Toon posts:

Mensenlevens in geld uitdrukken?

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoor vaak mensen zeggen mensenlevens kan/mag je niet uitdrukken in geld.
Nu vraag ik me af waarom eigenlijk niet?
Je zult toch een afweging moeten maken om te beslissen waaraan je je geld uitgeeft, dus doe je dit toch wel. Alleen misschien niet bewust.
Ik denk dat als je wel leven om zou rekenen naar geld zouden er een heleboel beslissingen anders zijn genomen. We hadden bijvoorbeeld veel meer levens kunnen redden(in Afrika ofzo) met het geld dat we aan de Servië oorlog kwijt zijn geweest.|:(

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
aan die oorlog hebben we niet veel geld uitgegeven om mensenlevens te redden, maar omdat het een bereiging voor ons was. zoals bij bijna alle oorlogen trouwens ging het dus niet om mensenlevens, maar om wat voor ons voordelig was.

Verwijderd

Topicstarter
aan die oorlog hebben we niet veel geld uitgegeven om mensenlevens te redden, maar omdat het een bereiging voor ons was. zoals bij bijna alle oorlogen trouwens ging het dus niet om mensenlevens, maar om wat voor ons voordelig was.
Wat was dan de bedrijging? We waren daar toch om de mensenrechten te beschermen? Verder hadden we daar niets te zoeken.

Verwijderd

Misschien kun je de bedreiging zo omschrijven: de bedreiging was dat wij goedkope arbeidskrachten niet meer konden gebruiken?

Ik denk dat er aardig wat mensen in die regionen werken voor de EU. Als daar dan een oorlog uitbreekt, breekt hier 'de financiele pleuris' uit. Ik denk ook dat er door het bedrijfsleven aardig wat druk is uitgeoefend om die oorlog te beeindigen.

Verwijderd

Op maandag 19 februari 2001 16:07 schreef Metal Militia het volgende:
Je zult toch een afweging moeten maken om te beslissen waaraan je je geld uitgeeft, dus doe je dit toch wel. Alleen misschien niet bewust.
Ik denk dat als je wel leven om zou rekenen naar geld zouden er een heleboel beslissingen anders zijn genomen. We hadden bijvoorbeeld veel meer levens kunnen redden(in Afrika ofzo) met het geld dat we aan de Servië oorlog kwijt zijn geweest.|:(
De vraag is eigenlijk overbodig want het gebeurt gewoon. Voor het geld waar wij een standbeeld voor neer zetten, kun je in afrika weer mensenlevens mee redden.

• aatos
al was het maar om geen negatieve economische indruk van europa uit te stralen: dan wil je dus geen oorlog binnen europa hebben.

mensenrechten beschermen soor middel van inmenging in een burgeroorlog? mooi idee, maar misschien wat idealistisch, onrealistisch en bovendien verspilde moeite.

Verwijderd

Op maandag 19 februari 2001 16:07 schreef Metal Militia het volgende:
De vraag is eigenlijk overbodig want het gebeurt gewoon. Voor het geld waar wij een standbeeld voor neer zetten, kun je in afrika weer mensenlevens mee redden.

Verwijderd

Op maandag 19 februari 2001 18:22 schreef aatos het volgende:
al was het maar om geen negatieve economische indruk van europa uit te stralen: dan wil je dus geen oorlog binnen europa hebben.

mensenrechten beschermen soor middel van inmenging in een burgeroorlog? mooi idee, maar misschien wat idealistisch, onrealistisch en bovendien verspilde moeite.
Verspilde moeite?
Voorbeeld: indien dus burgers continu het slachtoffer worden van beschietingen en/of delen van de bevolking worden vermoord, noem jij dat verspilde moeite?

• aatos
edit: ze zijn lekker bezig met de database en dan maak zelfs ik fouten

• aatos
Op maandag 19 februari 2001 18:27 schreef 787B het volgende:

[..]

Verspilde moeite?
Voorbeeld: indien dus burgers continu het slachtoffer worden van beschietingen en/of delen van de bevolking worden vermoord, noem jij dat verspilde moeite?
het probleem met een burgeroorlog is dat twee partijen die elkaar vaak diep haten, door elkaar wonen. je kan ze dan wel hun wapens afpakken, maar zodra je weg bent gaan ze verder met elkaar afmaken. je zou er dus permanent toezicht moeten houden. en dat schiet ook niet echt op natuurlijk.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

De waarde van een mensenleven? Probeer je voor te stellen dat je stapelverliefd bent op een vriendin en zelfs trouwplannen hebt.

En dat je vriendin 'per ongeluk' door een verdwaalde kogel of auto wordt geraakt.

Dan realiseer je je hoe ontzettend weinig geld voorsteld ie een mensenleven is ONBETAALBAAR.

Iedereen op deze wereld heeft vrienden/familie/vriend)in), dus ik kan niet meer begrijpen waarom er oorlogen etc zijn.

* Delerium gaat huilen van de zinloosheid van agressie. ;(

[edit], helaas zijn grote groepen mensen slechts nummers op papier en daar handelen politici naar.

Verwijderd

Op maandag 19 februari 2001 18:50 schreef ecteinascidin het volgende:

En dat je vriendin 'per ongeluk' door een verdwaalde kogel of auto wordt geraakt.

Dan realiseer je je hoe ontzettend weinig geld voorsteld ie een mensenleven is ONBETAALBAAR.
Als ik een gulden kon krijgen voor elke indier zijn dood dan was ik nu miljardair. Als ik vervolgens mijn vrouw/vriendin kan redden voor een miljard dan zou ik weer arm zijn.

Mensenlevens zijn alleen onbetaalbaar voor je naasten, maar weinig mensen interesseren zich echt voor andere mensen en die levens worden wel degelijk in geld iutgedrukt.

