KPN en BBned, wie doet wat waar?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 253304

Topicstarter
Beste mensen,

Zo'n 21 jaar spook ik nu al op deze aardkloot rond en ben eveneens al 21 jaar woonachtig in hetzelfde huis. Voor zover ik (en mijn ouders in de tijd dat ik nog met autootjes over de grond scheurde) weet komen er buiten het lichtnet om slechts 2 kabels het huis in. Namelijk: de groene coax van @Home (voormalig Essent) en de telefoonkabel van KPN (voormalig PTT).

Van HFC (kabel) netwerken weet ik e.e.a. af aangezien ik werkzaam ben als callcentermedewerker bij de Tech. Support van UPC. Van telefonienetwerken heb ik echter geen reet verstand. Aangezien wij binnenkort overgaan van @Home kabelinternet naar ADSL leek het mij toch handig om op zoek te gaan naar enige uitleg m.b.t telefonienetwerken en ADSL.

Een beetje Googlen levert voor mij twee hoofdcategorieën op. De eerste is een aantal aanbieders die ADSL1 leveren via het KPN netwerk. Dit gaat gepaart met kut snelheden en hoge maandelijkse tarieven. De tweede categorie is een aantal aanbieders van ADSL2 (ADSL2+? Wat is het verschil?) die allen een 20mbit lijn aanbieden voor +/- 20 euro per maand. Als ik een postcodecheck op BBned.nl doe, zie ik dat ik BBned 'ontvangen' kan. Hier zit echter mijn onbegrip.
  • Als ik een kabel van netwerkbeheerder KPN het huis binnenkomend heb, hoe kan ik dan ook een verbinding krijgen via netwerkbeheerder BBned? Er loopt immers maar één kabel naar mijn huis.
  • Leased BBned netwerkcapaciteit van KPN?
  • Waarom kost een 8mbit lijn over het KPN netwerk zo'n 40 a 50 euro per maand terwijl 20mbit via het BBned netwerk om en nabij de 20 euro per maand kost? Het kan aan mij liggen, maar zonder uitleg vind ik dit raar.
  • Is KPN betrouwbaarder, dat ik daarom zoveel meer moet betalen?
  • De ADSL1 abbo tarieven van aanbieders op het KPN netwerk bestaan uit kosten voor het leveren van de dienst internet, en uit kosten voor het transport over het netwerk. Hoe zit het met de tarieven van de ADSL2 over het BBned netwerk? Zijn deze 20 euro per maand uitsluitend de kosten voor het leveren van de dienst? Of zitten de transportkosten over het netwerk hierbij inbegrepen?
Mocht je denken dat er zaken zijn waar ik niet naar heb gevraagd maar die wel van belang zijn, spam gerust het topic vol met nuttige info!

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guuzz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-10-2022
Verschil tussen ADSL1 en ADSL2(+) is de gebruikte apparatuur en de haalbare snelheden hiermee. Het ADSL-netwerk werd eerst uitgerold met apparatuur dat 8 Mbit aankon. Later is deze apparatuur vervangen door nieuwere ADSL-kaarten met 2 significante updates:
- ze zenden minder sterk signaal uit wanneer dit mogelijk is, om de algehele ruis in de kabel te verlagen.
- ze gebruiken een frequentie-spectrum dat gaat tot 2 Mhz ipv 1 Mhz, waardoor er meer dan 2x zoveel downstream bandbreedte vrijkomt (begin van 1e Mhz spectrum wordt ook gebruikt door telefonie en upstream).

KPN levert alleen ADSL2+ (dus 12 en 20 Mbit) in centrales die alleen nog maar over de nieuwere versie van de ADSL-kaarten beschikt. Als er ook maar 1 oudere in zit, wordt er slechts 8 Mbit geboden, omdat in het leverproces niet bepaald kan worden of je ook daadwerkelijk die 20 Mbit zult gaan halen, vanwege het risico dat je op een oudere kaart komt. Dit gaat in de toekomst nog wel veranderen, omdat hier grote vraag naar is.

