Snelheid internet zakt totaal in bij >1 apparaat online

Pagina: 1
Acties:

• Gotfather
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
volgende probleem doet zich voor:

Linksys WRT54GL met Tomato 1.19

WRT54GL router is ingesteld als wireless client, en onder [advanced], [routing] als "gateway", niet "router".

Router krijgt het WAN van een draadloze AP elders. Zolang ik enkel mijn laptop heb aanstaan, kan ik downloaden met de max snelheid van 800KB/s. Echter, zodra ik een 2e apparaat zoals een xbox en/of PS3 inschakel en online laat komen, zakt de snelheid van het internet helemaal in, downloadsnelheid fluctueert dan tussen 10 en 60 KB/s, terwijl het 2e apparaat enkel een IP vraagt (en krijgt) maar verder geen bandbreedte gebruikt. Overigens krijgen alle apparaten een werkende verbinding. De snelheid van de verbinding controleer ik adhv de bandwidth monitor van de Tomato firmware.

Situatie:
  • Internet AP 192.168.201.1 (gateway) --draadloos--> Linksys WRT54GL Tomato --bedraad--> Linksys WRT150n --bedraad--> Laptop, Xbox, PS3.

De kabel tussen WRT54 en WRT150 gaat van een LAN poort op de 54 naar de WAN poort van de 150.
  • De Linksys WRT54GL met Tomato firmware, ingesteld als Wireless Client, krijgt via dhcp een ip (192.168.201.31) van een AP van de buren.
    Gateway: 192.168.201.1; net mask 225.225.225.0; LAN ip van de WRT54GL 192.168.1.1
  • De Linksys WRT150 met Linksys firmware krijgt via dhcp een ip van de WRT54 (192.168.1.143).
    Gateway 192.168.1.1; net mask 225.225.225.0; LAN ip van de WRT150 192.168.2.1
  • De laptop, xbox en PS3 krijgen alledrie via dhcp een ip van de WRT150 in de range 192.168.2.xxx. Gateway 192.168.2.1; net mask 225.225.225.0
Hoe kan ik voor elkaar krijgen dat alle apparaten tegelijk online zijn en ik de max snelheid van het internetabo kan gebruiken? Voor de duidelijkheid, mijn buurman gebruikt in deze geen bandbreedte, dus daar ligt het niet aan.

Tevens is het wel de bedoeling dat het netwerk van mij en de buurman gescheiden blijven, vandaar dat ik de verschillende ip-ranges heb gekozen, of gaat er hier iets fout?

Alle instellingen in Tomato staan verder op default, maar ik heb dus het gevoel dat ik ergens een cruciale instelling moet veranderen, maar ik kom er niet uit, ook niet naar een lange speurtocht op internet.

[ Voor 11% gewijzigd door Gotfather op 01-06-2008 16:15 ]

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wat als je de de dhcp uitschakeld op de WRT150 dat de 54 de dhcp regelt ?
En is er niet een update dat de xbox/ps3 wil binnenhalen dat dat de verbinding leeg trekt ?

• Gotfather
  • Niet online
Voor de duidelijkheid, de overige apparaten (xbox, ps3) verbruiken geen bandbreedte, ook de pc van de buren niet, 100% zeker.

Ik wil juist dat de WRT150 zelf ip's uitdeelt aan de laptop, ps3 en xbox om de twee netwerken (buurman en van mij) gescheiden te houden.

Voorheen zat de WRT150 er überhaupt niet tussen, alle apparaten zaten toen direct op de WRT54GL. Omdat dit probleem zich toen ook al voordeed heb ik juist de WRT150 aangeschaft, in de hoop dat ik zo een stabiele, snelle internetverbinding voor alle apparaten zou hebben.

[ Voor 34% gewijzigd door Gotfather op 01-06-2008 14:49 ]

• LuckY
  • Niet online
Iets van Qos aan ?

