Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

220V batterijlader ombouwen naar solar-oplader

Pagina: 1
Acties:

• adminFH
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-01 23:35
Ik heb een Panasonic Lumix L1-k camera.

Ik heb hierbij twee acculaders type DE-972B.
De acculaders hebben de volgende specificaties:
input: 110V-240V~50/60Hz 0,3A
output: 8.4C-1.2A

Eén van deze laders wil ik graag ombouwen zodat ik deze kan opladen op zonne-energie. Ik weet alleen niets van electronica, maar heb wel veel op internet gespeurd. Zo kwam ik ook hier bij Tweakers terecht.

Ik heb inmiddels het volgende besteld bij Conrad.nl:
- 112240 Zonnepaneel 713MW 85mA
[img][url]http://images.conrad.com/m/1000_1999/1100/1120/1122/112240_BB_00_FB.EPS.jpg[/url][/img]
- 228204 NIMH 8,4V 1300MAH ACCU V.PA-12
[img][[url]http://images.conrad.com/m/2000_2999/2200/2260/2267/226709_ZB_02_FB.EPS.jpg[/url][/img]
- 191060 DC-SPANNINGSOMVORMER 12,95 12,95
[img][[url]http://images.conrad.com/m/1000_1999/1900/1910/1910/191060_BB_00_FB.EPS.jpg[/url][/img]

Ik wil namelijk dat het zonnepaneeltje de accupack oplaadt en dat de accupack vervolgens de accu van de camera oplaadt. Is dit mogelijk met de artikelen die ik inmiddels al heb besteld? Heb ik nog meer nodig? Is het ook mogelijk om een indicator te gebruiken die aangeeft hoever de accupack is opgeladen en een indicator die aangeeft hoever de accu van de camera vervolgens is opgeladen? Er zitten twee LED's op de lader, maar misschien doen die het alleen op 220V? Kan iemand mij s.v.p. een stapje verder helpen hiermee?

Alvast hartelijk dank!

Foppe

• adminFH
Ik vraag me verder ook nog af hoe het werkt met het laden van de batterypack naar de accu van de camera. Stel dat de accu van de camera leeg is en de batterypack vol. Wanneer ze aan elkaar verbonden worden, stroomt dan de spanning over naar de accu van de camera totdat de spanning evenredig verdeeld is over beide accu's of is het ook mogelijk dat alle spanning van de batterypack naar de accu van de camera overgaat? Als iemand mij hier verder mee kan helpen, dan ben ik zeer erkentelijk!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Je plaatjes werken niet, en de artikelnummers kloppen volgens mij ook niet.

Gebruik de knop "Directe productlink" bij Conrad, om linkjes hier te kunnen plaatsen.

Is 85mA overigens niet erg weinig om een accu op te laden? Je normale lader gebruikt 1.2A om de accu op te laden.

Jij hebt 85mA tot je beschikking, en dan moet er ook nog een DC converter tussen (extra verlies).

Die 85mA is overigens bij vol in de zon, als er even een wolk over drijft dan is het gelijk al veel minder.

[ Voor 50% gewijzigd door ThinkPad op 01-06-2008 15:52 ]

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 16:30

Gamo

Research Before You Buy

Jammer dat de plaatjes bij mij niet worden weergegeven.

Als je een zonnepaneel van 5V en b.v. 150mA hebt dan moet je een lithium ion accu kunnen opladen. Je moet dat nog een regelpaneeltje tussen de zonnepaneel en de accu plaatsen, bijvoorbeeld deze:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.3256

Deze regelt de stroom en voltage van de zonnepaneel en maakt het tot een geschikte energiebron voor lithium accu's.

• adminFH

• adminFH
ThinkPadd schreef op zondag 01 juni 2008 @ 15:45:
Je plaatjes werken niet, en de artikelnummers kloppen volgens mij ook niet.

Gebruik de knop "Directe productlink" bij Conrad, om linkjes hier te kunnen plaatsen.

