Asus p4b266 en P4 2.66GHz loopt vast

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views

• JvdM
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-04 22:31
Ik heb een oude pc staan waarin een Asus p4b266 bordje zit. Hierop zat altijd een Intel P4 1.8GHz processor, wat altijd prima draaide. Nu kreeg ik van iemand een P4 2.66GHz processor, en die wilde ik erin plaatsen.

Ik zag meteen bij het opstarten dat hij geklokt was op 2.00 GHz ipv 2.66GHz. Dit kon ik in de BIOS aanpassen. Ik heb hem op laten starten met een kloksnelheid van 2.66GHz. Hij liep al vrij snel vast, ook bij burnintest liep hij vast. Als ik hem op 2.00GHz klok dan passed de burnintest wel.

Nu wilde ik opzoeken of het moederbord wel deze processor aan kan. Ik vond vrij weinig info, op de asus site kon ik het bord niet eens vinden. Zou het helpen om een BIOS upgrade te doen?

Enige nuttige linkje wat ik vond was deze http://www.xbitlabs.com/a.../display/asus-p4b266.html

Hierin staat:
Supported CPUs: Socket478 Intel Pentium 4 (Willamette/Northwood core)

Graag wil ik weten of iemand mij hier zekerheid over kan geven.
Alvast bedankt

• Meijuh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-02 16:52
Kijk hier eens: http://support.asus.com/c...port.aspx?SLanguage=en-us

er staat geen 2,66 GHz CPU tussen, dus lijkt me niet dat het ondersteund wordt. En ik denk dat het mobo gewoon de FSB onderklokt, waardoor het uiteindelijk op 2 ghz uitkomt.

[ Voor 0% gewijzigd door Meijuh op 03-06-2008 21:26 . Reden: typo ]

Asus EN8800GTS, Asus P5E, Intel E8400, 2x500gb Spinpoint (raid0), Zalman HP 600 watt, cnps 9500 led, creative xfi music, 4x1gb hyperX PC2 8500

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je de specs van de i845D chipset zou opzoeken zou je ook zien dat het max 100MHz ("400MHz effectief") ondersteunt. Pas vanaf de i845E (door Asus in z'n P4B533 verwerkt) ondersteunt Intel de 133MHz ("533MHz effectief") FSB. Je zit de chipset dus 33% te overclocken als je de CPU op 2.66GHz (20x133MHz) draait, en de i845D stond niet bepaald bekend als overclockmonster :o

Daarnaast is het zo dat P4 moederborden vaak naast FSB-limieten ook max wattages hebben die ze aan de CPU kunnen leveren. Het lijkt er gezien de CPU support lijst van dit mobo (idd gewoon op asus.com) dat de VRM maar tot 2GHz aankan. Daarboven is geen stabiele spanning naar de CPU gegarandeerd.

Los van het feit dat bovenstaande tot de uitzoekwerk behoort die we van je verwachten voor je een topic opent zeker het gewoon op de site van de fabrikant kijken naar CPU support verwachten we ook dat je volledig bent als je een topic start. Daar hoort dus ook bij welke settings je in BIOS gedaan hebt, met name mbt FSB. Dit topic voldoet dus niet aan het beleid en gaat dicht wegens makkelijk op te zoeken en onvolledig geopend.

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.