Ergonomische muismat gezocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04:21
Hallo

Ik heb last van RSI en ben op zoek naar een muismat met zo'n polssteun. Nu heb ik in geen geval kennis van muismatten (ik gebruikte gewoonweg geen) en had ik "gehoopt" dat er mensen met hetzelfde probleem mij wat kunnen helpen.

Na wat zoekwerk heb ik volgende muismatten gevonden, wat denken jullie?
* Ergopad van Ergonomique
* MW311MX van 3M

Of kennen jullie nog betere oplossingen?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-04 16:33
Je moet niet doorwerken met RSI op dezelfde arm en met hetzelfde apparaat. Eigenlijk is het al te laat. Wat je nu nog kunt doen is wisselen van arm, dus muis in andere hand, leren omgaan met keyboardcombo's om de muis zoveel mogelijk te laten staan. Bovendien oefeningen doen om de zoveel tijd en eventueel software installeren die ervoor zorgt dat jij je mousepause neemt.

Wellicht beter is overstappen op een trackball.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-06 21:58
Ja, NIET doen. Een polssteun is namelijk helemaal niet goed. Zo'n ding knelt adertjes in je pols af waardoor het vrij snel alleen maar erger kan worden.
Tot daar het slechte nieuws ;) Wat wel helpt: goed bureau, goede stoel, stel de stoel goed af met een goede armsteun op bureauniveau. Als je benen dan van de grond komen moet je een voetensteuntje nemen. Monitor op zichhoogte.
Dat zijn ongeveer de basics, mocht je er meer van willen weten raad ik je aan om eens te googlen naar een ("erkende") website over ergonomie en als je er niet uit komt hier even posten. :)

[edit]

of, zoals Mar2zz stelt, ga voor een andere inputdevice. Neem bv. een WAcom Volito 2, kost niet zoveel (paar tientjes) en daarbij hou je je pols in een zeer neutrale positie (ipv pronatie bij normaal muisgebruik.)

[ Voor 16% gewijzigd door j-a-s-p-e-r op 03-06-2008 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-06 23:17

Wiethoofd

Broadcast TOM

een grote muismat en de muissnelheid omlaag zetten zorgt automatisch voor grotere bewegingen (daarvoor de grotere muismat)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
Ik heb me reeds een Wacom aangeschaft voor op het werk maar voor thuis ben ik op zoek naar zo'n polssteun. En aangezien ik thuis toch niet zo actief ben op de pc vindt ik het onnodig om nog een tweede wacom aan te schaffen, vandaar dat ik nog een muismat zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Een goede muis helpt ook al een hele hoop. Met mijn MX510 heb ik nergens last van. Maar als ik achter mijn laptop zit met een goedkoop logtech of intel muisje dan houd ik het niet lang vol.
daarnaast steund mijn onderarm volledig op het bureau, dus niet alleen mijn pols. Dat samen helpt een hele hoop, en heb al tijden nergen last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

kippy schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 23:35:
Een goede muis helpt ook al een hele hoop. Met mijn MX510 heb ik nergens last van. Maar als ik achter mijn laptop zit met een goedkoop logitech of intel muisje dan houd ik het niet lang vol.
daarnaast steunt mijn onderarm volledig op het bureau, dus niet alleen mijn pols. Dat samen helpt een hele hoop, en heb al tijden nergens last meer van.
Dat heb ik ook icm een grote muismat: Everglide Titan Monstermat FnaticMijn review. Hier had ik met m'n oude CRT nog geen ruimte voor, sinds ik een LCD gebruik zeeën van ruimte op m'n bureau en eindelijk m'n arm op tafel en toch ver genoeg van je scherm af zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Ja ik gebruik ook een dergelijk formaat muismat, het is geen must, maar maakt het wel een stukje prettiger in gebruik. Ik gebruik corepad - eyepad, lekker dun en groot zodat je nooit echt merkt waar de rand zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
Tomovich schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 23:19:
Ik heb me reeds een Wacom aangeschaft voor op het werk maar voor thuis ben ik op zoek naar zo'n polssteun. En aangezien ik thuis toch niet zo actief ben op de pc vindt ik het onnodig om nog een tweede wacom aan te schaffen, vandaar dat ik nog een muismat zoek.
Ik hoop dat ik niet uit je post op moet maken dat je mijn verhaal in de wind slaat en vooral wel een polssteun gaat gebruiken? Als dat toch het geval is raad ik je aan om eens met een expert op het gebied van RSI te gaan praten, of een goede fysiotherapeut.
En als 45 euro voor een WACOM te duur is kan je niets beters doen dan je scherm, stoel ed correct afstellen en goed gaan zitten. succes d'r mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:59
als je je stoel goed afstelt, zitten je ellebogen in een hoek van 90c en precies op hoogte van het buro. dan heb je een goede zithouding en heb je zon mat niet nodig. Maar met links muizen is misschien een beter idee. Icm een ergonomisch kb, als je die niet al hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-07 21:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Onderzoeken spreken elkaar nogal tegen mbt ideale zithouding (in NL is 90 graden de dogma, maar in UK en India is 130 graden ondertussen vaak de norm), bottom line is echter wel dat als je RSI-klachten hebt, je zithouding zo goed als zeker voor jou fout is.