Is 85mA overigens niet erg weinig om een accu op te laden? Je normale lader gebruikt 1.2A om de accu op te laden.

Jij hebt 85mA tot je beschikking, en dan moet er ook nog een DC converter tussen (extra verlies).

Die 85mA is overigens bij vol in de zon, als er even een wolk over drijft dan is het gelijk al veel minder.
Hallo ThinkPad,

Bedankt voor je reactie! Als ik het goed begrijp dan kan ik met dit zonnepaneeltje de accu niet opladen? Hij heeft 85ma, terwijl de reguliere lader 1200mA heeft. Zoals ik al aangaf heb ik maar heel weinig verstand van electriciteit, maar ik kan hiermee de accu dus niet laden? Heb je verder ook advies voor mij hoe ik dat wel voor elkaar kan krijgen?

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Door heel veel zelfonderzoek... maar op dat antwoord zit je niet te wachten uiteraard ;)

Koop een mooi 7,5V 240mA zonnepanneeltje en een kleine voltage regulator (zie mijn post terug maar dan met een 7,5V volt output) en daarmee kun je direct je Panasonic accu opladen, hier heb je geen andere accu's of componenten voor nodig. Tenminste, als je accu een 7,2V accu is.

Verwacht overigens wel laadtijden van 2~4 dagen voor 1 accu.

[ Voor 4% gewijzigd door Gamo op 01-06-2008 16:12 ]

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-10 15:31
Hij heeft 85ma, terwijl de reguliere lader 1200mA heeft. Zoals ik al aangaf heb ik maar heel weinig verstand van electriciteit, maar ik kan hiermee de accu dus niet laden?
Kan wel, alleen de benodige laat tijd is dan ongeveer 15x zo lang als met de reguliere lader.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• adminFH
Gamo schreef op zondag 01 juni 2008 @ 16:09:
Door heel veel zelfonderzoek... maar op dat antwoord zit je niet te wachten uiteraard ;)

Koop een mooi 7,5V 240mA zonnepanneeltje en een kleine voltage regulator (zie mijn post terug maar dan met een 7,5V volt output) en daarmee kun je direct je Panasonic accu opladen, hier heb je geen andere accu's of componenten voor nodig. Tenminste, als je accu een 7,2V accu is.

Verwacht overigens wel laadtijden van 2~4 dagen voor 1 accu.
Hallo Gamo, het is een 7,2V 1500mAh accu die ermee geladen moet worden. Als ik het goed begrijp kan ik de in een impuls bestelde artikelen hier niet voor gebruiken? Kan ik nu verder ook nog iets met de dingen die ik had besteld? Kan ik daar bijvoorbeeld wel een mobiele telefoon mee gaan opladen? Waar vind ik een goed paneel van 7,5V/240mA en de kleine voltage regulator die ik kan gebruiken voor de camera accu? Heb je hiervoor nog tips? Bedankt voor je advies!!

• adminFH
djexplo schreef op zondag 01 juni 2008 @ 16:14:
[...]
Kan wel, alleen de benodige laat tijd is dan ongeveer 15x zo lang als met de reguliere lader.
Hallo djexplo, Ik had niet zo snel zoveel goede adviesen verwacht, bedankt hiervoor allemaal. Ik krijg weer een beetje hoop. Ik laad de accu van de camera niet zo vaak op. Ik kan op een volle accu zo'n 400 foto's maken, dus ik laad de accu maximaal 1x per week. Daarom had ik zelf gedacht dat, als de batterypack in een week opgeladen is, ik dan met de volgeladen batterypack de accu van de camera weer kon laden. Is dat haalbaar met de genoemde onderdelen?

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

De componenten die je hebt besteld zijn voor mijn gevoel veel te krachtig voor het opladen van (uiteindelijk) een lithium accu. Persoonlijk laad ik mijn bluetooth headset direct op met een 5V 85mA zonnepaneeltje, deze geeft tussen de 3,5V en 4,5V met ong 7mA. Deze laad ik dan een keer in de zon liggen en dat werkt prima omdat de meeste lithium accu's een voltage regulator protectie ingebouwd hebben.

