Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178722

Topicstarter
Beste mensen, ik heb gezocht, maar niet gevonden.

Ik heb een aantal vragen over deinterlacing.
1. Wanneer ik interlaced materiaal kijk via mn pc, wordt dan het materiaal gedeinterlaced naar mijn tv gestuurd of wordt dit gedeinterlaced door mn tv?
2. Wanneer deinterlacing gedaan wordt op mn pc, wordt dit dan gedaan door software, mn tv kaart of mn videokaart?
3. Wat is kwalitatief beter: Interlaced materiaal laten deinterlacen door een hdtv (panasonic 42pz85), door een pc, een blu-ray speler of een spelcomputer (PS3)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
1 Dat hangt ervanaf wat voor TV je hebt, en wat voor instellingen je pc heeft.

Heb je een TV met progressive scan, dan kan het dat je PC geinterlacede beelden doorstuurt, maar het kan ook dat(wat ook veel vaker zo is) dat het materiaal door je PC gedeinterlaced wordt(door bijv FFDShow, of nVidia MPEG2 Decoder etc etc).

2 Hangt ervanaf wat voor materiaal het is(ik ga er vanuit dat je gewoon je coax op je TV-kaart hebt aangesloten), hoogst waarschijnlijk heeft je TV-kaart gewoon een PU om te deinterlacen.

3 Het beste resultaat zou je in theorie moeten kunnen behalen met je PC(in dit geval), bestaande sublieme deinterlacing algoritmes worden immers elke dag verder ontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-01 15:58

Bergen

Spellingscontroleur

Zie ook dit topic van anderhalve week geleden over deinterlacing.

De meeste tv's zijn niet zo goed in deinterlacen, je pc kan dat veel beter. Je zou je het beste eens kunnen verdiepen in materiaal deinterlacen met AviSynth scripts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sefyu schreef op zondag 01 juni 2008 @ 22:19:
1 Dat hangt ervanaf wat voor TV je hebt, en wat voor instellingen je pc heeft.

Heb je een TV met progressive scan, dan kan het dat je PC geinterlacede beelden doorstuurt, maar het kan ook dat(wat ook veel vaker zo is) dat het materiaal door je PC gedeinterlaced wordt(door bijv FFDShow, of nVidia MPEG2 Decoder etc etc).

2 Hangt ervanaf wat voor materiaal het is(ik ga er vanuit dat je gewoon je coax op je TV-kaart hebt aangesloten), hoogst waarschijnlijk heeft je TV-kaart gewoon een PU om te deinterlacen.

3 Het beste resultaat zou je in theorie moeten kunnen behalen met je PC(in dit geval), bestaande sublieme deinterlacing algoritmes worden immers elke dag verder ontwikkeld.
Ah ok, k ben alweer een stuk wijzer. mn tv gaat hoogstwaarschijnlijk de panasonic 42pz85 worden, mn mn pc krijgt 2 tv kaarten: haupauge pvr-500 en floppyDVB voor analoog en DVB-C. NVidia videokaart, Core2duo, 1000gig HD, 2GB ram.
Ik moet er dus voor zorgen dat ik progressive signalen vanuit mn pc naar mn tv ga sturen voor het beste resultaat en doet de deinterlace kwaliteit van de tv zelf er niet meer toe.

wat je zegt is dat TV dus gedeinterlaced wordt door mn tv kaart, niet door mn videokaart? Maar wat is dan dat gedoe over hardwarematig decoderen, dat gaat toch over dat de videokaart hardware aan boord heeft die software/codecs kunnen gebruiken om de zware softwarematige taken die naar je cpu worden gepompt deels worden opgevangen door je videokaart? Hoort daar niet het interlacen van tv beelden bij?

EDIT: Wat zijn op dit moment goede codecs waarbij het deinterlacen het beste wordt gedaan, al dan niet gebruik makend van hardwareversnelling?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 178722 op 01-06-2008 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Een codec deinterlacet niet. Een codec is alleen om video te coderen en te decoderen, verder niets.

Na het decoderen zou je een filter kunnen toepassen (bijvoorbeeld via FFDShow) om achteraf te deinterlacen.