• Gotfather
  • Niet online
QOS uitgeschakeld op zowel de laptop als op de beide routers.

routing table van de WRT54GL:
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadimage.org/images/hz5xb7kq0t772j7xljd1.jpg

routing table van de WRT150:
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadimage.org/images/1ngqagg4dhogram5952q.jpg

[ Voor 87% gewijzigd door Gotfather op 01-06-2008 18:02 ]

• Gotfather
  • Niet online
Ik zou het zeer waarderen indien iemand een mogelijke oplossing wil aandragen :)

[edit] extra info:

het uitschakelen van de xbox/PS3 indien deze al online zijn gekomen helpt niet, pas als ik de routers opnieuw opstart en enkel de laptop weer online laat komen heb ik weer de volle 700KB/s :?

[ Voor 57% gewijzigd door Gotfather op 07-06-2008 09:00 ]

• LuckY
  • Niet online
ik zit te denken aan teveel connecties dan waardoor die router crasht ofwat.

• Gotfather
  • Niet online
de tomato firmware op de WRT54GL geeft aan dat er rond de 80 connections zijn, lijkt me toch niet te veel? Daarnaast is het zo dat de router niet echt crasht, de snelheid wordt gewoon gedecimeerd.

• LuckY
  • Niet online
misschien gaat het ergens de fout in omdat die zoveel moet routeren .

Wat gebeurd er als je in dezelfde iprange van de buurman gaat zitten

• Gotfather
  • Niet online
heb ik geprobeerd, dwz de wrt54gl als "wireless ethernet bridge" ingesteld (en krijgt dus een ip in de range van de buren 192.168.201.xxx) en de wrt150 verder onveranderd.

Resultaat: geen oplossing, hoge snelheid met enkel de laptop online, dikke vertraging bij >1 apparaat online.

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-03 11:49
WRT150N als AP instellen, helpt dat?

• Gotfather
  • Niet online
de wrt150 is ingesteld als AP, tenminste, dit lijkt me de standaard instelling aangezien de originele Linksys firmware geladen is. Ik krijg ook prima draadloze verbinding met de wrt150, en het netwerk achter deze router loopt gewoon goed en snel (bv ftp tussen laptop en xbox gaat met volle snelheid).

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-01 06:52

Younes

Wie, Wat, Waar?

Ik heb ook een wrt54gl en als ik de livebox bridge naar de linksys, gaat het een paar dagen goed. Daarna zakt de snelheid in van max 1700kB naar ongeveer 600kB. Ook ik heb de tomato firmware. Nu fungeert de linksys als switch...

Of je er wat aan hebt, weet ik niet, maar ik zal dit topic zeer zeker in de gaten houden.

...en waarom?

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-03 14:45
heb je al eens geprobeerd alleen de xbox erop te gooien zonder laptop.

wat zijn die 80 connecties dan ?

NAT (wat je dus nu 2x doet, eenmaal van het 192.168.2.* naar het 192.168.1.* subnet, en 1x van het interne subnet naar de buitenwereld) werkt dmv het vervangen van IP adressen in de pakketjes. Misschien is de hardware in je routers slim genoeg om dat in het simpelste geval goed te doen (dus het huis tuin en keuken 1 router tussen jou en de buitenwereld) maar bij 2 routers gaat het dan verkeerd, omdat de 2e router dan teveel moet gaan nadenken over welk pakketje waar naartoe moet ?

zet de wrt150 eens op switch mode (dus router uit), en plug het kabeltje van de tomato naar de wrt150 NIET in de wan ports. Sterker nog, plak de WAN ports gewoon af.

edit: op bridging mode dus, ja. zodat het ding fungeert als een simpele switch.

als het goed is heb je dan nog steeds 2 gescheiden netwerken, doet alleen de tomato voor jou aan DHCP, en kun je niet meer bij de config van de wrt150 tenzij je m loskoppelt en direct aansluit op je laptopje. En omdat de wanports niet gebruikt worden doet ie ook niet stiekem aan routing.

[ Voor 3% gewijzigd door DrClaw op 07-06-2008 12:03 ]

• Gotfather
  • Niet online
DrClaw schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 11:44:
zet de wrt150 eens op switch mode (dus router uit), en plug het kabeltje van de tomato naar de wrt150 NIET in de wan ports. Sterker nog, plak de WAN ports gewoon af.
Hoe zet je de wrt150 op switch mode? simpelweg NAT disablen?

