FLAC via SPDIF (PC) vs CD via COAX

Pagina: 1
Acties:

• Robbeke
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-12-2018
Beste tweakers,

Even een situatieschets:
Ik heb momenteel een Onkyo receiver (5.1) en een KEF KHT2005.2 Surroundset. Hier ben ik zeer tevreden van qua geluidskwaliteit. Ik ben ook een Mediacentertje aan het bouwen rond een Asus Terminator 3 barebone. Verder heb ik nog een DVDspeler van Sony (standaard model van +/- 75 euro) die ik zowel voor DVD als CD gebruik. De DVD Speler is via de digitale coax uitgang met de versterker verbonden met een standaard cinch kabel, de Media center via SPDIF optical. De DVD hangt op de DVD ingang van de receiver en de mediacenter op Video2.

Omdat CDs nogal wat plaats innemen en ik niet zo graag elk uur de CD omwissel, had ik het idee om mijn CDs om te zetten naar lossless FLAC bestanden en deze via mijn mediacenter af te spelen. Ik heb enkele audiotests gedaan en persoonlijk vind ik dat de CDs afgespeeld op de DVDspeler toch een 'voller' geluid hebben tov de FLAC bestanden op de MediaCenter pc.

Nu ben ik een beetje op zoek naar de reden:

- De connecties tussen receiver en DVD/MediaCenter zijn beide digitaal dus hier kan volgens mij geen verlies op zitten.
- FLAC = lossless, hier kan in principe ook geen kwaliteitsverlies optreden

Dan kom ik bij de Soundcard. Ik gebruik nu de onboard soundmax soundchip. De Digital-Analog convertors (DAC) worden niet gebruikt vermits ik digitaal de gegevens naar de receiver stuur. Ik stel me dan ook de vraag wat die onboard chip net doet en of deze kwaliteitsverlies kan geven. Uiteindelijk is FLAC een (lossless) compressie, zal deze omgezet worden naar PCM en digitaal naar de versterker gestuurd worden. Ik zie niet direct in dat er hier kwaliteitsverlies kan optreden of ontbreekt er hier nog een schakel?
Ik vraag me dan ook af of er een verschil zou zijn met een betere soundcard. Of is het zo dat m'n receiver misschien minder goede DAC's gebruikt op de Video2 uitgang? Kan er kwaliteitsverlies optreden wanneer m'n receiver en mediacenter op 48000hz communiceren (ipv 44100 voor CD/FLAC) en hoe controleer ik de gebruikte frequentie?
Indien de soundcard dan toch de reden zou zijn, raden jullie mij dan een Creative X-Fi Xtreme Music aan of eerder de Club3D Theatron Agrippa DTS gebaseerd op de Audio processor: C-Media CMI8770.

Graag even jullie mening? :) :P

http://www.tweakers.net/gallery/sys/2314

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:18

voodooless

Sound is no voodoo!

Robbeke schreef op maandag 02 juni 2008 @ 10:58:
Dan kom ik bij de Soundcard. Ik gebruik nu de onboard soundmax soundchip. De Digital-Analog convertors (DAC) worden niet gebruikt vermits ik digitaal de gegevens naar de receiver stuur. Ik stel me dan ook de vraag wat die onboard chip net doet en of deze kwaliteitsverlies kan geven. Uiteindelijk is FLAC een (lossless) compressie, zal deze omgezet worden naar PCM en digitaal naar de versterker gestuurd worden. Ik zie niet direct in dat er hier kwaliteitsverlies kan optreden of ontbreekt er hier nog een schakel?
Ik vraag me dan ook af of er een verschil zou zijn met een betere soundcard. Of is het zo dat m'n receiver misschien minder goede DAC's gebruikt op de Video2 uitgang? Kan er kwaliteitsverlies optreden wanneer m'n receiver en mediacenter op 48000hz communiceren (ipv 44100 voor CD/FLAC) en hoe controleer ik de gebruikte frequentie?
Juist het feit dat de soundmax enkel op 48 Khz zijn werk doet gooit hier roet in het eten. Al het geluid wordt dus geresampled naar 48 Khz. Als dit goed gebeurt hoeft dit geen probleem te zijn. Gebeurt dat slecht dan kan er wel degelijk kwaliteitsverlies optreden. Probeer eens met foobar en software resampling te spelen, en gebruik ook ASIO drivers. Als ook dat niet bevalt denk ik dat je op zoek zult gaan naar een geluidskaart die wel gewoon 44.1 Khz kan uitsturen via SPDIF.
Indien de soundcard dan toch de reden zou zijn, raden jullie mij dan een Creative X-Fi Xtreme Music aan of eerder de Club3D Theatron Agrippa DTS gebaseerd op de Audio processor: C-Media CMI8770.
Aan beide kaarten heb je niet veel eigenlijk. Xfi is een zooi fancy onzin die je niet nodig hebt en vooral leuk is voor games, en DTS heb je ook niet nodig voor muziek. Laten liggen dus. Neem gewoon het goedkoopste dat je kan vinden met 44.1 Khz output via SPDIF. Voor een euro of 15 zul je vast wel wat moois kunnen vinden :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Robbeke
Bedankt voor de snelle reactie!

