Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
zijn er standaard contractjes voor medewerkers die gebruik maken van de pc op het werk ?

hier in moet staan dat ze het alleen zakelijk mogen gebruiken dus geen hotmail hyves etc !

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Je bedoeld een disclaimer...denk het wel. Dat hebben ze op elk bedrijf...meestal zelf gemaakt met daarin de regels met betrekking tot het internetverkeer en telefoniegebruik.

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ja die zijn er. Die zijn ook zelf te maken. Vrij eenvoudig. Maar wat wil je?

Verwijderd

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Topicstarter
Dennis bedankt ! dat was precies wat ik zocht (welke zoektermen gebruikte jij?)

ik heb namelijk 20 min gezocht op google maar niks bruikbaars kunnen vinden...........

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2008 17:20 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 17:18:
Dennis bedankt ! dat was precies wat ik zocht (welke zoektermen gebruikte jij?)

ik heb namelijk 20 min gezocht op google maar niks bruikbaars kunnen vinden...........
Gewoon op gedragscode internetgebruik -> 2e linkje :X

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:36

SmartDoDo

Woeptiedoe

Goed om te lezen dat je geholpen bent renswillink. Voor een volgende keer zou je beter een wat completere topicstart kunnen maken door bijvoorbeeld te vermelden waar je al hebt gezocht en waarop. Dan geeft dat meer de indruk dat je zelf ook wat gedaan hebt want je huidige 2 regelige topicstart geeft die indruk niet ;)

Verwijderd

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2010 19:30 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 00:51:
Door een goede Active Directory group policy en een strakke configuratie van je proxy-server bereik je veel meer dan met een gedragscode. Als mensen iets niet kunnen omdat het is geblokkeerd bereik je de doelstelling veel sneller. Zo hebben we bij mijn werkgever sites zoals Hotmail alleen maar tijdens de lunch een uur open staan zodat mensen dan kunnen mailen. Verder houden we statistieken bij van het aantal hits via de proxy server per medewerker waardoor je ze op eventueel overmatig gebruik kunt aanspreken. En mensen die worden betrapt op het gebruik van zakelijke e-mail voor onredelijk onzakelijk gebruik krijgen daarvoor een formeel reprimande of worden zelfs ontslagen in het geval van onzedelijkheden en politieke statements.
men weet ook dat die aantal hits gelogged worden? zonee.....dan mag je er niet naar handelen......

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Verwijderd schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 07:04:
[...]

men weet ook dat die aantal hits gelogged worden? zonee.....dan mag je er niet naar handelen......
En in waar staat dit? Ik hoor wel vaker dat de baas vanalles niet mag maar in de praktijk is dit vaak nergens vastgelegd.
Overigens hoef je niet te handelen conform een log, je kunt als baas zijnde de gebruiker er simpelweg op aanspreken dat hij naar zijn ideeen teveel op het internet bevindt zonder dat je met een x aantal hits hoeft te strooien.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-11 13:28

mutsje

Certified Prutser

Door een goede Active Directory group policy en een strakke configuratie van je proxy-server bereik je veel meer dan met een gedragscode. Als mensen iets niet kunnen omdat het is geblokkeerd bereik je de doelstelling veel sneller. Zo hebben we bij mijn werkgever sites zoals Hotmail alleen maar tijdens de lunch een uur open staan zodat mensen dan kunnen mailen. Verder houden we statistieken bij van het aantal hits via de proxy server per medewerker waardoor je ze op eventueel overmatig gebruik kunt aanspreken. En mensen die worden betrapt op het gebruik van zakelijke e-mail voor onredelijk onzakelijk gebruik krijgen daarvoor een formeel reprimande of worden zelfs ontslagen in het geval van onzedelijkheden en politieke statements.
Denk dat een kantonrechter hier erg anders over denkt. Email valt onder privacy wetgeving en het moet heel ver gaan wil een kantonrechter iemand laten ontslaan vanwege email. Zelfs bij de rabobank hadden mensen pr0n gestuurd en dit was geen reden tot ontslag......

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

mutsje schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 09:26:
[...]

