Ik heb mijn macbook verpest

Pagina: 1
Acties:
  • 3.789 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem amper 3 dagen en nu is die al verpest door mij

Gekocht op Ebay en Mac OS X Leopard 10.5 was al geinstalleerd maar er zaten helaas geen cd'tjes bij. Dus of het een legale versie is weet ik ook niet.

Nu wilde ik er Mac OS X opnieuw opzetten zodat ik alles in het Nederlands heb en ik dacht laat ik dat ding eerst formatteren. Dus ik heb in Mac OS X mijn hard drive erased terwijl de macbook aan stond. Na 90% dacht ik wtf ben ik aan het doen.. toen snel geskipped maar toen ik een reboot deed kon ik niet meer inloggen. Eigen schuld natuurlijk maar hoe los ik dit op?

Ik heb geen installatie cd's dus ik heb een torrent gedownload kalyway alleen die blijkt niet te werken op een macbook. Toen is mij aangeraden Mac OS X 10.5 Retail te downloaden/kopen. Aangezien ik voor die macbook heb betaald en mac osx was geinstalleerd dacht ik dat ik dan wel een kopie kan installeren. Of is dat dan nog steeds illegaal

Hoe verhelp ik dit probleem? Als ik een Mac OS X 10.5 Retail origineel of kopie erin doe en installeer kom dan alles weer goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:56
macbook wordt geleverd met tiger of leopard. wat er officieel bij zat ligt eraan hoe oud het apparaat is. die versie is ook legaal en heeft een eigen installatie dvd. die werken alleen op dat type laptop (dus mb is niet compatibel met imac etc). de retail kopen lost sowieso je problemen op, al die osx86 versies zullen sowieso niet werken, een originele versie (die bij jou laptop hoort, dus tiger bij een 1st en 2nd gen en leopard bij SR of penryn (weet niet of alle SR geleverd werden met leopard)) zal werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Zaten er helemaal geen cd's bij je MacBook?

Je hebt nu twee opties om dit legaal op te lossen: of je koopt Mac OS X 10.5 retail voor €129. Dan heb je wel Mac OS X, maar mis je wel iLife '08 die standaard op elke Mac zit. iLife '08 kost los €79. De tweede optie is om bij een AASP vervangende herstel cd's aan te vragen. Dit kost ongeveer €89.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:14
Volgens mij is downloaden zowiezo illegaal, maar hoe het zit als je al een licensie code hebt (als je die al hebt) en dus niet voor de CD wilt betalen, zou ik niet weten.

Je zegt trouwens dat je niet meer kan 'inloggen', maar tot hoever kom je dan wel?
Als je tot aan het inlogscherm komt, valt er misschien nog wel wat te redden.
Maar aangezien je de harddisk voor 90% geformateerd hebt, is die kans heel klein.

Mijn tip: ga naar een apple centre, koop een mac os X 10.5 cd, en installeer de macbook opnieuw.
Heb je meteen een geldige licentie, en ben je ook van dat gezeur af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XO101
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-07 15:02
Ken je niemand in je omgeving met een mac, die eventueel een OSX cd voor je heeft.
Zo heb ik bijv. de retail osx 10,5 versie thuis liggen omdat mn mac geleverd was met osx 10.4.

Misschien even rondkijken in je vriendenkring of iemand dus nog die retail versie heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er zat Mac OS X 10.5.2 op toen ik hem kocht.

Als ik hem nu opstart krijg ik het login scherm maar als ik mijn oude gebruikersnaam opgeef + wachtwoord kom ik er niet in. Ook als ik niks invoer kom ik er niet meer in.

Volgens mij stond er geen Ilife '08 op. Dus die zal ik ook niet missen

osx86 is voor?

