Heel veel mensen hebben wel eens problemen gehad met zijn/haar telefoonprovider. Echter voor mij persoonlijk heb ik het helemaal gehad met T-mobile. Vanaf de eerste dag dat ik met ze in zee ben gegaan is het fout gegaan en voel ik me op zijn zachts gezegd 'genaaid'
Hoewel het een behoorlijke lap tekst is geworden is dit nog een beknopte weergave:
Hoewel het een behoorlijke lap tekst is geworden is dit nog een beknopte weergave:
Mijn vraag... zijn er hier nog meer die ook problemen met T-mobile hebben gehad?In mei 2006 zou mijn Hi-abonnement aflopen. Omdat ik interesse had voor een goedkoper T-mobile abonnement met onbeperkt internet, de zogenoemde PIT.
Bij The Phonehouse heb ik 3 maanden van te voren geregeld dat mijn oude abonnement werd opgezegd en dat het nieuwe abonnenment in zou gaan op 18 mei. Dit is een gebruikelijke gang van zake. Ik kreeg wel de nieuwe mobile mee. Voor dit toestel moest ik wel contant bijbetalen zodat deze unlocked was en ik mijn Hi simkaartje kon gebruiken in dit nieuwe toestel totdat het huidige abonnement was afgelopen en ik mijn nieuwe simkaart van T-mobile kon activeren.
Echter toen begon het gedonder. Er werd toch al direct abonnementsgeld door T-mobile ingehouden. Ik heb naar T-mobile gebeld en ik zou nog horen. Maar ik hoorde hier verder niets meer over .
3 maanden later, op 18 mei heb ik het simkaartje van T-mobile in het toestel gestopt en het abonnement geactiveerd. Ik heb direct ook de internet mogelijkheid uitgeprobeerd. Als ik de browser opstartte dan werd er gevraagd of ik T-zones verbinding wilde gebruiken. Omdat ik alleen een abonnement met internet had heb ik ja geklikt. Ik heb voor de zekerheid nog wel gekeken of er nog meer verbindingen konden worden ingesteld in het menu maar op MMS na was T-zones de enige verbinding die op de simkaart voor ingesteld stond .
Na een paar dagen en veel gesurf later kreeg ik een automatisch SMSje dat ik door mijn belbundel heen was. Dat vond ik erg vreemd want ik had nog amper gebeld met het toestel.
Ik heb dan ook direct de klantenservice van T-mobile gebeld om opheldering. Daar werd ik voor mijn gevoel afgewimpeld met de opmerking dat ze niets konden zien wat er aan de hand zou kunnen zijn en dat ik maar mijn eerste factuur moest afwachten. Ik zei dat ik geen zin had in verassingen, zeker omdat ik nog bijna een hele maand moest wachten. Maar ze hielden voet bij stuk.
En de verassing die kwam inderdaad. Een rekening van ruim 600 euro!
De grootste post kwam van het surfen op internet. Ik heb natuurlijk direct gebeld met de klantenservice van T-mobile. Deze zeiden dat het kwam omdat ik met T-zones had gesurfd en dit een WAP verbinding is die geld kost. Ik zei tegen de medewerker van de klantenservice dat ik geen abonnement met WAP heb maar dat ik een abonnement met PIT heb en dat de verbinding al vooringesteld stond. De klantenservice wist er ook geen raad mee en verzocht mij een aangetekende bezwaarschrift te sturen naar T-mobile. Dit heb ik dan ook gedaan. Ik heb ook direct in die brief om opheldering gevraagd over die 3 maanden te vroeg incasseren.
Ik kreeg als antwoord dat ze het vervelend vonden maar dat het mijn eigen schuld was. Op hun site en in het bijgeleverde boekje kon ik de juiste instelling terugvinden. Nou heb ik het hele boekje doorgebladerd maar daar stond dus echt niets in over het instellen van de internet verbinding. Ook heb ik de site doorzocht. Maar ook daar was niets terug te vinden wat de juiste instelling was. Ondertussen hebben ze de site aangepast.