Denk dat een kantonrechter hier erg anders over denkt. Email valt onder privacy wetgeving en het moet heel ver gaan wil een kantonrechter iemand laten ontslaan vanwege email. Zelfs bij de rabobank hadden mensen pr0n gestuurd en dit was geen reden tot ontslag......
Dat wou ik net zeggen. Zolang je geen overeenkomst computergebruik o.i.d hebt getekend waarin staat dat je accoord gaat met het feit dat je computergebruik gemonitord wordt, dan is dat gewoon schending van je privacy.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:01

St@m

@ Your Service

Gezellig bij jullie 8)7 Hebben de werknemers ook een ketting om hun been met een bal eraan?
Komop zeg, een beetje internetten tussen het werk door moet toch zeker kunnen.
Ik ken mensen die de hele dag geen internet open hebben, maar aan het eind van de dag minder productief zijn geweest als collega's die wel even een mailtje sturen met onzin naar vrienden/of even internetten tussendoor.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

St@m schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 09:55:
[...]

Gezellig bij jullie 8)7 Hebben de werknemers ook een ketting om hun been met een bal eraan?
Komop zeg, een beetje internetten tussen het werk door moet toch zeker kunnen.
En jij bent? Algemeen directeur van een bedrijf waar iedereen mag internetten?

Het is heel simpel; elke plek waar jij een PC in bruikleen hebt voor bepaalde taken (of dat nou op school werk, bibliotheek of whatever), heb je je te gedragen en geen misbruik te maken van de resources! Dat betekent dat de verstrekker van de PC jou een contract kan laten tekenen waar enkele bepalingen instaan (waaronder het loggen van internet-gebruik) en waar dus consequenties aan kunnen hangen waar jij niks over te zeggen hebt maar HRM/leidinggevende en de IT-afdeling (eerstgenoemden als beslisser, laatstgenoemde als bewijslast-leverancier).

Ik ken meer dan voldoende gevallen waar ontslag, ook op staande voet, mogelijk is door het misbruiken van resources op werk. Ow, en onder resources kan je meer verstaan dan alleen de PC. Ook het heeel erg overmatig gebruik van zakelijke telefoons, lease-auto misbruiken (bijvoorbeeld door in de avond-uren er lekker pakjes mee te bezorgen als bijbaan), het meenemen van kantoor-supplies etc kunnen tot ontslag leiden.

Maar ja, welcome to the real world ondanks dat je profiel vermeld dat je systeembeheerder bent?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-11 12:23

edeboeck

mie noow noooothing ...

offtopic:
En geen enkele van deze reacties zijn gepost vanop het werk? ;) O-)

• MAX3400

MAX3400

edeboeck schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 10:08:
offtopic:
En geen enkele van deze reacties zijn gepost vanop het werk? ;) O-)
offtopic:
Ik geef toe; ik post meestal vanaf werk maar in mijn functie heb ik 24/7 toegang tot internet via verschillende verbindingen, zowel op werk, in de auto als thuis, betaald door de baas, voor uiteenlopende redenen...

• St@m

St@m

@ Your Service

Ik heb het ook over internetten he.. niet over "misbruik" (al is dat bij sommige bedrijven hetzelfde) als ik even op tweakers/prive mail wil kijken tussendoor, dan vind ik dat daar ruimte voor moet zijn. Is die ruimte er niet? Dan weet ik dat ik iets anders moet gaan zoeken.

En ja, ik zit nu ook te internetten onder de baas zijn tijd :P

offtopic:
Te wachten totdat de CentOS image gedownload is..nog 2 uur resterend :P

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Door een goede Active Directory group policy en een strakke configuratie van je proxy-server bereik je veel meer dan met een gedragscode. Als mensen iets niet kunnen omdat het is geblokkeerd bereik je de doelstelling veel sneller. Zo hebben we bij mijn werkgever sites zoals Hotmail alleen maar tijdens de lunch een uur open staan zodat mensen dan kunnen mailen. Verder houden we statistieken bij van het aantal hits via de proxy server per medewerker waardoor je ze op eventueel overmatig gebruik kunt aanspreken.
Dit vind ik dus echt te ver gaan. Bij een goede arbeidsverhouding hoort ook een beetje flexibiliteit. Dus dat je eens wat langer op kantoor blijft indien nodig, maar óók dat je op een rustig moment tijdens werktijd even een paar minuten je mail kunt checken of wat rondsurfen.

Met zulk soort maatregelen bereik je alleen maar dat werknemers minder flexibel worden en zich niet meer dan nodig inzetten voor het bedrijf. Erg slecht.

Enkel een disclaimer lijkt me in de meeste organisaties voldoende. En als iemand de hele dag zit te internetten dan komt dat toch wel naar voren vanwege de verminderde productiviteit. Of dat nou internetten is of de hele dag uit het raam zitten kijken doet er ook niet echt toe.