Dit is bij de Panasonic accu wellicht niet het geval, en daarvoor heb je een regulator nodig. Die kun je wellicht wel op www.dealextreme.com vinden. De paneeltjes moet je bij de user 'xscyz' bestellen op eBay, geweldige paneeltjes maar verwacht geen antwoord op je vragen (chinees).

edit: regulator moest protectie wezen

[ Voor 4% gewijzigd door Gamo op 01-06-2008 17:06 ]

• adminFH
Gamo schreef op zondag 01 juni 2008 @ 16:29:
De componenten die je hebt besteld zijn voor mijn gevoel veel te krachtig voor het opladen van (uiteindelijk) een lithium accu. Persoonlijk laad ik mijn bluetooth headset direct op met een 5V 85mA zonnepaneeltje, deze geeft tussen de 3,5V en 4,5V met ong 7mA. Deze laad ik dan een keer in de zon liggen en dat werkt prima omdat de meeste lithium accu's een voltage regulator ingebouwd hebben.

Dit is bij de Panasonic accu wellicht niet het geval, en daarvoor heb je een regulator nodig. Die kun je wellicht wel op www.dealextreme.com vinden. De paneeltjes moet je bij de user 'xscyz' bestellen op eBay, geweldige paneeltjes maar verwacht geen antwoord op je vragen (chinees).
Hallo Gamo,

Ik ben blij met je adviezen. Ik heb even gegoogled en de accu, type CGR-S603E (7.2V 1500mAh) heeft een voltage regulator. Is het verstandig om toch een regulator te gaan bestellen en waar moet ik op letten bij aanschaf van een regulator, welke specificaties? Ik weet niet of ik de juiste componenten heb besteld. Zijn ze nu juist te krachtig of juist niet krachtig genoeg vraag ik mij af... Is 8,4V / 85mA nu te krachtig of te zwak? En is het een goed idee om er een batterypack tussen te plaatsen, die volgeladen in één keer de accu kan laden?

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Ik ben toevallig zelf ook bezig met een solar powered battery pack, maar dit heeft een flinke hoeveelheid aan solar panels nodig wil je dat het (enigzins rendabel) werkt. Dit project is nog niet klaar, anders had ik je er graag tekeningen van gegeven en welke waardes je moest gebruiken.

De solar panel die je hebt zal niet een bruikbare stroom leveren om een accu van 1500mA op te laden, aangezien het paneeltje rond de 10mA zal afgeven (praktijk ervaring) in de buitenlucht en pas 60mA in volle zon. Die 85mA zijn waardes die de fabrikant is zijn lab heeft kunnen krijgen.

De paneeltjes die ik bij xscyz heb besteld (7,5V 240mA) geven een nette 8,5V en 310mA wanneer ze op de zon gericht zijn. Deze zijn daardoor erg goed geschikt voor het direct opladen van je CGR batterij! Zeer waarschijnlijk heeft de accu geen voltage regulator maar een voltage protectie ingebouwd, dan zal bij te weinig voltage (lees wolk ^^) er geen lading plaatsvinden, en bij teveel voltage zal hij ook niet verder opladen.

Van de bovenstaande eigenschappen maak ik zelf ook gebruik met het opladen van mijn headsetje, de accu bekijkt zelf wel of er genoeg stroom en voltage is voor het opladen van zijn accutje. Om de reden dat ik zelf nog niet klaar ben met mijn batterypack (onderdelen komen druppelgewijs binnen uit Hong Kong) kan ik je daarmee nog niet zo goed helpen.

offtopic voor de TS: de Bouwers zijn volgens mij dit vergeten te doen...

[ Voor 6% gewijzigd door Gamo op 02-06-2008 11:43 ]

Pagina: 1