[testcase] zonsondergang in Zuid-Limburg

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gisteravond heb ik eindelijk tijd gehad om m'n nieuwe lens (sigma 10-20) eens goed te testen: foto 1, 3 en 5. De andere twee zijn met m'n tele gemaakt. Er hing een mooie sfeer in de lucht samen met wat lichte mist.

1.
Afbeeldingslocatie: http://i80.photobucket.com/albums/j178/2xtom/zonsondergang-1-4.jpg

2.
Afbeeldingslocatie: http://i80.photobucket.com/albums/j178/2xtom/zonsondergang-1.jpg

3.
Afbeeldingslocatie: http://i80.photobucket.com/albums/j178/2xtom/zonsondergang-1-3.jpg

4.
Afbeeldingslocatie: http://i80.photobucket.com/albums/j178/2xtom/zonsondergang-1-2.jpg

5.
Afbeeldingslocatie: http://i80.photobucket.com/albums/j178/2xtom/zonsondergang-1-7.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

nummer 3 is erg lekker, mooie kleurtjes en diepte werking is ook prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:01

YellowCube

Wait...what?

De beste: nr 3. Bankje doet het 'm helemaal.
Minste: nr 1. Teveel voorgrond.Ben niet zo'n fan van dit soort standpunten.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-08 22:36
Nummertje 2 heeft echt zo'n warm zomergevoel. Ik weet niet waarom. Combinatie van tele en een redelijk hoge zon die toch al erg rood is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Nummer 3 is inderdaad de mooiste. Mooie compositie met dat bankje en die onweersachtige lucht maakt de sfeer af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:39

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

nummer 4, wow ik wist niet dat wij zulke mooie landschappen hebben in Nederland. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuke serie idd. Ook leuk gebied om foto's te maken lijkt het zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind 3 wel erg mooi, mooi uitzicht en nodigt uit tot verder kijken. Dat hebben de andere foto's niet, wat ze naar mijn idee een beetje saai maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Hier ook, 3 is erg mooi vind ik!

Misschien iets op wallpaper formaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 20:51

Nik

Ik mis soms wat contrast, op de een of andere manier... Nummer 4 komt flets over in vergelijking met nummer 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:07
Moeilijk hoor, die derde is natuurlijk top, maar waarom is de rest dat niet? Misschien voor jezelf even nagaan welke keuzes je bij de foto's hebt gemaakt (portret vs landschap, standpunt, compositie, voorgrond-achtergrond), en waarom (diepte, onderwerp, ... (?) )

Kunnen wij nagaan hoe het anders had gekund, wordt het voor jezelf wellicht ook wat duidelijker, en heb je de volgende keer meer topplaten :) . Lijkt me wel interessant

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shytah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-01 12:04
Foto 3 op vanaf de Sint Pieters-berg genomen? Foto ziet er geweldig uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

1. Horizon loopt volgens mij iets bol, en zoals genoemd, veel (voor-)grond
2. Weet je zeker dat dit Limburg is ;) (my personal favorite) zou ik deze als lockscreen op m'n iPod touch mogen gebruiken?
3. Mooi shot, alleen vind ik het bankje wel storend, het trekt te veel aandacht, natuurlijk wel een leuk detail maar niet mijn ding.
4. Minste uit de serie, beetje flets, dit omdat de anderen iets van een rode zweem door die zon er in hebben.
5. Wederom veel voorgrond, maar dit keer gebroken door die plas, mooie foto alleen zonde dat die graslijn zo recht loopt (kan jij ofc. niets aan doen)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikey
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-09 00:29

Spikey

Making the web accessible!

2 en 3 zijn in mijn ogen geslaagde foto's! vooral 3 spreek me enorm aan.
4 is wat flets, maar dat is denk ik nog goed te corrigeren met wat pp.
in 1 en 5 trekt het onderwerp me niet echt (te lang in de polder gewoond denk ik).

Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
inquestos schreef op maandag 02 juni 2008 @ 00:16:
Moeilijk hoor, die derde is natuurlijk top, maar waarom is de rest dat niet? Misschien voor jezelf even nagaan welke keuzes je bij de foto's hebt gemaakt (portret vs landschap, standpunt, compositie, voorgrond-achtergrond), en waarom (diepte, onderwerp, ... (?) )

Kunnen wij nagaan hoe het anders had gekund, wordt het voor jezelf wellicht ook wat duidelijker, en heb je de volgende keer meer topplaten :) . Lijkt me wel interessant
Ok, lijkt me ook wel een goed plan:

Nr. 1: Het idee was een foto te maken waar de lijnen in de foto naar het meest dramatische stuk lucht lopen om dit stuk lucht te accentueren. Dit is niet helemaal gelukt vanwege twee redenen: De lucht is op zich zelf niet dramatisch genoeg en de voorgrond leidt af. De tweede reden kan denk ik opgelost worden door een hoger standpunt. Ik heb bij deze foto gekozen voor landschap formaat omdat er dan meer lijnen in het veld op staan, die als instrument dienen om de foto dramatischer te maken, zoals ik al heb gezegd.

Nr. 2: Ik heb hier de tele erbij gepakt omdat ik dit detail in het landschap zag. Met een standaard zoom of groothoek waren het stuk zon en de verschillende lagen van het landschap te weinig zichtbaar. Ik heb voor portret gekozen, omdat ik de boom aan de linkerkant er deels op wilde hebben, zodat het lege stuk aan de linkerkant zou worden opgevuld. Deze foto is trouwens mijn favoriet.

