• RJBanthum
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-05 00:25
Beste Tweakers,

Allereerst, ik ben nieuw hier. Zwerf hier al wel een tijdje rond, maar heb nu een eigen account aangemaakt omdat het me zeker de moeite waard leek en ik nog veel wil leren en dat kan hier, heb ik gezien (en ook een beetje omdat ik juist nu een probleem heb :P). Ik heb er ook alle vertrouwen in dat jullie mij met het volgende gaan helpen.

Allereerst de systemspecs, misschien geef ik teveel informatie, maar ik zet alles hier neer om een zo compleet mogelijk beeld te geven.
AG Neovo 19" K-A19

ASUS M2N-MX mobo
AMD Athlon 64 X2 4600+
1x1 GB DDR2 667MHz CL5 Kingston ValueRAM
onboard NVIDIA chipset, nForce 430
onboard SOUNDMAX sound device
onboard GeForce 6100 graphics dinges...
350W Codegen voeding (ik meen 15A op 1 12V rails)

De monitor is aangesloten via een VGA-kabel aangezien de TFT geen DVI oid ondersteund.

Dan nu het daadwerkelijke probleem. Ik had er ooit foto's van en als het weer gebeurd zal ik er een foto van maken en deze hier plaatsen. Het is namelijk zo dat ik na enkele minuten een spelletje spelen opeens een compleet verward beeldscherm te zien krijg. Van het een op het andere moment zie ik dan een stukje van ongeveer 15 bij 40 pixels uit het beeld dat ik vlak vóór de crash op had, steeds herhaald over het hele scherm. Daarbij overlappen ze elkaar ook. Het geheel is een geordende zooi op je beeldscherm. Ik kan hierna niks meer, alleen de PC resetten, waarna ik heel af en toe een melding krijg 'Het systeem is hersteld van een ernstige fout'. Logboekvermelding geeft Event-id 1003 aan. Meestal zie ik na zo'n crash echter helemaal geen logboekvermelding staan dat verband zou kunnen houden met de crash.

Dit gebeurt alleen tijdens het spelen van spelletjes en gebeurd meestal na enkele minuten, soms na wat langer spelen. Voorbeeld van waar dit gebeurd: DominateGame (online RISK), TM Nations. Ik snap ook wel dat een onboard GPU niet bedoeld is voor te gamen, maar die spelletjes moeten toch zelfs op een onboard GPU met laagste settings draaien zonder zo'n vreemde crash?

Wat ik al heb gedaan:
Hoe dan ook, ik heb me destijds afgevraagd of de kast te warm werd, of de voeding misschien tekort kwam, of dat de GPU onboard het allemaal niet aan kon. Omdat ik garantie had, heb ik het systeem opgestuurd naar de verkoper. Die vertelde me dat hij de voeding had gechecked (doorgemeten) en daar was niks mis mee, het geheugen was prima, windows was goed... Maar ze hadden toch het probleem gevonden: Een bootsector-virus. Die hebben ze verwijderd (ik weet niet hoe) en omdat het een softwarematig probleem was kostte het me nog geld ook want het viel dus niet onder de garantie op de hardware (zonder software gekocht). Maar goed, als hiermee de problemen verholpen waren, dan was me dat het waard en ik ging vol goede moed weer aan de slag. Een aantal weken ging het goed, maar voor een paar weken gebeurde me dit weer: bij DominateGame (die crasht verreweg het snelst). En tegenwoordig gebeurt het steeds vaker. Ik ben eens gaan denken en kwam erachter dat ik mijn externe harde schijf, die ik voor de retournering van de pc al vaker had aangesloten, nog niet had bevrijd van een mogelijk virus, waardoor die hem opnieuw op mijn harde schijf heeft kunnen plaatsen, aangezien ik hem meerdere malen heb aangesloten. Vraagteken is echter wel, dat ik hem ook regelmatig op mijn thuispc aansluit, terwijl die nog nooit kuren heeft vertoond, terwijl die logischerwijs hetzelfde virus zou moeten hebben als het via de externe verspreid is.

