Van RAID1 naar tapeless backup systeem

Pagina: 1
Acties:

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-02 21:16
Ik heb een server met een RAID 1 config met daarin dus 2 harde schijven.
Nu komt er een Deonet tapeless backup systeem in, welke ook RAID 1 is, voordeel hiervan is dat er een display op zit met of dat alles ok is, en je kan alles hot swappen en die schijven gewoon er in en er uit halen, en meer naar huis nemen (een er van), mede door dat display is het behoorlijk "idiot proof", vandaar dat hier voor gekozen is. Hij laat gewoon zien dat hij aan het rebuilden is en dat alles daarna ok is, wat wel zo fijn is naar de klant toen dat dit gewoon aangegeven word, server heeft geen scherm en behalve ik kijkt er niemand naar om.

Nou is mijn vraag (omdat ik het eerst zeker wil weten), die schijven, die doen gewoon precies hetzelfde, maar ze zitten natuulijk op twee poorten en word dus door de hardware op het moederbord afgehandeld.
Straks komt dat in handen van die Deonet natuurlijk.

Kan ik die RAID1 partitie gewoon terugzetten naar normale S-ATA modus zonder problemen (dus niks wissen verder), en dus gewoon maar één schijf aansluiten, om dan te kijken of dat Windows 2003 boot, om vervolgens één schijf dus in die Deonet te doen en vervolgens de tweede er bij?

Dit is nml. een probleem omdat de data welke er op staat het enige is wat het bedrijf heeft.
Omdat ze nogal laks waren in de tapes om te ruilen, en omdat ik er mede ook achter kwam dat er dus sowieso al helemaal geen backup gemaakt werd (niemand die daar ooit naar om keek, en dat is dus in elkaar geflanst door iemand, en verder is er nooit iemand geweest die dat nog even na gekeken had, ze hadden geen systeembeheerder dus), was het eigenlijk de bedoeling het via internet te laten backuppen, maar dan nog kan niemand echt zien of het goed gebeurd is, en dat kan met die Deonet wel.
Gewoon elke dag even de schijf omruilen en klaar (dus in die Deonet komt de systeemschijf).

Is het verstandig om alsnog even een volledige backup te draaien, of heb ik aan die twee schijven voldoende, mocht het misgaan, en het belangrijkste natuurlijk, maakt het voor een zo'n schijf uit of die nou in RAID1 draait of gewoon stand-alone, kan ik dat dus gewoon "downgraden"?

Een beetje basis vraag, ik weet het, dit behoor je te weten, maar ik wil het aan de hand van dit topic nog even uitsluiten dat het niet mis kan gaan door gewoon te dowgraden (en vervolgens er weer een RAID 1 config van te maken).

De FAQ zegt dat het kan, maar omdat die FAQ al weer een aantal jaren oud is wil ik het voor de zekerheid gewoon even van anderen terug horen.
Het is trouwens een hardwarematig RAID config in een HP Proliant ML150 server.
Vandaar ook een beetje de vraag ofdat het verstandig is om nog een backup te maken, omdat je toch eigenlijk al een backup hebt (de tweede schijf).

[ Voor 21% gewijzigd door eX0duS op 01-06-2008 19:05 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

eX0duS schreef op zondag 01 juni 2008 @ 18:57:
Is het verstandig om alsnog even een volledige backup te draaien, of heb ik aan die twee schijven voldoende, mocht het misgaan, en het belangrijkste natuurlijk, maakt het voor een zo'n schijf uit of die nou in RAID1 draait of gewoon stand-alone, kan ik dat dus gewoon "downgraden"?
Even kijken hoor: je hebt géén backup, en omdat je dat wel wil ga je een draaiende RAID1 (wat geen backup, maar enkel failover is) uit elkaar slopen zonder dat je zeker weet of dat werken gaat terwijl de klant in je nek staat te hijgen.

Heb ik het goed begrepen zo? :)

Oftewel: Do not screw around en koop twee lege disken voor die Deonet oplossing?
en pas je backup plan aan aan iets wat je kan restoren - of heb je daar nog niet over nagedacht?

offtopic:
Ja, je RAID 1 set zal in degraded mode doordraaien, maar zodra je klant toevallig de verkeerde disk aansluit met je swap actieplan mag je weer komen opdraven om die ene keer op Ctrl+I te rammen en rebuild te kiezen.

Dat wil je niet, Murphy wil je zo ver mogelijk uit de buurt houden van je data.

Dus nog één keer uit volle borst meeroepen allemaal: Raid1 is géén backup!

[ Voor 24% gewijzigd door alt-92 op 02-06-2008 17:01 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-02 21:16
Inderdaad, het werkt niet. Die disks uit RAID1 halen heeft geen zin, want Windows start niet op.
Dus nu gekozen om die Deonet er gewoon langs te laten draaien, een aparte schijf dus, waarop elke dag een bacup gemaakt word.

De schijven die er in zaten zijn ook niet hot swappable, ze zitten namelijk niet in een drivebay, dus het is beter zo. :)

Het is wel een backup in de zin van dat als er één disk stuk gaat je in elk geval wel gewoon verder kunt draaien, dus dat houden we dan ook zo. :)

Ik heb nagedacht over heel veel soorten van backup. Het moet vooral voor de klant zo simpel mogelijk zijn, zo weinig mogelijk kosten en het liefst zouden ze er gewoon helemaal niks voor willen doen.
De huidige tape backup werkte niet, de Deonet heeft een mooi informatie scherm en ik zorg er voor dat er na de backup een mailtje gestuurd word zodat het duidelijk is dat de backup gemaakt is.

[ Voor 28% gewijzigd door eX0duS op 02-06-2008 17:37 ]