Ik heb wel een registratie code gekregen maar geen cd's dus dat vind ik echt een minpunt. Gelukkig kan ik de verkoper nog negatieve feedback geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De antwoorden van de rest spreken al voor zich, maar wist je overigens al dat je in de systeemvoorkeuren gewoon van taal kan veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2008 @ 17:07:
De antwoorden van de rest spreken al voor zich, maar wist je overigens al dat je in de systeemvoorkeuren gewoon van taal kan veranderen?
Ja ik zag een hele lijst aan de linkerkant maar in dat lijstje kon ik niks aanklikken. Aan de rechterkant stond ook een lijstje en die kon ik wel aanklikken. Toen is volgens mij een gedeelte vertaald in Nederlands maar voor de rest was alles volgens mij nog steeds in het engels

Ook had de ebay verkoper zijn bedrijfnaam als accountnaam/macbooknaam opgegeven en dat kon ik ook niet veranderen. Notebooks 2 Go LTD staat ook niet zo mooi dus wilde ik een format doen.
Zoals je ziet is dat helemaal uit de hand gelopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Waarom niet contact opnemen met de verkoper met het verzoek om de bijbehorende installatie media nog na te sturen omdat je die mist? Als hij dat niet wil dan kun je dat ook bij je feedback vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2008 @ 17:10:
[...]

Ja ik zag een hele lijst aan de linkerkant maar in dat lijstje kon ik niks aanklikken. Aan de rechterkant stond ook een lijstje en die kon ik wel aanklikken. Toen is volgens mij een gedeelte vertaald in Nederlands maar voor de rest was alles volgens mij nog steeds in het engels
Verslepen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan even de link naar de advertentie niet vinden maar ik denk niet dat er in de advertentie stond dat er cd's bijzitten. Ik heb daar eerlijk gezegt ook niet op gelet.

Ik ben dus akkoord gegaan met de advertentie beschrijving dus ik denk niet dat ik daar 'recht' op heb. Ik kan wel gaan dreigen met negatieve feedback maar of dat helpt..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2008 @ 17:39:
Ik kan even de link naar de advertentie niet vinden maar ik denk niet dat er in de advertentie stond dat er cd's bijzitten. Ik heb daar eerlijk gezegt ook niet op gelet.

Ik ben dus akkoord gegaan met de advertentie beschrijving dus ik denk niet dat ik daar 'recht' op heb. Ik kan wel gaan dreigen met negatieve feedback maar of dat helpt..?
Misschien is lief vragen een goede eerste optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Laatst online: 11-08 08:47
je kunt moeilijk negative feedback geven als je gewoon gegeven is waar je op geboden hebt? Had je maar beter moeten lezen toch?

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-08 10:04

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Allereerst: eerst denken, dan handleiding lezen, dan pas iets stoms doen ;) Maar dat heb je inmiddels wel begrepen. Verder is de 'kalyway' release die je noemt een uitgave van OSX86, een gehackte versie van OSX bedoeld voor reguliere PC hardware. Deze is niet legaal, en ook zeker niet bestemd voor je MacBook.

Je kan ook naar een AASP (servicepunt, elke Apple Premium Reseller (keten) is servicepunt) gaan en vragen of je (eventueel ter plaatse) met dvd's van de AASP je MacBook opnieuw mag installeren. Dit is niet een recht dat je hebt, maar soms wil men daar nog wel eens meewerken (ik deed er iig nooit al te moeilijk over als het niet druk was).

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noMSforme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-03-2022
Raar verhaal. Na vragen bij wie je het hebt gekocht.
Weet niet waarom maar ik krijg bij dit soort dingen altijd het van de vrachtwagen-afgevallen gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-08 05:22
Niet moeilijk doen...

Wat ik zou doen is een torrentje downloaden op cd zetten en alles herinstaleren.
In principe is de mac de licentie op OSX. Iedere mac komt dus ook met OS X.
Versies in de winkel zijn in principe dus steeds upgrade versie. Eigenlijk ben je dus wel legaal. Als je er een "illigaal" kopietje opzet. Dat is ook de reden waarom men wel wil helpen in een apple store.
Je zou ook kunnen vragen aan de verkoper wat er met de cd is gebeurt. Misschien zelf verder verkocht, al is dat vaak nutteloos, omdat de cdeetjes bij een mac specifieker zijn dan deze die je in een winkel koopt. Vaak werken de cdeetjes gewoon niet op andere computers

Maar ik zou maar daar niet druk om maken. Je hoeft OS X niet te activeren ed. Wel is er een serial bij tegenwoordig geloof ik. Ben er zelfs niet zeker van.

Buiten dat is het wel erg dom wat je hebt gedaan, aangezien je in OSX gewoon de taal kunt aanpassen van het OS na instalatie. (tenzij alle vertalingen zijn weggestript met monolingual, en er zijn maar weinig maccers die dat doen, om schijfruimte te besparen)

Verder veel plezier aan je mac, het komt wel goed

[ Voor 19% gewijzigd door g4wx3 op 03-06-2008 11:59 ]

http://www.softfocus.be/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:46

Nitai

Live the life you love.