[ Voor 11% gewijzigd door Palomar op 05-06-2008 10:23 ]

• MAX3400

MAX3400

St@m schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 10:12:
Ik heb het ook over internetten he.. niet over "misbruik" (al is dat bij sommige bedrijven hetzelfde) als ik even op tweakers/prive mail wil kijken tussendoor, dan vind ik dat daar ruimte voor moet zijn. Is die ruimte er niet? Dan weet ik dat ik iets anders moet gaan zoeken.
En dat is dus afhankelijk per bedrijf, terugverwijzend naar mijn eerdere definitie van resources.

Ikzelf heb ook mensen laten ontslaan vanwege extreem oneigenlijk gebruik van IT-middelen (nog in de goede oude tijd van onbeveiligde fat-clients) waardoor de laptops vol stonden met films en kinder-games, de fileserver genoeg MP3's bevatte om een jaartje vooruit te kunnen en de mailservers op knallen stonden omdat (achteraf uitgezocht) 43% van de Exchange-stores "vervuild" was met prive-mail.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Meestal zijn dit soort regels ook bedoeld om in te kunnen grijpen bij misbruik van internetfaciliteiten. De meeste bedrijven zullen echt niet zo moeilijk doen over een paar prive-internetpagina's (al vind ik het terecht dat hyves, hotmail etc zijn afgesloten), maar men wil een stok achter de deur hebben. Als je die namelijk niet hebt, dan kun je geen straffen uitdelen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• n4m3l355
MAX3400 schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 10:10:
[...]

offtopic:
Ik geef toe; ik post meestal vanaf werk maar in mijn functie heb ik 24/7 toegang tot internet via verschillende verbindingen, zowel op werk, in de auto als thuis, betaald door de baas, voor uiteenlopende redenen...
;)

Dat terzijde kan ik me voorstellen dat een baas wilt ingrijpen zodra de productiviteit tegenvalt door overmatig internet-gebruik. Misschien dat hij het dan niet direct zal doen met behulp van logs maar toevalligerwijze wat vaker langslopen om je direct te betrappen om gewoon een hartig woordje te wisselen. Mocht dit niet helpen is er toch voor een baas altijd wel wat te bedenken om iemand weg te werken.

Echter als je je begint af te vragen of je in zo´n situatie bevindt of je baas heeft je aangesproken en je wilt jezelf eruit werken met behulp van regeltjes ben je voor mijn gevoel toch al tever gegaan. Natuurlijk heeft de baas niet altijd gelijk maar hij zal niet iemand voor niets aanspreken.

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-11 13:35

Stoffel

Engineering the impossible

Palomar schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 10:15:
[...]

Dit vind ik dus echt te ver gaan. Bij een goede arbeidsverhouding hoort ook een beetje flexibiliteit. Dus dat je eens wat langer op kantoor blijft indien nodig, maar óók dat je op een rustig moment tijdens werktijd even een paar minuten je mail kunt checken of wat rondsurfen.

Met zulk soort maatregelen bereik je alleen maar dat werknemers minder flexibel worden en zich niet meer dan nodig inzetten voor het bedrijf. Erg slecht.
Helemaal mee eens. Hier creeer je een groep medewerkers mee die precies dat doet waardoor ze niet ontslagen worden, maar ook niks meer. Ik zou in ieder geval danig gedemotiveerd zijn als mijn baas me zo zou betuttelen. Iedere goede relatie, dus ook een werkrelatie, is gebaseerd op vertrouwen. Als je baas jou niet vertrouwt, waarom zou je dan veel energie stoppen in de relatie? Wij hebben hier geen policy voor wat betreft internetgebruik, alles gaat op vertrouwensbasis. Samen met een goed aannamebeleid voor het personeel bereik je dat je bedrijf bestaat uit werknemers die zich verantwoordelijk voelen voor hun taak, in plaatst van werknemers die zich voelen als een stuk gereedschap.

Oh en ik post dit vanaf mijn werk, even tussen het werk door. Moet kunnen.

• St@m

St@m

@ Your Service

MAX3400 schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 10:03:
[...]

En jij bent? Algemeen directeur van een bedrijf waar iedereen mag internetten?

Het is heel simpel; elke plek waar jij een PC in bruikleen hebt voor bepaalde taken (of dat nou op school werk, bibliotheek of whatever), heb je je te gedragen en geen misbruik te maken van de resources! Dat betekent dat de verstrekker van de PC jou een contract kan laten tekenen waar enkele bepalingen instaan (waaronder het loggen van internet-gebruik) en waar dus consequenties aan kunnen hangen waar jij niks over te zeggen hebt maar HRM/leidinggevende en de IT-afdeling (eerstgenoemden als beslisser, laatstgenoemde als bewijslast-leverancier).

