Waarom monitoren op protocollen en belasting

Pagina: 1
Acties:

• Bikkel-Rulez
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik ben bezig met een onderzoek naar monitoring tools binnen ons bedrijf, wij maken
gebruik van 4 routers en ongeveer 30 switches, deze zijn allemaal van Cisco,
deze routers/switches maken gebruik van de protocollen STP,EIGRP,HSRP,VTP
Ik heb deze protocollen wel onderzocht op werking...
Ook is het eenvoudig mogelijk om geheugen gebruik/cpu gebruik van deze
componenten te monitoren...

Nou is mijn vraag monitoren jullie ook op dit soort zaken binnen het netwerk, en
waarom wordt dit gemonitord?

met vriendelijke groet,

Bikkel-Rulez

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Om compleet overbodige statistieken te kunnen genereren. :Y)
O wacht, misschien is het gewoon toch om uptime, stabiliteit en performance te garanderen cq. problemen zsm te kunnen spotten?
[/open deur]

{signature}

• Bikkel-Rulez
Het is logisch om op dataverkeer te monitoren..

maar waarom zou je eigenlijk CPU en geheugen gebruik van switch of router monitoren?

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-03 15:46
Bikkel-Rulez schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 08:48:
Het is logisch om op dataverkeer te monitoren..

maar waarom zou je eigenlijk CPU en geheugen gebruik van switch of router monitoren?
Omdat er bij 100% belasting van een router onverklaarbare netwerkproblemen kunnen ontstaan.

Komt echter zelden voor.

Advanced sheep-counting strategies

• Bikkel-Rulez
Bedankt BrammeS hier heb ik wat aan.

zijn er nog meer mensen met evaringen met het monitoren van netwerkapparatuur enzo ja wat monitoren jullie zoal? en waarom?

Verwijderd

Pro aktief beheer noemen ze dit...voorkomen is beter dan oplossen..
zo kun je sneller inspringen als je ziet er te veel belasting is.
als iemand dit monitord en ziet dat er iets fout gaat kan hij hier op inspringen...dit voorkomt een hoop telefoontjes naar de helpdesk van .... doet het niet..

Snappie...

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:54
Wij monitoren omdat onze klanten ons ervoor betalen ;-)
Nee serieus, monitoring geeft je een goed idee van de algemene performantie en problemen die ontstaan zijn over de tijd en dan kan je daarop gaan anticiperen. apparatuur vervangen, zwaarder dimensioneren etc,etc,etc,etc

Wij monitoren nogal veel en kunnen nogal veel traps ontvangen (indien het toestel wilt aangeven dat er iets is)

DATAverkeer monitoren we niet direct, wel hebben we miljoenen en miljoenen events (tientallen miljoenen per dag) afkomstig van alle IDS/IPS/FW devices die staan opgesteld en die worden door het master SIEM (Security Incident Event Management) platofrm netjes tot dashboards teruggebracht waar security analysten in een 24x7x365 NOC conclusief uit trekken...
Pagina: 1