeting wat simpeler en directer en daarmee ook practischer. Je hebt zonder rekenen meteen het juiste antwoord.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb 2 6a diodes gekocht die ik er tussen zet, ben benieuwd!

• msicaron
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-11 18:08
Techneut schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 20:37:
[..]
En AtomicShockwave, dat is geen AC! Alleen (al is dit hier niet aan de orde) waarom zou een digitale multimeter geen AC kunnen meten?
[...]
Offtopic:
ik denk wel dat de echte waarde niet zal gemeten worden maar een gemiddelde van de sinus of iets in die aard.. Heb dat in het begin van het jaar gezien maar had een 0.3/20 op dat examen O-) dus..

Maar ik meen me wel te herinneren dat je met een factor moet vermenigvuldigen.. Dus je hebt alle twee gelijk :9

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

• Techneut
  • Niet online
Is inderdaad volledig offtopic.
Je haalt een echte meter en goedkope rotzooi door elkaar. Een goede meter heeft het predicaat RMS (Root Mean Square) en meet echt de effectieve waarde ongeacht vervorming.

En willempiet, heel verstandig die twee diodes, ben je van alle verdere gezeur af. Eentje had trouwens ook gekund.

[ Voor 22% gewijzigd door Techneut op 06-06-2008 13:51 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:44
Je hebt wel spanningsval over de diodes, iets van 0,6V ofzo. Misschien niet heel erg belangrijk, maar ik denk ik zeg het toch maar even ;)

• Techneut
  • Niet online
Dat gaf ik in mijn allereerste antwoord op 04 juni 2008 10:00 ook aan. En met twee diodes in serie wordt dat verlies nog een keer verdubbeld. Ik vermoed dat één diode geen probleem zal zijn, heel misschien een beetje lagere laadstroom. Tenslotte is het spanningsverschil tussen een volle accu en een lege maar gering. Maar hoe dan ook, met twee diodes is er eentje overbodig.

Verwijderd

Topicstarter
hoezo? ik wilde het zo doen:

code:
1
2
lader  + ---------- > -------------- + accu
       - ---------- < -------------- -

welke van de 2 diodes kan dan weg? of maakt dat eigenlijk niks uit...

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Meestal is plus met diode, en min punt mag zonder.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Is een schakelaar tussen lader en accu geen oplossing?

Gewoon een robuuste paneelschakelaar die de stroom aankan, en je hoeft je nergens zorgen meer over te maken (behalve het feit of de schakelaar wel goed staat als je wilt laden)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• MrDummy

MrDummy

Resistor schreef op zondag 08 juni 2008 @ 09:31:
Is een schakelaar tussen lader en accu geen oplossing?

Gewoon een robuuste paneelschakelaar die de stroom aankan, en je hoeft je nergens zorgen meer over te maken (behalve het feit of de schakelaar wel goed staat als je wilt laden)
Behalve als je uit gemak stekker in stopcontact doet en die suffe schakelaar vergeet... tijd verspild omdat accu niet opgeladen is. AAARGH :)
In dat geval is een relais toch veel beter voor automatisch koppelen en verbreken :)

Verwijderd

Topicstarter
ja dat dacht ik ook al, een 220v relais die die 12v kan schakelen, alleen in die winkel, en hier in het topic, werd toch gestuurd richting een diode...

• Techneut
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 08 juni 2008 @ 02:10:
hoezo? ik wilde het zo doen:

code:
1
2
lader  + ---------- > -------------- + accu
       - ---------- < -------------- -

welke van de 2 diodes kan dan weg? of maakt dat eigenlijk niks uit...
Niks meestal plus (antwoord MrDummy, waarom eigenlijk?), het maakt helemaal niets uit. Een diode spert hier gewoon de stroom in tegengestelde richting. Eén exemplaar, onverschillig welke van de twee, doet dat ook.

Edit:
Relais, schakelaar, het zijn allebei bruikbare ideeën, maar als het geheel aangesloten is met een stekker op een stopcontact blijft het risico dat 's avonds een overijverig iemand die stekker er uit trekt aanwezig. Vaste aansluiting? Nou nee, want het bakkie met accu etc. moet transportable blijven. Gaat ook voorbij aan de eigenlijke vraag, de diode voorkomt gewoon dat een (gezonde) opgeladen accu langzaam leegloopt. Daar ging het om.

[ Voor 29% gewijzigd door Techneut op 08-06-2008 13:18 ]

• MrDummy

MrDummy

Techneut schreef op zondag 08 juni 2008 @ 13:06:
Niks meestal plus (antwoord MrDummy, waarom eigenlijk?), het maakt helemaal niets uit.
In meeste schakelingen heb je common ground (overal min) en daarom zijn in veel ontwerpen diode aan pluszijde geplaatst. Natuurlijk mag het andersom op min, maar ik doe gewoon algemeen op pluskant. Stel dat acculader metalen behuizing heeft, dan is die soms ook ground / aarde. Dan moet je opletten dat er geen kortsluiting is aan minkant.
Relais, schakelaar, het zijn allebei bruikbare ideeën ... Gaat ook voorbij aan de eigenlijke vraag, de diode voorkomt gewoon dat een (gezonde) opgeladen accu langzaam leegloopt.
Relais heeft voordeel dat er geen spanningsval is van 0,6V, en dus dat is klein pluspunt. Daarbij wordt lader ook geheel losgekoppeld. In principe is accu iets beter opgeladen omdat het 0,6 V hoger komt, en dus iets meer capaciteit.