Ik ken meer dan voldoende gevallen waar ontslag, ook op staande voet, mogelijk is door het misbruiken van resources op werk. Ow, en onder resources kan je meer verstaan dan alleen de PC. Ook het heeel erg overmatig gebruik van zakelijke telefoons, lease-auto misbruiken (bijvoorbeeld door in de avond-uren er lekker pakjes mee te bezorgen als bijbaan), het meenemen van kantoor-supplies etc kunnen tot ontslag leiden.

Maar ja, welcome to the real world ondanks dat je profiel vermeld dat je systeembeheerder bent?
Kijk, als je ergens voor hebt getekent en je je er niet aan houdt, dan is het vrij simpel ja..
Het meenemen van kantoorsupplies valt imo gewoon onder diefstal, prive mag ik trouwens " doen en laten wat ik wil" met mijn leasebak ;)
Ik weet ook niet wat de "real world" te maken heeft met het feit dat ik een systeembeheerder ben :?
Het ligt er maar net aan in welke organisatie je zit.
Zoals iemand hierboven al zei: het is een beetje geven en nemen.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:16

Lordy79

Vastberaden

Bij ons geldt de policy "Zolang je werk 'bij' is en telefoon en zakelijk e-mail voorrang geeft, zoek je maar uit hoe je je tijd indeelt."

En zo zou het overal moeten zijn. Mochten mensen niet achter die policy staan, zijn ze m.i. niet geschikt voor hun baan.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:52

Cyphax

Moderator LNX
Lordy79 schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 10:31:
Bij ons geldt de policy "Zolang je werk 'bij' is en telefoon en zakelijk e-mail voorrang geeft, zoek je maar uit hoe je je tijd indeelt."

En zo zou het overal moeten zijn. Mochten mensen niet achter die policy staan, zijn ze m.i. niet geschikt voor hun baan.
Dit vind ik eigenlijk ook wel, ja. Je kunt wel als baas ontzettend gaan betuttelen maar als je werknemers dat ook gaan doen denk ik dat je daar snel op terugkomt. Het is heel simpel hoor, als de baas wilt betuttelen wordt er geen minuut, nee, geen seconde meer overgewerkt, wordt alleen de opdracht volbracht en that's it. Gewoon precies dat wat in je contract staat. Niet meer, niet minder. Het moet natuurlijk wel van 2 kanten komen. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• n4m3l355
Cyphax schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 11:15:
[...]

Dit vind ik eigenlijk ook wel, ja. Je kunt wel als baas ontzettend gaan betuttelen maar als je werknemers dat ook gaan doen denk ik dat je daar snel op terugkomt. Het is heel simpel hoor, als de baas wilt betuttelen wordt er geen minuut, nee, geen seconde meer overgewerkt, wordt alleen de opdracht volbracht en that's it. Gewoon precies dat wat in je contract staat. Niet meer, niet minder. Het moet natuurlijk wel van 2 kanten komen. :)
Volgens mij is dit eerder rechten jezelf toewentelen die je in de eerste instantie al niet had. Neem een kleine 5 jaar geleden dat het helemaal niet zo gewoon was dat iedereen internet had toen ging men zich ook wel bezig houden met andere dingen dan noodzakelijk van tijd tot tijd. Maar nu heb je de mogelijkheid om dit altijd op je werkplek te doen. Het is dan aan de werkgever om kenbaar te maken in hoeverre je (mis)gebruik terecht is. En dan is het loggen van alles enkel een stok achter de deur te houden om iets tegen de werknemer te doen indien het buiten de perken loopt.
Eens je mail van tijd tot tijd checken of een forum om je gedachtes te ontspannen is 1, om hyves en weet ik wat voor zooi te bezoeken is een ander verhaal. En in zo´n geval niets minder dan terecht dat de baas de werknemer hierop aanspreekt. Dit is niet betuttelen maar ervoor zorgen dat je als werknemer je werk doet waar je voor betaald wordt.
En overwerk, bestond vroeger net zo goed dat is iets wat met je werk meekomt. Net zo min een plicht maar ga dan wanneer het tijd is voor een eindejaars gesprek is niet raar kijken.

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

n4m3l355 schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 12:21:
[...]

En overwerk, bestond vroeger net zo goed dat is iets wat met je werk meekomt. Net zo min een plicht maar ga dan wanneer het tijd is voor een eindejaars gesprek is niet raar kijken.
Nou bij veel bedrijven staat gewoon doodleuk in het contract dat overwerk bij je functie hoort en daarvoor niet betaald wordt. En mocht je ooit overwerk vanwege een deadline (ook buiten je eigen schuld) weigeren staan ze je verbaasd aan te kijken.