Verder las ik dat bootsector virussen verwijderd kunnen worden door de MBR te laten herschrijven. Dit heb ik gedaan via de XP CD. Naar de herstelprocedure -> intikken FIXMBR -> Antwoord J/Y/ja maar nog geen 4 minuten later stond het scherm alweer op onweer. Niets geholpen dus. (Harde schijf was overigens NIET aangesloten op dat moment ;) )

Ook las ik ergens dat het geheugen misschien niet helemaal vrij van schuld is, dat zou ik eventueel eens kunnen testen met een geleend reepje geheugen uit een andere pc. Ben niet het type dat zo even zijn kast los schroeft en zomaar wat probeert. Misschien is het de moeite waard.

Bovendien heb ik qua software de nieuwste drivers wel, dus dat zou volgens mij geen probleem mogen opleveren.

Ik weet het zo langzamerhand niet meer, ik lees overal mensen die het op verschillende manieren hebben opgelost (soortgelijke problemen), maar ik kom hier niet uit. Zodra ik foto's heb van het scherm zal ik deze hier plaatsen.

Alle hulp wordt enorm gewaardeerd! Alvast bedankt!

~RJ

Toevoeging foto's:
Foto1
Foto2

Verwijderd

Als je nog ergens een oude HD hebt zou ik die aansluiten en daar windows helemaal opnieuw installeren en kijken of het probleem weer voorkomt. Als het werkelijk een virus is dan komt dit als het goed is niet meer terug. ;)
Dus dan gamen op de nieuwe HD zonder het mogelijke virus en als de je de bestanden nodig hebt die op de oude HD staan de nieuwe loshalen en op de oude verder gaan. Zo kan het virus niet op de nieuwe HD komen en kun jij testen dat die niet weer crasht. :)
En misschien kun je eerst nog wat virusscanners laten testen op het mogelijke virus.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 21:18

M2M

medicijnman

Twee mogelijkheden hier: softwarematig probleem, of hardwarematig probleem. Die Nforce chip die het beeld aanstuurd wordt waarschijnlijk nogal heet. De videochip wordt door een klein stukje plastic passief gekoeld. Het kan goed zijn dat deze te heet wordt. Zet er dan even een tafelventilator voor en check of het spelletje vast loopt.

Verder is het verstandig om alle drivers up te daten naar de laatste (stabiele) versie. Liefst geen betas pakken. Bios updaten mag ook, maar is niet altijd noodzakelijk. Als je kijkt naar de changelog met iets over fixed: stability problems dan flash je je moederbord even, zo niet dan laat je de huidige bios zitten.

Verder, virusssen / spyware / adware / meukware. Tja, simpel en effectief is hitman pro (gratis). Voor wat gevorderde gebruikers is hyjack this aan te bevelen (icm een virusscanner)

Geheugen checken met memtest86. Checken voor een uurtje of 6 het liefst, Zijn er dan nog steeds geen fouten, check dan nog eens in windows met prime95 of orthos op de stabiliteit van je processor / mobo / geheugen.

En als laatste is een echte videokaart aanschaffen misschien een optie. Ieder simpel ding zal sowieso een enorme verbetering zijn op de huidige. (doe dan ook gelijk even een RAM upgrade en kijk of je voeding nog voldoende Amperes kan leveren (alleen bij aanschaf van een monstervideokaart).

-_-

• RJBanthum
Bedankt voor de snelle reacties! Ik was sowieso al van plan om het geheugen uit te breiden, 8800GT aan te schaffen en daarbij een nieuwe voeding, dus als ik al die componenten van het weekend installeer hoop ik dat het probleem verholpen is, maar ik vrees van niet. We gaan het proberen.

Ik heb met AVG free niets gevonden, maar ik weet niet of die ook in de bootsector scant? Dat aansluiten van een andere HD is niet verkeerd, dan kan ik misschien het virus geval uitsluiten of juist niet!

Ik zal sowieso die memorytest morgen even aanzetten. De drivers heb ik meerdere malen geprobeerd (bovendien is er soms verwarring over 'laatste versie') Ik heb in ieder geval de drivers van de meegeleverde CD van het moederbord gebruikt, die zouden toch sowieso moeten werken? Heb nog nergens klachten hierover gelezen bij dit MoBo. BIOS updaten, ik ben niet zo thuis in dat soort dingen, zal eens kijken of ik daar ergens wat over kan vinden. Wat jij zei over een changelog en fixed stability problems begrijp ik niet helemaal :P en wat is 'je moederbord flashen' ?