Probeer eens een andere bureaustoel, richt je bureau eens anders in - het kan allemaal uitmaken. Ik ben zelf van de 130-graden zithoek en onderarm volledig op bureau gesteund. Ik kan zo rustig een 9-urige werkdag zonder problemen werken. Als daarentegen de manager er is en ik niet "onderuitgezakt" moet zijn, begint het voor de lunchpauze al te tintelen. Daar verandert geen matje wat aan (been there, done that, thrown the crap gel mousepad in the bottom drawer).

Idem trouwens op LAN-parties, bij de ene combo van tafelblad en stoel heb ik na een weekend nergens last van, bij een andere combo zit ik niet voor niets nauwelijks achter m'n PC :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Het is sowieso funest continue in dezelfde houding te blijven zitten. Als ik sommige mensen al die hoeken en dergelijke zie aannemen en de stoel zie vastzetten enzo dan krijg ik al pijn als ik eraan denk de hele tijd zo te moeten zitten. Ik heb mijn bureau arbotechnisch veel te laag, mijn stoel heb ik de rug en zitting van losgezet zodat ik lekker kan wiebelen en hangen. Inderdaad die 130graden is iets wat ik ook hanteer, bij 90graden krijg ik pijntjes in mijn triceps. De arbotechnieker komt die stoelen bij collega's dan ook alleen maar instellen als die al last hebben en dus corrigerend moeten gaan zitten.

Waar je volgens mij naar moet zoeken is een houding waarin je ontspannen zit. En als je nou eenmaal graag onderuit hangt enzo, gewoon doen! Ik zit veel achter de computer, op werk een uur of 6 tot 7, en dan thuis ook nog eens een paar uur. Zo 10 uur op een dag dus, en heb nooit last van RSI gehad. Ik ben ook fan van een snelle muissetting. Zo kan ik de muis met mijn duim en ringvinger sturen met minimale beweging. Als ik achter een pc ga zitten met een slome muis krijg ik al gauw last als ik die snelheid niet omhoog schroef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Zie http://lifehacking.nl/kantoor-tips/de-gelmat/ over de gelmat en http://lifehacking.nl/kan...e-helpt-rsi-te-voorkomen/ over muiskeuze.
Ik ben er toevallig ook mee bezig, net te laat maar nog net prevenief. Gelukkig ben ik tweehandig, links normaal mijn muishand maar wissel nu wat af met rechts.
Ik heb altijd mijn hele onderarm op mijn bureau gehad, dat werkt het fijnst vind ik.
Maar als ik dit lees bij die posts van lifehacking:
Leg je onderarmen of handen tijdens muizen en typen dus niet neer. Ook niet op tafel. Zorg er voor dat je armen vrij kunnen bewegen als je muist of typt en dat de beweging komt vanuit het schouder- en ellebooggewricht.
vraag ik me toch af of ik het wel goed gedaan heb.

Daarom, Trackball is ook in bestelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-07 21:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beekforel schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 13:46:
Leg je onderarmen of handen tijdens muizen en typen dus niet neer. Ook niet op tafel. Zorg er voor dat je armen vrij kunnen bewegen als je muist of typt en dat de beweging komt vanuit het schouder- en ellebooggewricht.
[...]
vraag ik me toch af of ik het wel goed gedaan heb.
Beweging vanuit de pols is idd funest, maar wat de meesten (nouja, ik iig :+ ) doen is om de beweging vanuit duim en pink te doen. Dan kan de pols lekker stil blijven liggen.
Daarom, Trackball is ook in bestelling.
Dood en doodzonde dat MS de Trackball Explorer niet meer maakt, dat ding was goddelijk.

