• ricjuh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-05 08:44

ricjuh

Make each day your masterpiece

Topicstarter
Hoi mensen van GoT,

Ik heb mezelf getrakteerd op nieuwe hardware voor mijn computer.
Het lijstje is als volgt;

* MSI P35 Neo2-FR
* Intel E8400 BOX Core 2 Duo
* DDR2-1066 Corsair Dominator TwinX

Maar nu is het probleem dat mijn geheugen maar op 549.1 MHz draait terwijl dit 1066 moet zijn :'(

Hieronder vinden jullie cpuz log

http://www.0vd.eu/test/cpuz.htm

Het lijkt net of die het geheugen niet herkend als PC2-8500 :(

https://steamcommunity.com/id/r1cjuh/

• Godlikev
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-05 22:18
aanbevolen voltage voor die clocksnelheden ingesteld?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je geheugen behoort op 533MHz te draaien, dus als je hem al op 549.1 hebt lopen lijkt me dat al een leuke overclock :)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Terw_dan heeft gelijk. CPU-Z leest de werkelijke kloksnelheid uit van DDR geheugen in plaats van de effectieve kloksnelheid.

Bij DDR (en al zijn derivaten) wordt er twee keer per klokpuls gegevens verzonden waardoor de reepjes gepromoot worden met de werkelijke kloksnelheid x 2. Dit gebeurt echter niet, alleen de theoretische bandbreedte verdubbelt. Desondanks is het gebruiken van de effectieve kloksnelheid erg ingeburgerd wanneer men over DDR praat. Ook met QDR (zie Intel's FSB) spreekt men meestal over de effectieve kloksnelheid, zeker in de marketing.

PC-6400 draait dus standaard op 400MHz wat een effectieve kloksnelheid van 800MHz geeft. Jouw geheugen draait op 549,1MHz en CPU-Z leest dit correct uit. In marketingtermen praten we dan over 1098,2MHz :)

Overigens weet ik niet hoe goed jouw geheugen overklokt maar als je je processor met deze divider wil overklokken ga je wel sneller aan de grenzen van je geheugen komen. Zet om te beginnen je geheugen eens op 1:1 met de FSB als je wil gaan overklokken. In het geval van de E8400 wil dit zeggen dat je je geheugen op 333MHz moet zetten bij de standaard FSB. Dan heb je nog veel speelruimte vooraleer je geheugen de beperkende factor wordt.

[ Voor 37% gewijzigd door Admiral Freebee op 01-06-2008 18:09 ]

• ricjuh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-05 08:44

ricjuh

Make each day your masterpiece

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op zondag 01 juni 2008 @ 18:05:
Terw_dan heeft gelijk. CPU-Z leest de werkelijke kloksnelheid uit van DDR geheugen in plaats van de effectieve kloksnelheid.

Bij DDR (en al zijn derivaten) wordt er twee keer per klokpuls gegevens verzonden waardoor de reepjes gepromoot worden met de werkelijke kloksnelheid x 2. Dit gebeurt echter niet, alleen de theoretische bandbreedte verdubbelt. Desondanks is het gebruiken van de effectieve kloksnelheid erg ingeburgerd wanneer men over DDR praat. Ook met QDR (zie Intel's FSB) spreekt men meestal over de effectieve kloksnelheid, zeker in de marketing.

PC-6400 draait dus standaard op 400MHz wat een effectieve kloksnelheid van 800MHz geeft. Jouw geheugen draait op 549,1MHz en CPU-Z leest dit correct uit. In marketingtermen praten we dan over 1098,2MHz :)

Overigens weet ik niet hoe goed jouw geheugen overklokt maar als je je processor met deze divider wil overklokken ga je wel sneller aan de grenzen van je geheugen komen. Zet om te beginnen je geheugen eens op 1:1 met de FSB als je wil gaan overklokken. In het geval van de E8400 wil dit zeggen dat je je geheugen op 333MHz moet zetten bij de standaard FSB. Dan heb je nog veel speelruimte vooraleer je geheugen de beperkende factor wordt.
bedankt, dit heeft alles duidelijk gemaakt. _/-\o_

https://steamcommunity.com/id/r1cjuh/