[Gezocht] Router met (max) 1 Gbps doorvoersnelheid

Pagina: 1
Acties:

• chocka
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-01 19:15
Met veel plezier uiteindelijk een router gekocht met een 100 Mbit/s WAN poort. Want ik heb een glasvezelaansluiting tot 50 Mbit/s. Blijkt na veel zoeken en de fabrikant mailen, dat die 100 Mbit/s WAN poort niet verder komt dan een DOORVOERSNELHEID van 35~39 Mbit/s. Maar die maximale doorvoersnelheid staat niet vermeld als je een router koopt. Dus ben nu druk met verkoper bezig om tot een oplossing te komen. Vooralsnog een grote teleurstelling.

Dus ben intussen alweer op zoek naar een router die minimaal 100 Mbit/s en maximaal 1 Gb/s als doorvoersneldhied aankan. Want van die informatie over de poorten kan ik dus niets meer mee.

Moeilijke zoektocht (vooralsnog). Ben intussen nog niet verder gekomen dan een D-link DIR-655, waarvan via deze site SmallNetbuilder staat aangegeven dat deze het mogelijk gaat lukken om tot een doorvoersnelheid van ruim 230 Mbit/s te komen, ondanks dat het een Gigabit router betreft. en ook nog enigzins betaalbaar, 130~140 euro. De DGL-4500 heb ik nog niets van kunnen vinden (prijs?).

Een eventuele alternatieve kunnen wezen:

Linksys WRT350N (130 uero)
Linksys WRT600N (onbekend)
Netgear WNR854T (115 euro)

Nu zijn dit wel allemaal Wireless routers, welke natuurlijk ook best bekabeld te gebruiken zijn. Want ik zoek juist een niet Wireless router met dezelfde doorvoersnelheid specificaties als deze genoemden. Waarbij ik denk te veronderstllen dat deze mogelijk goedkoper kunnen wezen.

Wie kan mij verder hlpen in mijn zoektocht???

PS. Ja, ook de prijs telt mee....

• chocka
Kreeg zojuist nog een tip elders om voor ~50 euro zolang een linksys wrt54gl te kopen, deze schijnt prima te werken met een 50 Mbit glasvezelaansluiting en zolang te wachten tot er meer keuze en mogelijkheden zullen komen. Want al die snelheden zijn super, maar de markt is er nog niet helemaal klaar voor. Mee eens?

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:54
De markt is er al jaaaaren klaar voor. Wat jij wilt zeggen is dat er het budget een probleem is ;-)

Volgens mij is nog steeds de goedkoopste oplossing met de beste performantie een PC met 2 (of meer) NIC's.
Indien je een flinke CPU hebt en 2 deftige NIC's gebruik (vb Intel Pro 1000) kan je blazen zoveel je wilt, maar het is geen kant-en-klare oplossing. Punt!
Je hoeft er geen disk in te stoppen, een compacq-flash kaartje volstaat met 1 van de bekende kant-en-klare Linux gebaseerde oplossingen en jouw glasvezelmodempje kan niet volgen !

• chocka
jvanhambelgium schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 21:54:
De markt is er al jaaaaren klaar voor. Wat jij wilt zeggen is dat er het budget een probleem is ;-)

Volgens mij is nog steeds de goedkoopste oplossing met de beste performantie een PC met 2 (of meer) NIC's.
Indien je een flinke CPU hebt en 2 deftige NIC's gebruik (vb Intel Pro 1000) kan je blazen zoveel je wilt, maar het is geen kant-en-klare oplossing. Punt!
Je hoeft er geen disk in te stoppen, een compacq-flash kaartje volstaat met 1 van de bekende kant-en-klare Linux gebaseerde oplossingen en jouw glasvezelmodempje kan niet volgen !
Even in Jip en Janneke taal. Je maakt hiermee zo een router pc, als ik je goed begrijp. Lijntje van modem direct naar pc en vanaf pc door naar je netwerk, via twee Intel Pro 1000 netwerkkaarten. Dus zonder losse router gaan werken. Of kan je zo je eigen router bouwen dat deze de losse router vervangt in de meterkast. Of bedoel je iets anders?

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:34

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Je bouwt in feite je eigen bekabelde router. De software die je hiervoor kan gebruiken, is pFSense.

De 'router' kun je dan aansluiten op Gbit-switch. Mocht je WLAN willen, kun je er natuurlijk ook een accespoint bij aanhangen :)

• jvanhambelgium
Yep, inderdaad een pc-gebaseerde router waarbij de ene kant rechtstreeks op de glasvezelmodem hangt en de andere naar je netwerk. Eventueel kan je nog bijkomende 100MBps NIC's steken in de vrije sloten die "bridgen" met de NIC naar je interne LAN.
Hij gaat wel een beetje meer energie verbruiken maar is stukken krachtiger dan het andere spul.
Er zijn genoeg gratis distributies met alles-in-1 functionaliteit : firewall,vpn,traffic-shaper,ip-logging etc,etc

Je kan overwegen een "mini ITX" formaat te gebruiken of een redelijk slanke case, maar dan moet je maar eens beginnen met specs als hoe groot het mag zijn etc.