Ben van t weekend ook nog op een LAN-party, net nu het zo erg wordt, wat een ellende :(

Verwijderd

RJBanthum schreef op maandag 02 juni 2008 @ 23:58:
Bedankt voor de snelle reacties! Ik was sowieso al van plan om het geheugen uit te breiden, 8800GT aan te schaffen en daarbij een nieuwe voeding, dus als ik al die componenten van het weekend installeer hoop ik dat het probleem verholpen is, maar ik vrees van niet. We gaan het proberen.

Ik heb met AVG free niets gevonden, maar ik weet niet of die ook in de bootsector scant? Dat aansluiten van een andere HD is niet verkeerd, dan kan ik misschien het virus geval uitsluiten of juist niet!

Ik zal sowieso die memorytest morgen even aanzetten. De drivers heb ik meerdere malen geprobeerd (bovendien is er soms verwarring over 'laatste versie') Ik heb in ieder geval de drivers van de meegeleverde CD van het moederbord gebruikt, die zouden toch sowieso moeten werken? Heb nog nergens klachten hierover gelezen bij dit MoBo. BIOS updaten, ik ben niet zo thuis in dat soort dingen, zal eens kijken of ik daar ergens wat over kan vinden. Wat jij zei over een changelog en fixed stability problems begrijp ik niet helemaal :P en wat is 'je moederbord flashen' ?

Ben van t weekend ook nog op een LAN-party, net nu het zo erg wordt, wat een ellende :(
AVG scant volgens mij ook de bootsector, maar je kunt altijd meerdere proberen.
Misschien Housecall van Trendmicro eens proberen dat is een online scanner.
Heb je trouwens al AVG 8.0?
Mobo flashen = bios flashen hoe dat moet staat wel in de FAQ

• M2M

M2M

medicijnman

Als er in de changelog (de lijst met bugs die ze in een bios gefixed hebben) staat dat er een stability fix (een stabielere versie van de bios gemaakt is) uitgevoerd is in die bios update, dan is het verstandig om die bios te downloaden en te installeeren. Het updaten van je bios moet je rustig aan doen en goed lezen / nadenken over wat je doet. Als het fout gaat zul je je moederbord RMA moeten doen / extra moeite doen om de originele bios te herstellen.

Verder, als je een voeding gaat aanschaffen, schaf jezelf dan een A-merk voeding aan. Deze zijn net een stukkie duurder, maar zijn veel stabieler en zorgen ervoor dat je systeem een stuk langer meegaat. Deze voedingen kun je vaak ook meenemen naar een volgende upgrade van je systeem. Check hiervoor het voedingentopic in Overige Hardware.

-_-

• RJBanthum
M2M schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 10:02:
[...]
...

Verder, als je een voeding gaat aanschaffen, schaf jezelf dan een A-merk voeding aan. Deze zijn net een stukkie duurder, maar zijn veel stabieler en zorgen ervoor dat je systeem een stuk langer meegaat. Deze voedingen kun je vaak ook meenemen naar een volgende upgrade van je systeem. Check hiervoor het voedingentopic in Overige Hardware.
Dat had ik begrepen uit een stuk of 100 andere topics inderdaad :P, heb de CM Real Power M520 aangeschaft. Dacht dat die wel 2 pcs mee zou gaan...

Heb net met eSupport een scan gedaan voor m'n BIOS en drivers. Bleek toch dat 2/21 drivers out-of-date waren: Displayadapter NVIDIA GeForce 6100 nForce 430 en system device NVIDIA nForce PCI System Management. Heb van de NVIDIA site driver pack voor GF6100 nF 430 gedownload (11.09 ofzo?), dat was inderdaad een nieuwere versie, maar er zat volgens mij geen driver voor de beeldschermadapter bij, want die is nog steeds hetzelfde (9.1.3.4)... Die andere driver lijkt me niet zo interessant voor dit probleem... Ik zou ook echt niet weten waar ik de updates vandaan moet halen. Kan iemand mij dat misschien vertellen? Link naar de directe driver download zou helemaal perfect zijn!

