Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[ Powerpoint 2003 ] - Drop box maken voor afbeeldingen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een powerpoint presentatie van 80+ pagina's die ongeveer wekelijks veranderd, de indeling van alle slides zijn het zelfde: 3 foto's (1 groot, 2 kleiner) en een stukje tekst.
Als ik foto's in powerpoint sleep behouden deze de originele grootte, dus ik moet voor alle pagina's met de hand de afbeeldingen verkleinen, op de juiste plaats zetten en een randje er omheen maken. Ik heb al eindeloos zitten googlen, maar ik kan nergens iets vinden.

Wat ik dus graag wil:
een dropbox maken (of een modelplaatje oid), daar vanuit de verkenner plaatjes insmijten op zo'n manier dat deze meteen de juiste grootte en plaats hebben.

Kan dit niet in powerpoint?

Verwijderd

geen idee of het via de interface kan. iig kan het met onderstaande macro. selecteer alle 3 in te stellen afbeeldingen samen in volgorde dmv de control toets & de muis (niets anders selecteren) en voer dan de macro uit. deze macro kan in een andere presentatie geplaatst worden zodat de eigenlijke presentatie geen code bevat.
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Public Sub SetPictureProperties()
  Dim Afbeelding(2) As Shape

Set Afbeelding(0) = ActiveWindow.Selection.ShapeRange(1)
  Set Afbeelding(1) = ActiveWindow.Selection.ShapeRange(2)
  Set Afbeelding(2) = ActiveWindow.Selection.ShapeRange(3)

ActiveWindow.Selection.Unselect
  Afbeelding(0).Top = 15
  Afbeelding(0).Left = 15
  Afbeelding(0).Height = 50
  Afbeelding(0).Width = 50
  Afbeelding(1).Top = 30
  Afbeelding(1).Left = 30
  Afbeelding(1).Height = 50
  Afbeelding(1).Width = 50
  Afbeelding(2).Top = 45
  Afbeelding(2).Left = 45
  Afbeelding(2).Height = 50
  Afbeelding(2).Width = 50
  Set Afbeelding(0) = Nothing
  Set Afbeelding(1) = Nothing
  Set Afbeelding(2) = Nothing
End Sub
1st gelecteerde afbeelding krijgt instellingen van afbeelding(0), 2e van afbeelding(1) enz. uiteraard dienen de top, left, height & width properties vooraf correct ingesteld te worden in bovenstaande code.