Waar ik nu even aan zit te denken is dit: stel dat je op je pc een deinterlacer toepast en daarna via je tv-out (analoog) het beeld naar de tv stuurt, dan is dat dus een PAL beeld. Als je tv dan uit zichzelf nogmaals gaat deinterlacen wordt het beeld er niet mooier op. Een tv weet immers niet of een beeld interlaced is of niet. Die informatie (of een beeld interlaced is of niet) wordt wel in het videobestand opgeslagen maar kan niet met een analoog signaal worden meegestuurd. Een PAL-signaal is altijd interlaced... Het beste zou zijn dat je een tv hebt waarop je de deinterlacer kunt uitschakelen. Kan dat bij sommige tv's? Ik heb geen idee eigenlijk.

Als je het beeld via HDMI verstuurt heb je met bovenstaand verhaal niks te maken, dan is het niet meer analoog, laat staan PAL... Een beeld wat via HDMI wordt verstuurd zal ook wel nooit gedeinterlaced worden.

[ Voor 31% gewijzigd door Bergen op 02-06-2008 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bergen schreef op maandag 02 juni 2008 @ 00:04:
Een codec deinterlacet niet. Een codec is alleen om video te coderen en te decoderen, verder niets.

Na het decoderen zou je een filter kunnen toepassen (bijvoorbeeld via FFDShow) om achteraf te deinterlacen.
Maar Sefyu zegt:
Zit er dan eenextra filter bij de nVidia MPEG2 Decoder waarmee je interlacen kunt regelen?
Maar hoe zit het met hardware, heeft dat er niets mee te maken? Word op een pc deinterlacen altijd puur softwarematig gedaan door een filter na het decoderen?
En waar kan ik instellen welke deinterlacer filter door mn pc wordt gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Anoniem: 178722 schreef op maandag 02 juni 2008 @ 09:49:
[...]

Zit er dan eenextra filter bij de nVidia MPEG2 Decoder waarmee je interlacen kunt regelen?
Blijkbaar.
Maar hoe zit het met hardware, heeft dat er niets mee te maken?
Als je een codec installeert, is dat een programma, wat doorgaans zelf de videostream codeert en/of decodeert. Vervolgens wordt dat beeld via je videokaart al dan niet via overlay getoond op je scherm. Het enige wat je videokaart dus doet, is het beeld laten zien.

De NVIDIA PureVideo Decoder is echter een MPEG2-codec die de videokaart gebruikt om MPEG2 te decoden. Op de website staat ook: "for features such as spatial temporal de-interlacing" dus dan de kan videokaart ook het deinterlacen voor zijn rekening nemen. Spatial temporal deinterlacing is een goede methode, dus de kwaliteit is waarschijnlijk prima. Is het beter dan bijvoorbeeld ffdshow met de kernel deinterlacer? Tja, zou kunnen. Probeer het eens uit... Om de processorbelasting hoef je het niet te doen, MPEG2 decoden heeft bijna geen processorkracht meer nodig...

HD video decoden is een ander verhaal. Tenminste, moderne pc's kunnen dat met een goeie codec ook prima op eigen kracht doen, maar je ziet hier en daar al wel kaarten met hardwarematige H.264/AVC decoders. Is dat beter? Ik weet 't niet hoor... Persoonlijk kies ik liever zelf welke softwarematige decoder ik wil gebruiken, maar misschien geven ze wel een uitstekend beeld.
Word op een pc deinterlacen altijd puur softwarematig gedaan door een filter na het decoderen?
Ja. Zo'n filter is gewoon een stukje software.
En waar kan ik instellen welke deinterlacer filter door mn pc wordt gebruikt?
Dat hangt er vanaf welk programma je gebruikt om af te spelen. Als je bijvoorbeeld ffdshow hebt geinstalleerd, ga je naar start > programma's > ffdshow video decoder configuration > deinterlacing aanvinken > methode kiezen. Kernel Bob en Kernel deinterlacer zijn goede opties.

