Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ikweetniks
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-04-2022
Tijdje terug is de mini usb aansluiting vn mijn ppc (mda vario) kapot gegaan zie foto.

Afbeeldingslocatie: http://img138.imageshack.us/img138/3033/dsc06234bw2.jpg

Ik denk dat het terug solderen niet makkelijk zal gaan.

Afbeeldingslocatie: http://img134.imageshack.us/img134/9364/dsc06243az6.jpg

Hoe kan ik erachterkomen hoe ik direct via de baterij contact pennetjes (zie foto) de mda van stroom kan voorzien.?

Afbeeldingslocatie: http://img142.imageshack.us/img142/6784/mdazx9.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door ikweetniks op 01-06-2008 13:42 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waar zat dat op? De eilandjes onderin, en dan beetje rechts van het midden?

Gewoon weer te solderen hoor :).

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:44
Helemaal rechts in het midden hoort ie te zitten, daar is de tin ook wat 'beschadigd'

Dit valt nog wel te solderen hoor, bij de PDA van m'n pa (Mio 168) was de oplaadconnector ook kapot, die hebben we ook kunnen solderen, terwijl die contactjes nog kleiner waren :o

Zorg wel dat je een soldeerbout met dunne punt hebt, en een niet te hoog wattage anders brand je je printplaat op.

• ikweetniks
dichterbij en scherp houe gaat niet met mijn camera, maar het ziet er echt verpest uit van dichtbij.

Ik dacht meer aan de oplader direct op een van die pennetjes (hetzijn er 6) bovenin in het foto.
miniusb kop eraf knippen en de kabels (roodz zwart, wit?) daar aan vastmaken, zodat de mda aangaat zonder die baterij?

Programmas (cabs) lukt gewoon via wifi met totalcommander ce op de storagecard kopieren
Dus ook updates enz, dan maar geen activesync via usb.

[ Voor 20% gewijzigd door ikweetniks op 01-06-2008 13:52 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Moet te doen zijn, met de juiste tools/ervaring. Direct op de batterij aansluiting aansluiten zal niet zo'n goed idee zijn, omdat daar laadelektronica etc. aan vast zit, aan de USB aansluiting moet wel kunnen. Maargoed, dan zou ik gewoon zorgen dat er weer een nieuw connectortje op komt :)

Verwijderd

Zolang de soldeereilandjes niet eraf gevallen zijn en de connector nog heel is zet je die connector zo weer terug.
Stroom direct op de accu zetten is erg onverstandig als je niet weet of de laadcontroller in de accu zit of op het moederbord. Gezien de hoeveelheid connectors vermoed ik dat die controller op het moederbord zit.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou dit hier het liefst gewoon netjes met een heteluchtbout doen en evt met een nieuwe connector .... want vallen de eilandjes onder de connector?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Het solderen van die USB connector is 5 minuutjes werk, voor iemand met wat SMD-ervaring.

Probleem met de rechtstreekse verbinding met de accu aansluiting is dat je niet weet wat er van intelligentie in de batterij zit, en wat op de print. Ik zou allesinds niet proberen om er spanning op te zetten als de batterij aangesloten is, voor Li-Ion batterijen heb je nogal wat risico als je niet gecontroleerd gaat opladen. Wellicht zit er ook een temperatuursensor in de batterij ingebouwd, als daar niets aan aangesloten is zal de PPC wellicht niet willen opstarten.

Veel beter en eenvoudiger lijkt me om, als je het solderen van die USB connector niet ziet zitten, dan toch een draadje hangt aan de massa en de +5V aansluiting op de juiste pads. Dat stukje gele tape naast de batterij-connector ziet er capton-tape uit, die is nogal hittevast, als je die plakt over de pads van de USB connector en met een scherp mes een gaatje voor de +5V en de massa aansluiting erin snijd zal je het heel gemakkelijk kunnen solderen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• ikweetniks
Bedankt voor jullie antwoorden

Ik ben zo dom geweest om die usb connector weer op dezelfde plek te plaatsen, en met seconde lijm eroverheen gegaan. In de hoop dat het weer contact zou maken met die baantjes.

Bleek niet te werken en bij het los maken lekker veel restjes secondelijm achtergebleven.
Vandaar dat ik zoiets had van das niet meer te solderen.

Mua zal het gaan proberen met een fijn soldeerbout en dat captontape.
resultaat zal ik posten.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Let op, met die captontape is enkel als je +5V en massadraadje wil solderen, omdat je de USB connector niet ziet zitten (de tape voorkomt dan dat je kortsluitingen maakt met andere pads). Zet je er de USB connector weer op dan zal die tape enkel hinderen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Die secondelijm verdampt gewoon als je het met een soldeerbout aantikt. Wel zorgen dat je die damp niet in je gezicht krijgt, het irriteert behoorlijk.

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:04
is het misschien niet een idee, iemand op te zoeken waarvan je zeker weet dat die het kan?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:43
Misschien ook nog een tip, die usb connectoren zijn los te koop. Op XDA-Developers liep er een heel topique over.
Pagina: 1