Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• quickfoxz
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 09:05
Hallo Tweakers,

Ik zal direct met de deur in huis vallen. Ik zit er aan te denken om HBO Informatica (Deeltijd) te gaan doen, echter ik heb nog een aantal vragen.

Vooropleiding
Ik ben vroeger zo dom geweest om er op school met de pet naar te gooien en heb uiteindelijk alleen een MAVO-diploma behaald. Nu lees ik overal dat je minimaal HAVO nodig hebt om HBO Informatica te gaan doen.
Is er nog hoop of moet ik eerst nog m'n HAVO gaan halen?

Werkomgeving
Mijn huidige werkomgeving is niet zodanig dat ik de kennis die ik op zou doen tijdens mijn HBO opleiding hier kan toepassen. Ik ben namelijk momenteel werkzaam als shopmanager in een computerzaak. Is het verplicht om een baan te hebben waarbij dit wel mogelijk is?

Stage
Tijdens de opleiding moet er ook stage worden gelopen, kan ik hieruit opmaken dat het niet verplicht is om een baan te hebben waarbij je de opgedane kennis kan toepassen in de praktijk of heeft dit er niets mee te maken en moet je sowieso stagelopen.

Vrijstellingen
Afgelopen jaar heb ik een aantal cursussen gevolgt namelijk:
- Java J2EE
- UML
Kan ik voor bovenstaande vrijstellingen krijgen?
Ook heb ik aardig wat werkervaring opgedaan de afgelopen jaren, ik ben 7 jaar werkzaam geweest als projectleider en contentbeheerder en momenteel dus werkzaam als shopmamager.
Niet iets wat direct met deze opleiding te maken heeft....maar kan dit mij nog vrijstelling van de stageperiode opleveren?

Ik zou graag horen wat jullie meningen/bevindingen zijn. Misschien is er wel iemand die in een soortgelijke situatie heeft gezeten.

Groet,
Quickfoxz

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

quickfoxz schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 13:17:

Vooropleiding
Nu lees ik overal dat je minimaal HAVO nodig hebt om HBO Informatica te gaan doen.
Daar zijn toch gewoon standaardregels voor? Zo kun je met een MBO (4?) diploma ook met HBO beginnen.
Werkomgeving
Is het verplicht om een baan te hebben waarbij dit wel mogelijk is?
Lijkt me sterk dat het opleidingsinstituut kan verplichten welk werk jij doet naast je opleiding :P
Vrijstellingen
- Java J2EE
- UML
Neem contact op met de school waar je de opleiding wilt volgen?
Ik zou graag horen wat jullie meningen zijn.
Neem contact op met de school waar je de opleiding wilt volgen?
Misschien is er wel iemand die in een soortgelijke situatie heeft gezeten.
Ik vermoed dat duizenden mensen in een soortgelijke situatie hebben gezeten en dat de school van jouw keuze dus wel vaker zulke vragen heeft beantwoord ;)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking

Vooropleiding
Ik ben vroeger zo dom geweest om er op school met de pet naar te gooien en heb uiteindelijk alleen een MAVO-diploma behaald. Nu lees ik overal dat je minimaal HAVO nodig hebt om HBO Informatica te gaan doen.
Als ik je profiel mag geloven ben je op dit moment 26 jaar oud. Iedereen die 21 jaar of ouder is kan doorgaans een toelatingsexamen doen en aan een HBO-opleiding beginnen ongeacht vooropleiding.
Werkomgeving
Mijn huidige werkomgeving is niet zodanig dat ik de kennis die ik op zou doen tijdens mijn HBO opleiding hier kan toepassen. Ik ben namelijk momenteel werkzaam als shopmanager in een computerzaak. Is het verplicht om een baan te hebben waarbij dit wel mogelijk is?
Stage
Tijdens de opleiding moet er ook stage worden gelopen, kan ik hieruit opmaken dat het niet verplicht is om een baan te hebben waarbij je de opgedane kennis kan toepassen in de praktijk of heeft dit er niets mee te maken en moet je sowieso stagelopen.
Vrijstellingen
- Java J2EE
- UML
Ook heb ik aardig wat werkervaring opgedaan de afgelopen jaren, ik ben 7 jaar werkzaam geweest als projectleider en contentbeheerder en momenteel dus werkzaam als shopmamager.
Niet iets wat direct met deze opleiding te maken heeft....maar kan dit mij nog vrijstelling van de stageperiode opleveren?
Voor bovenstaande geldt dat het wellicht per opleiding zal verschillen, maar daarvoor kun je het beste een kijkje nemen op de website van betreffende hoge school, of je pleegt even een belletje.

Komt er dus op neer dat je even contact op zult moeten nemen met de school die je op het oog hebt.
Zij kunnen je het beste vertellen hoe de vork in de steel zit. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Rone op 03-06-2008 13:31 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-11 21:42

zomertje

Barisax knorretje

Inderdaad, neem contact op met de school. Ik denk dat er voor veel van je vragen een oplossing of regeling is. Ik heb ook HBO Informatica in deeltijd gedaan in Utrecht en daar was dat zo. Alleen elke school is anders, dus vandaar het bovenstaande advies :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Verwijderd

Werkomgeving
Ik zou ook op zoek gaan naar werk wat aansluit bij de opleiding. Bijvoorbeeld software ontwikkelaar bij een klein/middelgroot bedrijf (die zijn vaak wat flexibeler). Met je bestaande ervaring, cursussen die je al hebt gedaan en de opleiding die je deeltijd gaat doen lijkt mij dat je wel zo'n baan kunt vinden.

• quickfoxz
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 09:05
Bedankt voor jullie antwoorden, ik ga inderdaad maar even contact opnemen met de school en dan ook direct maar kijken of ik een baan kan vinden waarmee alles iets makkelijker te combineren is.
Pagina: 1