Let op dat dat filter alleen wordt toegepast op video wordt afgespeeld met een van de ffdshow codecs. Hoe weet je of een video via ffdshow wordt afgespeeld? Daarvoor moet je eerst weten wat voor codec je videobestad heeft, dus bijvoorbeeld: WMV, H.264, DV, MPEG2, etc. Klik in de ffdshow video decoder configuration bovenin op 'Codecs', dan zie je een lijst met formaten. Zoek het formaat van je videobestand op en kijk wat erachter staat. 'disabled' betekent dat ffdshow er niets mee te maken heeft. Zodra je disabled verandert in libavcodec gaat ffdshow de video afspelen.

Dit geldt alleen voor players die codecs nodig hebben, zoals Windows Media Player. VLC heeft bijvoorbeeld zelf een heleboel codecs aan boord en gebruikt ffdshow niet. Binnen VLC kun je het instellen via Instellingen > Preferences > Video > Filters > Deinterlace.

Je kunt ook via een AviSynth script afspelen en dan zelf een filter toevoegen, bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
# Video inladen
DirectShowSource("c:\filmpje.avi")

# Leak's Kernel Deinterlacer toepassen
LeakKernelDeint(0)
Maar dan moet je zin hebben om je in AviSynth te verdiepen.

[ Voor 17% gewijzigd door Bergen op 03-06-2008 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:00

voodooless

Sound is no voodoo!

Even een belangrijk ding voor de mensen die interlaced materiaal gaan editen. Het is in dat geval slim om het materiaal gewoon interlaced te laten. Doe je dat niet heb je kans op schokkerig beeld. Dat komt omdat een goede deinterlace routine het dubbele aantal beelden per seconde van het interlaced beeld zal opleveren. Aangezien we nooit video op 50 fps gaan editen, laat staan opslaan ga je dus dingen weggooien, en dat is zonde. Als je edit, dus gewoon de hele zooi interlaced houden, en laat je player software, DVD-speler of TV het probleem oplossen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardH
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-05 11:31
Bergen schreef op maandag 02 juni 2008 @ 00:04:
Een tv weet immers niet of een beeld interlaced is of niet. Die informatie (of een beeld interlaced is of niet) wordt wel in het videobestand opgeslagen maar kan niet met een analoog signaal worden meegestuurd.
Is niet helemaal waar. Ik heb een Pana 42PZ85 TV. M'n DVD speler is aangesloten via component.
Ik kan op die speler in het menu kiezen of hij interlaced of progressive signaal moet aanleveren aan de TV. De TV geeft weer (boven in beeld) wat voor signaal hij ontvangt, bijv [576i] of [576p] of [480p]. Dus de TV herkent het verschil wel. Ik merk dat als de DVD speler een progressive signaal aanlevert, het beeld minder bewegings onscherpte bevat. Dus mijn conclusie is dat m'n DVD speler betere de-interlacing heeft dan m'n TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:10

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

voodooless schreef op maandag 02 juni 2008 @ 23:29:
Even een belangrijk ding voor de mensen die interlaced materiaal gaan editen. Het is in dat geval slim om het materiaal gewoon interlaced te laten. Doe je dat niet heb je kans op schokkerig beeld. Dat komt omdat een goede deinterlace routine het dubbele aantal beelden per seconde van het interlaced beeld zal opleveren. Aangezien we nooit video op 50 fps gaan editen, laat staan opslaan ga je dus dingen weggooien, en dat is zonde. Als je edit, dus gewoon de hele zooi interlaced houden, en laat je player software, DVD-speler of TV het probleem oplossen.
Ik heb hier nu een zooi mpeg2 bestanden van vhs banden af gehaald waar soms behoorlijke interlace in zit. Begrijp ik nu goed dat als ik dat op de xbox gooi, deze de boel zelf goed deinterlaced? via pc algoritmes gebeurt het toch stukken beter?

En hoe zit het dan met bewerken; ik moet her en der overbelichting uit de films halen, af en toe wat kleuren aanpassen etc. wordt er dan niet automatisch meteen deinterlaced?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Aub geen oude koeien uit de sloot halen. Heb je een probleem, open dan een eigen topic. Oude topics kicken is niet handig. Zo ook hier, want het editten van videomateriaal hoort hier inmiddels al niet meer thuis. Dat hoort in Film & Video. Open dus een nieuw topic als je er niet uit komt, en pak eventueel oude topics mee als referentie.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.