[Wii] Standalone presentatie via Wii mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-10 17:37

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Hallo,
Het lijkt mij een uitdaging om een presentatie in elkaar te draaien die op een Wii te bekijken is.
Ik wil een nieuwe manier van navigeren door mijn presentatie (nog te maken) hebben en dacht: die Wiimote, dat is wel wat.

Wat ik wil is een cd-rom of dvd die je in de Wii steekt en dat hij dan - met of zonder tussenkomst van het Nintendo menu - een geanimeerd menu (geprogrammeerd gescript in noem maar iets) draait.
Het moet op elke Wii kunnen draaien, dus ook op niet gemodde Wii's!

Mijn eerste idee is dat het gewoon niet kan, daarom gooi ik het eens hier in de groep.

Een alternatief waar ik al naar gekeken heb is het detecteren van je Wiimote via een USB-dongle met je PC. Via GlovePie zou dan de Wiimote behoorlijk uitgebreid uitgelezen kunnen worden. Dat kan ik hier thuis doen op zich, ik heb een Wii + dongle + tutorial daarvoor.

Máar. Voor mijn presentatie, die ik 'as is' wil verspreiden, is dat niet genoeg. De presentatie moet standalone, vanaf CD runnen zonder mijn tussenkomst, of zonder dat de gebruiker een ditje of een datje in huis moet hebben (wel het afspeelmedium ofkors). Dus het alternatief met de Wiimote op een PC valt af.

Als wat ik wil echt helemaal niet kan, vraag ik me af of er een andere console - of iets met een scherm als interface - geschikt is voor een standalone-presentatie. Zonder dat de console gemod is, want dat schept een barrière.

Wie wil er eens met mij brainstormen over de mogelijkheden?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-10 17:24

Wiethoofd

Broadcast TOM

Kan je niet gewoon handiger een Dvd-lezer als afspeelmedium nemen?
Als je dan afbeeldingen als slides doet die kan de viewer zelf vooruit spoelen etc

[ Voor 38% gewijzigd door Wiethoofd op 02-06-2008 17:42 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ja, maar ik vind die Wiimote zo leuk om mee te zwaaien en te meppen. En dat kun je met een afstandsbediening niet echt...

Alternatief: ik zou een universele afstandsbediening bij de Action kunnen kopen, die voorprogrammeren en dan de behuizing eraf slopen, daar een leuk ding omheen bouwen, maar dat gaat me allemaal iets te ver. Bovendien heb ik dan nog niet de accelleratie-dingesen die de Wiimote zo leuk maken ;)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ongemod leest de Wii alleen maar officiële Wii Discs.
Je kan wel filmpjes in het Wii formaat / JPG afbeeldingen met het fotokanaal afspelen. (Vanaf SD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Oeh, naar die 'filmpjes in het Wii formaat' ga ik even Googlen. Maar dat is niet echt interactief vrees ik. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:48

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2008 @ 17:49:
ongemod leest de Wii alleen maar officiële Wii Discs.
Je kan wel filmpjes in het Wii formaat / JPG afbeeldingen met het fotokanaal afspelen. (Vanaf SD)
Dat is een optie, een andere optie is een dynamisch internetpagina maken, eventueel met Flash. Aangezien de Wii een browser aan boord heeft is dat ook een optie lijkt me. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-10 00:19
--MeAngry-- schreef op maandag 02 juni 2008 @ 17:54:
[...]

Dat is een optie, een andere optie is een dynamisch internetpagina maken, eventueel met Flash. Aangezien de Wii een browser aan boord heeft is dat ook een optie lijkt me. :)
Alleen moet je dan net internet toegang hebben op de plek van je presentatie. Kan je niet altijd van uitgaan,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaURoN
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
en dan nog kan je niet echt gebruik maken van het gezwiep van je wiimote toch? :)

Wat je miss nog kan doen is via wiiware :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:46
gideon82 schreef op maandag 02 juni 2008 @ 18:05:
[...]

Alleen moet je dan net internet toegang hebben op de plek van je presentatie. Kan je niet altijd van uitgaan,
kan je niet browsen naar file:///sd0:/
of iets in die trant? Op de browser voor bijv de PSP wil dat ook....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

FYI: Als je KeyNote gebruikt om je presentatie te maken, dan kun je op een vrij goede manier files exporteren naar Flash.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

edit:
niet goed gelezen

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2008 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Via bluetooth kan je perfect je wiimote op de PC (of op projector) gebruiken. Is dat geen realistischer alternatief?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Boeboe: zie startpost.
[...]