Ik kan in Windows Vista op m'n SPDIF output de compatibele frequenties instellen, momenteel heb ik 44100Hz, 48000Hz en 96000Hz ingesteld voor Dolby Digital en DTS(allen werken). Daarnaast kan je de sample rate en bit rate kiezen voor 'shared mode':

Afbeeldingslocatie: http://www.cstone.net/~dk/hdmi7.JPG

Als ik deze op 44100Hz/16 bit zet, heb ik dan niet het gewenste effect? Ik moet vanavond eens kijken op wat deze momenteel ingesteld staat, ik weet het niet van buiten maar het zou best kunnen dat deze anders staat ingesteld.

Is er een tool of manier hoe ik de actuele sample rate kan opvragen wanneer ik een liedje afspeel?
Ik zal ook je andere tips even bekijken :)

[ Voor 11% gewijzigd door Robbeke op 02-06-2008 11:30 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

In dat geval zou in de 44.1/16 instelling inderdaad het gewenste effect moeten hebben. Testen kun je dat door een DTS CD af te spelen. Als het nog niet werk zou je het eens ASIO4all drivers moeten proberen (niet vergeten je player daarop in te stellen). Zo bypass je de windows mixer, die ook nog gekke dingen kan doen.

Helaas kun je niet eenvoudig uitzoeken wat er nu precies uit je SPDIF komt. Sommige receivers kunnen dat echter gewoon displayen. Misschien even de manual lezen?

• Robbeke
>> Testen kun je dat door een DTS CD af te spelen.

Hoe bedoel je dit? Dan gaat hij toch gebruik makend van de DTS Source in de lijst met compatibele frequenties voor DTS kijken en proberen de source van DTS te behouden? (overdracht gebeurd dan niet langer via PCM, wat bij gewone muziek wel zo is?)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Robbeke schreef op maandag 02 juni 2008 @ 13:23:
Hoe bedoel je dit? Dan gaat hij toch gebruik makend van de DTS Source in de lijst met compatibele frequenties voor DTS kijken en proberen de source van DTS te behouden? (overdracht gebeurd dan niet langer via PCM, wat bij gewone muziek wel zo is?)
Nee. Een DTS cd bevat namelijk gewoon PCM. Als je dat doortstuurt naar de receiver denk ie echter dat het DTS is. Zodra je samplerate niet klopt of het volume niet op 100% staat kan de receiver geen kaas meer maken van de DTS stream, met een berg ruis als resultaat. Hiermee kun je dus prima testen of de overdracht van PC naar receiver volledig lossless is.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:21
Zelf lijkt mij de mooiste oplossing een goede geluidskaart kopen die alle omschakelingen met samplefrequenties en berschillende protocollen gewoon goed kan afhandelen en alles via de juiste encodering naar de versterker kan sturen.