Je kan anders een tweedehandse licentie kopen voor bijvoorbeeld Tiger. Die wisselen voor een prikkie van eigenaar op Marktplaats/Ebay e.d.

Maar zoals hierboven aangegeven door Daedalus, zou ik herstelcd's aanvragen.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 11:58

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik zou geen Tiger installeren op een nieuwe Mac aangezien de hardwaresupport het dan soms laat afweten. Wat ik zou doen is precies wat g4wx3 zegt; je Mac is eigenlijk je OS X licentie. (Er worden immers geen Mac's zonder OS X verkocht.) En een DVD is maar een DVD, het gaat echt om de licentie die je nodig hebt, en die heb je.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kortom: je hebt je macbook niet verpest, alleen je OS / installatie. Dat scheelt, want zodra je goede installatie dvd's hebt kun je weer van je macbook genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:29
Daedalus schreef op maandag 02 juni 2008 @ 16:54:
Zaten er helemaal geen cd's bij je MacBook?

Je hebt nu twee opties om dit legaal op te lossen: of je koopt Mac OS X 10.5 retail voor €129. Dan heb je wel Mac OS X, maar mis je wel iLife '08 die standaard op elke Mac zit. iLife '08 kost los €79. De tweede optie is om bij een AASP vervangende herstel cd's aan te vragen. Dit kost ongeveer €89.
Als je de herstel dvd's bij Apple zelf aanvraagt, krijg je ze gratis thuis gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 00:33
Tenzij je een gejatte macbook gekocht hebt, ben benieuwd wat Apple doet als je belt over een MacBook die aangemeld is als gestolen.

(Kan dat uberhaupt eigenlijk? Een gejatte MacBook aangeven bij Apple?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk niet dat ze er achter komen als het een "losse" diefstal is (lees: gepikt van andere persoon), waarschijnlijk wél indien het een groot lot betreft. Als er een halve container MB's verdwijnt mag je er zeker van zijn dat die serienummers gekend zijn bij Apple.

Edit: spelfoutje

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2008 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tada

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2008 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-08 05:22
tja, leopard is toch een belangrijke vooruitgang denk ik.
Ook steeds meer programma's zijn Leopard-only

En zeker met 10.5.3 zijn de belangrijkste bugs opgelost.

Komen er nog updates voor tiger?

[ Voor 9% gewijzigd door g4wx3 op 03-06-2008 15:13 ]

http://www.softfocus.be/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Laatst online: 08:41

Maximus

There is no substitute

Nee er komen geen updates meer voor Tiger 10.4.11 is de laatste versie die er is.

Voor de TS, ik denk dat je vooral de reactie van Whieee moet lezen en die opvolgen. Dan heb je het snelste resultaat. Anders een Leopard licentie kopen. Ja kopen, de software is het meer dan waard en het kost je (mits je student bent) minder als de 129 euro geloof ik die je normaal moet betalen.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maximus schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 15:19:
Nee er komen geen updates meer voor Tiger 10.4.11 is de laatste versie die er is.
Heeft Apple dit bevestigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Laatst online: 08:41

Maximus

There is no substitute

Verwijderd schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 17:09:
[...]

Heeft Apple dit bevestigd?
Nee dat niet, maar gezien het feit dat wel al toe zijn aan 10.5.3 en er sinds 10.5.1 volgens mij geen 10.4 updates hebben plaats gevonden lijkt mij het onwaarschijnlijk dat er nog updates komen voor 10.4

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexley
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Maximus schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 18:12:
[...]

Nee dat niet, maar gezien het feit dat wel al toe zijn aan 10.5.3 en er sinds 10.5.1 volgens mij geen 10.4 updates hebben plaats gevonden lijkt mij het onwaarschijnlijk dat er nog updates komen voor 10.4
Op dezelfde dag als 10.5.3 uitkwam, was er voor 10.4.11 Security Update 2008-003
Dus er zijn nog steeds updates.... ;)

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeltje
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
wat zei de verkoper nou? Die heeft het ding geinstalleerd, dus die zal ongetwijfeld ook de herstel / installatie dvd hebben?