Ahja, zal ook iets duurder zijn als 130 euro, dat wel.
Alhoewel je zelfs met een oude occasie P4 aardige snelheden gaat doen ! (véél meer als 50MBps hoor)

• chocka
Zover was mijn kennis nog niet en ben daar erg nieuwsgierig naar hoe zo'n eigen router te kunnen bouwen cq samen te stellen. Want wat ik ervan begrijp heeft zo iets dan geen beperkingen meer heeft welke de huidige routers wel hebben. En kan daarmee altijd vooruit, ongeacht de snelheden welke nog zullen komen. En wat betreft de prijs, zal het naargelang zijn hoe duur je het zelf wil maken, maar volgens mij hoeft dat niet meer dan mss 200-300 euro te wezen (lijkt mij?)

In de meterkast heb ik plek voor een kast van (HxBxL) van 15cm x 28cm x ....cm, aan lengte genoeg ruimte. En anders heb ik ook nog de mogelijkheid een dergelijk case buiten de meterkast te kunnen plaatsen.

Maar dan zal ik ook bijvoorbeeld mijn huidige PC daarvoor kunnen gaan tweaken cq upgeaden om dit mogelijk te maken in plaats van iets nieuws te bouwen. Maar die houdt ik even als alternatief achter de hand.

Huidige config: P4 2.4 Ghz, P4P800, 2GB ram ddr400, XP Pro.

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

Naast pFSense zul je geen anders OS kunnen runnen :)

Maar een P3-800 zal prima voldoen ;)

• chocka
In mijn zoektocht etaleer ik hierbij wat zaken die ik tegen kom, om een goed idee te krijgen dat het om een dergelijk product gaat.

pfSense-Small

Dit begint er al meer op te lijken: FX5620

[ Voor 14% gewijzigd door chocka op 04-06-2008 03:47 ]

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

In eerste instantie is het een OS. Wist trouwens niet dat deze ook in router-vorm werden aangeboden :)

Een P3 van T.net vandaan halen is goedkoper, maar die router die je liet zien verdient zichzelf terug door zijn lage stroomverbruik.

• chocka
DaMarcus schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 02:58:
Naast pFSense zul je geen anders OS kunnen runnen :)

Maar een P3-800 zal prima voldoen ;)
Duidelijk, dan wordt het sowieso een aparte kast. Is er mss een boodschappenlijstje wat er zo al minimaal in moet om tot gigabit router, of iets wat met dergelijke snelheden om kan gaan, te kunnen komen.

• jvanhambelgium
Opmerking, een GIGABIT-router zal je niet met en oude P3 gaan kunnen doen hé !
Je kan een router maken met enkele goede Gigabit KAARTEN erin en afhangkelijk van de CPU-power/PCI(X/E) limitaties zul je vb honderd tot vele honderden megabits kunnen trekken, maar effe een iets in elkaar boxen met oude spulletje en verwachten dat ie 500MBps op de LAN -> WAN doet is wat hoog gegrepen...
Je kan dan de "internet" gigabit kaart doorlussen naar een "low cost" 5 poort gigabit L2 switch voor je interne machines ook van gigabit LAN te voorzien, zo heb je onderling goede performance EN je glasvezel-linkje gaat ten volle benut kunnen worden.

• chocka
OK! het is mij duidelijk. Maar dan komt de vraag, zal je mij kunnen vertellen aan welke producten ik zodan moet gaan denken om een dergelijke router zelf te kunnen gaan bouwen en waar deze producten te koop zijn. Misschien is het jou mogelijk een kleine opsomming te geven, zodat ik verder kan komen. Want ik heb afgelopen nacht vanwege de warmte weinig geslapen en ben circa drie uren aan het zoeken geweest. Misschien weet ik niet goed te zoeken, maar kon niet direct iets nuttigs vinden. Maar heb er dan ook wel te weinig kennis van. Je hulp stel ik zeer op prijs. _/-\o_

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

chocka schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 18:34:
OK! het is mij duidelijk. Maar dan komt de vraag, zal je mij kunnen vertellen aan welke producten ik zodan moet gaan denken om een dergelijke router zelf te kunnen gaan bouwen
Bijvoorbeeld:
Je zoekt netwerkkaarten die een goede doorvoer houden.
Je zoekt een moederbord + processor die genoeg bandbreedte heeft op de insteekslots waar de bovengenoemde netwerkkaarten op komen, en genoeg peut heeft om de routing te kunnen verhapstukken.
Je let op driverondersteuning voor het OS naar keuze - een dedicated router heeft z'n eigen custom OS, pFSense is dan 'het custom OS' in jouw geval.
en waar deze producten te koop zijn.
Pricewatch? :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• jvanhambelgium
Als moederbordje kan je in principe gewoon "het goedkoopste" nemen dat je kan vinden.
Anderzijds ZOU ik zelfs durven zoeken naar een bordje met 2 x 1000BaseT LAN onboard.dan heb je al 2 gigabits. (vb ASUS heeft er zo'n)

Proper een een CPU en download een ISO met vf pfense erop.
Booten en je bent vertrokken. In principe hoef je zelfs geen HD te hebben !