Verwijderd

Topicstarter
helaas zijn grote groepen mensen slechts nummers op papier en daar handelen politici naar.
Oke, iedereen is het ermee eens dat je levens in geld uit kunt drukken. Nou stel ik voor dat ook te gaan doen. Dan kun je tenminste het geld efficient en eerlijk verdelen en zo veel mogenlijk mensen helpen. Zoals het nu is worden vooral de mensen hoog in de zieligheid statistieken en de hardste zeurders geholpen:(.
Dan kunnen we gelijk die irritante help de lepra stichting of help de "ramp" slachtoffers reclames afschaffen.

Verwijderd

Grote aantallen slachtoffers doen het altijd wel goed in zulke bedelreclames, maar uiteindelijk maakt het aantal vrij weinig uit, als het maar veel en flink zielig klinkt komt er wel geld op af.
Toch, ik heb niet het gevoel dat het aantal slachtoffers iemand nog echt wat doet. Of er nou 6000 of 150000 staat, het is maar een getal, het zijn geen echte mensen (in je beleving niet als je er verder niets mee te maken hebt iig)

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-01 22:24

SG

SG surft naar info hardewaren

Op maandag 19 februari 2001 18:22 schreef Tweaker het volgende:

[..]

nee hun leven en ellende iets rekken

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Verwijderd

Een gemiddelde Nederlander is F 2,04 waard. Maar zoals al eerder is gezegd, kan je dit alleen op grote groepen mensen aanpakken en niet persoonlijk. Als ik voor F 2,50 een vriendin kon kopen,... stel je voor zeg :+

• _mARCO_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-01 15:18

_mARCO_

Hier staat niks

Op maandag 19 februari 2001 21:57 schreef el_marcianito het volgende:
Of er nou 6000 of 150000 staat, het is maar een getal, het zijn geen echte mensen (in je beleving niet als je er verder niets mee te maken hebt iig)
Precies.

Als er op het journaal verteld wordt dat er in India weet-ik-hoeveel lui zijn omgekomen tijdens een aardbeving, en honderdduizenden dakloos, dan haal ik min of meer mijn schouders op.

Toen ik hoorde dat er in Enschede tijdens de vuurwerkramp 18 mensen om het leven kwamen, vond ik dat al iets erger. En toen een vriend van me (die net buiten de 'binnenring' woont) vertelde over de ravage in zijn huis, dat vond ik wel kut voor hem.

Het gaat denk ik niet om de aantallen, maar om hoe dicht de mensen bij je staan en welk gevoel je hebt bij die mensen.

Voorbeeld: de dood van Ayrton Senna in 94 (IMO de beste auto-coureur aller tijden, en ook nog eens een zeer goed mens) heeft mij meer aangegrepen dan de dood van mijn eigen oma in 91. Waarom :? Weet ik zelf ook niet.....

sigloos

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Wat mij betreft mogen ze de hele ontwikkelingshulp meteen afschaffen. het nut van al die miljarden steun is ongeveer nul. Sterker nog, in veel gevallen is al die steun alleen maar schadelijk.

In plaats daarvan zou men moeten ophouden met het uitbuiten van deze landen die ze nu steun geven. Want bij de 'handel' met ontwikkelingslanden gaat nog altijd 99% van de winst naar westerse ondernemingen... Dan kun je in return wel zo nu en dan een stuiver steun sturen, maar dat heeft weinig nut...

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Mensenlevens zijn niet in geld uit te drukken.

Met die stelling ben ik het eens.
Wat erna volgde vind ik niets meer met de stelling te maken hebben, op het reply van ecteinascidin na dan.

Wanneer ik die stelling hoor, denk ik ook meteen aan zo'n soort voorbeeld als ecteinascidin beschreef.

Als mijn kinderen of vriend worden overreden door een dronken automobilist, dan helpt niet één schade vergoeding het leed te voorkomen. Hetzelfde geldt voor bijv. overlijden na "fout" van het ziekenhuis. |:(

De schadevergoeding die je krijgt zou ik niet eens willen, het neemt het verdriet niet weg, sterker nog, het zou mijn leed niet eens verzachten, hooguit verergeren.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Je kan het inderdaad niet uitdrukken in geld voor je naasten. Het wordt anders als je zegt: Ik heb 5 miljoen gulden liggen. Ik kan daar bv 5 mensen meer redden die een gecombineerde hart/long transplantatie nodig hebben. En die dan gemiddeld nog 5 jaar leven. Of ik kan er 500 mensen mee redden die anders door reuma verlamd in een rolstoel zouden komen. En daar nog 10-15 jaar mee door moeten. (Val me niet aan op de getallen, ik weet niet wat het kost, het gaat om het idee)

Het gaat nog anders in het dagelijkse leven. Er wordt op dit moment druk uitgeoefend om in zwembaden drenkeling detectie systemen aan te leggen. Dit omdat er per jaar iets van 3-5 kinderen verdrinken. Dat kost over heel Nederland miljoenen. Maar wordt er gezegd: Dat het is het waard om een miljoen uit te geven per gered kind. En zeker de ouders zijn het daar mee eens. Maar als de helft van dat bedrag wordt uitgegeven aan voorlichting aan diezelfde ouders dat ze hun kind in de auto niet op schoot moeten houden en ook eens de chloor fles uit het keukenkastje moeten halen, dan red je veel meer kinderen. Zo kan je keurig geld aan een mensen leven hangen. Je kan een gulden maar één keer uitgeven en dan kan je dus een kosten baten analyse doen. Hoe kan ik voor mijn 5 miljoen zo veel mogelijk kinderen redden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Pagina: 1