1) KPN legt zo goed als alle kabels naar de woningen, echter is het voor andere providers mogelijk om richting de centrales hun eigen netwerk en apparatuur aan te leggen, waarna KPN de lijn op hun apparatuur aan kan sluiten. Op deze manier huurt de andere telco dan alleen de kabel van de centrale t/m klant.
Er zijn heel veel aanbieders die over verschillende netwerken gaan. Zo huren ze verbindingen via BBned / Tiscali etc als het er ligt. Als het er niet ligt gaan ze over het KPN-netwerk.

2) ze plaatsen hun eigen apparatuur of huren van 'bitstream'. De 'zakelijke' variant van KPN ADSL.

3) Goeie, ik heb eigenlijk ook geen verklaring voor het grote prijsverschil, behalve de e-mail en hosting-diensten die bij het pakket zitten inbegrepen. En de naamsbekendheid van bijv. Planet, HetNet, xs4all, kpn. Dit is stukken 'vertrouwder' dan de 'onbekendere' aanbieders in de volksmond.

4) Iedereen heeft daar zijn eigen meningen en ervaringen mee. Bij alle providers kan het goed en slecht gaan, persoonlijk denk ik niet dat er een groot verschil is.

5) "uit kosten voor het transport over het netwerk". Hier maak ik uit op dat je dataverkeer bedoelt? Geen enkele provider rekent nog voor dataverkeer. Bij ieder abbonement van iedere provider zal wel een gedeelte gebruikt worden voor 'transport', aangezien het netwerk dit aan moet kunnen en steeds verder verbeterd dient te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:30

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Anoniem: 253304 schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 11:54:
• Waarom kost een 8mbit lijn over het KPN netwerk zo'n 40 a 50 euro per maand terwijl 20mbit via het BBned netwerk om en nabij de 20 euro per maand kost? Het kan aan mij liggen, maar zonder uitleg vind ik dit raar.
Telfort is van KPN en doet ook 20 Mbit abbo leveren voor €19,95

Er is bij ADSL wel een adder onder het gras:
20 Mbit word vaak niet gehaald, je abbo kan dan wel voor 20 Mbit zijn maar de uiteindelijke praktische snelheid ligt aan erg veel factoren, waaronder kabellengte en kwaliteit tot aan de centrale.
20 Mbit word dus door geen enkele provider beloofd, als jij uiteindelijk maar 3 Mbit hebt, dan mag je dus niet klagen. Ook niet als jouw postcode check 15 Mbit aangeeft op jouw adres.
Andersom gebeurd vrijwel niet: Stel je postcode check geeft aan: 3 Mbit dan zal je niet met een 20 Mbit verbinding op worden gescheept.
-Ga er dus standaard vanuit dat je de 20 Mbit -niet- haalt, bij welke ADSL provider je ook aangesloten bent.
-Ga ervanuit dat je de gegeven snelheid van de postcode check maximaal haalt, lager kan ook voorkomen.
-Geen garantie op de snelheid.

Verder is de upload snelheid van ADSL maximaal 1 Mbit, in tegenstelling tot kabel internet waar veel hogere upload snelheden gehaald kunnen worden. Dit hoeft niet voor iedereen een probleem te zijn overigens.

offtopic:
Let even op de manier waarop je de snelheden noteerd. 8mbit = 8 millibit. Je zou 8 Mbit moeten schrijven. Voorkomt verwarring.

[ Voor 29% gewijzigd door remco_k op 03-06-2008 16:59 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Guuzz, bedankt voor de heldere uitleg.

