Advies over (mogelijk WC-)systeem

Pagina: 1
Acties:

• siraic
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-10-2025
Ik ben een systeem aan het samenstellen. Is voor mij al weer een hele tijd geleden (3 jaar) dus heb me afgelopen week ingelezen op alle nieuwe ontwikkelingen, en ben tot dit systeem gekomen:

CPU: Intel Core 2 Quad Q9450
MB: Gigabyte GA-X48-DQ6
RAM: Corsair TWIN2X4096-6400C4DHX 4GB (2x 2GB) DDR2 (= stock 4GB @ 800 @ 4-4-4-12 timings)
GPU: Sapphire Radeon HD3870X2

PSU: Cooler Master Real Power M620
Case: Antec Nine Hundred Zwart

dat ik die CPU wilde stond voor mij min of meer vast, aan de hand daarvan heb ik de rest van het systeem samengesteld. Over het moederbord ben ik nog niet helemaal zeker, misschien dat daar ook nog wel iets te besparen valt, zonder dat de OC mogelijkheden eronder lijden. Las wel op verschillende plekken dat de X48 beste ondersteuning heeft voor de 45nm techniek.

- Ik weet trouwens dat ik nog geen HDD's heb, maar heb hier nog een raptortje liggen die eerst het werk gaat doen, als er weer geld is waarschijnlijk een leuke 10000RPM RAID0 array.
- 2x 2gig om eventueel uit te breiden naar 4x2 gig.
- Sapphire Radeon HD3870X2 om eventueel tweede van de kopen voor Crossfire (maar verwacht het niet).
- Ben ook van plan om het geheel WC te maken, maar alleen als ik de boel intern krijg. (radiator achter de twee 12cm frontfans ipv de HDD bays)

Wat ik jullie wil vragen is of deze samenstelling een beetje te OCen is, waar eventueel een bottleneck zit, waar ik misschien op kan besparen, en waar ik misschien een grote denkfout heb gemaakt. (niet compatible dingen ofzo)
Ben van plan eind deze maand te orderen, als mijn vakantiegeld binnen is :)

Verwijderd

Mooi systeem, Ik had alleen o.a. een e8400 genomen omdat deze goedkoper is en beter overklokbaar is. En waarom een dure quad core ? In de meeste games ( " volgens mij " meer dan 95 % ) worden er niet meer dan 2 cores gebruikt. En kan je dus beter voor een goedkopere dual core. Als de processor oc'od tot hun max komt een dual core meestal verder dan een quad core. En zijn deze weer sneller in games. ( Kijk niet naar 3dmarks scores want de cpu test is multitreath en hier worden dus wel alle 4 de cores gebruikt en zo heb je hogere scores. Maar in de meeste games niet. En het duurt nog wel een tijdje wanneer er in games ( er zijn uitzonderingen ) 3 of meer cores gebruikt worden.

Ik weet niet of je de pc op performance gebied gebruikt voor het spelen van games maar als dat het geval is raad ik je een e8400/e8500 aan.

http://www.hardware.info/..._voor_het_derde_kwartaal/

Kijk hier anders even. Of je wacht tot het 3e kwartaal en dan worden de wolfdale/yorkfields een stuk goedkoper. En dat is wat ik ga doen :P . Ik haal dan een e8500 voor 183 dollar ( zou dus iets van 150 euro zijn in nederland ).

En dat geld wat je bespaart kan je inversteren in een betere videokaart. Ik zou zeggen wacht op de 4 serie van ati. De specificaties beloven heel veel. Wacht anders een paar weken en koop een Ati HD4870x2. Word iets minder dan 400 Euro volgens hardware.info

En als laatste. Ik weet niet tot hoever je wil gaan oc'en maar als je met een fsb van boven de 400 wil gaan draaien zou ik ook sneller geheugen nemen van 1066 met goede timings.

Hiermee bedoel ik als je bijvoorbeeld op een fsb van 450 wil gaan draaien en het geheugen ( neem ik aan ) 1:1 wil gaan draaien dan moet je je geheugen overklokken van 800 naar 900 en dit gaat vaak ten koste van de timmings.

En dan alsnog vind ik 10000RPM schijven wel lekker snel ( heb zelf ook raptors gehad ) maar voor het bedrag wat je ervoor neer moet leggen vind ik het te duur. 2 Sata schijven @ 7200 in raid0 is snel genoeg naar mijn mening en dat geld wat je overhoud kan je ook weer stoppen in je videokaart

Hoop dat je hier wat aan heb. Maar dit is mijn uitgebreide mening.

Succes _/-\o_

Verwijderd

Als ik jou was zou ik enkel de cpu en als het mogelijk is de nb meenemen in de wc-loop.
De vga niet omdat deze vaak erg voor vervanging gevoelig is, zeker met de nieuwe generatie in zicht. 8)

Ik ben zelf ook al een tijdje bezig met de koeling in mn pc aan te passen, eventueel kan een thermalright hr-05 (sli) ook uitkomst bieden. Een simpel 5cm fannetje biedt vaak ook uitkomst, hier houd zo'n sharminkeltje mijn x38 chip op 39-41 graden, en ik heb geen enorm uitgekiende airflow O-)

Btw, het geheugen zou eventueel een bottleneck kunnen zijn, de laatste batches ddr2 zijn kwalitatief gezien niet echt wat het geweest is, als ik jou was zou ik voor pc8500 gaan, dan heb je meer ruimte voor de FSB, anders zit je dadelijk klem op 400FSB wat met die 8 multiplier 3200mhz betekent, dat zou zonde zijn van die dure cpu ;) (same als de persoon boven me)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2008 01:25 ]

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
die ninehundred kast die is echt te krap, ik heb bij iemand een big water systeem ingebouwd in zon kast en we moesten tot overmaat van ramp de pomp buiten de kast plaatsen anders paste het niet

(dan wel met SLI)

• siraic
[
Verwijderd schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 23:51:
Ik weet niet of je de pc op performance gebied gebruikt voor het spelen van games maar als dat het geval is raad ik je een e8400/e8500 aan.

