[iMac 20"] TN-paneel werkelijk zo slecht?

Pagina: 1
Acties:

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik sta op het punt een iMac aan te schaffen, de 20" versie. Dit uit zowel prijstechnische als interieurtechnische redenen ;)

Nu ik me aan het inlezen ben over de voor/nadelen van dit specifieke model, lees ik hier en daar veel gejammer en geklaag over de TN panelen die extreem slecht zouden ditheren en echt een afschuwelijk beeld zouden geven, zeker met foto's.

Misschien is het ook een beetje perceptie, maar ik heb altijd gewerkt op laptop-lcd's. In mijn huidige Dell-laptop zit een 1680x1050 15.4" paneel (is dat ook een TN of niet?), en die geeft naar mijn bescheiden mening een fantastisch beeld. Ook over de beeldkwaliteit van mijn vorige Acer-laptop met een 1280x800 scherm van eenzelfde grootte had ik niks te klagen.

Nu ben ik deze week nog niet in de gelegenheid geweest een Apple Store te bezoeken en het in eigen persoon te bekijken (iets wat ik wel van plan ben, zeker na het lezen van deze informatie), maar ik vroeg me serieus af of het grootste deel van de mensen overdrijft of dat het echt daadwerkelijk zo afschuwelijk is en heeft iemand misschien een paar fotootjes online staan waarin de dithering juist wel of juist niet te zien is?

[ Voor 5% gewijzigd door spone op 03-06-2008 23:13 ]

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:23
[pakt een zak popcorn en gaat er voor zitten] :*)

je moet zelf kijken wat je er van vindt, ik vindt het gewoon zeer mooi beeldscherm.
maar de meningen (lees mierene*kerij) verschillen :)

• FerdiV
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-12-2025
Mmm, bij mij heb ik boven een iets donker beeld dan beneden. Of was 't nou onder?

[Is even checken]

Uh ja toch boven.

Zelf heb ik er geen last van, het valt totaal niet op alleen als ik een grijs venster heel snel van boven naar beneden haal. Je moet het echt zoeken om het te zien. Ik vind het geen minpunt aan mijn iMac.

Maar ik ben dan iemand die niet met foto's o.i.d. bezig is, dus weet niet of ik er dan last van zou hebben. Het is nu in ieder geval perfect, mijn beste scherm tot nu toe.

En als je het niet bevalt dan krijg je je geld terug binnen 2 weken dusja...

• spone
  • Niet online
En als je het niet bevalt dan krijg je je geld terug binnen 2 weken dusja...
Nou moet ik zeggen dat ik hem daar niet voor aanschaf, om hem binnen 2 weken weer te retourneren ;)

Op http://www.leppik.net/david/blog/?p=58 staat een testje, wanneer je die 24-bit color test uitvoert op je 20" is het dan echt zichtbaar of vangt de dithering dit wel af?

En idd wat absrnd aangeeft dat de een er meer om geeft dan de ander, kom ik ook onder dat artikel tegen. Alleen dat sommigen er zo zwaar aan tillen dat ze Apple ervoor aanklagen, dan moet het óf Amerika zijn óf heel extreem... en daar probeer ik dus achter te komen :)

[ Voor 26% gewijzigd door spone op 03-06-2008 23:40 ]

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-02 12:23
Qua dithering weet ik het niet. Ik weet wel dat een andere eigenschap van TN-schermen de slechte inkijkhoek is. Dat houdt in dat als je van onderaf naar het scherm de kleuren er anders uitzien dan als je van bovenaf kijkt.
Als je de Finder opent, dat doe je met het allerlinkse ikoon op de dock (die grote balk onderin) en je kiest bovenin voor de lijstweergave, in het plaatje het 2e ikoon, met de iets andere kleur en de horizontale strepen, dan zie je dat de inhoud van een directory met blauwe en witte strepen wordt weergegeven. Op het 20" iMac-scherm zie je op een bepaalde hoogte de strepen even niet meer en bij het 24" model blijf je ze gewoon zien.Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/mvdm/Finderstrepenklein.png

^Om de een of andere reden krijg ik mijn thumbnail niet te zien

• spone
  • Niet online
Dat heeft volgens mij te maken met de verticale kijkhoek, heb ik op mijn laptopscherm ook, maar daar maak ik me niet heel erg druk over (gelukkig).

offtopic:
probeer eens img= ipv img]

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Imo hangt het puur van je gebruik af. Als je gewoon wat op het internet browst en meer van dat soort taken moet je het gewoon doen.

Wanneer je serieus met fotografie/videografie bezig bent zou ik geen TN paneel nemen.

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
spone schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 23:12:
[...] maar ik vroeg me serieus af of het grootste deel van de mensen overdrijft of dat het echt daadwerkelijk zo afschuwelijk is [...]
Als gebruikers van zo'n 20" TFT-paneel het beeld afschuwelijk vinden (waaronder ik), dan is dat toch gewoon zo.
Ik vind het een onzinnige vraag van je, want over smaak valt niet te twisten en daar hebben we het hier over. Ga zelf kijken bij een APR en oordeel dan. We horen daarna hier graag je bevindingen :)

• spone
  • Niet online
Sorry hoor, dat ik een vraag stel over iets wat ik niet zeker weet :/

Heb vanochtend bij de A-Mac even een kijkje genomen en daar een beetje gespeeld met de Mac's. Ik ervaar de schermen van de 20" iMacs niet als slecht, ok, de 24" panelen geven een helderder beeld maar daar is de prijs ook naar :)

En toen ik daar stond had ik zoiets van, dit gaat hem worden. Ook nu thuis uitgepakt geeft ie een mooi beeldje dus ik ben er helemaal blij mee *O* (heb dus de 20" gekocht)

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Gefeliciteerd, maar zie je nu wel dat je niet altijd op de mening van iemand anders af moet gaan :7 .