Remco, bedankt voor de waarschuwing. Enig idee waar ik objectief en betrouwbaar kan navragen/laten nameten hoe mijn snelheid zou uitpakken? Zonder dat mensen met Dollar-tekentjes in de ogen mij voorliegen in de hoop mij een abbo aan te kunnen smeren? Volgens BBned.nl kan ik tussen de 15Mbit en 20Mbit ontvangen. (De welbekende postcodecheck.) Daarbij staat ook dat de telefooncentrale waar ik op zit 1800 meter van mijn huis vandaan is. Ik heb laatst via Google een site gevonden van een Nederlandse universiteit waar ik kon opzoeken hoever ik van de tel. cel. vandaan zit. Deze 1800 meter zouden best eens kunnen kloppen. Voor de rest weet ik dat de koperkabel die naar ons huis gaat op zijn laatst 20 jaar geleden vernieuwd en/of aangelegd is. Wellicht dat de heren technici op dit forum daar een conclusie uit kunnen trekken m.b.t. kwaliteit van de kabel en daaruit voortvloeiende snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Betrouwbare plek voor snelheidstest: bestaat niet. De meest betrouwbare is die van de provider zelf. Een snelheids test is altijd een theoretische indicatie, en vooral nooit een beloofde snelheid. De enige manier om erachter te komen is gewoon aanvragen. Als BBNed bij de pc check zegt 15 - 20 Mbit, dan heb je kans dat je inderdaad 15 - 20 Mbit ook werkelijk haalt. Maar je hebt ook kans dat je maar net 4 Mbit haalt.
En dat komt omdat de afstand tussen jouw en de telefoon centrale niet de werkelijke afstand is maar de hemelsbrede afstand. Er word geen rekening mee gehouden dat jouw telefoonkabel ook de hoek om moet een vaak ook niet de kortste weg neemt richting telefoon centrale. Jouw 1800 meter volgens verschillende websites zou in werkelijkheid ook 3000 meter kunnen zijn.
Mix dit gegeven nog even met een potentieel 'slechte' kabel en je snelheid zakt behoorlijk naar beneden. Postcode checks kennen al deze gegevens niet, dus vandaar zijn het ook niet beloofde snelheden.
Ik schets het natuurlijk wel een beetje zwart allemaal, want het kan ook gebeuren dat je de volle 20 Mbit krijgt.
Ik heb zelf een Telfort abbo, de 20 MBit variant. De postcode check voor mijn adres gaf aan: 7,5 Mbit, ik heb er in het echt 8 Mbit.

De oplossing om het zeker te weten is gewoon een abbo afsluiten. Misschien bestaan er providers waar je binnen X dagen de boel weer kan annuleren mocht je totaal niet tevreden zijn met de gekregen 'echte' snelheid.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-07 17:31

BHQ

Op 1800 meter is 15mbit wellicht iets te positief.

Wat Guuzz zegt idd. De kabel richting je huis is wel van KPN, maar in de centrale hebben KPN/BBned/Tiscali/Wanadoo (enz, beetje afhankelijk welke d'r zitten) gewoon eigen DSL centrales staan waar eea. naartoe doorgepatched wordt (om het ff heel makkelijk uit te leggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 253304 schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 11:54:

[list]
• Als ik een kabel van netwerkbeheerder KPN het huis binnenkomend heb, hoe kan ik dan ook een verbinding krijgen via netwerkbeheerder BBned? Er loopt immers maar één kabel naar mijn huis.
• Leased BBned netwerkcapaciteit van KPN?
ADSL gaat via de telefoonbekabeling. Dus ja, BBned leased die capaciteit van KPN.
Bij KPN betaal je in veel gevallen meer omdat dat moet vanwege de concurrentiepositie. Ze moeten ook partijen als Tele2 bijvoorbeeld heel goedkoop toegang bieden tot hun netwerk, totdat ze een bepaald marktaandeel hebben. Dan mag de prijs weer omhoog.

Maar inderdaad, uit ervaring is KPN ook betrouwbaarder. Laat je daarbij even niet afleiden door de storing van laatst: shit happens, maar 't gebeurt iig niet vaak. Mijn KPN adsl lijn thuis ligt er nooit uit (ook tijdens die storing geen probleem), maar dat heb ik wel meer dan eens gehad met de BBnet-based aanbieders op kantoor. (Heb er 2 daar.)
• De ADSL1 abbo tarieven van aanbieders op het KPN netwerk bestaan uit kosten voor het leveren van de dienst internet, en uit kosten voor het transport over het netwerk. Hoe zit het met de tarieven van de ADSL2 over het BBned netwerk? Zijn deze 20 euro per maand uitsluitend de kosten voor het leveren van de dienst? Of zitten de transportkosten over het netwerk hierbij inbegrepen?
[/list]
Zit inbegrepen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik denk dat het dan om te beginnen een Alice 20Mbit lijn wordt. Als trial and error analyse zeg maar. Dat Alice gedoe schijnt per maand opzegbaar te zijn zonder verdere problemen dan wel kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-06 14:38

Younes

Wie, Wat, Waar?

