Toon posts:

[WSUS] Auto-Downloads & Superseding Updates

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik ben op het moment een test omgeving aan het maken voor WSUS 3.0 SP1 maar er zijn 2 vragen waar ik niet uitkom. Ik heb me goed ingelezen en heb op het internet al veel gezocht naar het antwoord (Technet, WSUS.Info, Google) maar ik kan de antwoorden niet vinden.

1.) Is er een mogelijkheid om updates die door mij worden ge-approved niet automatisch te downloaden, maar deze alleen te downloaden op de tijden die ik aangeef.

Voorbeeld:
Ik zie in mijn omgeving dat ik na het sychroniseren 50 updates heb die ik moeten worden approved en deze wil ik ook graag approved hebben. Default worden als ik de updates die ik approve automatisch naar de server gedownload echter will ik dit niet. Als ik om 14:00 updates approve wil ik dat deze updates pas om 03:00 worden gedownload vanwege het verkeer.

Is dit mogelijk?

2.) Volgende vraag over superseding updates, als ik Service Pack 3 zou approven worden dan automatisch alle andere updates die ook in Service pack 3 zitten Superseded door de Service Pack 3 approval en worden deze dan alleen niet geinstalleerd of worden deze ook niet eens gedownload.

Voorbeeld:
Na synchronisatie heb ik 50 updates waaronder Service Pack 3. Tussen die 50 updates zitten ook updates die al in service pack 3 zitten. Als ik nu alle 50 updates approve, zorgt dit erdan voor dat de updates die al in service pack 3 zitten niet worden geinstalleerd of niet gedownload of moet ik handmatig deze updates declinen?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Over je vraag twee:
Stel je even het volgende voor:
Je hebt machines die SP3 niet kunnen gebruiken wegens compatibility issues (Bijvoorbeeld Finance - gebruikt een software pakket wat daar niet tegenkan), en machines waar dat geen probleem is.

Je wil dan de post-SP2 updates voor Finance PC's wel door laten lopen, maar voor de andere PCs SP3 uit kunnen rollen.
In dat geval heeft een automatische superseding alleen maar nadelen, dat weten ze bij MS ook. Daarom zul je dat zelf moeten aangeven.

(en zelfs al zou je SP3 alsnog uitrollen, dan is het altijd fijn om te weten dat de rest van je post-SP2 updates nog beschikbaar zijn voor die PCs waar je geen SP3 kan uitrollen).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Ultra
  • Niet online
1) http://www.wsus.info/forums/index.php?showtopic=11585
It sounds like you have set WSUS to download updates as they are approved. What you can do is go into Update Files and Languages and uncheck the box that says "Download update files to this server only when updates are approved".

What this will do is initiate the download of both the summary information AND the actual updates themselves. So long as you are not trying to maximize the storage space, this would do what you're looking for.
Beter zoeken ;).

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 10:02:
Over je vraag twee:
Stel je even het volgende voor:
Je hebt machines die SP3 niet kunnen gebruiken wegens compatibility issues (Bijvoorbeeld Finance - gebruikt een software pakket wat daar niet tegenkan), en machines waar dat geen probleem is.

Je wil dan de post-SP2 updates voor Finance PC's wel door laten lopen, maar voor de andere PCs SP3 uit kunnen rollen.
In dat geval heeft een automatische superseding alleen maar nadelen, dat weten ze bij MS ook. Daarom zul je dat zelf moeten aangeven.

(en zelfs al zou je SP3 alsnog uitrollen, dan is het altijd fijn om te weten dat de rest van je post-SP2 updates nog beschikbaar zijn voor die PCs waar je geen SP3 kan uitrollen).
Ok duidelijk, klinkt inderdaad wel logisch echter wel jammer dat de optie er uberhoud niet is.
Als ik Service Pack 3 test en blijkt dat deze op alle configuratie's naar behoren werkt, moet ik nogsteeds wel uitzoeken welke updates hij Superseed en deze vervolgens per stuk declinen.

Een optie om 'eventueel' automatisch de superseded updates te declinen had wel gemakkelijk geweest.
Dat stukje had ik al gevonden inderdaad maar wat die optie doet is juist het automatisch downloaden van de updates ook zonder Approvals. In dit geval worden alle updates gedownload en zijn de approvals slechts voor het installeren van de updates.

Ik heb deze optie geprobeerd wat resulteerde in het direct ophalen van 30GB aan updates door wsus en het vervolgens crashen van het programma.

Ik wil dus gewoon helemaal geen updates downloaden behalve op een tijd die ik aangeef

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2008 10:23 ]

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-02 13:27
Verwijderd schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 10:18:
Ik heb deze optie geprobeerd wat resulteerde in het direct ophalen van 30GB aan updates door wsus en het vervolgens crashen van het programma.