Ik heb niets te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:43

Garyu

WW

The - DDD schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 13:42:
Tenzij je een gejatte macbook gekocht hebt, ben benieuwd wat Apple doet als je belt over een MacBook die aangemeld is als gestolen.

(Kan dat uberhaupt eigenlijk? Een gejatte MacBook aangeven bij Apple?)
Zal niet Apple zijn probleem zijn. Zolang jij te goeder trouw je laptop hebt gekocht zouden ze eigenlijk gewoon die CD's op moeten sturen. Ook als ie aangemeld is als gestolen. Zie fietsenverhaal...

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:46

Nitai

Live the life you love.

--MeAngry-- schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 12:44:
Ik zou geen Tiger installeren op een nieuwe Mac aangezien de hardwaresupport het dan soms laat afweten.
Onzin, er komen ook nog gewoon updates uit voor Tiger. Zo heb ik van het weekend samen met de laatste update voor Leopard op m'n Mac, een update voor m'n Powerbook met Tiger binnengehaald.

Om welke hardwaresupport heb je het dan? Printers/scanners/mobieltjes? Alles is achteraf met drivers op te lossen of iets dergelijks. Mijn iMac van oktober 2007 werd gewoon geleverd met Tiger voorgeinstalleerd en een upgrade dvdtje van Leopard.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Nu online
Daedalus schreef op maandag 02 juni 2008 @ 16:54:
Je hebt nu twee opties om dit legaal op te lossen: of je koopt Mac OS X 10.5 retail voor €129.
Onhandig (van topicstarter) niet de CD'jes er bij te vragen toen je hem kocht, maar ja, om nu 130 euro neer te tellen terwijl er al voor het OS betaald is bij aanschaf van de computer, tja.

Stel dat je een ISO image van de retail DVD zou hebben, dus niet zo'n bundelversie die inderdaad niet werkt op andere systemen, zou je deze gewoon op een double layer DVD kunnen branden. Het is zelfs mogelijk deze op een externe USB-schijf als partitie neer te zetten en vanaf daar te installeren. Die optie vereist waarschijnlijk wel een (ander) werkend Mac OS X systeem om de partitionering op de juiste manier te doen. Anyway, hoe je dat exact kunt doen kan google je wel vertellen.

[ Voor 7% gewijzigd door Wilke op 05-06-2008 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04-2023
Gewoon even een iso downloaden via Usenet, niet via torrents, dat werkt maar half/duurt veel te lang. :)

edit: Blijkbaar zijn er geen fatsoenlijke originele osx versies meer te vinden, alles is volgesmeerd met osx86 versies. :/

[ Voor 37% gewijzigd door NickvdB op 05-06-2008 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Mile
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-01 21:40

E-Mile

Danteezy!

Heb laatst een soortgelijk probleem gehad na een domme actie met m'n ouwe Tiger (had een iso op een ipod gezet, probeerde vanaf daar te kopieeren, uiteindelijk bleek die ipod corrupt), uiteindelijk toch maar met lood in de schoenen naar de Mac store gegaan om nieuwe DVD te kopen, nu wel blij mee, want verse Leopard install, werkt beter dan alle andere halfslachtige illegale oplossingen aangezien het OS ook wel meer dan 4,7 Gig beslaat met als gevolg dat je een dual-layer DVD moet gaan schrijven.

AxidanT<<Check't voor fijne muziek! (Als je van house houdt dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Laatst online: 09:29
E-Mile schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 16:52:
Heb laatst een soortgelijk probleem gehad na een domme actie met m'n ouwe Tiger (had een iso op een ipod gezet, probeerde vanaf daar te kopieeren, uiteindelijk bleek die ipod corrupt), uiteindelijk toch maar met lood in de schoenen naar de Mac store gegaan om nieuwe DVD te kopen, nu wel blij mee, want verse Leopard install, werkt beter dan alle andere halfslachtige illegale oplossingen aangezien het OS ook wel meer dan 4,7 Gig beslaat met als gevolg dat je een dual-layer DVD moet gaan schrijven.
Werkt perfect hier hoor. Via bittorrent binnengehengeld en op DL-DVD gekwakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Goed: Sarpedon weet wat z'n opties zijn en wat 'm te doen staat. Om 'm nu te gaan helpen hoe je illegaal Mac OS X kunt downloaden en branden is niet echt de bedoeling. Dit topic gaat daarom ook op slot.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.