Anoniem: 253304 schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 15:05:
Ik denk dat het dan om te beginnen een Alice 20Mbit lijn wordt. Als trial and error analyse zeg maar. Dat Alice gedoe schijnt per maand opzegbaar te zijn zonder verdere problemen dan wel kosten.
k werk bij kpn. Met een pc en een huisnummer en de wetenschap dat jij wel of geen vaste telefoonlijn hebt, kan ik eventueel controleren hoe snel jij straks kan downloaden...

(mag eigenlijk niet)

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

The_Alchemist schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 16:01:
[...]

k werk bij kpn. Met een pc en een huisnummer en de wetenschap dat jij wel of geen vaste telefoonlijn hebt, kan ik eventueel controleren hoe snel jij straks kan downloaden...

(mag eigenlijk niet)
Dat is natuurlijk mooi.
Maar het blijft toch een gok?
Vooral vanwege de kwaliteit van de kabel, lijkt me dat dat niet bekend is.
En erger nog: misschien is zelfs de echte lijnlengte niet bekend?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

remco_k schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 16:04:
[...]

Dat is natuurlijk mooi.
Maar het blijft toch een gok?
Vooral vanwege de kwaliteit van de kabel, lijkt me dat dat niet bekend is.
En erger nog: misschien is zelfs de echte lijnlengte niet bekend?
KPN weet echt wel hoeveel koper er ingegraven is. Bovendien kunnen ze dat meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-07 23:53

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

[...]

(mag eigenlijk niet)
Bij benadering ja want de daadwerkelijke snelheid kan verschillen per aderpaar (en hardware). Daarnaast vraag ik me af waarom het voor jou van belang is of iemand wel of geen vaste lijn heeft. Of bedoel je gewoon dat je het alleen kan bekijken indien hij een vaste lijn heeft liggen?

Overigens zit het prijsverschil tussen de 8 en 20 (eigenlijk 24)Mb lijnen o.a. in het feit dat BBned bij de ADSL1 (tot 8Mb) varianten een overboeking van 1:25 hanteerde en bij ADSL2+ 1:40 ofwel je kan meer klanten kwijt op een bepaalde centrale. Dit is ook de reden dat zakelijk ADSL2+ bijvoorbeeld uberhaupt niet in 16Mb 1:1 verkrijgbaar is.

I'm not as think as you stoned I am

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6153

CyBeR schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 12:01:
[...]
ADSL gaat via de telefoonbekabeling. Dus ja, BBned leased die capaciteit van KPN.
[...]
Dat zeg je niet helemaal correct. Bbned huurt alleen de zgn 'last mile' ( het stuk van de centrale naar je huis - en faciliteiten in de centrales van KPN om daarop aan te sluiten ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 6153 schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 16:17:
[...]

Dat zeg je niet helemaal correct. Bbned huurt alleen de zgn 'last mile' ( het stuk van de centrale naar je huis - en faciliteiten in de centrales van KPN om daarop aan te sluiten ).
Ik zie niet hoe wat ik zei anders geïnterpreteerd kan worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mensen, bedankt dusver voor de informatie! Naast Alice is voor mij het 20Mbit pakket van XS4ALL ook een optie. Deze kost weliswaar 54 euro maar loopt via KPN. Daarnaast ben ik stiekem wel een beetje pro XS4ALL omdat ik nog nooit klachten hierover gehoord heb en een vriend van mij al 6 jaar lang probleemloos ADSL1 heeft van deze maatschappij. Hij heeft ooit een hele dag eruit gelegen in 6 jaar tijd. De laatste tijd had hij soms een wegvallende verbinding, dit bleek te wijten aan zijn 6 jaar oude modem. Na een belletje had hij 10 dagen later een nieuw modem thuis staan. Sinds toen heeft hij geen last meer van wegvallend internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-07 08:48
CyBeR schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 12:01:
[...]

