Harman Kardon of Denon icm Mordaunt Short

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238860

Topicstarter
Beste tweakers,

inleiding;
Ik heb na lang zoeken en vergelijken met een waslijst aan receivers en speakers mezelf beperkt tot 2 receivers en 1 speaker (set).

Wat ik wil bereiken met mijn set;
Ik heb een PS3 en wil daarvan de dolby surround mogelijkheden benutten, dus 5.1. Verder hou ik ook van een goed muziekje, dat moet dus ook zeer goed klinken(naar mijn budget). Ik wil muziek stereo gaan luisteren over mijn 2 front speakers, want dan komt het naar mijn belevenis het beste over. Ik hou van jazz, r&b, een heel af en toe een keer dance of hiphop. De verhouding tussen Muziek:Games/Films = 2.1:5.1 = 60:40 .

De speakers;
De speakers worden mordaunt short's uit de Avant serie, Ik heb een aantal speakers beluisterd, en naar prijs kwaliteit verhouding springen deze er (naar mijn mening) met kop en schouders boven uit. Ik begin met 2 Mordaunt Short 904i's, hier koop ik een Mordaunt Short 309i subwoofer bij. Later (lees: 3 maandjes) wil ik de set uitbreiden tot 5.1. Ik denk dat ik dan een heel behoorlijk stereo setje heb staan, en als de set compleet is een leuk surround setje.

Dan de receiver;
Na veel vergelijken ben ik eigenlijk bij 2 receivers uitgekomen, en wel de Harman Kardon AVR 145 en de Denon 1508. Ik weet dat er een prijs verschil van ongeveer 100,- euro tussen deze receivers zit, dat maakt de keus nou net zo moeilijk. Want voor 100,- meer heb ik een 7.1 receiver waarmee ik Bi-amping kan toepassen op de front speakers. En aangezien ik helemaal geen ervaring heb met Bi-amping weet ik dus ook totaal niet of dit de meerprijs van 100,- rechtvaardigt. Ik ben in verschillende shops geweest (onderanderen in Den Bosch) alleen nergens konden ze mij het verschil laten horen omdat ze eigenlijk niet de tijd wilden nemen om deze receivers aan te sluiten. Daarom vraag ik jullie wat jullie zouden doen in mijn situatie, ik ben opzoek naar een geluid wat naar 'warm neigt'. Dus niet heel warm, maar ook niet ijskoud. Ik weet niet of er wat dat betreft nog veel verschil zit in merken H/K en denon? Zover ik heb gelezen neigen beide merken naar het warme, dus dat zit goed?

Hoofdvraag:
Ga ik veel verschil merken door de meerprijs van 100,- te betalen en voor denon te kiezen? En wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Alvast hartelijk bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-05 22:44
Het blijft een kwestie van smaak, maar Denon lijkt beter bij jouw beschrijving te passen. Denon 'neigt' namelijk naar warm en H/K is nog wat warmer. Bovendien hoor ik erg veel goeds over Mordaunt Short i.c.m. Denon. Er zijn erg veel mensen die deze combinatie hebben en kennelijk past dat dus goed bij elkaar. Bi-amping zou volgens vele reviews (zie bijv. www.areadvd.de en zoek onder hardware reviews naar bijv. de AVR-2106) voor een merkbare verbetering zorgen en ook op mijn (weliswaar Marantz) receiver meen ik een verbetering te horen t.o.v. single-amping.
Toch zou ik een winkel zoeken die beide aangesloten heeft, ook al is het zonder bi-amping, om de klankeigenschappen te vergelijken. Verwacht dat bi-amping het geluid iets krachtiger maakt (een vriend van me heeft een AVR-3806 en daar werd met name de basweergave beter met bi-amping).
Ik heb ook ooit voor de keuze gestaan om voor een Denon of H/K te gaan (en nog een paar andere merken) en ben toen voor de Denon AVR-1905 gegaan. De H/K klonk lekker krachtig, maar met name de lagere modellen leken wat minder gedetailleerd in het hoog en leken de basweergave een beetje te overdrijven. Ik vond de Denon lekker rustig en de H/K iets teveel de aandacht trekken (om het maar een naam te geven). Maar voor een ander kan de Denon weer te rustig zijn en de H/K precies goed natuurlijk.
Als je de tijd (en tegenwoordig het geld voor het OV / de benzine ;)) hebt kan je eens naar een speciaalzaak als Hobo of Stassen gaan. Als je van tevoren belt zijn ze daar best bereid om een en ander aan te sluiten en vaak zelfs nog op de speakers die jij wilt.
Veel standaard electronica zaken weigeren dit omdat ze menen teveel moeite te moeten doen voor dat beetje geld dat ze aan jouw ' budget' spullen verdienen. Zo werd ik ook niet goed geholpen (of eigenlijk totaal niet) bij diverse (grote) electronica zaken in Rotterdam en omstreken toen ik speakers en een receiver zocht. Met name de verkopers bij een bekende grote en al lang bestaande zaak in Rotterdam op de Bergweg leken meer geinteresseerd in het verkopen van Bose troep aan bejaarden dan aan het helpen van zo'n tiener die het toch niet kan betalen. (Ze weigerden een receiver van 1400 euro aan te sluiten voordat ik hem kocht! Ze verwachtten dus dat ik bijna anderhalf duizend euro uitgaf aan iets waarvan ik niet wist hoe het klonk |:( Kwam gelukkig toevallig de verkoper van onderstaande winkel tegen die daar tijdelijk werkte en die hielp me wel goed _/-\o_ )