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Gefeliciteerd met je 20" :)

Het is vrij simpel: een TN paneel is niet in staat om native 24 bits kleuren weer te geven, wat hem voor grafische toepassingen waarbij kleurechtheid van belang is (DTP, fotografie, video, etc) ongeschikt maakt. Echter is naar mijn mening elk display met een glanzende toplaag (of glasplaat) hiervoor ongeschikt, dus het is niet dat ik een 24" iMac er wel voor zou kopen. De iMac is een prima all-round desktop machine met een prima scherm (ook de 20" is echt niet enorm beroerd) en uiteindelijk moet jij er naar kijken. Ben je dus niet (semi-/ professioneel) met grafische toepassingen bezig, kijk dan gewoon of je het scherm mooi vindt :P

En kennelijk vond jij het een prima scherm ;)

Launching containers into space

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:23
YES ! ;)
Gefeliciteerd, altijd van eigen ervaring uitgaan en met de info in je achterhoofd !

.

• Dancing_Animal
Hey feli man, weer een appelaar erbij!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Als je spone wilt feliciteren met z'n aankoop, dan mag dat best via DM of de contactgegevens zoals die in z'n profiel staan. Dat hoef je hier niet te posten :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:28

RnB

spone schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 23:38:
[...]

Nou moet ik zeggen dat ik hem daar niet voor aanschaf, om hem binnen 2 weken weer te retourneren ;)

Op http://www.leppik.net/david/blog/?p=58 staat een testje, wanneer je die 24-bit color test uitvoert op je 20" is het dan echt zichtbaar of vangt de dithering dit wel af?

En idd wat absrnd aangeeft dat de een er meer om geeft dan de ander, kom ik ook onder dat artikel tegen. Alleen dat sommigen er zo zwaar aan tillen dat ze Apple ervoor aanklagen, dan moet het óf Amerika zijn óf heel extreem... en daar probeer ik dus achter te komen :)
offtopic:
Is die test serieus een test om te bepalen hoeveel bit je scherm is?
Want als dat zo is, dan zit er in mijn cheapass Toshiba laptop (300 euro, jawel) een 24 bits scherm, wat ik me niet kan voorstellen. Dan heb ik dus een beter scherm dan in een 1500 euro duurdere MBP. 8)7

EDIT: Had de verkeerde geqoute, bedoelde deze test natuurlijk. ;)

[ Voor 53% gewijzigd door RnB op 06-06-2008 07:33 ]

• Dancing_Animal
Nee, hiermee kun je makkelijk zien of het scherm een grote kijkhoek heeft.
Verdwijnen of verminderen de strepen heel sterk, dan is de kijkhoek niet zo groot.
Blijven de strepen zichtbaar of veranderen ze bijna niet, dan is de kijkhoek groot.

Minder grote kijkhoeken vallen meestal ook op bij egale plaatjes, dus bijvoorbeeld een volledig blauw scherm (of een andere kleur). Als je dan een groot scherm hebt met niet zo'n grote kijkhoek kijk je dus met je ogen onder een andere hoek naar de bovenkant en de onderkant van het scherm en zie je de kleur van licht naar donker lopen. Hoe groter de kijkhoek hoe minder de kleur verloopt.
Bij foto's valt het niet altijd zo gauw op.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

sOid schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 09:38:
Imo hangt het puur van je gebruik af. Als je gewoon wat op het internet browst en meer van dat soort taken moet je het gewoon doen.

Wanneer je serieus met fotografie/videografie bezig bent zou ik geen TN paneel nemen.
eens, als kleur echtheid en/of kleur nuances belangrijk zijn voor jouw of de kijkhoek van groot belang is geen TN nemen. Anders hoef je een knap TN paneel echt niet te laten staan

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• spone
  • Niet online
Bedankt voor de felicitaties ;)

Ik vind het voor mijn gebruik een prima scherm. Met gewoon desktopgebruik (tekstverwerking, webbrowsen, iTunes en licht gamen gaat het perfect. Het enige waar me de dithering is opgevallen zijn grote egale stukken op een wallpaper.

Heb overigens wel het gamma op 2,2 gezet anders zag het er toch een beetje vreemd uit.

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-11-2025
Ik gebruik mijn iMac van internetten tot World of Warcraft. Mijn vrouw doet regelmatig een fotootje aanpassen in Iphoto. Ik heb nergens last van. En de fotos zien er allemaal even mooi uit. Ja voor thuisgebruik is dit scherm meer dan genoeg. Als je echt professioneel bezig wil zijn moet je ook geen Imac kopen. Maar een Macpro en bijvoorbeeld een Eizo scherm.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-02 15:23
Een computer /apple koop jeiet alleen omdat e het mooi vind.. maar voor het gebruik. Als je idd foto's gaat bewerken op pro niveo of video. dan kies je voor een andere machine dan wnneer je beetje ofice taken uitricht

A Soldiers manual and a pair of boots.

Pagina: 1