Nr. 3: Deze foto lijkt me duidelijk: Bankje op de voorgrond, uitzicht op stad en natuur op de achtergrond en dmv een groothoek diepte gecreëerd in een 2d plaat. De lucht maakt het dan af door er een dramatisch effectje aan te geven. De keuze voor landschap formaat is vanwege het kunnen fotograferen van en het bankje en zoveel mogelijk van het uitzicht.

Nr. 4: Over deze foto ben ik zelf het minst tevreden: Ik wilde de mooie vlakverdeling in het landschap combineren met een mooi stukje lucht. Om de vlakverdeling goed weer te geven heb ik m'n tele gebruikt, omdat met een ander objectief de verschillende stukken landschap te klein zouden worden en dus één van de te fotograferen onderdelen zou verdwijnen. Het probleem is echter dat er dan ook een relatief klein deel van de lucht op staat, en laat dat nou net een stuk lucht zijn met bijna geen contrast in. Verder is er nog een schoonheidsfoutje aan de foto en dat zijn de out of focus grassprieten aan de voorkant. Eraf croppen was geen optie omdat ik dan een vlak in het landschap zou missen en dat vind ik zonde. Bij het maken van de foto had ik dit natuurlijk wel makkelijk kunnen oplossen door een paar passen te lopen.

Nr. 5: De uitleg van Nr. 1 gaat ook hier deels op: dmv lijnen de lucht accentueren. Ook de reflectie werkt natuurlijk mee aan het dramatischer maken van de foto door meer lucht weer te geven in de foto. Het is alleen jammer dat het pad niet direct onder de zon eindigt maar aan de rechter kant ervan.
Foto 5 heeft net als foto 1 een laag standpunt waardoor er misschien iets te veel details in de voorgrond worden weergegeven. Foto 3 heeft juist geen laag standpunt en in foto 3 is de voorgrond, namelijk de bank, iets verder verwijdert van de lens, wat misschien bijdraagt aan de kracht van foto 3.

Verder iedereen bedankt voor de comments. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 16:15
#3 is imo verreweg de beste. Heeft 3D effect, erg mooi :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:18

Deathchant

Don't intend. Do!

Meulugar schreef op zondag 01 juni 2008 @ 15:15:
nummer 4, wow ik wist niet dat wij zulke mooie landschappen hebben in Nederland. _/-\o_
Dan moet je eens naar Zuid Limburg komen. Ik woon zowat tussen de weilanden...

En nummer 3 inderdaad de allerbeste

[ Voor 6% gewijzigd door Deathchant op 03-06-2008 19:53 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een update nadat ik vanavond naar dezelfde plek ben gegaan:

6.
Afbeeldingslocatie: http://i80.photobucket.com/albums/j178/2xtom/zonsondergang-1-14.jpg

7.
Afbeeldingslocatie: http://i80.photobucket.com/albums/j178/2xtom/zonsondergang-1-6.jpg

8.
Afbeeldingslocatie: http://i80.photobucket.com/albums/j178/2xtom/zonsondergang-1-8.jpg

9.
Afbeeldingslocatie: http://i80.photobucket.com/albums/j178/2xtom/zonsondergang-1-12.jpg

Ik vind zelf nr. 8 de mooiste en 9 de minste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirate-Bozz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:16
Nr. 3 en 9, is dat Heerlen gezien vanuit de richting Ubaghsberg ?

Verder wel mooie foto's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind dat vliegtuig op 8 storend :P
En bij 9 trekken de wolken 'teveel' aandacht IMHO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Even over de update:
6: Mooie foto, alleen iets te klein gedeelte met lichte kleuren, onderin en rechts is donker
7: tsja, die foto zou je overal waar landbouw plaatsvindt kunnen maken, verder simpele mooie foto
8. Net zo'n plaatje als #2 alleen dat vliegtuig doet deels afbreuk aan de foto, misschien 2 minuten eerder of later had je dat vliegtuig er niet op gehad
9: Je mist nu de rode gloed in de lucht die in je eerste batch wel zat en in foto 8 ook zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:59
Zo'n vliegtuig krijg je makkelijk weg met clonebrush of een vergelijkbare tool.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pirate-Bozz schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 22:18:
Nr. 3 en 9, is dat Heerlen gezien vanuit de richting Ubaghsberg ?

Verder wel mooie foto's :)
Wel vanuit richting Ubaghsberg maar niet vanuit Ubaghsberg. Dit is in een veld grenzend aan Benzenrade.

Over het vliegtuig: Ik heb juist afgedrukt toen het vliegtuig in beeld was, omdat ik het als detail iets vind toevoegen aan de foto, ik weet niet waarom, maar ja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 22:51:
[...]
Over het vliegtuig: Ik heb juist afgedrukt toen het vliegtuig in beeld was, omdat ik het als detail iets vind toevoegen aan de foto, ik weet niet waarom, maar ja..
Hij leidt te veel af van het geheel, als je iets verder van je scherm gaat zitten en 'wazig' naar die foto kijkt gaat je blik niet naar de zon+wolken combo, maar naar het zwarte stipje bovenin de foto, en dat is niet de bedoeling vind ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AugmentoR
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-03 23:17
Die aanvulling is wel veel prettiger qua kleuren en helderheid vind ik. De laatste is een beetje afwijkend omdat je er niet alleen natuurschoon ziet, maar ook een paar lelijke flatgebouwen. Het vliegtuig van nr 8 is daarentegen wel weer geweldig, net als de compositie en kleuren van #6 :) Jammer dat ze niet klikbaar zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door AugmentoR op 04-06-2008 00:09 ]

Canon 400D, Sigma 17-70 2.8-4.5, Canon 50 1.8

Pagina: 1