Uiteindelijk heb ik bij een klein speciaalzaakje in Spijkenisse voor 260 euro twee b-partij (lichte uiterlijke beschadiging --> 50% korting) luidsprekers gekocht na veel luisteren. Nu lijkt dit onverstandig van die zaak omdat ze veel moeite hebben gestoken in het helpen van iemand bij het kopen van speakers waar ze misschien 10 euro op verdienen, maar uiteindelijk heb ik mijn complete huidige speakerset en nieuwe receiver daar gekocht voor in totaal ruim 2000 euro, 2 vrienden hebben hetzelfde gedaan na het gaan luisteren op mijn advies (kochten samen ook voor ruim 2000 euro) en de vader van een vriend van mij kocht daarop een duurdere set voor ruim 4000 euro. Door het goed helpen van iemand bij het kopen van nauwelijks winstgevende goedkope speakers hebben ze door de goede service en mond-op-mond reclame dus al 8000 euro verdiend. Als ze niet failliet waren gegaan had ik waarschijnlijk de rest van mijn leven daar mijn spullen gekocht. Een goede zaak is dus altijd bereid wat moeite voor je te doen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door mac1987 op 04-06-2008 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Als ik jou was zou ik kiezen voor de MS-914 speakers, tenminste als ze nog te verkrijgen zijn. Deze klinken zoveel beter als de MS-904 en zijn slechts marginaal duurder. Zoek maar eens wat testverslagen op en je zult aangenaam verrast zijn. Volgens mij zijn ze End Of Life, maar zo te zien kun je ze nog krijgen bij Saletronics.nl

Ik heb vier MS-914 speakers, een MS-905 centrespeaker en een MS 309 Subwoofer aangesloten op een Denon 3805 receiver en het klinkt als een klok, maar niet echt heel warm/wollig, net lekker, maar dat is een kwstie van smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 16:34
Ik zou dan toch eens naar een Marantz versterker gaan kijken, die worden vaak als warm gereviewd.
Ik heb zelf de Marantz SR4500 met de mordaunt-short C905 als center en de 902i boeken plank speakers als fronts. En dat klinkt zeer goed, behoorlijk warm maar nog steeds strak en zuiver.

offtopic:
binnekort upgraden naar de Mordaunt short mezzo 2 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238860

Topicstarter
@Mac1987 Hartelijk bedankt voor de hulp! Hier kan ik echt iets mee, ik lees dat je toch een beetje voor de denon zou gaan. Ik ga hem ergens beluisteren, maar waarschijnlijk wordt het die! :)