Telco's (zoals BBned, Orange, Telfort (Tiscali), Tele2) met een eigen xDSL netwerk en apparatuur in de (sommige) centrales huren een koperlijn van KPN. Geen 'capaciteit', dat duidt meer op netwerk capaciteit op KPN's ADSL netwerk :)

Op de centrale - gebouw van KPN - staat binnen of buiten de apparatuur opgesteld dan van bijvoorbeeld BBned. Op de aanvraag van BBned koppelt KPN dan een lijn op een poort van hun apparatuur die ze aangeven een koperdraad die gaat naar adres 1234AB 1 van 'pietje'.

Zo kan het dus ook zijn dat je bijvoorbeeld keuze hebt uit 3 xDSL netwerken en sommige ADSL en andere ADSL2+ apparatuur hebben staan op die centrale. Zo kan je dus bijvoorbeeld bij XS4all via het KPN xDSL netwerk worden aangesloten met 12Mb terwijl Alice bijvoorbeeld tot maximaal 8Mb kan leveren omdat er ADSL apparatuur staat van BBned en ADSL2+ van KPN (of visa-versa komt ook voor).

Je kan dus ook niet stellen: "Mijn centrale is ADSL2+" eigenlijk :)

[ Voor 45% gewijzigd door bjck op 05-06-2008 08:17 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Anoniem: 253304 schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 08:01:
Mensen, bedankt dusver voor de informatie! Naast Alice is voor mij het 20Mbit pakket van XS4ALL ook een optie. Deze kost weliswaar 54 euro maar loopt via KPN. Daarnaast ben ik stiekem wel een beetje pro XS4ALL omdat ik nog nooit klachten hierover gehoord heb en een vriend van mij al 6 jaar lang probleemloos ADSL1 heeft van deze maatschappij. Hij heeft ooit een hele dag eruit gelegen in 6 jaar tijd. De laatste tijd had hij soms een wegvallende verbinding, dit bleek te wijten aan zijn 6 jaar oude modem. Na een belletje had hij 10 dagen later een nieuw modem thuis staan. Sinds toen heeft hij geen last meer van wegvallend internet.
Klachten over Xs4All zijn er echt wel hoor! Vooral de laatste tijd, lees dat topic maar na.

* IJsbeer was erg tevreden over Xs4All, totdat ik ging opzeggen...

[ Voor 3% gewijzigd door IJsbeer op 05-06-2008 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guuzz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-10-2022
[...]
(mag eigenlijk niet)
ik werk ook bij KPN, ben benieuwd waar jij werkt, kan de lijn namelijk ook doormeten als er een telefoonnummer op zit (of je zoekt op postcode en meet ff de buurman door voor een indicatie ;) ).
In hoeverre zou dit niet mogen? Laatst nog een discussie gehad, dat als mensen je buiten werktijd benaderen met problemen, je ze altijd mag helpen. Soort van klant vriendelijkheid. En als je het kunt, het niet te veel tijd / geld / moeite kost, waarom niet?

ik denk dat als de lijn 1,8km lang is, je de 20 Mbit niet gaat halen, 12 Mbit wel, 8 Mbit niet (als dit ADSL2 is ipv ADSL2+, zoals bij de consumentenmarkt van KPN) en de 6 Mbit weer net wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar is 1,8km relatief dan zo extreem ver weg van een centrale? Ik bedoel, 12Mbit van de 20Mbit is een verlies van 40%. Dat vind ik niet niks. Als ik kijk naar waar de centrale ligt t.o.v. mijn woning, denk ik dat er mensen in de regio wonen die wel 3km van die centrale afzitten. Of ze zitten dan weer op een andere centrale natuurlijk...

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 253304 op 06-06-2008 08:38 ]

Pagina: 1