Ik wil dus gewoon helemaal geen updates downloaden behalve op een tijd die ik aangeef
loop dan je server eens na, want dit moet gewoon lukken. Je kan ook weer een cleanup draaien die de updates die je niet nodig hebt gewoon weer er af pleurt, en je hoeft ook alleen maar de producten en taal te kiezen die je gebruikt. Vink dus niet teveel aan. Dan zit je echt niet aan de 30gig tenzij je op elk willekeurig product hebt aangevinkt.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• Ultra
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 10:18:
[...]
En dat schijnt niet te kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
Razwer schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 10:30:
[...]

loop dan je server eens na, want dit moet gewoon lukken. Je kan ook weer een cleanup draaien die de updates die je niet nodig hebt gewoon weer er af pleurt, en je hoeft ook alleen maar de producten en taal te kiezen die je gebruikt. Vink dus niet teveel aan. Dan zit je echt niet aan de 30gig tenzij je op elk willekeurig product hebt aangevinkt.
Ik heb taal slechts engels en nederlands en heb maar een beperkt aantal products en classifications.
De reden waarom er zoveel updates zijn (30GB) is omdat dit de eerste keer is dat de server wordt gedraaid. Waardoor dus alle updates worden weergeven vanaf 2001.

Nu heb ik nog geen updates approved omdat ik alles eerst nog moet uitzoeken.
Verder heb ik de clean up wizard gedraaid, deze haalt echter alleen updates weg die al zijn gedownload en een enkele oude revisie vervolgens blijf ik zitten met ruim 9000 unapproved updates.
Ultra schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 10:35:
[...]

En dat schijnt niet te kunnen.
En dat vind ik raar, want ik wil niet dat de updates worden gedownload op bepaalde tijden vanwege het internet verkeer. Dit zou dus zeggen dat ik dan zelf om 03:00uur de updates moet approven zodat deze dan pas gaan downloaden?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2008 10:39 ]

• Razwer
tjah dat is wsus. anders moet je eens met customized applications gaan werken waarmee je zelf de updates packaged en pushed.
De reden dat WSUS ze allemaal bewaard heeft Alt-92 netjes uitgelegd...

Verwijderd

Topicstarter
Razwer schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 10:39:
tjah dat is wsus. anders moet je eens met customized applications gaan werken waarmee je zelf de updates packaged en pushed.
De reden dat WSUS ze allemaal bewaard heeft Alt-92 netjes uitgelegd...
Dat klopt en daar ben ik het wel mee eens. Maar dat ik niet een approval schedule of iets dergelijks kan maken vind ik gewoon erg raar en onhandig. Als ik van de 9000updates er 2000approve omdat deze nodig zijn worden deze direct gedownload en wordt gelijk behoorlijk veel breedbante gebruikt.

Ik wil gewoon een optie om de approved updates te downloaden om een bepaalde tijd. Zonder dat ik zelf om die tijd moet inloggen om dan pas de updates te approven.

• Ultra
  • Niet online
Zet er een proxy server tussen die alleen 's nachts aan staat :+.

Verwijderd

Topicstarter
Ultra schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 10:49:
Zet er een proxy server tussen die alleen 's nachts aan staat :+.
Nou er zit een proxyserver tussen toevallig, maar volgens mij is het nog niet mogelijk als ik bepaalde updates approve en vervolgens blijkt dat ik de proxyserver niet opkan dan krijg ik een foutmelding.
Misschien als er een auto-retry valt in te stellen op de WSUS dat er een mogelijkheid is.

Is het ook mogelijk om op een ISA server de WSUSserver enkel toegang te geven op aangegeven tijden? En dan vervolgens in combinatie met een auto-retry op de WSUSserver dat op het moment dat WSUS wel toegang heeft via de ISA server dat de updates dan op een juiste tijd worden binnengehaalt?

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2008 11:08 ]

• Razwer
Verwijderd schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 10:44:
[...]

Dat klopt en daar ben ik het wel mee eens. Maar dat ik niet een approval schedule of iets dergelijks kan maken vind ik gewoon erg raar en onhandig. Als ik van de 9000updates er 2000approve omdat deze nodig zijn worden deze direct gedownload en wordt gelijk behoorlijk veel breedbante gebruikt.

Ik wil gewoon een optie om de approved updates te downloaden om een bepaalde tijd. Zonder dat ik zelf om die tijd moet inloggen om dan pas de updates te approven.
draai het eens om, synchronize in de nacht, approve de updates die je wilt de volgende dag, draai de cleanup en pleur de unapproved updates er weer uit.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb me erbij neergelegd en alles binnengehaalt en met de wizard het meeste kunnen opruimen. Nu heb ik echter een ander probleem.

In de policy heb ik ingesteld dat de Updates automatisch worden gedownloaden & Automatisch worden geinstalleerd op de client. Nu heb ik dit gestest op de client. De updates worden inderdaad automatisch gedownload maar er wordt gevraagt om installatie?

Ik heb zowel rsop.msc uitgevoerd als een tooltje AUBehave.vbs, uit beide blijkt dat ik gewoon de juiste policy voor WSUS voor mijn kiezen krijg en dat de optie aanstaat voor automatisch installeren. Echter gebeurt dit gewoon niet?

Wat zie ik over het hoofd?

edit. Ben er inmiddels uit, blijkbaar krijgen standaard alle Local admins alsnog notificatie en worden de updates niet automatisch geinstalleerd. Heb het vervolgens getest met een standaard useraccount en nu werkt het wel naar behoren!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2008 13:22 ]

Pagina: 1