Ze schreven in hun brief wel dat uit coulance ik in plaats van de 600 euro maar 100 euro hoefde te betalen. Over mijn klacht van 3 maanden te vroeg incasseren werd met geen woord gerept.
Hoewel ik het er niet mee eens was dat ik iets fout had gedaan heb ik het geld overgemaakt. Ondertussen heb ik de T-zone verbinding verwijdert uit de instellingen.
Een maand later kreeg ik weer een hoge rekening, dit bleek later nog een ‘nawee’. Maar ik accepteerde deze rekening niet. Ik was het totaal niet eens met hun redenatie dat ik zelf een verkeerde verbinding heb gebruikt en ik wilde dat ze reageerde op mijn klacht dat ze 3 maanden onterecht geld van mijn rekening hebben gehaald. Dus heb ik het geld gestorneerd en een brief geschreven naar T-mobile. Ondertussen duurde het allemaal zo lang dat ik werd afgesloten.
Op een gegeven moment kreeg ik een brief van incassobureau Transfair dat vanwege contractbreuk, T-mobile het volledige afkoopbedrag van 1900 euro van mij wilde.
Toen heb ik mijn rechtsbijstand ingeschakeld. Na de nodige briefwisseling van mijn advocaat met T-mobile bleef T-mobile voet bij stuk houden en bleven ze ook de klacht over het te vroeg abonnementsgeld incasseren negeren.
Mijn advocaat stelde toen voor om het voor de geschillencommissie voor te leggen. Ik heb daar mee ingestemd. Ik moest echter van de geschillencommissie 1000 euro in depot storten en als ik de zaak verloor dan moest ik ook 50 euro aan de geschillencommissie betalen.
Een week voordat de zaak voor de geschillencommissie zou voorkomen werd ik door T-mobile gebeld met de mededeling dat ze een fout hadden gemaakt met die 3 maanden te vroeg incasseren en dat ze dit geld zouden terug storten! Echter voor de rest konden ze niets voor mij doen en wilde de rest van het geld wel hebben. Ondertussen was dat bedrag door rente! Al opgelopen tot over de 2000 euro. T-mobile speelt hier een vies spelletje!
Bij de geschillencommissie heeft mijn advocaat nog aangegeven dat alle problemen juist begonnen zijn omdat T-mobile wel geld wilde incasseren maar mijn klacht over het te vroeg abonnementsgeld negeerde. Verder zei de medewerker van T-mobile bij de commissie dat er een apart blaadje bij het boekje heeft gezeten waar op stond hoe je de mobile moest instellen om PIT te gebruiken maar dat het wel een welles- nietes zou worden op de vraag of het blaadje er wel bijzat. Ik hoorde nu voor het eerst over dat blaadje.
De geschillencommissie zei nog wel tegen de medewerker van T-mobile dat het wel ‘gevaarlijk’ was dat je met één druk op een knopje een dure verbinding kan maken.
Hoewel ik een goed gevoel had over de uitslag van de geschillencommissie kwam na 6 maanden (zou binnen 4 weken zijn) het definitieve antwoord. Mijn klacht werd ongegrond verklaard want het stond allemaal in de algemene voorwaarden van T-mobile. Hoewel ik het daar dus helemaal niet mee eens ben, ook mijn advocaat vond het niet duidelijk vermeld heb ik mij er maar bij neergelegd. Ik ben het na twee jaar en een stapel correspondentie verder, zat. Het kost te veel energie en stress. Ik heb alles overgemaakt aan die dieven. Want dat vind ik van T-mobile. Ik heb een maand gebruik kunnen maken van mijn abonnement maar heb voor twee jaar dik moeten betalen en daar heeft T-mobile niets voor hoeven te doen of te leveren.
Hoewel ik het nu even zat ben heb ik mij voorgenomen om binnenkort toch dingen te gaan ondernemen tegen T-mobile. Want ik laat me niet zomaar bestelen. Ik weet nog niet wat maar daar ga ik over denken.
Het wrange is nog dat enkele maanden na mijn eerste problemen over T-zones deze verbinding gratis is geworden voor abonnees met PIT.