@EdGnoj: De Mordaunt short 914 zijn 80 euro per speaker duurder dan de 904i! Dus dat scheeld toch behoorlijk, aangezien ik pas 17 ben en ook nog de rest van de speakers van de set wil halen (309i, 902i, 905i) laat mijn budget dit echt niet toe. Voor de receiver is het wat anders natuurlijk, daar gaat alles op aangesloten worden dus dan is 100,- extra nog wel te overwegen. Maar bedankt voor de tip :)

@Kippy: Marantz lijkt me een prijsklasse hoger te liggen, voor de zelfde specificaties als de denon 1508 betaal je al 100,- meer. En in het budget klassement vind ik dat redelijk veel, vergeleken met de H/K is dat al 200,- meer daar kan ik bij wijze van spreken de back-surrounds al voor halen. Dus dat ligt net buiten mijn budget ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 238860 op 04-06-2008 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 16:34
Had niet helemaal goed gekeken naar je budget. Ook omdat er alleen maar van een prijs verschil gesproken werdt. Mijn Marantz heb ik voor 350 gekocht (demo model), maar als ik zie dat je de denon al voor minder dan 300 euro kan krijgen is dat inderdaad een redelijkverschil.

Als je in de prijsklasse van 300 euro voor een bi-amping versterker gaat kijken is het totaal zinloos. Dus voor het bi-ampen hoef je het niet te doen. Misschien dat de paar extra watt nog kan helpen maar dat zal ook niet veel schelen.

Als je beide versterkers beluisterd hebt moet je gewoon een beslissing maken welke je het mooist vind, beste aansluitmogelijkheden enz enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-05 22:44
Op zich kan je er ook zo naar kijken dat juist in deze prijsklasse dat beetje extra vermogen en controle dat bi-amping oplevert nodig is ;)
Maar buiten het bi-amping verhaal om hoor je wel vaker dat Denon erg goed samengaat met Mordaunt Short. Marantz vind ik afhankelijk van het type erg verschillend van klank. Zo vind ik de PM-4400 te warm en zelfs wollig, de PM-7001 relatief kil en huidige surroundreceivers redelijk neutraal.
Ik blijf bij mijn advies dat het opzoeken van een hifi-zaak die wel bereid is je goed te helpen en je de mogelijkheid biedt de verschillende receivers op de gewenste speakers te luisteren de beste keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
[b][message=30183655,noline]_

@EdGnoj: De Mordaunt short 914 zijn 80 euro per speaker duurder dan de 904i! Dus dat scheeld toch behoorlijk, aangezien ik pas 17 ben en ook nog de rest van de speakers van de set wil halen (309i, 902i, 905i) laat mijn budget dit echt niet toe. Voor de receiver is het wat anders natuurlijk, daar gaat alles op aangesloten worden dus dan is 100,- extra nog wel te overwegen. Maar bedankt voor de tip :)
Je hebt gelijk hoor, ik vergeleek de prijzen van de 914 met die van de 904 op dezelfde site. Dat is inderdaad niet het goedkoopste adres. Ik wist niet dat je die 904 al zo belachelijk goedkoop kunt krijgen. Is dan wel erg veel waar voor je geld hoor, doe je zeker weten geen miskoop aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kentsfield
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-01-2023
Haal je de term bi-amping en bi-wiring niet door elkaar? Voor bi-amping heb je 2 dezelfde receivers nodig die een pre-out en pre-in moeten hebben zodat je de voortrap/eindtrap van de ene receiver kan gebruiken voor het hoog en de eindtrap van de andere receiver voor het laag. Maar hier gebruik je volgens mij meestal gewoon 2 eindbakken voor icm een losse voorversterker.

bi-amping kan beter klinken bij lastig aanstuurbare speakers, bi-wiring is de 100e absoluut niet waard ik hoor nooit verschil.

Dingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09-05 16:27

Sharky

Skamn Dippy!

Dat is toch ook het hele principe achter bi-wiring, hoog en laag apart aansturen en is dus eigenlijk hetzelfde?

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kentsfield
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-01-2023
Umm nee met bi- wiring gebruik je de zelfde eindtrap met aparte bekabeling voor laag en hoog. Bi- amping is 2 eindtrappen met vanaf elke eindtrap aparte bekabeling voor het laag en hoog.

Dingen!

Pagina: 1