Mijn ervaring is wel dat het helpt wanneer je baas een rem op internet of bijvoorbeeld telefoneren (zelfs met je eigen telefoon naar instanties bellen) gooit je dan gewoon exact tot op de seconde je 8 uur vol maakt en wanneer hij in de pauze komt met werk gewoon zeggen dat het pauze is. Komen ze vanzelf terug op de maatregel...

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• Cyphax
  • Laatst online: 07:52

Cyphax

Moderator LNX
En overwerk, bestond vroeger net zo goed dat is iets wat met je werk meekomt.
Lekkere aanname, maar hier ben ik het dus volstrekt mee oneens. Je bent nergens toe verplicht. Er zijn ook zat bedrijven die niet willen dat je overwerkt.
Net zo min een plicht maar ga dan wanneer het tijd is voor een eindejaars gesprek is niet raar kijken.
En in dat eindejaarsgesprek kun je aangeven dat je vindt dat flexibiliteit van 2 kanten moet komen. Als de baas het daar niet mee eens is, dan kan mij het weinig meer schelen wat de baas zegt want dan ben ik op zoek naar een wat prettiger werkgever. Nogmaals: het moet van 2 kanten komen.
* Cyphax werkt overigens vrij veel over.

[ Voor 6% gewijzigd door Cyphax op 05-06-2008 12:56 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Standeman
  • Laatst online: 08:50

Standeman

Prutser 1e klasse

[...]

..
Eens je mail van tijd tot tijd checken of een forum om je gedachtes te ontspannen is 1, om hyves en weet ik wat voor zooi te bezoeken is een ander verhaal. En in zo´n geval niets minder dan terecht dat de baas de werknemer hierop aanspreekt. .
Dus jij bepaalt voor idereen dat posten op een forum onder "gedachtes ontspannen" valt en en in hyves rondklikken "zooi" is.

rrriight. :z

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Dennahz
  • Laatst online: 22:26

Dennahz

Life feels like hell should.

Flexibiliteit moet van beide kanten komen. Zo post ik wel - wel eens - op GoT tijdens mijn werk, maar zo werk ik ook wel eens wat langer of doe ik thuis of in het weekend nog iets voor mijn werk. Ik ga ook echt niet voor elke minuut die ik meer werk mijn uren opschrijven, maar aan de andere kant doet mijn baas ook totaal niet moeilijk als ik eens een middagje vrij wil zonder dat ik de uren daadwerkelijk heb staan. Zolang ik dit later gewoon inhaal is er niks aan het handje.

Ik kan het beste werken door ondertussen muziek te luisteren en af en toe een beetje afleiding te hebben. (op internet, niet van collega's ofzo, want dan ben ik uit mijn concentratie :p).

Misbruik van dit systeem is inderdaad mogelijk, maar dat is een kwestie van vertrouwen. Niet iedereen kan omgaan met zoveel vrijheid.

Twitter

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-10 16:55

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Lordy79 schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 10:31:

Zo'n dergelijke policy hebben wij ook. Dus, zolang het werk voorrang krijgt en eerst af is (en er niet onder lijdt) is gebruik van PC voor privé doeleinden toegestaan.

Enkele zaken zijn dan weer door mij geblokkeerd hier (en ook uit den boze om te gebruiken) waaronder bijvoorbeeld Live Messenger en Hyves....

Wabbawabbawabbawabba

Verwijderd

.Gertjan. schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 12:52:
[...]

Nou bij veel bedrijven staat gewoon doodleuk in het contract dat overwerk bij je functie hoort en daarvoor niet betaald wordt. En mocht je ooit overwerk vanwege een deadline (ook buiten je eigen schuld) weigeren staan ze je verbaasd aan te kijken.
Maar daar zal dan ook wel een dito salaris tegenover staan. Bij elke baan die enige verantwoordelijkheid met zich meebrengt hoort overwerk. Soms wordt dat nog echt op uurbasis gedeclareerd (alsof er altijd een rechtstreekse vergoeding zou moeten staan tegenover een keertje de boerenkool met worst om zes uur missen...) maar naarmate je hoger in de functies komt wordt er vrijwel altijd voor gekozen het overwerk in de hoogte van het salaris in te begrijpen. En bij dat soort functies heerst gelukkig vrijwel nooit zo'n stalinistisch prikklok-regime. Ik blijf rustig eens een uurtje liggen 's ochtends als er geen spoedeisende dingen zijn, maar dan werk ik 's avonds nog even een uurtje thuis om wel mijn declarabele uren op een dag te halen. Eigen keus, eigen verantwoordelijkheid.

