Probleem GigaByte MA78GM-S2H icm GEIL 2x2GB

Pagina: 1
Acties:

• long
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06-2025
Gisteren heb ik een nieuwe pc gekocht. Na het in elkaar zetten en aansluiten kreeg ik geen beeld, verder was er ook niet veel activiteit waar te nemen in de pc zelf. Fans draaiden wel, maar geen harddisk activiteit.
Na van alles geprobeerd te hebben, probeerde ik te booten met slechts 1 reepje geheugen. Meteen startte de pc en kreeg ik beeld. Nu heb ik alle mogelijke combinaties van 1 en beide reepjes geprobeerd. Geen van de bankjes is kapot en beide reepjes geheugen werken ook wanneer ze alleen worden gebruikt. Voor de volledigheid is hier mijn complete systeem:

Athlon X2 4850E 45 Watt
GigaByte MA78GM-S2H
Geil 4 GB DDR2-800 Kit
Voeding HEC 300 Watt, 80+
SpinPoint F1 (640 GB)
Video: onboard

In de compatibiliteitslijst op de site van GigaByte staat wel een Geil geheugen aangegeven, ook repen van 2GB, ook PC6400, ook cas5, maar wel een ander typenummer. Verder is het gewoon 1.8V geheugen. Zou het er echt aan kunnen liggen dat het moederbord gewoon niet compatible is met het geheugen? Ik dacht dat het vast wel goed zou moeten gaan, aangezien het helemaal geen bijzonder geheugen is.

Het gaat overigens om dit geheugen:
Link

[ Voor 5% gewijzigd door long op 03-06-2008 15:46 ]

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Je zou eens kunnen kijken naar een BIOS update, wellicht dat dat iets oplost. Klik.

Heb je verder al geprobeerd om het voltage gewoon een klein beetje op te schroeven, naar 1.9v ofzo (booten met 1 reepje en later de 2de erbij)? In de specs staat dan wel 1.8v, maar het valt altijd te proberen ;)

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
long schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 15:40:

[...]

Verder is het gewoon 1.8V geheugen.
Als ik de specs van de GeIL website erbij pak staat er duidelijk: 'Working Voltage: 1.8-2.2V'.
Iets daaronder staat: '*Recommend setting memory voltage to atleast 1.9v for most motherboards.'

Het kan dus goed zijn dat het in jouw systeem iets meer prik nodig heeft. Probeer dus, zoals Bitage hierboven ook aangeeft, het geheugenvoltage eens te verhogen. Grote kans dat het dan wel werkt. :)

[ Voor 30% gewijzigd door Rone op 04-06-2008 11:06 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• long
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06-2025
Oké, bedankt voor de tips! Ik was er nog niet op gekomen om op de website van GeIL te kijken. Ik heb het trouwens geprobeerd met 1.9V en het werkt nu perfect. Probleem opgelost dus.
Toch vind ik het nog wel een beetje vreemd dat 1 reepje op 1.8V wel gewoon werkt, maar dat er problemen komen als er twee in zitten (zelfs in single channel mode..). Daar moet ik dan maar gewoon mee leren leven denk ik ;)

Nogmaals bedankt!