Dit is wat esupport mij gaf... Hoe kan ik zien of dat de laatste versie is :?
BIOS Type: AMI
BIOS Date: March 26th 2008
BIOS ID: 63-1004-000001-00101111-032608-MCP61-A0557000
BIOS OEM: BIOS Date: 03/26/08 09:56:07 Ver: 08.00.12 - 1004

EDIT: ik zie net dat m'n bios wel de laatste versie is. En tevens heb ik AVG 8.0 al ja :)

[ Voor 11% gewijzigd door RJBanthum op 03-06-2008 14:10 ]

• M2M

M2M

medicijnman

check anders deze nvidia display drivers eens. Tijdens de installatie geeft de driver zelf aan of die geinstalleerd kan worden. Zo niet, ga dan naar de veilige modus en haal 'm er dan vanaf, en zet de oude terug.

(ps. als de url niet werkt: www.nvidia.com --> drivers --> geforce 6 kiezen voor windows xp)

-_-

• RJBanthum
Zojuist de driver geupdate met jouw versie, M2M, en dat resulteerde in 1 out-of-date driver MINDER :D... Heb gelijk getest, DominateGame opgestart, na kwartiertje ofzo: Pc reset zichzelf... :? Zou de voeding niet sterk genoeg zijn? Wordt er iets te warm? Of komt het door het virus?

EDIT:
Heb gescand met NOD32, die ook de bootsector apart kan scannen, deze heeft geen virussen gevonden...
hitmanpro: Beetje jammer dat er zoveel programma's tussen zitten die een licentie vereisen om na de scan ook even de infecties te verwijderen, maar de resultaten waren niet schokkend: 1 file 2 registerwaarden

Na de driver update geen messed up scherm meer gezien, wel 2x getest en 2x een pc reset gekregen met de vermelding 'Het systeem is hersteld van een ernstige fout'... Wordt de grafische chip op het mobo te warm?

[ Voor 52% gewijzigd door RJBanthum op 04-06-2008 19:13 ]

• M2M

M2M

medicijnman

RJBanthum schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 12:18:
Zojuist de driver geupdate met jouw versie, M2M, en dat resulteerde in 1 out-of-date driver MINDER :D... Heb gelijk getest, DominateGame opgestart, na kwartiertje ofzo: Pc reset zichzelf... :? Zou de voeding niet sterk genoeg zijn? Wordt er iets te warm? Of komt het door het virus?

EDIT:
Heb gescand met NOD32, die ook de bootsector apart kan scannen, deze heeft geen virussen gevonden...
hitmanpro: Beetje jammer dat er zoveel programma's tussen zitten die een licentie vereisen om na de scan ook even de infecties te verwijderen, maar de resultaten waren niet schokkend: 1 file 2 registerwaarden

Na de driver update geen messed up scherm meer gezien, wel 2x getest en 2x een pc reset gekregen met de vermelding 'Het systeem is hersteld van een ernstige fout'... Wordt de grafische chip op het mobo te warm?
tot zover heb je een groot deel van de software problematiek uitgesloten. Schroef de kast eens open, en zet er een tafelventilator voor. Start je spelletje op en kijk of het fout gaat. Gaat het niet meer fout, dan wordt enkel de chip te heet. Gaat het nog steeds fout, dan heb je weer iets uitgesloten....

-_-

• Astie
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-05 10:00
Ik had exact hetzelfde probleem enkele jaren geleden (met mijn 9000pro met het spelen van America's Army). Mijn videokaart werd te warm. Dit zal bij jou onboard ook het geval zijn.
Die tafelventilator is dan erg handig om het een en ander uit te sluiten. Aanschaffen van die 8800gt zou het probleem weleens kunnen verhelpen.

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 17:56

JW1

Het kan ook defect werkgeheugen zijn.
memtest86 test niet het geheugen dat gereserveerd is voor de onboard kaart. Als de 8800GT binnen is is het ook nog handig om het geheugen te testen (met de onboard chip uitgeschakeld) zodat memtest wel al het geheugen kan testen.

• RJBanthum
Bedankt voor de reacties! Ik was zelf inderdaad ook al van plan om even te wachten op die spullen. Gelukkig ben ik dus niet de enige die dit heeft meegemaakt. Vond het al zo'n raar verschijnsel :P

Van het weekend heb ik tijd om het spul in te bouwen, ik zal laten horen hoe het is gegaan! (ik heb helaas geen tafelventilator hier)

• RJBanthum
Dit weekend de voeding geplaatst en vervangende videokaart: geen problemen weer gehad! Blijkbaar GPU te heet geweest...
Pagina: 1