Toon posts:

Doorsturen digitaal signaal via de SPDIF

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment ben ik een audio setje aan het samenstellen. Het geheel bestaat uit:

- Yamaha Rx-V361 Receiver ----> (http://www.hifi-fabrik.de) TIP!
- Tangent Millenium Surround set (nog aan te schaffen)
- Aangesloten op de SPDIF poort van mijn X38-DQ6 moederbord (coax)

Mijn vraag is nu: heeft het nut om een extra geluidskaart (met SPDIF) te kopen die zaken als Dolby digital etc. ondersteund?

Las ergens dat bij het digitaal doorsturen van het signaal eigenlijk de audioprocessing op het moederbord/geluidskaart gepasseerd wordt en de receiver dit overneemt, klopt dit of heeft de receiver bijvoorbeeld ook dolby digital aansturing nodig? :?

P.S. iemand die ervaring heeft met deze tangent speakers?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2008 18:28 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-02 23:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

Laat ik het simpel houden: Nee. Dolby digital doorvoer is dolby digital doorvoer.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt, een geluidskaart met SPDIF stuurt het dus ook gewoon door zonder processing.

• recca
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-02 14:59
Verwijderd schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 18:55:
Ok bedankt, een geluidskaart met SPDIF stuurt het dus ook gewoon door zonder processing.
Juist. Het is juist de bedoeling van het SPDIF kanaal om het signaal zonder processing naar een receiver te sturen zodat de receiver het signaal kan decoderen, Dolby Digital of DTS.

[ Voor 29% gewijzigd door recca op 04-06-2008 17:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thanks! ;)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-02 15:42

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Zo, nog eventjes alles ingewikkelder maken :D.

De enige reden om eventueel toch nog voor een losse geluidskaart te gaan is wanneer deze "Dolby Digital Live" ondersteund en je ook gebruik wilt maken van geluid bij spellen. Deze geluidskaart kan de 6 losse kanalen realtime encoderen naar een DD stream. Zolang je echter alleen video's kijkt en muziek afspeeld is dat niet nodig.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Nee bedankt! 8)

Hmm ok, ja ik gebruik het voor zowel muziek als games, later misschien ook video`s maar dan moet er eerste een leuke LCD bij. Het is eigenlijk niet zo simpel...

Het is dus niet zo dat de geluidskaart het signaal vanuit de game direct doorstuurt naar de receiver over de SPDIF en het 'processen' passeert. De kaart verwerkt het signaal via de hardware eerst in een DD stream die daarna over de SPDIF naar de receiver gaat. Een Auzentech Xplosion of Club3D Theatron Agrippa geluidskaart heeft dus wel toegevoegde waarde voor DD games, DTS heb ik nu al wel.

Dacht er uit te zijn, misschien dan toch een geluidskaartje, bedankt!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-02 14:21
Hmm, ik zie de laatste tijd wel enorm veel spdif vragen voorbij komen, en het is ook wel een onderwerp met veel aspecten. Misschien moet er een extra verduidelijkend stukje in de FAQ komen?

http://axrotterdam.blogspot.nl

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-02 15:42

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Verwijderd schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 10:07:
Nee bedankt! 8)

Hmm ok, ja ik gebruik het voor zowel muziek als games, later misschien ook video`s maar dan moet er eerste een leuke LCD bij. Het is eigenlijk niet zo simpel...

Het is dus niet zo dat de geluidskaart het signaal vanuit de game direct doorstuurt naar de receiver over de SPDIF en het 'processen' passeert. De kaart verwerkt het signaal via de hardware eerst in een DD stream die daarna over de SPDIF naar de receiver gaat. Een Auzentech Xplosion of Club3D Theatron Agrippa geluidskaart heeft dus wel toegevoegde waarde voor DD games, DTS heb ik nu al wel.

Dacht er uit te zijn, misschien dan toch een geluidskaartje, bedankt!
dat laatste kan ik niet helemaal plaatsen (DD games en het al hebben van DTS). De games genereren hun geluid dynamisch. Hieruit komen voor elke box een niet gecomprimeerd geluidssignaal. Een geluidskaart die DD Live ondersteund kan deze 6 sporen inderdaad realtime omzetten naar een DD signaal die vervolgens door de versterker verwerkt kan worden. DTS heeft hier verder niks mee te maken.

Maar inderdaad. Zolang je het gebruikt voor het spelen van games is een DDLive ondersteunende geluidskaart een vereiste.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Nee klopt, dat staat er niet goed. DTS staat natuurlijk compleet los van games en is voor cinema weergave. Maar dat DD signaal vanuit de game kan dus niet rechtstreeks over SPDIF naar de receiver gestuurd worden, hmm?

Het is geen vereiste maar zeker leuk om te hebben, nog iemand een Auzentech of Club3D in de aanbieding? O-)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2008 10:48 ]

Pagina: 1