Klopt, ik heb er zeker aan zitten denken om een webpagina te maken. Ik heb een browser op mijn eigen Wii (die overigens ook niet overal standaard is, geloof ik, je moet 'm voor een schamel aantal punten kopen...? of de lucky bastard van de gratis-browserlichting zijn). Enfin, dat is gewoon Opera en je kan de webpagina zelfs laten detecten dat hij door een Wii gelezen wordt. Voor mijn eigen homepage heb ik daar al voor zitten scripten namelijk ;) die heeft nu een aparte pagina voor Wii-bezoekers.

Op zich best leuk maar ik kwam er gelijk achter dat de resolutie van die hele webpagina niet zo denderend hoog is. Mijn website is 760x420 en die kwam op mijn breedbeeld-tv vol in beeld, in behoorlijk lage resolutie ook nog. Dan bedoel ik grove pixels, wazig, enz.. (kan aan mijn TV liggen). Maar. Die hele browserinterface is ook nog behoorlijk jammer. Als je iets te ver naar beneden navigeert krijg je een Opera-menubar om je oren gesmeten. Dat beïnvloedt mijn presentatie, waar mensen vrijelijk doorheen moeten kunnen klikken.

Bovendien gaat dan voor mij ook een beetje de uitdaging weg... de eigenlijke vorm van mijn presentatie is namelijk een webpagina, maar ik zoek dus net iets 'innovatievers', iets moeilijkers. Natuurlijk heeft een webpagina op een Wii wel weer wat limitaties die een uitdaging vormen, maargoed... ik wil gewoon op die Wii zelf iets schrijven >:)

En daarbij: Wiimote zwiepen en draaien werkt op zo'n webpage niet. Ze hadden iets met gestures moeten doen zeg, dat zit geloof ik in Firefox ofzo wel.... als je je muis opzij move't dan reageert hij daarop. Kleine moeite om dat in Opera's Wii browser te implementeren dacht ik zo :P
maarud schreef op maandag 02 juni 2008 @ 18:09:
[...]

kan je niet browsen naar file:///sd0:/
of iets in die trant? Op de browser voor bijv de PSP wil dat ook....
Ja, mocht ik dat toch gaan doen, dan hou ik dat inderdaad als optie. Maar dan moet ik aan een hele stapel afgedankte SD-kaartjes van 8 mb gaan komen ofzo :') kleiner zijn ze volgens mij nooit gemaakt :D ... en zo'n ding wordt ook niet echt 'auto bootable'.

Nee, ik zal dus eens gaan kijken naar Wii filmpjes, naar Wii ware... en ik ga het SD-kaartje van mijn vriend eens 'lenen' voor wat testjes met wat ik daar af kan krijgen. I mean, CD-rom, DVD of SD-kaartje... het blijft spannend wat erop staat *D

Ik ben er inmiddels via deze bron achter gekomen dat de Opera browser voor de Wii ook widgets ondersteunt. Dat zijn op zich staande scripts (die samen een interface of wat dan ook vormen) die wel gebruik maken van de Opera browser. In het verhaaltje dat Opera erover schrijft blazen ze hoog van de toren met 'je favoriete widget op je console' dus laat maar zien, dacht ik.

Afijn, ik zou dus kunnen scripten in HTML & Javascript, dat tot widget ombouwen, en dan moet het nog op 'n een of andere manier gaan runnen... volgens mij krijg ik dat op een Wii nooit voor elkaar :P

Toch maar weer eens Googlen op 'Wii SD Autorun' ofzo :D

[ Voor 11% gewijzigd door Dark Blue op 02-06-2008 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dark Blue schreef op maandag 02 juni 2008 @ 20:09:
En daarbij: Wiimote zwiepen en draaien werkt op zo'n webpage niet. Ze hadden iets met gestures moeten doen zeg, dat zit geloof ik in Firefox ofzo wel.... als je je muis opzij move't dan reageert hij daarop. Kleine moeite om dat in Opera's Wii browser te implementeren dacht ik zo :P
Er zijn APIs waarmee je de Wii mote volledig in de browser kan benutten. Inclusief bewegingsregistratie. En Opera Desktop heeft Mouse Gestures ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ja... maar er draait dus maar één browser op de Wii en dat is die speciale Opera versie.

Ik heb zonet uitgeprobeerd wat je allemaal met de Wii en met http://widgets.opera.com kan. :) Dat is nog best leuk. Er zijn wat kleine spelletjes, rekenmachientjes, schuifpuzzeltjes. De landen + vlaggenpuzzel is een aanrader! Maar.