Kijk hier anders even. Of je wacht tot het 3e kwartaal en dan worden de wolfdale/yorkfields een stuk goedkoper. En dat is wat ik ga doen :P . Ik haal dan een e8500 voor 183 dollar ( zou dus iets van 150 euro zijn in nederland ).

En dat geld wat je bespaart kan je inversteren in een betere videokaart. Ik zou zeggen wacht op de 4 serie van ati. De specificaties beloven heel veel. Wacht anders een paar weken en koop een Ati HD4870x2. Word iets minder dan 400 Euro volgens hardware.info

Hiermee bedoel ik als je bijvoorbeeld op een fsb van 450 wil gaan draaien en het geheugen ( neem ik aan ) 1:1 wil gaan draaien dan moet je je geheugen overklokken van 800 naar 900 en dit gaat vaak ten koste van de timmings.
Ik wil toch voor een quad gaan, ga hem namelijk ook voor een groot deel gebruiken voor videobewerking, en dan is een quad wel weer handig. Daarbij ligt de toekomst (als je kijkt wat intel van plan) ook wel in de multicore (tot 32 core voor komende 3 jaar in de planning), en ik denk dat games het daarom wel snel breed zullen gaan ondersteunen.

Het wachten op de 4870 is een goeie! ik moet toch wachten op vakantiegeld, maar heb nu naar de (rumored) specs gekeken, en ziet er aantrekkelijk uit. de HD4870X2 laat nog wel op zich wachten, maar die zou ik er altijd bij kunnen zetten.

Heb even snel gerekend, en idd, geheugen moet iets sneller, FSB van Q9450 is standaard 333, dat zou betekenen dat ik tot max 400 zou kunnen gaan (zonder geheugen te OCen).. dat wordt dus de
Corsair Dominator TWIN2X4096-8500C5DF
BurnerT schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 01:29:
die ninehundred kast die is echt te krap, ik heb bij iemand een big water systeem ingebouwd in zon kast en we moesten tot overmaat van ramp de pomp buiten de kast plaatsen anders paste het niet

(dan wel met SLI)
Hoe ik het ongeveer gedacht had is rad voor frontfan, pomp in onderste HDD bay en reservoir helemaal bovenin waar dat (naar mijn idee nutteloze) vakje zit en dan pomp->rad->cpu->nb->(eventueel GPU) -> res -> pomp. soort van external reservoir, maar zonder hinderlijk uit te steken. (je moet boven toch een beetje ruimte vrijhouden voor fan + power knoppen.

Bedankt voor de (snelle) feedback trouwens, helpt enorm.

EDIT:
Nog een (noob) vraagje trouwens, op de site van Gigabyte staat dat dit moederbord FSB tot 1600 ondersteund. Betekend dat dat ik daarna niet verder kan met overklokken, of kan je er net als bij processor daar gewoon overheen?

[ Voor 5% gewijzigd door siraic op 04-06-2008 20:24 ]

Verwijderd

Nee, dat betekent dat hij 1600 moet kunnen halen, minimaal. Mijn striker II formula ondersteunt officieel een FSB van 1333 max. ( 333 quadpumped ). Maar ik kan met dit moederbord over een FSB van 2000 ( 500 quadpumped ) 24/7 stabiel

• siraic
Eindelijk de overclock van het systeem gedaan:

425 Mhz FSB --> 3,4 Ghz
Memory 1:1 met 4-4-4-12 timings

20 uur stabiel in Prime95 met max temp van 61 graden (idle blijft de warmste core onder de 45 graden)

Werkt allemaal dus redelijk soepel, enige 'vreemde' is de coldboot van eht systeem, soms bij het opstarten valt de PC 3-4 keer na ongeveer 4 seconden uit en start zichzelf weer op, na die 3-4 keer start windows gewoon. Het vreemdste is dat de overclock ook nog steeds werkt (met dat uitvallen zou je denken dat hij in beveiliging schiet en zichzelf terug clocked, maar dat is dus niet het geval)

• Cr1mp
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-11-2025
een vraagje heb je als kast nu een antec 900 (en daar tevens een WC-set instaan)?
zoja heb je misschien foto's van hoe je het hebt gedaan dan.
heb namelijk zelf een antec 900 en wil daar ook een WC-set in zetten

• frank131331
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-01 18:49
Hij wil nog een waterkoeling aanschaffen ;) Hij heeft er nog geen :p
want 61 graden stressed met waterkoeling :| dan heb je geen high end spul :p

Ik hou mijn e6600 op 1.5 volt (Bios) 1.465(LOAD WINDOWS) op 46 graden Orthos(2cores Priority 1) Dit na 6 uur orthos.
siraic schreef op maandag 22 september 2008 @ 11:41:

Werkt allemaal dus redelijk soepel, enige 'vreemde' is de coldboot van eht systeem, soms bij het opstarten valt de PC 3-4 keer na ongeveer 4 seconden uit en start zichzelf weer op, na die 3-4 keer start windows gewoon. Het vreemdste is dat de overclock ook nog steeds werkt (met dat uitvallen zou je denken dat hij in beveiliging schiet en zichzelf terug clocked, maar dat is dus niet het geval)
Dit heb ik ook met de Asus P5K, Laatste bios versie al geprobeerd?
Het is opzich, vind ik, geen ramp ;) maar het is wel irritant :p

[ Voor 58% gewijzigd door frank131331 op 22-09-2008 17:35 ]

Pagina: 1