[OSX 10.5] snapt browsen op hostname vaak niet

Pagina: 1
Acties:

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-01 08:07

Korakal

Up up up!

Topicstarter
Hi Tweakers,

Sinds een tijdje heb ik een probleem met mijn Mac op OSX 10.5 (eerst 10.5.2, inmiddels 10.5.3). Heel vaak snapt 'ie niet meer wat 'ie met een bepaalde hostname moet doen. Dit probleem is meestal pas aanwezig als het apparaat al een tijdje (al dan niet met sleep tussendoor) heeft aangestaan. Na opnieuw opstarten gaat het vaak eventjes goed, het moment dat het niet meer werkt is niet exact te achterhalen/aan iets toe te wijzen.

In de finder wordt links een aantal namen van computers in het netwerk getoond (deze bestaan ook echt en staan aan). Klik je hierop, dan verschijnt er 'verbinding mislukt' na een tijdje in de statusbalk. Ook de remote desktop client weet geen verbinding op hostname meer te maken. Op IP adres nog wel. Wat me nu dus juist verbaast is dat de finder nog wél de computers op naam automatisch vindt, maar er vervolgens niks mee kan!

Toekenning van de netwerkparameters gebeurt op basis van DHCP, vanuit een Alcatel SpeedTouch 780 met hierop een tweetal gigabit switches. Het probleem zit ergens lokaal op mijn machine, want andere computers (Mac en non-Mac) op het netwerk hebben nergens last van, ook niet op het moment dat het probleem op mijn Mac optreedt. Het disablen van de netwerkadapter en daarna weer inschakelen helpt niet.

Wat is hier aan de hand? En is er iets dat ik kan resetten ofzo?

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar in sommige (grote) netwerken helpt het om handmatig een WINS server op te geven bij de netwerkinstellingen. Die zitten bij de netwerkvoorkeuren onder het knopje geavanceerd. In mijn studententijd hielp dat in ieder geval om op het campusnetwerk te browsen.

Hier stond achterhaalde informatie…

Verwijderd

Ik weet dat standaard de finder verbinding probeert te maken al "quest", als dit niet aanstaat op de betreffende server kan je hier ook geen verbinding mee maken natuurlijk en geeft hij "verbinding mislukt" ik zou zeggen klik de gewenste server eens aan, en kies dan voor "verbind als" en voor hier je username en ww in. Laat het even horen :) !

• Korakal

Korakal

Up up up!

Topicstarter
Okay, dat ga ik proberen, maar... waarom werkt het eerst wel even en dan ineens niet?

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-02 11:29

Maartenvs

For Sale

Ik heb hetzelfde probleem en volgens mij heel veel mensen. Door het opgeven van het ip-adres van mijn server connect hij altijd, maar als ik klik op de naam van mijn server in de finder, geeft dit na een tijd gewoon een timeout. Ik kan er ook geen patroon in ontdekken, maar meestal is dit na een aantal dagen en een x aantal keer uit de slaapstand komen.
Wat ik begreep was dit een bepaalde bug i.c.m. NAT. Heb dit probleem al wel sinds versie 10.4.6

[ Voor 16% gewijzigd door Maartenvs op 04-06-2008 12:48 ]

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-02 15:29

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Maartenvs schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 12:47:
Ik heb hetzelfde probleem en volgens mij heel veel mensen. Door het opgeven van het ip-adres van mijn server connect hij altijd, maar als ik klik op de naam van mijn server in de finder, geeft dit na een tijd gewoon een timeout. Ik kan er ook geen patroon in ontdekken, maar meestal is dit na een aantal dagen en een x aantal keer uit de slaapstand komen.
Wat ik begreep was dit een bepaalde bug i.c.m. NAT. Heb dit probleem al wel sinds versie 10.4.6
Volgens mij heeft dat te maken met de netheid waarmee OSX zich op het netwerk begeeft.
Een MS machine gaat lopen 'brullen' op basis van de naam, (Netbios over TCP/IP). OSX doet dat (volgens mij) niet. OSX gebruikt sowieso DNS voor resolving. Of bonjour
De hostnaam van je apple heeft standaard naam.local. Als jij zoekt naar server, dan zal je machine daar zelf .local achter proberen te plakken.
Het mooiste is om hiervoor DNS te gebruiken, of je andere machines zo aan te passen dat ze op basis van de naam.local reageren op het netwerk.
Je kan het ook oplossen d.m.v. de hosts file (/etc/hosts) aan te passen (admin rechten voor nodig en de hosts moeten voor het gemak wel een vast ip adres hebben.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• Korakal

Korakal

Up up up!

Topicstarter
BlaTieBla schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 14:44:
[...]

Volgens mij heeft dat te maken met de netheid waarmee OSX zich op het netwerk begeeft.
Een MS machine gaat lopen 'brullen' op basis van de naam, (Netbios over TCP/IP). OSX doet dat (volgens mij) niet. OSX gebruikt sowieso DNS voor resolving. Of bonjour
Deze hint heeft mij van het probleem af geholpen!

De DNS van de SpeedTouch cached blijkbaar. In de DNS stond nog een (inactieve) entry van de tweede netwerkkaart van de machine waar ik af en toe niet naar kon connecten, op een ander IP dan het actieve adres. Deze entry heb ik verwijderd en het werkt weer als een zonnetje!

Thanks all!
Pagina: 1