Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Virus of Gehacked?

Pagina: 1
Acties:

• bullitnl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-08 23:02
Beste mede tweakers,

Ik had nadat mijn pc heel traag begon te worden, vandaag Mcafee total protection 2007 geinstalleerd om die te laten scannen naar virussen. Nadat deze geinstalleerd was kreeg ik gelijk allerlei meldingen van geinfecteerde bestanden, veel al .exe bestanden van de games en programma's op mijn pc. Ze waren allemaal steeds met het zelfde "ding" geinfecteerd. (weet naam niet meer precies maar eindigde op "[naam]/.b").

Ik had daarna vanavond mcafee heel mijn pc laten scannen en ben ondertussen naar een vriend van mij toe gegaan. Toen ik dus net terug kwam en de vorderingen wilde checken, merkte ik tot mijn schrik dat mijn wachtwoord niet meer werkte :S (schermbeveiliging aan, dus om pc weer te kunnen gebruiken eerst wachtwoord invoeren) Van alles geprobeerd, geen caps aan geen numlock aan en dergelijken. En het tweede account op mijn pc had ook ineens een wachtwoord gekregen, terwijl die er geen had.
Daarna pc meteen gereboot.

Mijn wachtwoord werkte ineens weer wel, maar tot mijn verbazing waren al mijn instellingen van firefox verdwenen (wachtwoorden had ik nog wel) Ook zag ik dat de tijd van windows was veranderd.
Tijd op pc 19:58, werkelijk 1:20 's nachts.

Heb ik hier te maken gehad met een virus of is er op 1 of andere manier een systeemherstel uitgevoerd? Er is verder niemand thuis geweest dus het kan geen geintje geweest zijn.
Ik ga in ieder geval snel mijn windows opnieuw installeren, maar ik zou toch graag willen weten hoe jullie hierover denken, aangezien ik graag wil weten of ik ook misschien wel gehacked zou kunnen zijn.

Bedankt!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

>> BV

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Maak je gebruik van draadloos netwerk ?
Laatst dubieuze sites / nieuwe programma's geinstalleerd?
Heb je echt toevallig niet de naam van het beestje?

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 13:59

chromeeh

the Gnome

Begin eens in veilige modus van windows je systeem te scannen, en dan uiteraard het liefste met een live cd en zonder (inter)netwerk verbinding.
Verder is een extra scan met een live-cd natuurlijk nooit verkeerd.

En wat info vergaren met wat voor trojan / virus / bagger je te maken hebt in nooit weg :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• bullitnl
Dank u ^^
LuckyY schreef op maandag 02 juni 2008 @ 10:34:
Maak je gebruik van draadloos netwerk ?
Laatst dubieuze sites / nieuwe programma's geinstalleerd?
Heb je echt toevallig niet de naam van het beestje?
Ik maak inderdaad gebruik van een draadloos netwerk, ik moet eerlijk zeggen dat ik geen ster ben in het beveiligen daarvan, maar er zit wel een wachtwoord op en alleen geregistreerde MAC adressen worden toegelaten. Ik zal het wachtwoord van de router even meteen veranderen. Ik zal trouwens eens kijken of mcafee een soort van log heeft gemaakt ofzo!

*EDIT* en jawel :D gevonden! hij heet: "W32/Pate.b". Ook is er nog "Generic.dc" gevonden. Het mooie is... die laatste werd gevonden op een dvd die toevallig in mijn drive zat, met allerlei software programmaatjes erop. Maar die dvd zat er pas in toen ik mcafee ging installeren*
chromeeh schreef op maandag 02 juni 2008 @ 13:58:
Begin eens in veilige modus van Windows je systeem te scannen, en dan uiteraard het liefste met een live cd en zonder (inter)netwerk verbinding.
Verder is een extra scan met een live-cd natuurlijk nooit verkeerd.

En wat info vergaren met wat voor trojan / virus / bagger je te maken hebt in nooit weg :)
Fill me in here :D wat bedoel je precies met een live-cd? ^^

En bedankt voor de reacties zo ver!

[ Voor 11% gewijzigd door bullitnl op 02-06-2008 17:39 ]

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:09
Even google met de term Live-CD vindt je dat dit een een bootable cd is

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
bullitnl schreef op maandag 02 juni 2008 @ 17:34:
Wat bedoel je precies met een live-cd? ^^
http://nl.wikipedia.org/wiki/LiveCD
Zo kun je bijvoorbeeld op virussen scannen vanaf cd en deze dan ook verwijderen.

[ Voor 0% gewijzigd door MuisM4t op 02-06-2008 17:40 . Reden: te laat ]

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Dit beestje eet heel veel .exe's, als ik jou was zou ik een reinstall doen. hij besmet ook leuk Explorer.exe

• bullitnl
MuisM4t schreef op maandag 02 juni 2008 @ 17:40:
[...]

http://nl.wikipedia.org/wiki/LiveCD
Zo kun je bijvoorbeeld op virussen scannen vanaf cd en deze dan ook verwijderen.
Welke is aan te raden? van deze site?
http://www.frozentech.com/content/livecd.php
Ik ben hier totaal niet bekend mee :o
LuckyY schreef op maandag 02 juni 2008 @ 19:33:
Dit beestje eet heel veel .exe's, als ik jou was zou ik een reinstall doen. hij besmet ook leuk Explorer.exe
Dat ben ik ook zeker van plan, maar toen ik mcafee net had geinstalleerd kreeg ik heel veel meldingen dat er allerlei .exe's waren gerepareerd en nu krijg ik die melding niet meer. Zou het virus dan verwijderd zijn?

*Off topic*
Lekker weertje hier in Ehv :/
*

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 13:59

chromeeh

the Gnome

bullitnl schreef op maandag 02 juni 2008 @ 21:31:
[...]
Welke is aan te raden? van deze site?
http://www.frozentech.com/content/livecd.php
Ik ben hier totaal niet bekend mee :o
[...]
Er zijn genoeg 'goede' live cd's te vinden, waar het eigenlijk voornamelijk om gaat is dat je een virusscan kunt doen op je systeem, zonder dat de Windows actief is.
Dit zorgt voor een schonere / betere scan, dan dat je windows actief is ivm mal-/spy-ware / trojans / virussen of andere rommel die de scan kan beïnvloeden / onderdrukken.

Een linux live-cd kan uiteraard ook, echter sommige hebben problemen met NTFS volumes 'bewerken'.
Hou dit dus wel in de gaten :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Pagina: 1