Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:16

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Mocht je gebruik willen maken van de "custom" witbalans dacht ik altijd een foto te moeten nemen van een witvlak, en die foto vervolgens te gebruiken voor je witbalans.

Echter hoorde ik nu dat je beter een grijskaart (18%) kan gebruiken en op die manier je witbalans in te stellen, omdat grijs niet reflecteerd en daardoor beter is dan wit.

Maar dan is je ijkpunt toch geen wit, maar grijs? Hoe werkt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
De grap is dat je "wit"balans juist geeikt wordt op 18% grijs. Door zo'n kaartje voor te houden stel je hem dus precies in op het punt waarop hij gecalibreerd is.

De reflectie-argument is eigenlijk een bijzaak, grijskaarten zijn zo mat mogelijk gemaakt om reflectie te verminderen, maar dit is niet de essentie van het 18% grijs fenomeen.

Edit: ik zit even in de bonen, je belichting wordt geeikt op 18% grijs. Voor de witbalans maakt het niet uit of het nu 10 of 18 of 70% grijs is, grijs is gewoon evenveel rood, groen en blauw.

[ Voor 22% gewijzigd door Magic op 04-06-2008 09:13 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Je kan 't ook op wit doen hoor, doen ze in de videografie ook. Het punt is dat 't niet moet reflecteren zoals Magic ook al zegt.

Op veel grijskaarten (WhiBal) bijvoorbeeld, zitten ook witte en zwarte stukjes. Zodoende kun je zien of de highlights niet aan het clippen zijn en vice versa.

Maar dit laatste heeft niks met de witbalans te maken, maar met de belichting zoals je zelf ook al zei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

Noem mij een Noob.

Maar hoe doe ik dat nu precies, mijn witbalans instellen met een grijskaart? Ik zit er over te denken om dat te gaan gebruiken in bepaalde, zeg maar minder vrijblijvende, situaties.

Echter voor ik zoiets aanschaf, wilde ik eigenlijk wel weten van hoe en wat en of het inderdaad ook een beetje handig werkt.
Als ik op iedere foto ook mijn grijskaart moet zetten, werkt dat niet zo goed. (Zeker niet voor foto's waarbij mijn onderwerp meer dan 500 meter weg staat/ligt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Anoniem: 176826 schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 10:14:
Noem mij een Noob.

Maar hoe doe ik dat nu precies, mijn witbalans instellen met een grijskaart? Ik zit er over te denken om dat te gaan gebruiken in bepaalde, zeg maar minder vrijblijvende, situaties.

Echter voor ik zoiets aanschaf, wilde ik eigenlijk wel weten van hoe en wat en of het inderdaad ook een beetje handig werkt.
Als ik op iedere foto ook mijn grijskaart moet zetten, werkt dat niet zo goed. (Zeker niet voor foto's waarbij mijn onderwerp meer dan 500 meter weg staat/ligt.)
Je maakt een foto van je grijskaart in hetzelfde licht als je onderwerp. Als het licht veranderd dan maak je weer een foto van je grijskaart.

Op een dag zoals vandaag is het helemaal grijs buiten en veranderd het licht niet/nauwelijks. Dan hoef je maar één foto van je grijskaart te maken en later in je nabewerking selecteer je de witbalans van die foto (kan heel gemakkelijk in Lightroom iig) en kopieer je die naar de rest van je foto's.

Er zijn trouwens ook wel trucjes om witbalans en belichting op bijvoorbeeld een wit t-shirt van iemand die 500m verderop staat te meten, maar hoe ik dat precies moet uitleggen weet ik niet.

[ Voor 8% gewijzigd door sOid op 04-06-2008 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-05 08:30
Je kunt ook een expodisk voor je lens zetten en een foto nemen. Dan hoef je je subject geen grijskaart te geven. Dat schijnt ook erg goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:01
Witbalans op een grijskaart instellen, heb ik nog als volgt gedaan:
foto maken van een 18% grijskaart.
Deze foto in een programma als CaptureOne inladen, en daar zeggen: dit is 18% grijs op die grijskaart, en adhv de witbalans instellen.
Daarna, op alle andere foto's die ik in dezelfde studio , met dezelfde belichting genomen heb, die witbalans toepassen.

[ Voor 3% gewijzigd door whoami op 04-06-2008 10:28 ]

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Jochem schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 10:26:
Je kunt ook een expodisk voor je lens zetten en een foto nemen. Dan hoef je je subject geen grijskaart te geven. Dat schijnt ook erg goed te werken.
Schijnt lang niet altijd even goed te werken. Voor dit soort dingen kun je overigens ook een dopje van 'n Pringles doos gebruiken.

@ boven: spuitelf! :P

edit:

Ik zit er aan te denken om deze aan te gaan schaffen: http://www.pictureflow.com/products/whibal/index.html

[ Voor 12% gewijzigd door sOid op 04-06-2008 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:07
sOid schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 10:29:
[...]