• Techneut
  • Niet online
Dat laatste (spanningsval was direct bij het eerste antwoord al aangegeven) is een goed argument. Diode maakt weinig uit, maar is verder ook prima.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Uhm, diodes in een leiding waarmee een accu geladen wordt lijkt mij geen goed idee. Ik neem aan dat het om een lood/zuuraccu gaat, die worden het meest gebruikt voor dit soort toepassingen omdat ze het goedkoop en vrij robuust zijn.

De meeste eenvoudige laders voor Pb-accu's laden met een constante spanning van zo'n 13,8V waardoor de stroom langzaam afneemt naarmate de laadtoestand van de accu toeneemt. Bij 13,8V is de accu 'vol'* en zal de laadstroom naar 0A gaan.

Als je er diodes tussen gaat zetten dan heb je dus een spanningsval van ongeveer 0,6V per diode. Omdat de acculader geen idee heeft dat er een diode aanwezig is zal de accu maar tot 13,2V opgeladen worden en dat is lang niet vol.

Ik zou het anders doen: zet een relais op de uitgang van de lader en laat dat relais het laadcricuit schakelen. Nog mooier is een apart 12V-voedinkje voor het relais zodat het relais bekrachtigt en de laadaansluiting op de accu aansluit.

* Bij PB-accu's heeft 'vol' meerdere definities, maar 13,8V wordt vaak gebruikt en dient hier vooral als voorbeeld.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

msicaron schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 11:39:
[...]

Offtopic:
ik denk wel dat de echte waarde niet zal gemeten worden maar een gemiddelde van de sinus of iets in die aard.. Heb dat in het begin van het jaar gezien maar had een 0.3/20 op dat examen O-) dus..

Maar ik meen me wel te herinneren dat je met een factor moet vermenigvuldigen.. Dus je hebt alle twee gelijk :9
Gewoon een nette TrueRMS (zoals het dan bij Fluke heet) meter nemen en je hebt nergens last van.
Cheap ass rommel doet het nog een beetje redelijk als je een nette sinus gebruikt ;).

Verwijderd

CanonG1 schreef op maandag 09 juni 2008 @ 12:31:

Ik zou het anders doen: zet een relais op de uitgang van de lader en laat dat relais het laadcricuit schakelen. Nog mooier is een apart 12V-voedinkje voor het relais zodat het relais bekrachtigt en de laadaansluiting op de accu aansluit.
Of gewoon gelijk een 230v relais nemen die de lader met de accu verbindt als de stekker in het stopcontact zit, scheelt een aparte voeding :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2008 13:13 ]

• JeroenH
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 13:13:
Of gewoon gelijk een 230v relais nemen die de lader met de accu verbindt als de stekker in het stopcontact zit, scheelt een aparte voeding :P
Natuurlijk, niet aan gedacht. Dat is nog simpeler. Ik denk dat dat de simpelste, veiligste en beste oplossing is. Wel alle verbindingen aanraakveilig maken, trekontlasting e.d. Je zult niet de eerste zijn die een zelfbouwsel in de fik zet of een paar dagen flink spierpijn heeft van een schok. Van 240V ga je - meestal - niet dood, maar het prikt wel :) In het laagspanningscircuit is de kwaliteit van de verbindingen ook van groot belang omdat daar hoge stromen kunnen lopen. Een slechte las heeft een hoge weerstand en kan daardoor warm of heet worden. Zorg ook dat je relais goed gedimensioneerd is; hij moet minimaal de maximale laadstrom van de acculader kunnen schakelen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 13:13:
[...]

hmmmz misschien is dit idd nog de beste oplossing, een relais die op 220 volt werkt en die de plus pool van de 12 volt verbinding schakelt...

enig idee hoe duur zoiets is?

• JeroenH
  • Nu online
Een beetje Tweaker pakt dan even de site van Conrad erbij en zoekt zelf. Dat heb ik dus even voor je gedaan ;) : zoek artikel 504026 - 89 op, ik denk dat die prima bruikbaar is. Het relais schakelt 10A, dus controleer vooraf of de lader een maximale laadstroom heeft van 10A of minder. Kosten vallen mee: € 8,14 (komen wel verzendkosten bij)

(Een goede Tweaker soldeert een apparaat uit elkaar waarin relais zitten en gebruikt die, en een échte echte tweaker wikkelt zijn eigen relais ;))

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 11-06-2008 08:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
heb een autorelais en een adapter gehaald..

probleem is nu helemaal opgelost!
Pagina: 1