Trouwens, toen de wrt150n er nog niet tussen zat en de laptop/xbox/ps3 allemaal op de wrt54gl zaten had ik al hetzelfde probleem, maar ik ga het zeker proberen, bedankt voor de tip.

• DrClaw
probeer eens, zodra je weer eens een langzame pc hebt het volgende:

ping www.google.com -f -l xxxx

het is -L maar dan met een kleine L, en de xxxx zijn waardes die je moet testen.

begin met 1500 als xxxx, en stap dan steeds met 20 naar beneden totdat je een goede ping reply terugkrijgt. Als je een berichtje krijgt in de trant van: packet needs to be fragmented dan zit je fout en moet de switch/cq router veel werk doen om de pakketjes op te breken.

zodra je een werkende xxxx hebt gevonden, tel er dan 28 bij op, en dat is de MTU waarde die je in kunt vullen met een willekeurige TCP optimizer. (20 voor de ping header, en 8 voor de return value).

edit: het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat je pc te grote packets verstuurt. ik probeer alleen mee te denken over oorzaken waarom alles plots zo langzaam wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door DrClaw op 07-06-2008 12:12 ]

• Gotfather
  • Niet online
DrClaw schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 12:11:
probeer eens, zodra je weer eens een langzame pc hebt het volgende:

ping www.google.com -f -l xxxx

het is -L maar dan met een kleine L, en de xxxx zijn waardes die je moet testen.

begin met 1500 als xxxx, en stap dan steeds met 20 naar beneden totdat je een goede ping reply terugkrijgt. Als je een berichtje krijgt in de trant van: packet needs to be fragmented dan zit je fout en moet de switch/cq router veel werk doen om de pakketjes op te breken.

zodra je een werkende xxxx hebt gevonden, tel er dan 28 bij op, en dat is de MTU waarde die je in kunt vullen met een willekeurige TCP optimizer. (20 voor de ping header, en 8 voor de return value).

edit: het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat je pc te grote packets verstuurt. ik probeer alleen mee te denken over oorzaken waarom alles plots zo langzaam wordt.
aha, jouw tip uitgevoerd en erachter gekomen dat pas bij een xxxx van 1460 ik geen "packet needs to be fragmented but DF set" bericht krijg!

Dus 1460+28= 1488

Waar moet ik deze waarde invullen? In de wrt54 of de wrt150, of allebei? Default waarde staat namelijk nog op automatisch (1500). Overigens snap ik jouw uitleg over de TCP optimizer niet, ik moet toch de MTU van 1488 aanhouden nu?

• DrClaw
misschien kun je nog een paar bytes omhoog .. steeds per 2 zou ik zo zeggen. (hmm, als ik pech heb is 1472 nog een goede value, en kom je alsnog op 1500 uit :S)

enfin, http://www.dslreports.com/front/drtcp.html voor een tooltje om de MTU op je PC aan te passen. Het mag ook in de config van je netwerkkaart maar dat is nogal wat zoekwerk.

en voor je linksys's: http://www.dslreports.com/faq/7120

hoe je de MTU voor je xbox enzo aanpast, geen idee. maar isschien is dat ook niet nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door DrClaw op 07-06-2008 12:32 ]

• Gotfather
  • Niet online
dan blijft mijn vraag: Waar moet ik deze waarde (1488) invullen? In de wrt54 of de wrt150, of allebei?

En in Vista gaat dit toch allemaal automatisch, die tcp optimizers zijn voornamelijk voor oudere Windows versies als ik het goed begrijp.

• DrClaw
de MTU waarden gelden voor je hele netwerk, dus inclusief de routers.

• Gotfather
  • Niet online
ik heb er wat mee geëxperimenteerd, maar geen oplossing helaas.

Zojuist andere firmware, dd-wrt mini 2.4, op de wrt150 gezet --> geen verschil

[ Voor 40% gewijzigd door Gotfather op 08-06-2008 01:20 ]

• Gotfather
  • Niet online
kick :)

ben er nog niet uit, MTU waarden staan weer op default (1500) want dit maakte geen verschil.
Pagina: 1