• Lordy79
  • Laatst online: 03:16

Lordy79

Vastberaden

KatirZan schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 13:01:

Zo'n dergelijke policy hebben wij ook. Dus, zolang het werk voorrang krijgt en eerst af is (en er niet onder lijdt) is gebruik van PC voor privé doeleinden toegestaan.
Tja, de meeste 'kantoorbanen' zijn toch nooit af, in die zin dat je altijd nog de keuze hebt de la 'misschien wel interessante ideeën om te bestuderen als er genoeg tijd is' open te trekken.

Wij hadden tot voor kort een collega die het 'altijd druk had' en nooit iets kon doen als je dat vroeg. Maar er was wel tijd voor meer dan 10 nieuwsbrieven per dag (die uitgebreid gelezen werden), prive MSN gesprekken, prive telefoontjes, websites bekijken van vakanties e.d.
Dat is echt heel irritant en ben blij dat die persoon weg is.
Enkele zaken zijn dan weer door mij geblokkeerd hier (en ook uit den boze om te gebruiken) waaronder bijvoorbeeld Live Messenger en Hyves....
Ik weet nog steeds niet precies wat de lol van Hyves is maar chatten is inderdaad een redelijk 'dwingend' medium, in tegenstelling tot fora of e-mail waarbij je kunt antwoorden wanneer daar tijd voor is. Toch vind ik messenger een fantastisch medium om te communiceren met mijn collega's: het is sneller dan e-mail maar minder irritant dan telefoneren waarbij je dus MOET opnemen. Het zit er mooi tussenin.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

Verwijderd schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 13:33:
[...]

Maar daar zal dan ook wel een dito salaris tegenover staan. Bij elke baan die enige verantwoordelijkheid met zich meebrengt hoort overwerk. Soms wordt dat nog echt op uurbasis gedeclareerd (alsof er altijd een rechtstreekse vergoeding zou moeten staan tegenover een keertje de boerenkool met worst om zes uur missen...) maar naarmate je hoger in de functies komt wordt er vrijwel altijd voor gekozen het overwerk in de hoogte van het salaris in te begrijpen. En bij dat soort functies heerst gelukkig vrijwel nooit zo'n stalinistisch prikklok-regime. Ik blijf rustig eens een uurtje liggen 's ochtends als er geen spoedeisende dingen zijn, maar dan werk ik 's avonds nog even een uurtje thuis om wel mijn declarabele uren op een dag te halen. Eigen keus, eigen verantwoordelijkheid.
Klopt meestal zijn het functies die "goed" betaald worden waarbij overwerk hoort en meestal geldt inderdaad niet een dergelijk strak regime. Hoewel ik wel 1 werkgever heb getroffen die er wel een strak regime op na wilde houden. Je mocht wel eerder komen, maar niet later weg.. Overwerken was volgens hem ook verplicht maar als je een keer een half uurtje eerder weg wilde kon het niet. Was echt 1 richtings verkeer. Hij wilde ook dat mensen niet het nieuws op internet gingen lezen of bellen tijdens werktijd.

Maar je hebt wel gelijk dat het meestal goed geregeld is. Bij mijn huidige werkgever is het zo dat je gewoon zelf verantwoordelijk bent voor wat je doet en hoe je het doet (natuurlijk binnen bepaalde redelijkheid) als je tijd besteed aan het bellen naar een instantie haal je dat gewoon in. Voor wat hoort wat.

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Verwijderd

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2010 19:30 ]

Verwijderd

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2010 19:30 ]

Verwijderd

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2010 19:31 ]

• m3nno
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-03-2024
Bij ons op het werk is het simpel, de klantenservicemedewerkers/sters mogen geen gebruik maken van internet, de rest wel.

Krom? Of juist slim?

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Ach, bij mijn vorige baas waren er gewoon verschillende niveaus qua internet gebruik. paar oude computers in de kantine waarop iedereen vrij inet had.
En voor de rest was het gewoon :
- magazijn / balie personeel alleen gewhiteliste sites.
- kantoorpersoneel gewhiteliste sites en bij niet niet gewhiteliste sites een waarschuwing met een knop om een verzoek tot whitelisting in te dienen. Geblackliste sites verboden.
- Management alle sites behalve blacklist.
- Directie alle sites met een extensie blokkering ( dus geen .mp3 downloaden, geen .exe downloaden etc )
- Sysbeheer over de noodlijn naar buiten...