Schijnt lang niet altijd even goed te werken.
De zon schijnt....de rest moet bewezen worden....heb je die?

Ik heb nog nooit problemen met mijn Expodisk gehad. Wel merk je soms maar een miniem verschil EN moet je weten wat je moet weten (opvallend licht of teruggekaatst licht...).

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
MasterMaceMichu schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 10:36:
[...]

De zon schijnt....de rest moet bewezen worden....heb je die?

Ik heb nog nooit problemen met mijn Expodisk gehad. Wel merk je soms maar een miniem verschil EN moet je weten wat je moet weten (opvallend licht of teruggekaatst licht...).
Heb er nu geen tijd voor maar zal binnenkort eens zoeken, stond op http://photography-on-the.net iig.

Het is een tijd terug dat ik 't heb gelezen maar ik dacht dat het vooral bij flitsen niet erg handig was (nou is witbalans en flitsen sowieso vaak lastig imo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotoklaasje
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:16
sOid schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 10:38:
[...]

Het is een tijd terug dat ik 't heb gelezen maar ik dacht dat het vooral bij flitsen niet erg handig was (nou is witbalans en flitsen sowieso vaak lastig imo).
dat hangt er van af of je alleen flitslicht hebt, ofa dat je het mengt met omgevingslicht. Met alleen flits is het geen probleem, die is altijd 5000k. Als je gaat mengen moet je of kiezen, of de kleur van je flitslicht aanpassen (met bv een gelfilter)

http://www.klaasje.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozkilator
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Altijd 5000k? Nee sorry dat gaat niet zo makkelijk, iedere flitser heeft zijn eigen kleur temperatuur. Ik gebruik altijd een grijskaart, ook in de studio. Voor de zekerheid doe ik bij iedere licht opstelling een foto met grijskaart. Als ik daarna in photoshop kijk naar de temperatuur verschilt dat toch bij iedere opstelling (soms minimaal dat wel).

Yoda: Very dark the other side is.. hmm.. too dark... Obi-Wan: Yoda, shut up and eat your toast allready...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-05 14:02
whoami schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 10:28:
Witbalans op een grijskaart instellen, heb ik nog als volgt gedaan:
foto maken van een 18% grijskaart.
Deze foto in een programma als CaptureOne inladen, en daar zeggen: dit is 18% grijs op die grijskaart, en adhv de witbalans instellen.
Daarna, op alle andere foto's die ik in dezelfde studio , met dezelfde belichting genomen heb, die witbalans toepassen.
Op deze manier kun je het inderdaad achteraf doen. Sommige camera's (zoals de Nikon D200, maar dat zal wel voor heel veel camera's gelden) staan een custom white balance toe. Je kunt dan een referentie foto maken (deze wordt niet opgeslagen op je kaartje, wordt alleen gebruikt voor het bepalen van de whitebalance). Dit wordt dan gebruikt als referentie ipv automatisch of een van de vele voorkeuren. Totdat je dus of deze procedure opnieuw doet of de whitebalance van custom afhaalt en een van de presets selecteert. Dit werkt erg goed moet ik zeggen. Hiervoor zou je de expodisc ook prima kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:31

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Of een el-cheapo Wit Balance Filter uit Hong Kong laten komen: EUR 3 (incl. verz.k.)... Werkt ook erg goed!

K70 + glas van 10 tot 300mm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:31

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Flitslicht is inderdaad ongeveer daglicht, de camera heeft dat ook (WB=Flash). Omgevingslicht zorgt wel voor de sfeer als je de sluitertijd niet te kort neemt.

(tss... tekens invoeren werkt dus niet... flipt & post dan gelijk je bericht...)

[ Voor 38% gewijzigd door PvH18 op 04-06-2008 21:28 ]

K70 + glas van 10 tot 300mm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-05 12:23

TheBorg

Resistance is futile.

Ik heb dat ding ook (de kleinste en de middelmaat). Werkt als een trein. Je maakt een foto met de grijskaart erop (een nieuwe als het licht veranderd), als je thuis komt alles inladen in Adobe Camera RAW, alles bestanden selecteren, Whitebalance eyedropper op de grijskaart en klaar. Ik heb een 350D en die is nogal matig met de automatische witbalans, op deze manier werkt het perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Een 18% grijskaart is wel ontzettend handig voor opvallend licht meting, maar voor je witbalans maakt 't nauwelijks iets uit hoeveel % grijs 't is, als 't maar een egale afzwakking van puur wit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27453

Omdat je in ondertitel, avatar en signature het bedrijf adverteert (geen probleem) dat de website die je hier noemt gemaakt heeft, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het spammerig overkomt. In combinatie met een kick van 7 maanden zeg ik, liever niet ;)

[ Voor 69% gewijzigd door Zoefff op 23-12-2008 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Aangezien je het topic een schop geeft na 7 maanden, krijg ik bijna de indruk dat het reklame is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:48

Zoefff

❤ 

Topic met kick na 7 maanden vanwege spam lijkt me niet heel levensvatbaar meer :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.