• bazkar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-02 17:01
Nadeel van een PC als router is de grotere hoeveelheid stroom, plaats en eventueel lawaai die dat ding kan maken/consumeren. Kosten hangen natuurlijk af van specs. Ikzelf doe het al jaren prima met mijn D-Link 4300 router.

Voor een hele zwik aan doorvoersnelheden van routers:

http://www.smallnetbuilde...ion,com_chart/Itemid,189/

De poort is inderdaad nooit de limiterende factor van de router. Dat is de CPU die er in zit.
Die moet namelijk al die pakketjes daadwerkelijk routeren.

Omdat de SoHo routerwereld nog niet echt ingericht is op mensen met extreme broadband (>20Mbit) worden die routers vaak alleen gemaakt voor Wireless 802.11N.

Als je een non-Wlan router zoekt die dat kan, dan heb je het over spullen als Cisco (een 1800 router kan prima een 110Mbit avg. trekken zonder encryptie).

[ Voor 16% gewijzigd door bazkar op 05-06-2008 17:19 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

bazkar schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 17:07:

Als je een non-Wlan router zoekt die dat kan, dan heb je het over spullen als Cisco (een 1800 router kan prima een 110Mbit avg. trekken zonder encryptie).
offtopic:
Maar als je dat ding opentrekt kom je toch een cpu tegen in de klasse P2 ofzo :)
Een Pix51x series draait bijvoorbeeld met een P3 733 :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• chocka
Het zoeken naar een configuratie verloopt niet helemaal soepel. Kwam een hele mooie tegen, maar daarvoor zal ik eerst ff moeten sparen. RB1000

In eerste instantie was ik vooral op zoek mITX, maar intussen wijk ik al uit mATX. Waarmee de mogelijkheden wat groter worden. Via www.picco.nl kom ik leuk spul tegen wat zo al goed te gebruiken is.

Als eerste kwam ik dit tegen, EM 151 case met een Jetway J9F2 mobo plus een Jetway 3 GIG LAN add-on, als basis. Een nadeel, ik ben niet zo kapot van passief gekoelde apparatuur. Zodoende ook uitgekeken naar mATX of anders een grotere kast waar alles in moet.

Als tweede optie ben ik verder aan het zoeken met een Intel DQ35JOE (mATX) mobo. Meer mogelijk en aansluitingen.

Maar nog geen site gevonden met kant en klare systemen, welke ik mogelijk als voorbeeld kan nemen. Dus het zoeken gaat nog even door.

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-03 11:49
- Intel D201GLY2 itx moederbordje (passief)
- 512mb 533mhz DDR2 ram
- Gigabit PCI netwerkkaart (die je CPUload laag houdt, dus bezuinig vooral niet op deze kaart)
- CompactFlash to IDE adapter + CF kaartje
- PicoPSU
- 2fans (1 intake, 1 outtake)

Daar installeer je dus je pFsense OS op en dan heb je je router klaar. De onboard kaart op de D201GLY is de glasvezel-in en de PCI kaart is de Lan kant van jouw router.

Switch er achter en klaar is chocka.

Als behuizing kun je een MDF doosje maken, zo gauw je maar mobo spacers gebruikt om het moederbord neit op het MDF te schroeven.

• chocka
Geweldig bedankt, dat scheelt een heel hoop tijd.

INTEL D201GLY2 FSB 533 BOX µATX 79 €
Corsair 0512MB,DDR2,64MX64, 533,C4,Value Select 20 €
NetGear PCI Gigabit netwerkkaart 15 €
CF2Sata 20 €
CF 4Gb 20 €
Pico PSU 120W 35 €
Fans 50 €
Losse materialen (onvoorzien) 25 €
Hout 10 €
Totaal 274 €

Waarvan ik die laatste 75€ even ruim heb genomen, dus mss kan het voor 20~30 euro minder.
Als Gigabit PCI heb ik eventueel als alternatief Intel ® PRO/1000 GT Desktop Adapter 24€, maar weet niet of die beter is dan die Netgear kaart?

En de recenties die ik hierop tweakers.net over die PicoPSU heb gelezen zijn mij ook nog te twijfelachtig, dus mogelijk zal ik daar een alternatief voor willen gaan zoeken, als die bestaat.

• DaMarcus

DaMarcus