Een x-fi kan het werk wel doen maar raad ik niet aan aangezien die meer op games ontworpen zijn. (hoewel ik van mijn x-fi extreme music geen spijt heb ook met films en muziek)

Die club3d is wel aardig volgens mij, en anders kun je ook naar een auzentech kijken.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• Robbeke
@voodooless: waar kan ik zo'n cdtje vinden?
@DeKaasBoer: Ik veronderstel dat jou voorstel (nieuwe soundcard) de problemen beetje uit de weg gaat en gewoon zorgen dat de conversies tussen frequenties zo goed mogelijk zijn? In dat geval ga ik toch eerst eens proberen hoe we dat zo in orde krijgen zonder extra kost :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Robbeke schreef op maandag 02 juni 2008 @ 14:21:
@voodooless: waar kan ik zo'n cdtje vinden?
beetje google :?

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-02 03:17
Volgens mij kan je in het configuratiescherm bij die soundmax dingen ook gewoon de output instellen op 44.1Khz. Op mijn realtek onboard geluidschip kan dat wel in ieder geval.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:21
Helemaal gelijk, het is alleen prettig als je vervolgens weer een andere geluidsbron hebt dat die ook goed gecodeerd wordt.

Zelf zet ik hem gewoon op 96 khz 24bit en dan mag dat ding het vervolgens zelf uitzoeken. Maarja dat is de afweging die je voor jezelf moet maken. Investeren in een geluidskaart met goede converters of je je bronbestanden en je output zelf goed in de gaten houden.

Gemakszucht kost geld. En als je een Onkyo en kef set van +/- 1200 euro??? dan is 30/ 70 euro voor een geluidskaart natuurlijk niet zoveel.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• Robbeke
Na wat testen kan ik enkel die wav files afspelen in Windows Media Player. Met Foobar2000 en MediaPortal (met ASIO plugins) krijg ik enkel ruis... Ik heb de ASIO driver geinstalleerd.

Ik begrijp niet goed waarom het via Media Player wel gaat, dit werktte zelfs voor ik de ASIO driver geinstalleerd heb.

Begrijp het niet helemaal :?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Heb je in de andere players ook netjes ASIO als driver gemarkeerd en verder alle vreemde zooi zoals filters en volume control uit gezet?

In ieder geval zijn we nu zover dat we weten dat je geen nieuwe geluidskaart nodig hebt :)

• Robbeke
Ik heb deze plugins geinstalleerd: ASIO Plugin voor MediaPortal
Plugin voor Foobar

Daarna heb ik voor MediaPortal de handleiding gevolgd (de overige external players uitzetten en de asio plugin activeren maar MediaPortal crashed steeds wanneer ik een FLAC nummer start.

Bij foobar heb ik de ASIO driver ingesteld als standaard en vervolgens alles uitgezet maar hier blijft echter gewoon ruis uitkomen...

Waarom concludeer je dat ik geen nieuwe soundcard nodig heb? omdat het in wmp goed afspeelt?

edit: krijg het niet werkende. Enkel wanneer ik ASIO in MediaPortal uitzet dan detecteert de receiver DTS maar hoor ik niets en blijft de receiver 'hangen' op DTS tot ik van kanaal wissel. Een gewone MP3 afspelen helpt niet om weer te wisselen naar PCM...

edit2: ook in windows media player werkt het niet... het is AC3 filter die de DTS track omzet naar PCM...

[ Voor 27% gewijzigd door Robbeke op 02-06-2008 20:13 ]

• Robbeke
schopje... toch een soundcard-probleem dus?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Binnen 24u kicken vinden ze hier niet zo leuk ;)

voodooless: in hoeverre hebben die ASIO4ALL drivers eigenlijk nut naast de bestaande drivers?
Kan dat niet echt terugvinden op de site daarvan.

[ Voor 58% gewijzigd door Raven op 03-06-2008 18:41 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Robbeke schreef op maandag 02 juni 2008 @ 19:04:edit2: ook in windows media player werkt het niet... het is AC3 filter die de DTS track omzet naar PCM...
In dat geval ben je denk ik de pineut :w Wel vreemd dat je het ding op 44.1 kan zetten terwijl dat er schijnbaar toch niet uit komt..

De AISO drivers zouden er voor moeten zorgen dat alle windows meuk omzeilt wordt. Natuurlijk maken ze nog wel gewoon nog gebruik van de drivers van je kaart :)

Verwijderd

Welk sofware programma gebruiken jullie hierbij ?
om de flac bestanden te beheren en af te spelen.

• Robbeke
Foobar2000 met asiosupport.

Pagina: 1