En dan nog eens per afdeling een paar sites extra ( bijv. administratie mocht wel op abnamro.nl / rabobank.nl, rest van het bedrijf heeft hier zakelijk niets op te zoeken )

Door de whitelist verzoeken gewoon door te zetten naar de afdelingshoofden werkte het allemaal heel goed.

Klinkt allemaal heel erg uitgebreid, maar als het eenmaal opgezet is dan vonden wij het fantastisch werken. Als sysbeheer geen onderhoud eraan ( behalve zo af en toe wat sites handmatig blacklisten ), afdelingshoofden konden precies zien wat hun afdeling erbij wilde hebben op internet ( door de whitelist verzoeken ) dus wat er uitgespookt werd op inet.

Wilde een medewerker iets stiekem doen op inet dan kon dit ook, alleen als hij 5x per dag op hyves ging kijken zonder een whitelist verzoek in te dienen ( zijn afdelingshoofd zag het dan niet ) dan kreeg hij wel 5x per dag een extreem rode tussenpagina in beeld met de mededeling dat het geen gewhiteliste site was en dat alle risico's / tijdsverspilling verantwoordelijkheid was van de persoon zelf.

Dan nog 1x per maand een reportje naar de afdelingshoofden met het aantal gewhiteliste sites bezocht, aantal niet gewhiteliste sites bezocht, aantal geblackliste sites geprobeerd te bezoeken ( let op waren dus alleen maar 3 getalletjes, geen site-gegevens )

Iedereen was hiermee tevreden want iedereen was verantwoordelijk voor zijn eigen stukje... En sysbeheer had er geen onderhoud aan...

Zo af en toe een grappige medewerker die even 500x per dag een whitelisting verzoek indiende om even te zieken, maar omdat het afdelingshoofd dit moest behandelen was dit ook altijd snel weer over...

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Bij ons (overheid, rechterlijke organisatie) is er ook gewoon een policy opgesteld voor wat betreft internetgebruik.
Dit staat ook uitdrukkelijk in je contract vermeldt.
Al het "niet-zakelijk" gerelateerde internetgebruik is verboden.
Maandelijks wordt gekeken welke (niet-zakelijk) sites veel gebruikt worden, deze worden geblokkeerd en gebruikers worden eventueel "op het matje" geroepen.

• Gomez12
geenstijl schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 14:19:
Bij ons (overheid, rechterlijke organisatie) is er ook gewoon een policy opgesteld voor wat betreft internetgebruik.
Dit staat ook uitdrukkelijk in je contract vermeldt.
Al het "niet-zakelijk" gerelateerde internetgebruik is verboden.
Maandelijks wordt gekeken welke (niet-zakelijk) sites veel gebruikt worden, deze worden geblokkeerd en gebruikers worden eventueel "op het matje" geroepen.
Mjah, wat is niet zakelijk?

Is een bezoek aan routenet.nl van een expeditie chef / kantoor persoon een methode om de beste weg van werk naar avondbestemming te plannen of heeft een chauffeur / vertegenwoordiger opgebeld omdat hij de weg niet kan vinden...

Is een bezoek aan www.telegraaf.nl gewoon even niet-zakelijk het krantje lezen of is er een medewerker die met de bus gaat en wil weten of die morgen nu wel of niet rijdt zodat hij weet hoe hij op zijn werk moet komen.

Is een reisorganisatie site bezoek een vakantieplanner of een secretaresse die het zakenreisje voor haar baas aan het plannen is.

Is een bezoek aan hyves een methode om iemands privevrienden kring bij te houden of is het om meer info te vinden over een sollicitant.

Als ik op gmail.com kom is dit dan om prive-email te lezen of doe ik dit om een zakelijke mail te lezen van een ex-collega waarbij het niet zo handig is als hij gaat mailen naar de concurrent...

Sowieso vind ik het al knap dat jullie blijkbaar alle internetpagina's die er zijn hebben kunnen onderverdelen in zakelijk / niet-zakelijk ( 5 miljard waren het er toch ).
Maar volgens mij lijdt zo'n 100% strikte scheiding ( company wide ) tot erg veel discussies en je medewerkers worden er imho ook niet echt vrolijk van... Per afdeling vind ik dit al beter te doen ( ene afdeling kan losser zijn dan de andere afdeling )

Maar sowieso heb je wat mij betreft altijd uitzonderingen ( vb. tijdens de bouwvak mocht iedereen op alle sites behalve de echte geblackliste want anders vervelen de mensen zich maar dood, mijn vorige werk stond gewoon zo goed als stil tijdens de bouwvak )

Een 100% arbitraire regel dat die site goed is en die site fout valt er imho niet te maken, sommige sites zijn altijd zakelijk, sommige sites zijn altijd fout ( sex / warez etc. ) maar de rest van de sites zijn allemaal discutabel...

