• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 15:58
Ik heb een Asus P5B Deluxe moederbord met eerder daarop een vieraderige standaard Intel koeler (op een Core 2 Duo E6600). Die was best wel stil, want die gebruikte dankzij de vier aders in het draadje de Q-fan optie van het moederbord.

Nu heb ik de koeler toch vervangen door een Coolermaster Hyper TX2. Helaas draait deze maar op drie aders, dus Q-fan werkt niet. 1800 toeren maakt die koeler en is daarmee aanzienlijk minder stil dan de standaard koeler, waar ik hem juist had gekocht met als doel een stillere PC. De PC is niet overclocked. Hij moet gewoon rustig draaien en als de CPU warmer wordt dan moet de fan pas harder gaan draaien.

Nu heb ik hier en daar wat gelezen over PWM, dat je daarmee op Asus borden het Q-fan kunt toepassen op drie-aderig aangesloten fans. Nu kan ik alleen op de Asus-website alsmede in de handleiding niet vinden hoe je dat moet aanzetten. Ook zelf rondsnuffelen in de bios heeft nog niet tot het gewenste resultaat geleid. Kan iemand me op weg helpen?

I'm only responsible for what I say, not for what you understand.

Verwijderd

Soms zit er in het bios een optie van iets in de richting van 3 PWM of 4 PWM, het getal staat dan voor het aantal draden van de fan. ;)

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Volgens het boekje kun je de fan met 3 draadjes ook aansluiten op een CHA_FAN1 of CHA_FAN2 aansluiting om Q-Fan te benutten. Deze aansluitingen hebben namelijk wél Q-Fan support voor fans met 3 pinnen. :)

Afbeeldingslocatie: http://img137.imageshack.us/img137/8519/qfanuu4.png

[ Voor 3% gewijzigd door Bitage op 03-06-2008 16:33 . Reden: Iets kleiner plaatje ]

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Het is met de Coolermaster Hyper TX2 niet eens (bij mij tenminste) de luchtverplaatsing wat lawaai maakte(mijn max was 1900tpm). Maar er zat een onbalans/vibratie in, wat behoorlijk storend was.
Nadat ik er een voltregelaar had tussengezet, en het toerental had teruggebracht naar 1600tpm, was het behoorlijk wat aangenamer.

(volgens mij hebben al die dingen er last van)

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-05 18:07
en anders kan je altijd nog deze jongen gebruiken :

Afbeeldingslocatie: http://i00.twenga.com/p/57/59/455759vb.png

:)

Soundcloud

• BeQuietAndDrive
Bedankt voor de reacties. Ik zal het nog eens bekijken, maar het is niet de bedoeling dat ik zelf steeds mijn CPU temp in de gaten moet houden en dan zelf het toerental moet gaan regelen, vandaar mijn vraag. Moet allemaal vanzelf gaan ;)

Ik zal eens kijken naar die FAN aansluitingen, ik zou zweren dat het goed zit maar ik kijk er nog even naar.

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-05 18:07
Ik hou mn temp nooit in de gaten.
Heb zelf ook een E6600 op 3.2ghz lopen met een Zalman 9500-led geval erop, settings op low, en alle casefans ook op low (resultaat: een praktisch stille pc).
CPU-temp komt nooit boven de 40/42 uit.

Soundcloud

• BeQuietAndDrive
Ok, die van mij draait nu in Windows (dus niet bij gamen) op zo'n 30 tot 35 graden, op stock snelheden en dus met die Coolermaster Hyper TX2. Ik heb ooit eens wat geprutst met die multiplier en busspeed maar bij 2,7 Ghz hield het op, dus toen maar gelaten bij standaard. Ben daar niet zo handig in ;)

Pagina: 1