Eigenlijk voegt een widget niks toe aan het browsen op een Wii. In tegenstelling tot je mooie bureaublad van je computer geeft de Wii je een witte schermvullende achtergrond mee :( ... en daar mag je je Widget dan op parkeren. Er is volgens mij geen manier om die achtergrond een andere kleur te krijgen.

Maar een widget voegt ook niks toe, omdat hij chromeless is. En de Wii browser is eigenlijk al chromeless. En zelfs bij het laden van een widget komt die menubalk nog van onderen op. Gelukkig ook soms maar, want sommige widgets hadden geen sluitknop. Zonder overrulend menu van Opera kom je daar dus ook niet meer uit.

Ik ben me even aan het beraden wat ik nu ga doen. Want: ga ik nog voor de Wii? zo ja, moet het dan een widget zijn? Nou, daar valt wat voor te zeggen. Widgets claimen dat ze de extensie .wgt hebben en dat ze door te dubbelklikken gestart kunnen worden. Dat zou mooi zijn. Dan is er misschien een mogelijkheid om mijn widget namelijk direct vanaf een SD-kaart te laden. Autorun zie ik nog niet gebeuren. Maak ik er gewoon een webpage van, dan hoef ik wat minder te coden (geen xml-index, geen specifieke mappen enzo) maar dan moet hij dus via de webbrowser opgevraagd worden. Dat vind ik net een paar stappen teveel voor de gebruikers die mijn presentatie bij wijze van spreke per envelop in hun bus krijgen...

(wat moeten jullie wel van me denken, presentatie hier en daar; nee, ik ben geen moderna jehova ofzo :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-10 17:24

Wiethoofd

Broadcast TOM

Is het niet handiger om met afbeeldingen als slides te werken? Deze worden ongeacht het scherm beeldvullend weergegeven, je kan slides/afbeeldingen skippen, pauzeren, en als je deze op een cd zet kan je deze op een dvd-speler, xbox, wii, ps3, PC gebruiken, en niet iedereen heeft een kaartlezer!

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Als je zegt 'presentatie' als in 'Powerpoint' zou ik je inderdaad gelijk geven.

Maar ik wil hier een behoorlijk interactieve presentatie in elkaar draaien en ik wil de bedieningsmethode van de Wii gebruiken / uitbuiten daarvoor. Een DVD-speler met afstandsbediening is lang zo leuk niet als een Wiimote waarmee je kunt wijzen enzo.

De doelgroep is het type mensen dat wel van gadgets, van nieuwe mogelijkheden, van innovatie houdt. Met deze standalone presentatie moet ik ze echt omver blazen mbt vindingrijkheid, originele oplossingen enzo.

Hence the Wii. Ik heb nog geen presentaties of websites gezien die alle functionaliteit van de Wii totaal benutten. Het lijkt me zo'n uitdaging. Je doet namelijk opeens heel andere dingen om door een interface heen te komen. Je kijkt 'TV' en de affordances van een TV blijken - in mijn ervaring - toch heel anders over te komen. Op websites via een computer bekeken is het namelijk not done om geluiden op de achtergrond af te spelen. Op een website op je TV is het volgens mij wel geschikt; uit een TV komt normaliter ook geluid, altijd. Dat extraatje heb je dus.

Het navigeren door het scherm heen is ook heel anders. Hoe je een website op een computermonitor interpreteert is heel anders dan op een TV-scherm, vind ik. Je navigeert anders, je verwacht ook andere dingen te zien. Je kunt inzoomen! Dat doe je met een Wii al heel gauw, terwijl je dat met een computerbrowser niet zo gauw doet. Die 'weakness' dat men moet inzoomen om iets te kunnen zien wil ik omzetten in een 'Opportunity' (swot-model, iemand? :P ). Het is een kans dat je kunt inzoomen. Wat doe je dan op je website? Je legt een verrekijker in beeld en als mensen daarop klikken, dan komen ze in een scherm met een dubbel-cirkelvormige uitsnede en kunnen ze inzoomen op iets dat jij zogenaamd in de verte hebt neergelegd. Awesome, toch?

Afbeeldingslocatie: http://www.activewin.com/reviews/software/games/h/images/sniper_view_small.JPG
Zoiets dus, oh wacht, volgens mij zie je maar 1 cirkel als je door een verrekijker of over je loop heen kijkt.

Afijn... die kant wil ik op :D

Op dit moment stel ik me er nog een soort van Moorhuhn-scherm bij voor:
Afbeeldingslocatie: http://www.wmouse.ru/Games/moorhuhnX_2.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Dark Blue op 04-06-2008 09:11 ]

Pagina: 1