P.s. heb ooit eens een bedrijf gezien met een automatisch filter wat hun eigen bedrijfswebsite niet mocht zien omdat het geclassificeerd was als sex-site... Nee dan ben je lekker bezig...

P.p.s. Als rechterlijke organisatie lijkt het me helemaal moeilijk om sites te blokkeren, dan heb je dus de baas van yab-yum voor je rechtbank staan, je wilt zelf wat onderzoek doen en gaat naar yabyum.nl dan wordt je aan het einde van de maand opeens op het matje geroepen vanwege niet-zakelijke/sex websites...

[ Voor 5% gewijzigd door Gomez12 op 07-06-2008 15:01 ]

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Nee, dat klopt.
Er is geen lijst vastgelegd van wat zakelijk/niet-zakelijk is en er zijn dus altijd grensgevallen.
Maar goed, deze grensgevallen kunnen als ze zakelijk gebruikt worden, dan ook prima onderbouwd worden.

• Gomez12
geenstijl schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 15:04:
Nee, dat klopt.
Er is geen lijst vastgelegd van wat zakelijk/niet-zakelijk is en er zijn dus altijd grensgevallen.
Maar goed, deze grensgevallen kunnen als ze zakelijk gebruikt worden, dan ook prima onderbouwd worden.
Ehm, gokje of je bent wel sysbeheerder en 99% van je gebruikers heeft nog nooit van internet gehoord, of je bent geen sysbeheerder.

Gemiddelde gebruiker produceert hier per dag ongeveer 2 sites die nog nergens bekend zijn, vanwege linkjes op vertrouwde sites of gewoon vanuit email of gewoon vanuit google...

2 sites per dag is 40 sites per maand waar eventjes een prima onderbouwing voor gegeven moet worden??? Wie handelt al dit papierwerk af?

En sowieso als ik geen lijst heb van zakelijke sites hoe weet ik dan of een site via google zakelijk is of niet. Oftewel ik wordt aangesproken op iets wat ik niet weet en niet kan weten?

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11 10:35

TNW

Ik zeg niet dat ik hier een expert in ben, maar het beste beleid heeft in mijn ogen 2 kanten:

- Beperkt prive Internetgebruik toelaten (mail checken, maar geen dingen zoals instant messaging, chat e.d.). Dit desnoods op aparte pc's.
- Misbruik door bepaalde werknemers hard en consequent aanpakken.(al vraag ik me af wat je nu precies met dat soort werknemers moet in de eerste plaats)

In mijn ogen is het niet echt bevordelijk voor de sfeer al ga je een zero-tolerance beleid voeren. Werknemers gaan dan al snel onderling over de werkgever praten wat leidt tot een wij-zij gevoel.
Ook vraag ik me af waarom het met het personeel nodig is om strak beleid te voeren. Blijkbaar heeft men toch niet het juiste personeel geworven.
Aan de andere kant moet je notoire tijdverspillers aanpakken maar wel duidelijk maken dat het gaat om het exces, niet het gedrag op zich. Er zijn namelijk zoveel manieren om tijd te verspillen op werk, en persoonlijke zaken op Internet bijhouden is daar maar een van. (wel duidelijk te constateren en kwantificeren >:) )

Ik heb mij trouwens bij mij vorige werkgever dood geërgerd aan collega's die de hele dag op allerlei game en filmpjes sites zaten en daarnaast niks deden aan de mailwachtrij.
Gelukkig ga ik nu ander werk doen met hopelijk collega's die meer gemotiveerd zijn en daadwerkelijk interesse hebben in hun werk. :)

Weblog | Straling!

• Hillie
  • Laatst online: 04:08

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik denk dat het erg afhankelijk is van de organisatie (of het deel van de organisatie waar je zit) en de algeheel heersende arbeidsethos. In sommige situaties is het gewoon noodzakelijk het werkvee strak aangelijnd te houden, in andere situaties kunnen je professionele medewerkers hun eigen verantwoordelijkheden en gedrag goed afstemmen op de dagelijkse realiteit.

Ik ben blij toch in zo'n laatste organisatie te werken.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Pagina: 1