Geheugen defect, webshop zegt van niet.

Pagina: 1
Acties:

• Aapiethaaap
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-11-2025
hallo,

Ik kreeg met mijn pc last van vastlopers en heb dus memtest gedraait, die gaf inderdaad fouten en dus heb ik het kapotte reepje uit mijn pc opgestuurd naar de winkel waar ik het had gekocht. Ik weet zeker dat het reepje dat kapot was is opgestuurd naar de winkel want ik heb er twee en die er nu inzit is foutloos en de ander wou niet eens meer opstarten zonder de goede :s.

Nu zegt de web shop dus dat ze het geheugenreepje ook hebben getest met memtest en dat ze geen fouten hebben gevonden, hun hebben het naar eigen zeggen het hele weekend het reepje hebben laten draaien zonder fouten.

Ik wil ze wel geloven maar ik ben zelf ook zeker van mijn zaak, nu willen ze mij 15 euro rekenen als testkosten en bijna 10 euro verzendkosten om het terug te sturen. Wat moet ik nu doen?

BUH

Verwijderd

Is het reepje dat er nu inzit en dat géén fouten geeft met memtest, exact hetzelfde merk en type als het reepje dat volgens jou kapot was? Zonee, dan moet je je realiseren dat ook perfect functionerend geheugen in bepaalde combinaties moederborden en chipses gewoon fouten kan geven. Daarom check je vantevoren ook altijd de QVL van het moederbord, zodat je in ieder geval al vóór je bestelling weet dat je geen geheugen koopt dat nooit zal gaan werken, gewoon vanwege incompatibiliteit.

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-01 14:35

EMP

Krulloos!

Wat nare man zegt inderdaad. Fouten in memtest kunnen meerdere oorzaken hebben. Kapot geheugen is daar één van, maar de rest mag je niet uitsluiten.

Heb je je systeem met dit geheugen bij deze winkel gekocht, of heb je het (kapotte) geheugen zelf gekocht? Als je het zelf gekocht hebt, heb je bij de winkel gevraagd om geheugen voor [lijst met specs systeem] of heb je zelf uitgedokterd wat voor geheugen je moest hebben? Indien zelf: staat het inderdaad op de QVL?

Afhankelijk van de situatie zijn die 25 euro kosten misschien nog niet eens zo onredelijk.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Vraag ook even na op welke instellingen het geheugen getest is. Misschien hebben ze hem wel getest op mindere specificaties(fsb en latency) of meer voltage dan je zelf ingesteld hebt.

I, for one, like Roman numerals

• Aapiethaaap
Het heeft een aantal jaar perfect gedraaid, en het was precies hetzelfde geheugen. Ik ag inderdaad vragen of het op dezelfde fsb/voltage is getest wat ik niet vermoed omdat ik een overclock heb.
het systeem is er overigens compleet gekocht en ook getest.

BUH

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-01 11:33
Aapiethaaap schreef op maandag 02 juni 2008 @ 13:17:
Het heeft een aantal jaar perfect gedraaid, en het was precies hetzelfde geheugen. Ik ag inderdaad vragen of het op dezelfde fsb/voltage is getest wat ik niet vermoed omdat ik een overclock heb.
het systeem is er overigens compleet gekocht en ook getest.
Heb jij zelf ook getest zonder overclock??

• Aapiethaaap
Ja en dat klopte, de overclock is een maand na aanschaf gedaan en heeft al die tijd gewerkt.

BUH

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Als jij het geheugen hebt overgeklokt of het voltage ervan hebt gewijzigd en vervolgens problemen ondervindt moet je beter overklokbaar geheugen kopen of de instellingen een stukje terugdraaien.

Je kunt de webshop niet verantwoordelijk stellen voor een mislukte overklok. Dat het geheugen de hogere snelheid eerst wel aankon en nu niet meer kan simpelweg betekenen dat het achteruit is gegaan.

[ Voor 28% gewijzigd door Rone op 02-06-2008 13:23 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Je had dus zonder overclock moeten testen, grote kans dat het dan wel foutloos werkt (omdat het bij de webshop ook foutloos werkt en zijn zonder overclock testen).

Het testen zonder overclock is het eerste wat je moet proberen bij problemen natuurlijk...

• Aapiethaaap
Het geheugen zelf is nooit overgeklokt, juist niet, enkel de aanbevolen voltages en alles gebruikt. Alleen de processor is overgeclockt.

BUH

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 09:38
Aapiethaaap schreef op maandag 02 juni 2008 @ 13:25:
Het geheugen zelf is nooit overgeklokt, juist niet, enkel de aanbevolen voltages en alles gebruikt. Alleen de processor is overgeclockt.
Weet je zeker dat je geheugen niet 1:1 gedraaid heeft dan waardoor je het wellicht onbewust tocht hebt overgeklokt?

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Aapiethaaap schreef op maandag 02 juni 2008 @ 13:25:

Wees dan eens duidelijk. MemTest geeft dus alleen fouten indien je de FSB/processor overklokt?
Dit kan ook voor fouten zorgen, zoals duidelijk omschreven in de MemTest FAQ.

En over duidelijkheid gesproken: Over wat voor systeem hebben we het hier? Wat zijn de exacte specs? Wat voor geheugen betreft het en wat zijn je exacte instellingen geweest tijdens de overklok? Etc.

[ Voor 7% gewijzigd door Rone op 02-06-2008 13:37 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Aapiethaaap
Operations schreef op maandag 02 juni 2008 @ 13:26:
[...]

Weet je zeker dat je geheugen niet 1:1 gedraaid heeft dan waardoor je het wellicht onbewust tocht hebt overgeklokt?
Het heeft precies 1 op 1 gedraaid en daardoor net niet overgeclockt, maar dat heeft het twee jaar gewoon gedaan. Er kwamen later kleine vastlopers en dat is pas een recent probleem en lijkt het mij dus slijtage van de modules.

Het is kingston hyper x pc6400 geheugen, altijd gelopen volgens specificaties.

[ Voor 7% gewijzigd door Aapiethaaap op 02-06-2008 17:32 ]

BUH

• Aapiethaaap
Het geheugen is nogmaals getest op de goede voltages etc en is nu "defect" bevonden. Ik had dus toch gelijk, bedankt voor de mensen die met suggesties kwamen!

Een pluim voor salland, helaas hadden ze het de eerste keer fout maar ze luisteren naar de klant, reageren snel, en ze testen het uitvoerig!

BUH

Pagina: 1