* dion_b heeft er twee liggen en is nog altijd op de loer voor een derde bij wijze van reserve

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Man, ook zonder te muizen de hele tijd zo zitten met je armen in de lucht is volgens mij funest voor je spieren/pezen/botten/gestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Mar2zz schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 14:03:
[...]

Man, ook zonder te muizen de hele tijd zo zitten met je armen in de lucht is volgens mij funest voor je spieren/pezen/botten/gestel.
Denk dat dat wel meevalt, dan moet je je stoel wat hoger zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
j-a-s-p-e-r schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 01:52:
[...]

Ik hoop dat ik niet uit je post op moet maken dat je mijn verhaal in de wind slaat en vooral wel een polssteun gaat gebruiken? Als dat toch het geval is raad ik je aan om eens met een expert op het gebied van RSI te gaan praten, of een goede fysiotherapeut.
En als 45 euro voor een WACOM te duur is kan je niets beters doen dan je scherm, stoel ed correct afstellen en goed gaan zitten. succes d'r mee :)
Ik sla je verhaal zeker niet in de wind, in tegendeel, verschillende ervaringen/meningen is hetgeen ik zoek.

In mijn eerste post heb ik misschien wat overdreven maar het is toch zo dat ik reeds enkele maanden pijn in de pols ervaar wanneer ik een tijdje met de computer werk. Een wacom is in bestelling bij de winkel om de hoek maar ik kan deze nog altijd wijzigen, welke raden jullie aan voor dagelijk computergebruik?

Na het doorlezen van de verschillende links blijkt dat zo'n muismat toch niet echt de geschikte kandidaat is, wat stellen jullie als "goedkoop" alternatief voor? Veranderen van muis zou misschien al een ganse stap voorwaarts zijn (momenteel heb ik zo'n Mighty Mouse van Apple).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Tomovich schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 18:33:
[...]
Na het doorlezen van de verschillende links blijkt dat zo'n muismat toch niet echt de geschikte kandidaat is, wat stellen jullie als "goedkoop" alternatief voor? Veranderen van muis zou misschien al een ganse stap voorwaarts zijn (momenteel heb ik zo'n Mighty Mouse van Apple).
Je moet zelf even een computerwinkel of een mediamarkt binnenstappen en de muizen gaan proberen. De een heeft grote handen maar wil een kleine muis, de ander net anders om. Ook de plaatsing van de vingers op de muis is persoonsgebonden. De een wil ondersteuning voor pink en duim omdat deze anders over de tafel heen slepen, de ander heeft zijn hand op de tafel en beweegt z'n muis tussen zijn/haar duim en pink/ringvinger.

Zelf proberen en eerst een grote muismat voor de bewegingsruimte uitzoeken wil al een heel groot deel helpen. Ook je houding controleren zoals al eerder genoemd is. Ga eens onderuitgezakt zitten en muis dan eens voor een halfuurtje, nergens last van, goede houding gevonden. Zo niet, blijf zoeken naar de voor jou ultieme houding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
Als je voor een tablet gaat ter vervanging van je muis (of om afentoe om te wisselen) dan zou ik voor een kleine gaan. Als je zo'n prachtige A4 neemt dan ben je echt meters aan het sleuren met je arm (absolute positionering) heb hier voor muisgebruik een volito 2, kostte destijds niet meer dan een paar tientjes. Formaat A6. Evt een A5 nemen is ook leuk, dan kan je er ook nog mee tekenen, photoshoppen ed.

zie bv hier: pricewatch: Wacom Volito2
voor 39 euro.
Evt kan je ook voor de graphire gaan, die hebben een hogere resolutie en bijna geen vertraging (volito wel een héél klein beetje). Nadeel is dat die wel weer de dubbele prijs is.

Tsja, en qua muizen; dat is zeer afhankelijk van oa. de grootte van je hand, houding, etc etc. Enige aanrader is, net zoals hierboven al werd gezegd, uitproberen in de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
Die graphire-reeks vind ik nergens meer terug, is deze geschrapt?
Pagina: 1