geenstijl schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 14:19:
Bij ons (overheid, rechterlijke organisatie) is er ook gewoon een policy opgesteld voor wat betreft internetgebruik.
Dit staat ook uitdrukkelijk in je contract vermeldt.
Al het "niet-zakelijk" gerelateerde internetgebruik is verboden.
Maandelijks wordt gekeken welke (niet-zakelijk) sites veel gebruikt worden, deze worden geblokkeerd en gebruikers worden eventueel "op het matje" geroepen.
Mjah, wat is niet zakelijk?
Is een bezoek aan routenet.nl van een expeditie chef / kantoor persoon een methode om de beste weg van werk naar avondbestemming te plannen of heeft een chauffeur / vertegenwoordiger opgebeld omdat hij de weg niet kan vinden...
Is een bezoek aan
www.telegraaf.nl gewoon even niet-zakelijk het krantje lezen of is er een medewerker die met de bus gaat en wil weten of die morgen nu wel of niet rijdt zodat hij weet hoe hij op zijn werk moet komen.
Is een reisorganisatie site bezoek een vakantieplanner of een secretaresse die het zakenreisje voor haar baas aan het plannen is.
Is een bezoek aan hyves een methode om iemands privevrienden kring bij te houden of is het om meer info te vinden over een sollicitant.
Als ik op gmail.com kom is dit dan om prive-email te lezen of doe ik dit om een zakelijke mail te lezen van een ex-collega waarbij het niet zo handig is als hij gaat mailen naar de concurrent...
Sowieso vind ik het al knap dat jullie blijkbaar alle internetpagina's die er zijn hebben kunnen onderverdelen in zakelijk / niet-zakelijk ( 5 miljard waren het er toch ).
Maar volgens mij lijdt zo'n 100% strikte scheiding ( company wide ) tot erg veel discussies en je medewerkers worden er imho ook niet echt vrolijk van... Per afdeling vind ik dit al beter te doen ( ene afdeling kan losser zijn dan de andere afdeling )
Maar sowieso heb je wat mij betreft altijd uitzonderingen ( vb. tijdens de bouwvak mocht iedereen op alle sites behalve de echte geblackliste want anders vervelen de mensen zich maar dood, mijn vorige werk stond gewoon zo goed als stil tijdens de bouwvak )
Een 100% arbitraire regel dat die site goed is en die site fout valt er imho niet te maken, sommige sites zijn altijd zakelijk, sommige sites zijn altijd fout ( sex / warez etc. ) maar de rest van de sites zijn allemaal discutabel...
P.s. heb ooit eens een bedrijf gezien met een automatisch filter wat hun eigen bedrijfswebsite niet mocht zien omdat het geclassificeerd was als sex-site... Nee dan ben je lekker bezig...
P.p.s. Als rechterlijke organisatie lijkt het me helemaal moeilijk om sites te blokkeren, dan heb je dus de baas van yab-yum voor je rechtbank staan, je wilt zelf wat onderzoek doen en gaat naar yabyum.nl dan wordt je aan het einde van de maand opeens op het matje geroepen vanwege niet-zakelijke/sex websites...
[
Voor 5% gewijzigd door
Gomez12 op 07-06-2008 15:01
]