inquestos schreef op maandag 02 juni 2008 @ 00:16:
Moeilijk hoor, die derde is natuurlijk top, maar waarom is de rest dat niet? Misschien voor jezelf even nagaan welke keuzes je bij de foto's hebt gemaakt (portret vs landschap, standpunt, compositie, voorgrond-achtergrond), en waarom (diepte, onderwerp, ... (?) )
Kunnen wij nagaan hoe het anders had gekund, wordt het voor jezelf wellicht ook wat duidelijker, en heb je de volgende keer meer topplaten

. Lijkt me wel interessant
Ok, lijkt me ook wel een goed plan:
Nr. 1: Het idee was een foto te maken waar de lijnen in de foto naar het meest dramatische stuk lucht lopen om dit stuk lucht te accentueren. Dit is niet helemaal gelukt vanwege twee redenen: De lucht is op zich zelf niet dramatisch genoeg en de voorgrond leidt af. De tweede reden kan denk ik opgelost worden door een hoger standpunt. Ik heb bij deze foto gekozen voor landschap formaat omdat er dan meer lijnen in het veld op staan, die als instrument dienen om de foto dramatischer te maken, zoals ik al heb gezegd.
Nr. 2: Ik heb hier de tele erbij gepakt omdat ik dit detail in het landschap zag. Met een standaard zoom of groothoek waren het stuk zon en de verschillende lagen van het landschap te weinig zichtbaar. Ik heb voor portret gekozen, omdat ik de boom aan de linkerkant er deels op wilde hebben, zodat het lege stuk aan de linkerkant zou worden opgevuld. Deze foto is trouwens mijn favoriet.
Nr. 3: Deze foto lijkt me duidelijk: Bankje op de voorgrond, uitzicht op stad en natuur op de achtergrond en dmv een groothoek diepte gecreëerd in een 2d plaat. De lucht maakt het dan af door er een dramatisch effectje aan te geven. De keuze voor landschap formaat is vanwege het kunnen fotograferen van en het bankje en zoveel mogelijk van het uitzicht.
Nr. 4: Over deze foto ben ik zelf het minst tevreden: Ik wilde de mooie vlakverdeling in het landschap combineren met een mooi stukje lucht. Om de vlakverdeling goed weer te geven heb ik m'n tele gebruikt, omdat met een ander objectief de verschillende stukken landschap te klein zouden worden en dus één van de te fotograferen onderdelen zou verdwijnen. Het probleem is echter dat er dan ook een relatief klein deel van de lucht op staat, en laat dat nou net een stuk lucht zijn met bijna geen contrast in. Verder is er nog een schoonheidsfoutje aan de foto en dat zijn de out of focus grassprieten aan de voorkant. Eraf croppen was geen optie omdat ik dan een vlak in het landschap zou missen en dat vind ik zonde. Bij het maken van de foto had ik dit natuurlijk wel makkelijk kunnen oplossen door een paar passen te lopen.
Nr. 5: De uitleg van Nr. 1 gaat ook hier deels op: dmv lijnen de lucht accentueren. Ook de reflectie werkt natuurlijk mee aan het dramatischer maken van de foto door meer lucht weer te geven in de foto. Het is alleen jammer dat het pad niet direct onder de zon eindigt maar aan de rechter kant ervan.
Foto 5 heeft net als foto 1 een laag standpunt waardoor er misschien iets te veel details in de voorgrond worden weergegeven. Foto 3 heeft juist geen laag standpunt en in foto 3 is de voorgrond, namelijk de bank, iets verder verwijdert van de lens, wat misschien bijdraagt aan de kracht van foto 3.
Verder iedereen bedankt voor de comments.